Sv: Arabiska Fullblod
Nu lånar jag knapp lite igen, måste berätta om mitt misslyckade försök att frihetsdressyra Yazz idag ...
Tycker ju att Yazz kan det där med att arbeta efter mitt kroppsspråk och att vara löslongeras i paddocken. Gammal och erfaren, sansad och samarbetsvillig juh ....!
Så vi knallade upp i nämnda paddock, jag släppte lös Yazz och började med att skicka ut henne i ena varvet. Hade tänkt öva på inkallning så jag hade laddat fickan med morotsbitar.
"Tjohosan!" ropade Yazz och började springa. Jag såg hur hon fick den där blicken som säger "Weeeeee, fort fort fort!!!!"
I nästa sekund fick hon syn på att Pakistans hage gränsar till paddocken, och det hade han också fått syn på. Så han kom stilande i värsta förförarposen, tjusade och showade loss, och Yazz hängde på och var plötsligt brunstig, trots att de går i hagarna bredvid varandra nästan alltid. Jag fick jaga bort henne med långpiskan ...
Fortsatte envist, lät henne inte springa bort till Pakistans kortsida, och efter en stund kunde jag få henne att byta varv, stanna och komma in till mig.
"Går bra det här!" tänkte jag och började filma. Tror Yazz märkte det, för det blev en skojig film. Först byter hon varv så fint på mitt kommando, sen börjar hon trava och man hör mig "saaaaaaaaaaktaaaaaaaa!" och hon springer fortare mot Pakistan och man hör mig muttra "shit, det här går ju inte, shit också!!" och så ser man långpisken i högsta hugg när jag springer efter henne ...
Tyvärr raderade jag filmen, hade varit kul att visa i undervisningssyfte, alltså hur det INTE ska gå till ....