Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Hon är ju så vacker Lilla Pasja, dom andra är ju också fina förståss :)
Det var nog meciliah som var på den översta bilden :)

KL: På tal om att följa lös så jobbade jag och meciliah på ridplanen igår, och äntligen verkar bitarna börja falla på plats :)

1176321_10201689963273916_1392445969_n.jpg

1237129_10201689963153913_130651774_n.jpg

Senast ändrad:

Alltså jag får aldrig nog av din Eliza Day. :love::love:

Du har säkert skrivit ut hennes stamtavla, men kan du inte dra den igen?

Eller om jag uttryckte mig klumpigt :-).

Idag testade vi ny tränare, som såklart också blev kär i prinsessan. Hon var lätt fascinerad över hur lång överlinje fröken kunde ha(hon är ju ändå arab) och hur trygg pållan var.

Lustigt hur olika referensramar man kan ha, jag litar ju helt på min prinsessa, hispig arab är hon bara när hon är riktigt hungrig eller kissnödig :-)

Hahaha, missförstod lite där ...!

Eliza Day är e. Classic Charlie (Magic Sahr Kahli- Classica) u. Exelencja (Festiwal- Ex Diara).

Pappa
303410_413001958731373_852367875_n.jpg

Mamma
6195_594736840557883_1373005724_n.jpg

Dotter
969188_587626904602210_1620173924_n.jpg

KL

Någon med tips på bra pälsglans? Är ute efter något som gör det lättare att trassla ut man och svans, något som är smutsavvisande (Angelique låter hälsa att hon inte alls tycker om att bada) och som gör att manen och svansen slits lite mindre av allt uttrasslande. Någon som har tips? (Tänkte att jag kan ju inte vara ensam här om att ha det problemet)

Utbildningen av Angelique går sakta men säkert framåt. Hon är trygg på promenader nu, trygg i ridhuset och har blivit sutten på för första gången utan några protester. Känns som tidsplanen med en ridbar häst innan julafton inte är helt orimlig. Men hur gör man för att vänja henne vid skäckar? De är livsfarliga av någon anledning, ju mindre skäck, desto farligare är den... (Finns en shettis, skäck i stallet och trots att hon ser den så gott som varje dag så är den fortfarande livsfarlig...)

Kohud på boxväggen? ;) Skämt åtsido. Sätt shettisen i hennes hage om det går, det tror jag är det bästa..Fast under uppsikt så hon inte får panik...min shettis-skäck skrämde slaget på två arabåringar en gång så pass att de flydde och brakade genom en trägrind med operation och djursjukhus för den ena!

Foxfire tycker jag är det bästa sprayet. Effekten sitter i länge. Annars är cowboy magic helt outstanding, detangling lotion. Det är en kräm man masserar in. Men den är svindyr.

De är så fina mor och dotter! Exelencja stod i samma stall som jag en gång i tiden, men det har jag kanske redan skrivit. Och en av hennes avkommor :)

Greta byter färg på hösten :) Från vanlig brun till mörkbrun. Hon har börjat skifta nu, såhär års innan vinterpälsen kommer fullt ut är färgen som vackrast, tycker jag!

407278_10150558641264827_126366612_n.jpg

Har träffat på 2 andra av Exelencjas avkommor och måste säga att de alla har väldigt likt huvud! :love:
PM-a för bilder ;-)

Haha, min arab tycker också att skäckar, särskilt små och raggiga som tex shettisar och islandshästar, är otroligt mystiska varelser. :D

Han är inte rädd eg, han blir bara väldigt upphetsad och tycker att de är spännande. "Vad sjutton är det där för märkligt djur?? Är det en ko eller är det en häst??" Springer runt och frustar och håller på. :p

Jag hade inte satt shettisen i samma hage, det känns riskabelt. Men försök att kolla på den ofta, på trygg avstånd. Så rör ni er sakta närmare var dag. Kanske hon kan titta på den när den är i boxen?

Märkligt att så många araber inte tycker om skäckar! Det måste ju vara något rasspecifikt?

När jag blev tvungen att ta bort min första häst tog jag en skäckshettis på foder som sällskap till min arab Lutzian.

Inte tog han emot honom med öppna armar direkt :meh: men inte var han rädd för honom inte :D. Men å andra sidan var det endast med Pussel som jag någonsin såg Lutzian se arg eller sur ut, hm, kanske ligger något i det ändå.

KL

I måndags tog jag mina små vänner och flyttade dem nästan tre mil, till fots/hovs alltså, efter en riktig rysare i en myr blev vi så här glada för att vara framme vid destination: stor hage.

IMGP3350.JPG

IMGP3344.JPG

IMGP3331.JPG

Vi kom fram i skymningen så bilderna är således tagna dagen efter.

En till klämmer vi in.
IMGP3353+copy.jpg

Har inte märkt att det handlat om just skäckar, men däremot shettisar överlag! Araberna gillar dem inte ....!

Kanoria, vår gamla matriark som inte lever längre, såg dem som lägre stående varelser. En gång hoppade hon faktiskt över en av våra shettisar när de gick i samma hage. Full fart mot den lille, ett jättehopp över och så dundra vidare ... Det var typ den ultimata förnedringen i hennes ögon, kändes det som. Shettisen var så lite värd att man kunde hoppa över den som om den var ett föremål och inte en häst ...O_o

Ända sen jag såg din Fester har jag tänkt att han och Lilla Jag skulle vara perfect match, men Lillan är 22 så det lär vara försent tyvärr ...:crazy:

Greta byter färg på hösten :) Från vanlig brun till mörkbrun. Hon har börjat skifta nu, såhär års innan vinterpälsen kommer fullt ut är färgen som vackrast, tycker jag!

407278_10150558641264827_126366612_n.jpg

Den färgen hade min älskade Kanoria också, kanske därför jag är så svag för din Greta ...:d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
418
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka