Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Arthur, Arthur, Arthur han e så bedårande och söt med sin härliga uppsyn :)

KL: Fina bilder på lilla Salsa också :)

Arthur, Arthur, Arthur han e så bedårande och söt med sin härliga uppsyn :)

KL: Fina bilder på lilla Salsa också :)

+1 på detta inlägg :love: Vita skimlar är jag inte överförtjust i, men flugskimlar däremot :d Och så söt den lilla bruna är också, syns inte alls att hon är så himla liten!

Håller med om att hon känns mer som 145 än 139 cm, när hon inte längre är sommarfet upplevs hon nog mindre :p Däremot klarar jag inte att rida henne i normallånga läder då det blir vingligt som tusan. Hon är ju lite all over the place just nu också.

Hon fick ett täcke av mig, (stl 125, passar inte på min "övervuxna" herre) och guuud va hon simmade i det haha!

Klämmer in en till bild:

IMGP3394.JPG

Kalle i bakgrunden är e Crown Prince, u Pharah - Beausongne (men hjälp, stavning?).

Och nu har jag lärt mig att Salsa är e Positiv, u Timra - Albatros (och sen kom alltså Probat in, inte redan som morfar som jag sa tidigare).

Vilka härliga bilder ni visar, allihop! Är så kul att bläddra bland finingarna här i tråden!:d

Själv känner jag att jag och hästarna har "gått i stå" lite ... vi var rätt bra igång i somras, jag jobbade på med mycket arbete vid hand och började också rida lite, men nu går stona på det sista höstbetet och ser ut som om de känner sig jättedräktiga redan. Och i och för sig, i oktober har både Exelencja och Plannja gått halva tiden, så jag kan väl förstå dem. Kornelia ska inte föla förrän i maj, men hon beter sig som en superhormonstinn hingst och studsar runt bland de andra med krökt nacke och hingstgnäggningar ....

Yazz ska till hästkliniken nästa vecka och visa upp sin läskiga knöl som hon har på halsen och som långsamt växer. Hon är tunn över ryggen och börjar se gammal ut...:cry: Har haft henne på långtygel i paddocken en del, men jag är rädd att hon tar i för mycket, hon är en sån som alltid ska jobba på det värsta hon kan och jag vill inte att hon ska göra det om hon inte mår bra. Känns rätt jobbigt, det är något med henne men jag vet inte vad det är. Oroar mig för att knölen ska visa sig vara cancer som långsamt sprider sig ....

+ Fjellheim, Saril
jag tackar och bockar för snälla ord om pälsprinsen :)

Cornelia
håller självklart tummarna jag med för Yazz!

Usch vad jobbigt. :( Hur gammal är hon? Hoppas ni kan få positiva besked hos veterinären.

Det går verkligen upp och ner med hästeriet över åren, medgångar i all ära men ibland känns det knappt värt det när man i slutändan alltid står där utan sin häst. Jag är så morbid att jag nästan hoppas att mina nuvarande hästar ska överleva mig och inte tvärtom, klarar fan inte av att ta farväl av en häst till.

Livar upp lite med en dagsfärsk (och söt!) bild på mina älsklingar:

IMGP3446.JPG

Åh, kan tro det, så underbart att få så många år med sin pälskling. 22 år är ju inte lastgammalt för en Arab heller, håller tummarna att ni åtminstone får ett par friska år till. :)

Tack för tumhållning, alla här! Det betyder faktiskt en hel del, detta att folk skickar en tanke eller två och bryr sig ....

Knapplån.

Är det någon som kör med sina araber? Jag har börjat köra in våran här hemma så det vore ju kul att se om det finns fler som håller på med körning..

Jag har som plan att köra in Angelique så småning om, men än har hon inte kommit längre än till tömkörning.... Så, vi får väl se om det blir inkörning till slut eller om den delen bara blir tömkörning....

Min andra Arab körde jag väl lite faktiskt, inte någon exemplarisk körhäst då han genom hela livet var tveksam till skaklar :p

Men han drog folk på skidor, i pulka, på snowboard, surfbräda osv hela vintrarna och det var något av det bästa han visste. Han var en oerhört bra draghäst när det kom till sådant, bjudningen blev aldrig så fin som då och koncentrationen var ständigt på topp. Han ville verkligen dra saker, min älskling :love:

Sofias+bilder+246copy.jpg

Ingen bra bild men det var den enda jag hittade som inte visats tidigare, Lutzian i förgrunden och Bambi (som det gäller) kikar fram bakom honom.

Pselma är inkörd och har tillomed kört bröllopspar med fullt med folk runtikring. Det gick superbra!

Fille är mkt tömkörd och jag kommer troligtvis att lämna iväg honom på inkörning nu på hösten. Han har inte riktigt känts mogen innan, han är lite barnsligare än sin mor, hon kördes ju in som 2 åring.

Jag tycker att det är en bra grundutbildning att ha dem inkörda. Dels är det lättare att hitta en passande sele + vagn än en passande sadel, så i perioder där man kanske inte har någon sadel så kan man köra väldigt mkt istället, och det tycker jag är väldigt bra. Då märks det inte lika mkt när man väl hittar sin sadel att man kanske inte ridit på 2 månader.

En bra körhäst tycker jag att man ska kunna dra både vagn, timmer, pulkor och div med. Och hästen ska liksom inte reagera om det helt plötsligt är en STOR vagn bakom med björkris och massor grejjer på, som det var när Pselma drog bröllopsvagn. Jag hade inte ens tänkt att jag kanske skulle öva på det innan. Men Pselma reagerade inte överhuvudtaget, och det är målet med Fille med.
Men körningen är det enda jag lämnar iväg hästarna för. Jag känner att jag är lite för oerfaren för att vara helt säker på att jag löser det själv.

Jag har också umgåtts med planer på inkörning. Grannen, som jag samarbetar och umgås mycket med, körde in sitt anglosto förra sommaren, och jag hjälpte till. Jag kan inget om körning, men det var mycket lärorikt och roligt.

Efter att ha varit på riks och sett Årets Arab i körning i en uppvisning med sin matte blev jag ännu mer sugen (en Glaz- son för övrigt;))

Kanske ber jag grannen om hjälp med inkörning av Pasja nästa år, skulle vara jättekul!

Ja det är ju alltid kul att kunna göra mkt olika saker med sina djur :)
Och det är ju lite arabens varumärke tycker jag.

Jag filurar lite på vad jag ska ha för vagn till Fille. Vill ha en med 4 hjul som kan dras med en maratonsele, för det är en sådan jag har.
Helst vill jag kunna ta några passagerare, men jag funderar lite på hur tungt en arab kan dra?
De flesta vagnar som jag gillar i utförande ligger på 300-350 kilo. Det borde väl inte vara några problem tycker jag. Det är ju viktigt att man inte ger sig ut länge utan jobbar upp dem ordentligt, precis som med ridningen.

*kl*

Apropå körning så har ju Janow Podlaski kört araber ofta, ibland i fyrspann. Jag vet att Erik Erlandsson hade ett fyrspann som såldes till USA och bla användes för att köra in domarna i ringen i Scottsdale.

Henry Gustavsson körde par med Naschar och Yatez (ägda av Börje Boström) och representerade Sverige i VM. Stall Svarta Hingsten (som ägde Sa´fed) körde mycket, bla i fyrspann.

Tillägg: Jag glömde visst vackre Elton, han är ju också körd!

KL

Tankte passa pa att se om nagon vet vart min gamla Medis tagit vagen.. Hon heter Sakana och ar val runt 15 ar gammal nu. Westernridet D-ponny sto, arabiskt fullblod, med stjarn och vita fotter. Stod i Stenkullen utanfor Goteborg, men har blivit sald och eftersom hon var sa betydelsefull sa skulle det vara kul att veta vart hon tagit vagen.

Sma bilder, men de basta jag har for tillfallet :)
spring.gif

sakana2.gif

Du hittar Sakana i stamboken hos SAHF, där står det vem som äger henne (om nu alla ägarbyten har blivit reggade på rätt sätt).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
402
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka