Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Hahaha du har en poäng Lavinia,
Arthur är oftast helt obrydd om saker runtomkring oss, men i dag var han lite på tårna...tycker såna dagar blir lite roliga eftersom jag får bevis på att min pälsprins inte är helt lobotimerad ;)

han kan möta på det mesta utan att lyfta på ögonlocken, får agera draghjälp åt stora bruna, mm, men....kommer det en skoter, då vill han krypa ur skinnet och fly, det började åka skoterförare här för 3 vintrar sedan och har han sett en sån på morgonen så är hela hans dag förstörd och han letar skotrar överallt :nailbiting:

men att möta 50 Hd hojar på en liten landsväg i skritt på lång tygel näääe inget att hetsa upp sig för och då tyckte ändå matte att det lät lite väl mkt....

bifogar en liten bild på en avslappnad Arthur från i dag :)
39384695s.jpg

Haha, va roliga ni är.

Visst är vakenheten, känsligheten, kvickheten... ja "nerven" något jag personligen värderar högt hos en häst.

Därmed inte sagt att jag tjuter högt av lycka varje gång hästf-n skyggar för brevlådor, soptunnor, brädhögar och andra livsfarliga tingestar. :p:D

När det gäller Erucj är han väldigt inkonsekvent med sin egen tittighet. Vi kan vara helt incidentsbefriade i flera månader och sen plötsligt tittar han till på något varpå jag lite tanklöst smackar lite och kanske till och med skänklar lite (ve och fasa!) så äre kört...

Enormt tålamodsutvecklande kan man iaf kalla de episoderna, haha.

20130907_154323(1).jpg

Tur att han är lugn och snäll ibland. ;)

Mellizza är en sån som kan se lite "gömda gubbar" i skogen ibland, men jag har blivit så van att ja inte reagerar längre, oftast ser hon "gubbarna" när man kommer i full galopp så jag har lärt mig att bara sitta runt så fortsätter hon lika snabbt som hon har stoppat :D
när hon var yngre var hon också lite tittig på hinder när man tävlade, ville stanna o titta på alla hinder innan hon skuttade över från stillastående. Så vi lärde oss ganska snabbt att det lönade sig att hoppa en lägre klass först så gasade hon sen runt nästa klass som hon aldrig gjort annat :D felfri var hon alltid även i den lägre klassen, men tiden blev ju lite si o så :P

Senast ändrad:

Vad de är lika ändå, alla våra araber :)

Greta är också "tittig" trots att hon är otroligt orädd. Jag rider mycket på trafikerade vägar och det är skönt att hon kan möta vilket fordon som helst utan att reagera, men colaburk i dikesrenen, oh no!!

En gång när min syster red henne tvärnitade hon i galopp och stirrade blint på marken framför sig. Det var en två cm stor groda som skuttade över stigen..:cautious:

Å, jag kan se henne tvärstanna och stirra på lilla grodan!!:D

Ja, araberna är så otroligt medvetna! Alla sinnen är med, och de verkar tänka en massa hela tiden.

De är ju också så kärleksfulla! Minns när min yngsta dotter red barbacka på Kanoria på en grusväg, det kom en traktor (Kanorias fasa var traktorer, hela livet!) och hon skuttade till så dottern ramlade av. Kanoria tvärstannade, trots traktorn som nätt och jämt hunnit passera, böjde ner huvudet över dottern och nosade över henne med såna där små hummande ljud som ston gör åt sina föl. Det var så tydligt; "förlåt, det var inte meningen, du slog dig väl inte?!"
Så gulligt att jag fortfarande får tårar i ögonen när jag tänker på det!:love:

KL

Nu är Angelique sutten på vid två olika tillfällen. Ingen större reaktion alls. Största reaktionen var "Var är godisen?"

Hur mycket har ni suttit på hästarna innan ni red ut (med sällskap förstås)? Funderar på att sitta på henne igen i helgen och kolla av att styrning, stopp och start fungerar även från ryggen. Gången efter funderar jag på att skritta ut tillsammans med en äldre trygg häst så hon får se något annat än ridbana och ridhus. Låter det som en helkorkad idé? Tänkte att det kan vara lättare att lära in framåtbjudning utomhus än i ett ridhus eller på en ridbana...

Men åh va fint. Jag grinar nuförtiden över precis vad som helst så det räckte för mig att läsa det där så kom det en tår.

Arabizar - jag kan inte se bilden, kan ni andra det?

Mmm...

Min knäppis reagerar på ekorrar (detta hästätande rovdjur som jagar i flock med minst 3 rader vassa huggänder, alltid redo att sättas i en ouppmärksam arabprinsessa), koltrastar på vägen (inga andra fåglar!) och hallonbuskar, men inte nypon, jordgubbar, salix, enar osv...

Hon vill också alltid titta på hindrena innan hon hoppar och hoppar sen över dom som om hindrena var ute efter hennes hovar och ben (jag loovar att de har huggtänder!!!). Jag hoppar alltid emd strykkappor, för fröken vågar inte hoppa om hon känt bommarna mot benen "det gör ju ooooont juh!!!".

Araber är verkligen underbara och egna och lätta att skratta åt.. ehh jag menar MED! :-)

/Lavinia

"Arabizar - jag kan inte se bilden, kan ni andra det?"

försökte kopiera från vår blogg, men det gör inget att den inte syns, det är en rund Arthur som precis blivit utsläppt i hagen efter ridtur:D

Eftersom hästarna jag ridit in är arbetade på töm ute i naturen innan jag sitter upp, har jag tutat och kört på en gång :)

Haha, det låter precis som min Noohr som ni beskriver allihop. Inga problem alls att möta stora fordon, cyklar etc. Men en fläck i marken däremot (eller en pinne, en fågel, en påse eller andra hemska saker) kan nästan få honom att vända om på fläcken för att springa hemåt igen :D

Så mycket fina bilder du lagt ut Fjellheim också, supersöt den lilla bruna! Hon ser ut att bära upp din längd rätt bra trots att hon är så liten!

du måste ha bilden du tänkt lägga upp här, på en öppen websida på nätet, högerklickar och kopierar url adressen på bilden och sedan går du in här och klistar in den på gula lilla ikonen "infoga bild". förklara är inte min starka sida men ett litet försök att hjälpa till:)

lånar min egen knapp... och lägger in lite bilder som syns då:D
jag älskar att se mina ögonstenar tsm:love: Arthur ÄLSKAR sin lilla kompis. tyvärr är hon väldigt sällan med mig till stallet (hon leker hellre med kompisar) :(

Foto-BH6TT4PS.jpg

Foto-DCEXM368.jpg

Foto-JGIO7KQB.jpg

Alla våra hästar är i princip inridna i skogen, har lärt in kommandon tidigare från marken och de har varit vana att jag hoppar och studsar och har mig lite hur som och när som hellst. Minna satt jag några gånger medan hon käkade gräs och sen bar det av i skogen. Hade lillsyrran att rida och så gick jag bredvid just in case :)

Sen började jag själv leda henne en bit och red sen en bit och gick sen hem. hon var i princip helt okomplicerad att rida in.. Pirayan verkar vara likadan, tycker att det är störtkul att få gå och konka på matte, för då får man ju göra nånting :)

Gangsterbruden under inridning

542094_4025200351456_1242686795_n.jpg

397035_2994841793136_2066252612_n.jpg

Pirayan

575755_4054400401439_837985380_n.jpg

936409_10201137346578844_135688082_n.jpg

Meciliah: jag sitter inte med nån tyngd på men vänjer henne med att ha en människa ovanifrån, brukar ibland borsta henne så :D
1011817_10201228834505985_198548228_n.jpg

Tycker mycket om det mjuka sättet mot hästarna som lyser igenom på dina bilder! Och det naturliga sättet att jobba med hästarna gillar jag väldigt mycket.

Våra mjuka tag är något som våra araber har lärt oss genom åren, brukar säga att dom är sytrådshästar de vill inte att man tar i dom hårdare än så, bara de blir varsamt hanterade så gör de allt för en :)

Arabizar: Jo bebin tittade ut för 7 veckor sen, snäll och pigg liten krabat som håller mamma upptagen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
413
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka