Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Där ser man, ja, det passar ju in på det min vet. sa om att inte skära eller sticka i den .... Intressant! Och så skönt att den försvann ...!

Ja, jag tänkte på det....om skära/sticka provocerar tillväxten, kanske frånvaro av tidigare ytretning får den att lugna sig...?

Jag har försökt Googla det här fenomenet men hittar inget.

Det där känner jag igen.

Ett anglosto som jag hade inhyrt här förra vintern hade något som låter precis som det du beskriver. Kala fläckar som blev som sår med hårda sårskorpor på. När man pillade bort dem var det varigt och äckligt under. Hon hade en massa sådana fläckar, framförallt i ansiktet och på undersidan av huvudet, mellan ganascherna. Hon var också svullen lite här och där och såg rätt risig ut ett tag.

Ägaren pillade sårskorpor, tvättade med koksaltlösning och smorde med honung.

Vet. hade en teori om en godartad bakterieinfektion som skulle försvinna av sig självt, och det gjorde det också. Hon blev helt bra, men det tog ett par månader.

Och er andra, tack så mycket! Han är så go min lilla ponny. I stallet är han lugnet själv men så fort jag sitter upp så är det som att trycka på en knapp, ingen skulle tro att han var en äldre herre på 22 år haha.

Han tycker det är så roligt att bli riden. Inte så konstigt eftersom han bara promenerats de sista åren, vi har alltid varit ute minst 1 timme om dagen så han har ju fått motion, men han känner sig extra nöjd och stolt över att få träna "på riktigt". :love:

Fjellheim, det låter som en allergisk reaktion tycker jag. Har du bytt foder, strö eller kan han ha ätit någon olämplig växt?

Vet. hade en teori om en godartad bakterieinfektion som skulle försvinna av sig självt, och det gjorde det också. Hon blev helt bra, men det tog ett par månader.

Ett par månader?? Äh nu börjar ja grina :cry:

Centaur- jag har inte ändrat någonting :( Och han är dessutom i riktigt toppskick just nu, bättre än på flera år.

Min käre Fester har ju vita ben och mule och han har reagerat på en hel massa skit under hela sommaren men nu när de står i en hage där det endast växer gräs (jag lovar, vet konstaterade också att någon växt kan det då inte vara) så är till och med han helt och hållet frisk och fin överallt.

Rimligtvis kan det alltså inte vara något i närmiljön eftersom Fester är uttalat känslig och fortfarande är hur fin som helst, det borde inte heller kunna vara något som smittar alltså.

Känner mig helt lost och skriver därefter, ursäkta, jag är en väldigt sliten hästägare.

Fjellheim: kan det vara någon typ av förgiftning? Betat i någon olämplig buske? Ätit nåt olämpligt ? Svamp eller bakterie kan ju också ge liknande bild.

Centaur: snyggt träns, passar din häst in i minsta detalj.

Alltså, ett par månader innan hon var helt bra, det vände relativt snabbt och började sakta förbättras. Var inte meningen att jag skulle få dig att grina ...!:o

Det är verkligen så jobbigt när pållarna inte mår bra, jag vet, hoppas ni får klarhet i vad det är och att det handlar om något som läker ut av sig självt. Vilket det ju faktiskt oftast gör.

Ingen fara, är bara lite känslig just nu :angel:

För knappt en vecka sedan såg han ut så här:

Man kan ana att han redan har kala fläckar bakom och mellan ganascherna, man kan även skönja en del knölar på halsen.

20130914_155515.jpg

Knölarna blev sedan alltså allt mer hårlösa och sedan utvecklades de till geggiga sår plus att han är ordentligt svullen bakom ganascherna nu. Jag ska försöka få bild på det under morgondagen.

Börjar fundera på om någon kan ha matat honom med något "dåligt" och vad det skulle kunna vara? Ibland är det ett helvete att ha hästar som är så söta att folk inte kan låta bli dem (jag råkar nämligen veta att de blivit matade av okända människor ganska nyligen). :mad:

Ja jag vet inte vad jag ska tro.

Fina underbara Mirald! :love: Tycker du visar bilder på honom alldeles för sällan! ;-)

Greta som är brun har en knöl på ena sidan av ansiktet, hon har haft den sen 2009. Den ökar och minskar i storlek. Just nu är den nästan obefintlig, som störst var den förra året när jag hämtade henne efter att hon stått på total boxvila hos en kompis i fem veckor. Stresspåverkan...? Flera vet har undersökt den och kan inte säga vad det är. De vill inte sticka i den.

Hej!

Min pålla har ju en tumör (dock inte ett melanom) precis framför bettläget. När vi hittade den var den stor och röd och ilsken (jag hade ju ridit med bett som legat mot för att inte ligga på vargtanden hon hade. Vi tog biopsi på den för att veta vad det var och plockade bort vargtanden så bettet kan ligga längre upp och inte direkt på tumören. Sen dess har jag ridit mest bettlöst (bett max 2 dagar/vecka) och tumören är kvar, men den är mindre ilsken och röd. Vet tycker inte jag ska rida så mycket med bett eftersom tryck på tumören kan reta den att börja växa. Så jag antar att utan retning kan den värsta svullnaden iaf gå bort.

/Lavinia,

Sitter tumören inne i munnen alltså, eller fattade jag fel nu? :p

KL

Idag är jag lite gladare, Rucj är inte fullt så svullen runt huvudet längre och han är fortsatt väldigt glad och sprallig.

Det som gjorde min dag var dock att hästägarna som bor en liten bit ifrån mina hästar undrade om mina hästar var cirkushästar. :D

De har sett att jag "tränar" dem i hagen och de var mycket imponerade.

Alltså jag skrattar än :rofl: det var ju helt underbart att få börja morgonen på det viset.

Sitter tumören inne i munnen alltså, eller fattade jag fel nu? :p

KL

Idag är jag lite gladare, Rucj är inte fullt så svullen runt huvudet längre och han är fortsatt väldigt glad och sprallig.

Det som gjorde min dag var dock att hästägarna som bor en liten bit ifrån mina hästar undrade om mina hästar var cirkushästar. :D

De har sett att jag "tränar" dem i hagen och de var mycket imponerade.

Alltså jag skrattar än :rofl: det var ju helt underbart att få börja morgonen på det viset.

Mitt sto fick kala fläckar förra året, blev som småsår, kliade, & hon var allmänt ruggig, fick vinterpäls på sommaren. Det var med all säkerhet pälsätare. Avmaskades med ivomec 2 ggr på kort til, badades i ohyreshampo & fick 2 B- vitamin sprutor. Sen blev hon en ny häst. Har bild ngnstans, men kan inte lägga in, finns du på FB??

Finns faktiskt inte på FB. :p

Hade varit intressant att se men min kliar sig inte, han tycker inte att det gör något när man pillar på skiten men han vill inte heller bli överdrivet kliad (han är knottkänslig så jag känner direkt igen om han tycker att "saker" kliar/irriterar). Pälsen i övrigt är jättefin.

En av mina tidigare araber fick pälsätare en gång men på honom blev det bara kala fläckar, de blev alltså inte såriga.

Svårt det här :crazy:

Tror mer på det där som inhyrningen här hade; ska bli spännande att se närbilder på hans fläckar, som jag hoppas kommer ...;)

Hej!

Japp, tumören sitter precis framför bettläget, i munnen. Vi trodde först det var en inflammerad vargtand, men röntgen (och sen biopsi) fick oss att inse vad den egentligen är.

Inte är den sån att man bör operera bort den heller, det är bara att prata snällt med den och hoppas att den aldrig växer.

/Lavinia

NU har jag tagit bilder men kameran dog medan jag förde över till datorn så ni får hålla ut till i morgon. Orka börja ladda kamerabatteriet och göra om proceduren nu. :p

Han har inte fått några nya sår de senaste dagarna så jag är riktigt hoppfull, inget vätskar eller äcklar sig längre så han ser väl helt OK ut kan man säga! Ja bortsett från muggen eller vad det nu är då. :( Idag har jag i alla fall fått ut preparatet som vet. skrev ut och börjat behandla med det.

Det tråkigaste är att jag inte kan träna. Erucj är en häst som man helst inte ska ställa av, han faller ur och får skrot i huvudet på ett ögonblick. Han ska egentligen vara med i en musikvideo också om några veckor och det blir ju inte aktuellt längre om han är:

A) skallig

eller

B) oregerlig

:meh:

Jag premiärred Yazz i går kväll; har inte ridit henne sen i november, dels pga mina diskbråck, dels pga min oro för att den gamla damen inte har mått bra. Vi har promenerat lite , långtyglat lite, men mest har hon gått i hagen.

Igår blev jag så sugen så jag sadlade och vi knallade upp till paddocken. Först fick lilla barnbarnet rida lite, och sen satt jag upp. Och- oooohhhhh!! Det går att rida henne med bara tanken känns det som, det var som om vi inte hade gjort något avbrott alls och hon förmedlade känslan "just så här matte ska det vara, du och jag i paddocken!":love:

Sen vet jag ju att hon kan vara gräslig att rida också, speciellt när man rider ut och hon får upp ångan, det finns tillfällen när jag har hoppat av långt ute i skogen i ren ilska och promenerat hem, ilsket morrande åt Yazz som har fått traska snällt på armlängds avstånd bakom mig ...:mad:

Men på en ridbana på lång tygel och med bara vikthjälper är hon ljuvlig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 371
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
388
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka