Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Inte om du jämför med manken på den här ;)
560401_10150832450166223_704930992_n.jpg

Skit i att få honom att "gå på tygeln", hela det begreppet får mig att smått kräkas. Fokusera istället på att balansera hästen, när han kan balansera sig korrekt så kommer formen komma av sig självt.

Trekker inspiration som jag har känns som vilken bomsadel som helst, men den har väl ett nypris på nästan 14 000 om jag inte minns fel. Men den är iaf mer flexibel än en bomsadel och ändrar sig endel med hästen.
Jag tror att Maxflex sadlarna är lite liknande, men jag har inte klämt och känt på dem själv.

Jaa, kanske inte riktigt så pass :-)

Nej gud, jag försöker inte alls få ner honom i någon slags form men ville ändå känna och se vad han kunde - eftersom han stått hos en dressyrtjej innan som ridit honom mer på det viset! Själv har jag fakiskt mest ridit honom på långa tyglar och som sagt 8/10 ggr lufsar vi mest över stock och sten i skogen.

Han inte klämt på Trekker, ska göra det! Men var fientligt inställd frm tills nyligen då jag hittade Maxflex. De ligger runt 10-12 nypris!

Får ta en surfrunda igen då. Var annars lite inne på en "vanlog" Lovatt & Ricketts... Hört en del bra om dem med, men svåra att hitta begagnade!

De flesta har ju bomlösa/western eller typ prestige/jaguar/Globus/Zaldi/Stubben på sina araber...

Ja du... det eviga sadelproblemet... Vi har nog alla varit där och vet vad du går igenom.

Det borde nästan bildas stödgrupper för sadelletande hästägare :D

:D

Jag tycker det är lite roligt, många säger att araber oftast inte har någon manke alls, alla i mitt stall har manke, ganska så rejäl sådan med ;)

TIzzANO: Hoppas det blir bra! Jag har bara sålt en häst i mitt liv och det blev tyvärr inte speciellt bra, så det var tråkigt :(

Har du testat Hubertus? Min förra arab hade en rygg som den som du beskriver, och jag hade en Hubertus allround/dressyr som satt perfekt på honom.

Har ju då båda sorterna ...
Med manke:
535836_562292353802332_857166911_n.jpg

.... och så mycket utan som det kan bli tror jag!:o (KA Kornelia)
216695_203431203021784_7410597_n.jpg

Här är hon visserligen dräktig och klotrund, men hon verkligen ingen manke och sadel till henne är en mardröm!!

Mkt manke kan oxå vara en marddröm tyvärr. Pselma hade jag väldigt svårt att hitta sadel till först.

Lagom är bäst :D

Bidrar med en fråga: Någon annan här som har en arab som lätt får skavsår av sadelgjorden, hur undviker ni detta, alla tips mottages tacksamt :)

Har du testat Hubertus? Min förra arab hade en rygg som den som du beskriver, och jag hade en Hubertus allround/dressyr som satt perfekt på honom.

Även jag har haft en hubertus, dressyr som låg jättebra jättelänge!
Det var innan jag gick med i stödgruppen för sadelletande...:banghead:

Min häst har på senare tid odlat (O_o ) sin manke! Så inga sadlar passar...
-i verkliga livet har hon tappat överlinjen medan jag har varit sjuk och inte kunnat rida, samt fått lite svank på äldre dar.. och vips, en manke som man kan landa på när man rider barbacka! :D

Men aj :crazy:, fy för hög vass manke när man rider barbacka, haha.

Mina har haft: nästan ingen manke, ganska hög manke, ingen manke alls och så Erucjs manke då, den får tala för sig själv :D

Så här såg vi ut igår.

20131008_110452.jpg

Stå still vad är det?

20131008_112223.jpg

20131008_112239.jpg

Börjar tycka att han är riktigt fin ibland. Han har ju ett väldigt speciellt huvud med hög panna och små ögon (vilket ju inte är det tjusigaste som finns) och hans exteriör är ju lite lustig med den där strutshalsen, manken och allt.

Så här efter två år och fyra månader börjar det nog bli vackert i mina ögon. :laugh:

Jag har några tips: när du har sadlat och spänt gjorden, lyft upp frambenen och stretcha framåt så att det inte kan ligga några hudveck under gjorden.

Lägg babypuder eller glidslem där gjorden ligger innan sadling. Tvätta noga bort allt svett, puder mm efter varje rispass.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka