Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

*KL*

Lägger in en bild som jag tog med telefonen häromdagen. Det är våran lilla hund som vi nu haft i 7 månader, hon har hängt med till stallet hela tiden och vant sig vid hästarna. Moona är inte så förtjust i hundar, hon brukar ignorera hundarna som hon ser i stallet och tom lägger öronen bakåt om dom kommer för nära. Men hon har på något sätt förstått att valpis är familjemedlem och börjat släppa henne närmare, och blir inte sur på henne. Och häromkvällen stod/låg dom helt stilla och tittade läääääänge på varandra, M blåste på valpis och valpis puttade pinnen närmare M ifall hon ville leka med den. :love: Jag tyckte det var så gulligt :)

2013-09-06145850_zps2847e5b1.jpg
[/URL][/IMG]

Hjälp vad gulligt!!:love: Vilket kontaktförsök av lilla vovven!!
Visst är det så att djuren aldrig upphör att förvåna och charma oss ...:)

Jag brukar rida in mina hästar från marken först. Håller på mkt med tömkörning så att broms, svänga och gasa verkligen sitter innan jag hoppar upp.

När det väl är dags för att hoppa upp så brukar jag rida ut direkt, och dessutom själv eftersom jag alltid gör allt själv :D
Det har aldrig varit något problem.

KL Eller svar till flera...

Tömkörningen sitter (hon kan start, stopp och svänga). Hon har lärt sig kanonsnabbt. I slutet av veckan ska hon tömköras ute, så får vi se om det sitter där också. Hon är promenerad mycket utomhus och tömkörd en del inomhus och på ridbanan. Som sagt, ska kolla av att det sitter även utomhus utan väggar eller staket. Och kommer även att sitta på henne på ridbanan innan för att kolla att start, stopp och svänga finns även från ryggen. Men tänkte att det kan vara lättare att hitta framåtbjudning och få henne att tycka det är roligt ute i naturen än i ett ridhus eller på en ridbana...

Jag har ridit in hästar tidigare, men skillnaden då är att det varit varmblod (travare) som redan varit inkörda. Hästar med en helt annan grund med andra ord. Där har det ju aldrigt varit något problem att i stort sett sitta upp och rida. (förenklat sett.) En annan stor skillnad som gör mig lite osäker är detaljen att det här är min egen häst, det var inte de jag ridit in tidigare. Jag vill ju absolut inte att något går fel. Så då frågar jag om råd, sållar lite och använder mitt eget omdömme, men det är alltid bra att veta hur andra gjort i liknande situationer. :)

Våra mjuka tag är något som våra araber har lärt oss genom åren, brukar säga att dom är sytrådshästar de vill inte att man tar i dom hårdare än så, bara de blir varsamt hanterade så gör de allt för en :)

Arabizar: Jo bebin tittade ut för 7 veckor sen, snäll och pigg liten krabat som håller mamma upptagen :)

Åhh Grattis Aliah :love:

nej så gulligt :) Våran Svarta hund är inte så mysig med hästarna, hon bara skäller på dom och vill att dom ska springa undan henne så hon ska få jaga :(

Arabizar: tack så mycket han e underbar

1240264_10201681623945438_1688874363_n.jpg

Åhh vilken sötis:)

Kommer förhoppningsvis bild på min arabprins under dagen... Vill visa er lite bilder när ni delar med er av så fina bilder:)

1239833_10201754595049670_1701465492_n.jpg

1176219_10201754584729412_808110579_n.jpg

Min DYRA lillprinsessa efter dagens promenad. Mitt under promenaden när vi passerade en hästhage längs med vägen så kom plötsligt en häst utkrypande mellan trådarna.. Då var goda råd dyra.. Ingen var hemma i huset bredvid så jag och prinsessan fick snällt vänta på att syrran skulle komma å sätta den andra pållen tillbaka i hagen. Lillan var lugn och cool hela tiden trots att den andra hästen galopperade på och njöt av sin frihet.

Åh nej va gulligt! Jag dör, haha.

KL

Varnar härmed för roman och bildbomb. :p Jag har spenderat två dagar ute i Gävle för att hjälpa Emma med sin lilla Salsaplutt och jag vill förstås dela med mig lite till er.

Snor rakt av det jag skrev på bloggen:

Salsa är en spännande häst, precis så smart och känslig som rasen gör gällande, hon är dessutom mycket snäll och social men helt enkel att rida är hon inte. Hon är varken särskilt utbildad eller igång just nu och hon är inte heller van att ridas bettlöst och därtill endast engelskt riden sedan tidigare.

Det är väldigt fint att se hur lugnt och beskedligt hon bär runt på Emma men hon tappar lätt fokus och spatserar lite på eget bevåg. För att engagera henne i uppgiften på ett ändamålsenligt sätt behöver man ständigt ge henne just det - en uppgift.

Galoppen är svår, det blir gärna spänt och stuttigt med frekventa inslag av korsgalopp. De här första bilderna är tagna de första minuterna jag red henne, hon skyggar för osynliga hot och grejar lite.

salsaStill+25.jpg

salsaStill+27.jpg

Riktigt fin blir hon med lite tålamod (och skicklighet ;) :D).

salsaStill+6.jpg

salsaStill+10.jpg

salsaStill+16.jpg

Emma fullkomligt älskar henne. Förstås.

IMGP3403.JPG

IMGP3407.JPG

IMGP3391.JPG

Salsa är 13 år och som jag nämnde tidigare maxad c-ponny (!), jättehärlig på alla sätt och vis.

När Fille hade varit halt länge pga en sparkskada så kunde han inte galoppera i ena varvet, utan det blev jämt korsgalopp. Han var då sned i bäcknet, kanske värt att kolla upp om den blir mkt korsgalopp?

2 ET besök och lite träning och stretching själva så var det borta sen, så det var enkelt fixat när man väl fick hjälp med det.

hon är jättsöt, förstår att matte älskar henne:)

jag kan också lägga ut lite bilder, Arthur är fortf betesrund...

löslongerade i dag och busade en del :D
Foto-GPZ4BKKC.jpg

Foto-RMPJICNE.jpg

Foto-38CIMUE6.jpg

Foto-MQSZVBCR.jpg

Men Gud så underbar!

Kimmis- Salsa är faktiskt mycket noga kollad med en riktigt bra et och är ovanligt "fin i kroppen" så det är inget som felar. Tack för tipset ändå :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
403
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?