Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Alltså, haha!! Skrattar ihjäl mig. :laugh:

Idag har vi ridit! Andra ridturen på flera veckor, tjoho det var underbart.

20131006_123139.jpg

Råkade passera en tjusig hingst... :angel: Hihi.

20131006_123326.jpg

20131006_123330.jpg

Rucj flög fram som aldrig förr, jag har en pyttekort filmsekvens som jag ska fixa under morgondagen, vill visa för det syns ju inte på bilderna ju :p

Tack du!

Så här stiliga var jag och lilla Aztasia när hon fyllde 17 år, hon hade bott hos mig i några månader då.

min+014.JPG

Det var hon som hade fått bo kvar om hon inte hade sparkat benet av min ovanstående pålle :meh:

Får väl lägga till att det var väl en jävla tur annars hade jag kanske inte haft min bästaste Fester, jag hade alla tre i några veckor och det var nog bland det jobbigaste jag gjort...

Rucj var inne på tredje månaden utav sin boxvila och krävde ständig tillsyn. Fester var väl allmänt söt men väldigt hingstig eftersom Azta började brunsta som en galning direkt och gav sig f-n aldrig, haha. Då kände man sig lite ensam i stallet faktiskt.

Senast ändrad:

Jag fick faktiskt sadel och allt i 20-års present så jag vet inte var det kommer ifrån.

Det är enda gången jag fått något hästrelaterat över huvud taget, farmor och farfar plus min mamma lyckades med denna present. De måste ha lagt all vikt vid det enda de visste, nämligen att jag har såna där ARABhästar. Haha!

Hej!

Jag är terigen med Arab, efter 7 års uppehåll och har nu haft min fina kille i ett halvå. Vi har stora sadelproblem, snälla HJÄLP oss!

Ett annat problem vi behöver avhjälpa snarast är att han är otroligt seg att bromsa/stanna vid uteritter. Lite småseg på banan med, men värst ute.

Lite bakgrund:
11-årig valack, tog honom på foder efter att han stått hos tidigare ägare i nästan ett år (hon fick barn osv). Har sedan slutet på april satt igång honom genom långa skritturer ute i skog och mark. Började i juni rida lite mer "vanligt" och märkte då att denna häst är rätt outbildad. Enligt tidigare ägare hade han gått lätt A men jag förstår då inte hur :-) han kan såklart fattning i alla gångarter, de vanligaste hjälperna osv, men är som sagt galet trögstoppad och rätt olydig.

Postar ett par bilder för att hjälpa er få en uppfattning av sadelläget. :)

För att lägga in bilder så måste de ligga på nätet, photobucket.com är en bra sida tycker jag. När den sen ligger där så kopierar du bildadressen, klickar på den liiiilla bildrutan ovanför där du skriver (3:e ikonen från höger), och sedan klistar du in bildadressen :)

Vi är många i tråden med sadelproblem tyvärr.

För att lägga in bilder så måste de ligga på nätet, photobucket.com är en bra sida tycker jag. När den sen ligger där så kopierar du bildadressen, klickar på den liiiilla bildrutan ovanför där du skriver (3:e ikonen från höger), och sedan klistar du in bildadressen :)

Vi är många i tråden med sadelproblem tyvärr.

Tack :-)

Tar gärna emot svar om både sadeltips och få hästen att stanna-tips ;-)

Är han 11 år och så mörk fortfarande, jäklar. Vad är det för stam? :)

Vad är det för sadel du är ute efter (dressyr, hopp, western...)? Vad har du redan testat, vad är det som felar med de sadlarna?

Är han 11 år och så mörk fortfarande, jäklar. Vad är det för stam? :)

Vad är det för sadel du är ute efter (dressyr, hopp, western...)? Vad har du redan testat, vad är det som felar med de sadlarna?

Ja, fast bilden han är mörkast på är 2,5 år gammal!
Han är e Moses el Din och Waikiki!

Jag har testat wintec allround och dressyr (både jag och han gillade luftstoppningen) men tyvärr var den för lång pga kilbossorna och gav ej tillräckligt bogfrihet! Har även tesat två olika lewa och en Zaldi star. Bomlös barefoot (men vill ej ha helt bomlös oc BF låg sjukt illa). Köpte tillslut en Stübben Island men han gillar den inte. Jag tycker att den ligger hyfsat, men den glider fram trots fårskinnspad och så är den ju rätt tung o hård (tror det ör det han reagerar på.

Han är 153 i manke med kort och lite svängd rygg, rätt omusklad och hög lång manke.

Glöm inte ge mig era bästa tips för att få honom att stanna/stå stilla. :-)

Det finns ju några sadlar som är nåt mellanting mellan bomsadel och bomlöst numera.

Jag har själv en Trekker Master och en Trekker inspiration och trivs med båda. Hur ser ekonomin ut? Hur mkt kan du tänka dig att lägga på en sadel?

Om du kollar på Taur.se så finns det där oxå en del sadlar som är halvt bomlösa som kanske kan fungera?

Vill du slå på stort så finns det ju sadlar som man kan ändra i oändligheten, men då får du plussa på i plånboken tyvärr.

Ang tips att få honom att stanna/stå stilla så är det ganska så enkla och tråkiga tips. Ta kontakt med en tränare som är bra på ledarskap och som kan lära dig grundtänkandet kring det.
När du ska få hästen att stå still tex så ska du flytta tillbaks hästen om den flyttar sig. Att bara stanna hästen igen gör att den vinner, för den har ju kommit ett steg framåt. Ställer du däremot tillbaks hästen i ursprungsläget så har hästen inte vunnit nånting på det.

När du ska bromsa så kan det hjälpa att backa hästen dit där du hade velat stanna. Men det handlar fortfarande om att ändra grundtänk och grundhantering av hästen, så att bara göra dessa saker kommer mest troligt inte hjälpa. Man måste ha hela paketet för att det ska funka ;)

Det finns ju några sadlar som är nåt mellanting mellan bomsadel och bomlöst numera.

Jag har själv en Trekker Master och en Trekker inspiration och trivs med båda. Hur ser ekonomin ut? Hur mkt kan du tänka dig att lägga på en sadel?

Om du kollar på Taur.se så finns det där oxå en del sadlar som är halvt bomlösa som kanske kan fungera?

Vill du slå på stort så finns det ju sadlar som man kan ändra i oändligheten, men då får du plussa på i plånboken tyvärr.

Ang tips att få honom att stanna/stå stilla så är det ganska så enkla och tråkiga tips. Ta kontakt med en tränare som är bra på ledarskap och som kan lära dig grundtänkandet kring det.
När du ska få hästen att stå still tex så ska du flytta tillbaks hästen om den flyttar sig. Att bara stanna hästen igen gör att den vinner, för den har ju kommit ett steg framåt. Ställer du däremot tillbaks hästen i ursprungsläget så har hästen inte vunnit nånting på det.

När du ska bromsa så kan det hjälpa att backa hästen dit där du hade velat stanna. Men det handlar fortfarande om att ändra grundtänk och grundhantering av hästen, så att bara göra dessa saker kommer mest troligt inte hjälpa. Man måste ha hela paketet för att det ska funka ;)

Ja - jag har kollat på MaxFlex-sadlarna exempelvis, dock lite väl mkt just nu, i och med att han kommer muskla på sig o ändra form så känns det rätt ovärt - och om jag någon gång ska slå på stort blir det en Arabian Saddlery distanssadel :-P

Ang ledarskapet. Har alltid lyckats bra med detta med alla våra tidigare hästar, och tycker att det har gått rätt bra att befästa det även med honom, dock är han lite känsligare än våra tidigare och har blivit väldigt slarvigt utbildad uppenbarligen! Han vet exempelvis inte alls att tygeltag lätt bakåt betyder rygga osv.
Har haft en CR-tränare ute som föreslagit klickträning, men det känns sådär. Det kanske funkar på hundar (även om jag alltid använt mer hundspråksmetoder för att lära min hund), så är ju hästar mycket enklare djur än så. Men har övat mycket från marken med led- och longeringsövningar osv. det är dock inte så effektfullt om jag inte kan hårdträna intensivt, men jag rider ofta med stallkompisar och då blir det liksom lite tröttsamt om jag ska träna varje ritt :-) har inte tid att ägna mer än två ggr i veckan åt markövning om jag ska få igång honom i kroppen!

Då är mitt tips att rida in honom på nytt :)
Kan han inte hjälperna så måste du ju lära honom, annars är det ju inte lustigt att det inte funkar ;)

Vad tror du om bomlöst då? De kan ju ändra form med hästen, och han ser ju inte ut att ha nån direkt manke. Det finns ju många bomlösa som ser ut som vanliga dressyrsadlar.
Tyvärr får du nog räkna med att lägga iaf 10 000 på en sadel om du ska ha något vettigt, eller om du har lite flyt och hittar någon beg billigare kanske :) Min Trekker Master hade jag flyt med ;)

Då är mitt tips att rida in honom på nytt :)
Kan han inte hjälperna så måste du ju lära honom, annars är det ju inte lustigt att det inte funkar ;)

Vad tror du om bomlöst då? De kan ju ändra form med hästen, och han ser ju inte ut att ha nån direkt manke. Det finns ju många bomlösa som ser ut som vanliga dressyrsadlar.
Tyvärr får du nog räkna med att lägga iaf 10 000 på en sadel om du ska ha något vettigt, eller om du har lite flyt och hittar någon beg billigare kanske :) Min Trekker Master hade jag flyt med ;)

Ja , fast han är rätt duktig med övriga hjälper, han tar lite tid på sig att gå på tygeln men man får heller inte glömma att han inte har musklerna. Tror kanske att han blivit slarvigt riden senaste åren och kanske även har svårt att bära upp ordentligt. Vet inte. Men det blir inte bra när det går så trögt att få stopp :-)

Ja, något vettigt lär jag bli tvungen att lägga ut för - men tänker en sadel som åtmimstone ligger bra tills jag kommit dit. Är inte särskilt förtjust i att rida bomlöst och de billigare midellerna ör ju de "enkla"... Inga anndra sadelmärken någon prövat som brukar ligga bra på dessa gulliga små ryggar? :-P

Han har för övrigt rätt markerad manke men den syns dåligtpå bilderna!

Inte om du jämför med manken på den här ;)
560401_10150832450166223_704930992_n.jpg

Skit i att få honom att "gå på tygeln", hela det begreppet får mig att smått kräkas. Fokusera istället på att balansera hästen, när han kan balansera sig korrekt så kommer formen komma av sig självt.

Trekker inspiration som jag har känns som vilken bomsadel som helst, men den har väl ett nypris på nästan 14 000 om jag inte minns fel. Men den är iaf mer flexibel än en bomsadel och ändrar sig endel med hästen.
Jag tror att Maxflex sadlarna är lite liknande, men jag har inte klämt och känt på dem själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
3
· Visningar
321
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka