Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Min har haft en Prestige Top Dressage, 17/37 (dvs XW) och dessutom specialanpassad för bred häst med plattare bossa och extra mjuk stoppning. Den är rejält bred! Har blivit för vid nu som han är äldre så skall sälja den. Var en och provade den och hon hade en väldigt grov och tjock häst som alla sadlar var alltför smala på, men den här var faktisk lite för vid. :p
Kort anläggningsyta också. Min har inte extremkort rygg men han är bara d-ponny och det finns mkt plats över bakom den sadeln.

För tillfället rider jag honom i en Childeric, den är lite för lång eg men han verkar inte bli öm eller besvärad ändå. Jag sitter ju inte där bak, det är ett bakvalv på 1.5 handsbredd bakom mig så det hjälper kanske till lite. Men skall köpa en 17 eller 17.5 Childeric till honom bara jag får sålt mina två Prestige sadlar.

Du kan ju kolla på Prestige om du hittar någon 37a att prova, de är lite svängda men det kan vara nödvändigt på en kort rygg att bossan svänger upp lite bak för att inte trycka i ländryggen. Det viktiga är att den delen av sadeln som ligger an följer ryggen och inte glappar Amerigo är också ganska korta och går att få väldigt breda, de är ju dock i en helt annan prisklass. Bomlös är också en möjlighet.

Senast ändrad:

Finns gott om plats till en hög manke. :)

Har haft några andra Prestige modeller i vidd 37 också och alla har haft bra mankfrihet. Min gamla häst hade väldigt hög manke och bred rygg, Prestige 37 låg perfekt på honom i båda hopp och dressyrmodell.

Jo det är Etman som är far till Pirayan :) Har lyckast samla på oss ett antal Etmanavkommor kan man säga, gillar temperamentet på dem :)

KL: Bild på vår Yngsta Etman avkomma Meciliah ue. Kulak

598567_10201855847540919_2013929312_n.jpg

Hon har en stam som heter duga tycker jag! Gjorde flera försök att få ett Kulak- föl medan han levde, men Kanoria hade redan fått men av sin livmoderinflammation och blev inte dräktig och Plannja blev inte heller dräktig av någon anledning.
Och Etman har ju bevisat vad han kan ge genom åren ...!

Å vad jag är svag för de gamla polska stammarna, individerna ur dem har verkligen något ädelt, genuint och kraftfullt över sig!:d

Och å vad jag ser fram emot att få se vad som kommer fram till våren här; om allt går väl så blir det tre föl ur gamla polska stammar!:)

Är jätteglad att jag fick chansen att köpa en Kulak avkomma, henne skulle jag inte byta bort för alla pengar i världen haha :)
Jaa, jag kan tänka mig att det blir spännande, jag ser jättemycket fram emot att få se bilder på dina nästa års föl :)

Fina stammar på både din Moona och Etman, tycker det låter som ett bra val. Moona är förresten släkt med min Pasja genom Glaz ...;)

Det finns inte så många av det gamla gardet kvar, så det gäller att passa på medan de fortfarande finns här.

Min Pakistan blir t ex 22 till våren, och Etman är väl 27 eller nåt ... Glaz dog förra vintern, Kulak är död osv osv ....

KL
Här borde jag passa in :) Är alldeles ny på forumet som aktiv, detta är mitt premiär inlägg och det måste naturligtvis postas här. Jag har tittat och inspirerats av era fina hästar, vilken underbar och mångsidig ras! Även jag är stolt (för det mesta) ägare till en härlig arab med stor personlighet. Matrix heter hästen e:Mercur ue: Gapro
Vi gör vårt bästa för att göra reklam för rasen även fast vi inte är ute på tävlingsbanorna. Vi är stolta skogsmullar :)

Du är jättevälkommen in i tråden, här finns alla slags arabmänniskor så du passar in hur bra som hellst :)

Ja, välkommen!:) Vi vill förstås se bilder på din fining!

En halvdålig bild på Yazz från vår lilla stund i paddocken idag. Jag red och tränade på lite serpentiner, öppna, halt och ryggning och också några bakdelsvändningar som blev riktigt hyggliga. Är inte vår starka sida annars ...:crazy:

Ryggen fixar det halvbra, jag vågar mig på lite trav under lättridning och satt också ner en halv volt ungefär, för första gången på evigheter. Känns bra så här långt!:)
562886_636383613059872_610128317_n.jpg

*kl*

Måste bara kasta mig in en sväng igen. Jag har ju ingen arab själv och den enda kontakten jag har med dem är på galoppbanan ( jobbar ju på Täby) men jäklar, vad många av er imponerar mig med era fina hästar, missförstå mig rätt ;) jag har aldrig ogillat araber, bara att jag aldrig fått upp ögonen så mkt som nu för så trevliga ridhästmodeller ( det jag har sett av rena utställningsmodeller och de som är renagaloppörer har inte imponerat på mig) men här har jag sett så otroligt fina hästar så bara :bow:

Välkommen!:) Är också rätt ny här i denna tråd men alltid roligt att titta på alla bilder:) Är också skogsmulle, men äldsta dottern rider dressyr på våran arab också, de är ju inte bara vackra utan mångsidiga också:)

Blev jätteglad när jag läste din kommentar!:)
Det är ju precis så det är; araben är så mångsidig att man måste få se alla deras användningsområden innan man förstår vilken "stor" liten häst det är!

Vi är så många som är otroligt imponerade av våra arabhästars mentalitet, intelligens och förmåga att ge sitt yttersta i vad som än krävs av dem. Mycket roligt när "utomstående" ser detta och också imponeras.

Det är en tråkig utveckling när vissa individer blir degraderade till rena utställningshästar, eftersom det i längden smalnar av bredden hos rasen, som ju från början är en prestationsras av rang.

Nu verkar det som om allt fler förstår att araberna måste ut på tävlingsbanorna och visa vad de kan. Mycket trevlig utveckling!

Kanske kommer du någon gång att sälla dig till de lyckliga arabhästägarna?;) I så fall är du så hjärtligt välkommen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
364
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka