Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

svar till alla
bilder kommer:)
Tack för välkomnandet :) Har drömt om arabiskt fullblod sen jag var barn.
Vallack, flugskimmel, barnkär, snäll, underbar, speciell, följer oss som en hund och så himla personlig och hur rolig som helst att rida, döttrarna avgudar honom och han dem:)

flugskimmel, barnkär, snäll, underbar, speciell, följer oss som en hund och så himla personlig och hur rolig som helst att rida, döttrarna avgudar honom och han dem:)

Låter som en typisk arab :)

Jag klipper inte heller manen. Den långa (även om den är tunn) manen är en del av arabens utseende tycker jag.

Grattis till att ha tagit klivet in bland arabhästägarna!:) Ett kliv du aldrig lär ångra ...:love:

Man och svans klipps aldrig på araberna enligt rasstandarden, förutom att man kan klippa/raka nacken en handsbredd.

Men man gör förstås som man vill. Fast det ser väldigt konstigt ut med en klippt man på en arab tycker jag, det hör till med det där långa, ofta ganska tunna taglet. Man får hålla på och fläta och dona om det stör när man rider ...:)

Efter ett tag tycker man att detta är jättevackert ....;)
1017264_594736893891211_779843928_n.jpg

Förlåt men.. man gör??

Jag funderar på att klippa pållans man och låta den växa ut igen- den är så tunn och tråkig och bara man tittar på den går det av lite till. Hon flätas så fort vi riskerar att göra nåt som kan slita på den (typ ridning, tömkörning etc).

/Lavinia, som letade svamp med OmNom idag, det var dåligt av den varan...
1157651_564725716896619_1258237169_n.jpg

Jo, det är förstås upp till var och en. Det kan säkert kännas mer praktiskt att klippa manen om man tävlar t ex, eller om den är väldigt tunn. Men enligt rasstandarden klipps den inte. Och du ser aldrig en arabhäst på en utställning med klippt man eller svans.
Å andra sidan; är man aldrig på utställning med sin häst så spelar det ju ingen roll!;)

Mmm smaken är som baken.

Jag hoppas kunna ställa ut fröken nästa sommar så jag kan testa att klippa av manen och låta den växa ut igen, förhoppningsvis lite tjockare :-).

Svansen klipps endast längst ner, så hon slipper trampa på den :-)

/Lavinia

Klipper du av manen så tar det längre tid för den att växa ut till ett naturligt utseende än ett år, så planerar du utställning nästa sommar så råder jag dig att inte klippa den nu ...

Ja han är liksom mer som en hund än en häst:love:

Nej manen får vara lång, den är vacker och har tittat på alla era bilder, ni har alla fina hästar:)
Men vilken herre, han drar på sig sår överallt, vår andra häst har inte ett sår någonstans någonsin men herr prins lyckas med att få sår överallt men tack och lov ingen mugg som han tydligen haft mycket tidigare..

De araber jag har träffat har varit väldigt tillgivna och trogna sina ägare, behandlar du dem med respekt och vinner deras hjärta har du en trotjänare för livet :)

Det är ett underbart och fantastiskt rasdrag, araberna SKA vara sällskapliga och älska sina människor!:love:

Ofta, väldigt ofta, märker man att arabhästarna nästan hellre tillbringar tid med människor än med andra hästar. De kan bli rent olyckliga om man "glömmer" dem en dag, kanske inte har tid med dem, eller måste prioritera en annan häst.

Så det kräver en del av en att vara arabhästmänniska, men man får tusenfalt igen!

Är det Meciliah på översta bilden? Vilken man hon har, så tjock och fin! Pasja har också mycket man, har ingen bra bild på det dock. Gläder mig åt att hon ärvde efter Glaz där, för Plannja har inte mycket att skryta med på den fronten ...

Här är Pasja från i våras, ganska mycket man för en ettåring tycker jag.
486654_576377782393789_944967527_n.jpg

Plannja; tunn man och nästan ingen pannlugg ...
1006212_597805743584326_2116875897_n.jpg

Ja han brukar gå emellan om vi håller på med stoet, han kräver verkligen uppmärksamhet, han hjälper husse med sysslor på morgnarna, puffar husse genom hagen så han vet vad han ska gå (buffar fram honom i ryggen:D), "hjälper" till med att fylla vattenkaret och så vidar:D
När hovis är här så får vi ta honom först annars blir han så sotis att han inte får uppmärksamhet, han börjar bli rätt bortskämd:angel:

Var i stora hagen och tog några bilder ...

Från vänster: welshponnyn Lilla Jag, KA Kornelia, Yosefine, Eliza Day och KE Pasja.
1186153_624419707589596_1839600378_n.jpg

Eliza Day
1175122_624419237589643_316809973_n.jpg

1186817_624419714256262_1067904191_n.jpg

Hej!

Jag menade såklart att vänta med att klippa manen tills efter det :-). Hon kan ju knappast ställ ut med kort man, det vore hemskt!

/Lavinia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
418
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka