Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Min_Lycka_kopt_for_Pengar_3.jpg

15539_1379327155.jpg

Min Lycka köpt för pengar <3

kl

Kul att se så många bilder i tråden igen!!! Oerhört vackra hästar har ni!

---

Det är gött på sommaren, ut i hagen och kolla så att fröken fräken mår bra:
lajsabajsa3_zpse3e1e8a6.jpg

lajjsabajjsa2_zps1ce57e67.jpg

Och sen är det bara att trä halsringen över huvudet på henne och dra ut på en långritt i skog och mark:
uteritthalsringlajsis_zps32337c90.jpg

uteritthalsringlajsis2_zps4285c005.jpg

Sen in i stallet, spola av, borta lite, mysa lite, ge henne lite käk, spraya med flugspray och sen så bär det av ut i hagen igen:
lajjsabajjsa_zps1841c33d.jpg

:love: :love: :love:
Önskar att det var såhär hela året runt! Inget krångel, bara alldeles underbart! :D

1236877_10151714359168381_410362084_n.jpg

Min äldsta dotter med sin bästis:love: Tycker den här bilden säger mycket om kärleken mellan häst och människa:)

Vilken fin pålle:)
Och jag håller med dig, visst är det här en väldigt bra årstid, med lite jobb och mycket nöje:)

Men åh gud va härligt!

Puttar upp tråden med en liten bildbomb då rå ;)

20130914_155658.jpg

20130914_155139(0).jpg

20130915_111657.jpg

20130915_111739.jpg

20130915_115008_17.jpg

Han börjar få lite kropp nu min stora speta :p

Som vanligt helt ljuvliga bilder, Fjellhjelm! Borst- bilden är för härlig, lilleman sticker fram huvudet och tigger borstning!:D

Yazz har varit hos vet. idag. Melanom förstås, vad annat på en skimmelarab, men långsamt växande och förmodligen dröjer det länge innan det blir allvarligt. Som det är nu har hon inte ont av det enligt veterinären, och jag kan "låtsas som om det inte finns där" .....

Tanken på några år till med mitt hjärta gör mig lugn och lycklig i sinnet, och nu känns det inte orealistiskt.:love:

Nästa steg är tandläkaren för henne i oktober, och sen sätter vi nog igång med uppsuttna skrittpromenader igen!:)

Haha du skulle bara veta, ibland borstar jag båda samtidigt, de står alltid minst så där nära nämligen :D

Men vad skönt att det inte var "värre" eller hur man nu ska välja att se det då. Nu vet du att det är så men också att det förhoppningsvis inte är någon fara än på ett tag.

Vi ska också till tandläkaren i oktober, varken jag eller Erucj ser fram emot det. :meh: Hatar att plåga honom på det viset även om det är för hans eget bästa.

Såhär: Via palpering och min berättelse om det hela. Alltså ingen diagnos ställd via vävnadsprover, men veterinären sa att på en så gammal häst är det direkt dumt att ta en biopsi på en sådan knöl eftersom det ofta triggar igång utvecklingen av sjukdomen. Som det är nu växer knölen/knölarna långsamt (hon har en liten på andra sidan av halsen också).

Jag hade för mig att de kunde se på blodprov om det fanns nybildningar i kroppen. Sen kunde de inte så vad för nybildningar det är, men det är ju en annan sak.

Vi tog biopsi på min valack jag hade, men istället för att skära i dem som man brukar så tar man en kanyl och sticker in och försöker få med sig något ut. Men det är inte alltid man får med sig nåt ut, och det vet man inte förens efteråt. Labbet hittade inga celler på våra prover alls. Men det var tydligen en säkrare metod.
Men hans knölar var inte reaktiva överhuvudtaget utan var jätte små och var samma storlek så länge han fanns i livet.

Det är läskigt sånt här. Jag hoppas hon inte blir värre och att du får ha kvar henne många år till! Det är ju lite bättre med hundar, där kan man iaf slå en bild på dem så ser man hur det står till därinne. På hästar får vi mest gissa :crazy:

Det är helt rätt att inte göra biopsi eller skära bort dem om de inte sitter så att man är tvungen att göra det. Oavsett så går det ju inte att behandla, så man får bara hålla koll så de inte växer, blir i vägen eller hästen börjar visa tecken på sjukdom.

Min har en liten knöl på insidan av kinden. Upptäcktes vid tandkoll. Annars har han inga alls, men han är också flugskimmel och ganska prickig, dvs mindre benägenhet att få melanom. Veterinären menade att knölen bara är en cysta, reaktion på att han bitit sig där tex. Jag tror det är ett litet melanom så jag håller knölen under uppsikt.

Lilla prinsen har fått nytt träns

14509_10151576898095882_1660003031_n.jpg

Jättesnyggt träns!

Ja, veterinären förklarade det som så att allt rotande, med nål eller kniv, i en sådan tumör kan sätta igång aktivitet i den så att den börjar sprida sig och växa fortare.
Den kommer inte ställa till så mycket om inte Yazz skulle få en sänkning av immunförsvarets aktivitet, då sätter den med stor sannolikhet fart. Så jag hoppas på ett starkt immunförsvar några år till så att den eländiga tumören håller sig på mattan!

Fin! Man riktigt känner hur len mulen är :)

KL

Min älskling är sjuk så idag har veterinären varit och tittat på honom.

Det tråkiga var att vet inte var nå klokare än mig så jag vet fortfarande inte vad det är som felar eller riktigt vad jag ska göra. :(

Kortfattat: kala fläckar och svullnader på halsen, svullen bakom ganascherna, vissa av fläckarna "utvecklas" till sår och han har dessutom sår i mankammen. Han kliar sig inte alls så de uppstår inifrån så att säga. Som kronan på verket har han fått mugg eller liknande på båda fram vilket han aldrig haft minsta tendens till förut.

Orkar inte gå igenom hela listan som jag och vet diskuterade (när det gäller möjliga anledningar till varför han ser ut som han gör) men vi landade ändå på att vet inte hade en aning om vad det var som utlöste detta eller ens vad det är.

Inte nå glad idag kan jag säga. Erucj däremot tycker att livet leker och har härjat som aldrig förr idag med ett visst blodvite till följd men inte var han ledsen för det inte. :meh:

Ja, veterinären förklarade det som så att allt rotande, med nål eller kniv, i en sådan tumör kan sätta igång aktivitet i den så att den börjar sprida sig och växa fortare.
Den kommer inte ställa till så mycket om inte Yazz skulle få en sänkning av immunförsvarets aktivitet, då sätter den med stor sannolikhet fart. Så jag hoppas på ett starkt immunförsvar några år till så att den eländiga tumören håller sig på mattan!

På tal om skimmeltumörer.

Sen jag köpte M för 5 år sedan har hon alltid haft en under svansen, bredvid analöppningen. Växte sakta o såg ut ett tag som om hon hade 2 st analöppningar :eek: :wtf: och jag tänkte, förr eller senare problem.

Hör till saken att hon alltid haft svanskappa pga rak rygg/ingen manke. Men för ungefär ett år sedan bestämde jag, aldrig mer svanskappa, för att hon markerade tydligt att hon inte gillade den när den skulle på (knep ihop med svansen mm), trots lamullsöverdrag mm, så jag tänkte att sadeln får väl glida lite då bara hon slipper den förhatliga svanskappan.

Ett år senare är knölen i stort sett borta och jag funderar över detta med skimmelknölar o ytlig retning av huden.

Har någon varit med om något liknande?

Kan säga att minst olika 3 veterinärer har sett den när den var som värst och sagt att den var en skimmelknöl.

Där ser man, ja, det passar ju in på det min vet. sa om att inte skära eller sticka i den .... Intressant! Och så skönt att den försvann ...!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 371
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
390
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka