Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Fråga 1: Ja, absolut. Jag tänker inte nämna några namn, men en uppfödare födde upp flera helsyskon, både mamma och pappa röntgade UA, och om jag inte minns fel så fick ett av dessa syskon cystor på båda bak. Medans då resten är rena. Det verkar vara lite lotteri...

En annan häst, oxå friröntgade föräldrar, gick på galoppen, skulle säljas och röntgades då, cystor båda bak. Inga hältor, inga gallor, kort sagt ingenting som kunde tyda på att det skulle finnas cystor där.

2: På halvblod är det väl bakknän och haser som de röntgar om jag inte minns fel? På svensk ridponny är det hårdare har jag för mig.
På halvblod kan hingsten få dispens trots att han inte är ren om han har presterat tillräckligt.

emmacsendes: Jösses så tråkigt! Håller en tumme för att OP ska gå bra! Och att det inte kommer tillbaks efteråt!

DSC_4334_zps3f1eda98.jpg

.

Men Duuuuu vad söt!!! ser ut som en hundvalp på lekhumör! :p

Ja, eftersom OCD finns i ALLA arabgener idag så kan det poppa upp precis när som helst och det är inget en enskild uppfödare eller arabägare ska skämmas för. Därmot måste man börja röntga ordentligt, föra databas och sålla bort om problemet ska minska eller ännu hellre - försvinna - ur arabrasen.

Men Duuuuu vad söt!!! ser ut som en hundvalp på lekhumör! :p

Haha, han ÄR som en hundvalp på lekhumör;) Det är intressant hur en 16-årig valack som hela livet varit såpass lågrangad att han helst står på säkert avstånd från andra hästar och aldrig skulle drömma om att ens vinkla ett öra mot någon annan med risk för att få stryk - kan bli som en 2-årig unghingst i rätt sällskap. Det hoppas, gnagas och klättras på den gula kompisen till den milda grad att hans matte får spendera hela vintrarna med att sy ihop täcken åt både den gule och den vite som hämtas från stallet i småbitar. Tack och lov har jag en väldigt medgörlig symaskin och ett stort mått tålamod.
Alla hästar borde ha en BFF, helt klart!

Arabizar - Tackar!:D

Cornelia - På frågan om att röntga innan köp även om föräldrarna var röntgade: Absolut. Efter alla märkliga och tråkiga saker vi haft med hästarna har det bestämts att skulle jag köpa häst ska den vara mer eller mindre skiktröntgad och jag ska ha både ET och hovis med som externa rådgivare.

Senast ändrad:

Kan inget annat än hålla med, han e ju bara för söt :)

Själv kan jag bjuda på lite halvgamla bilder på pållarna

580197_10201018062436815_381190354_n.jpg

69276_1369205474.jpg

72415_1369205483.jpg

Jag har röntgat mina ston för egen del. Men har aldrig hittat att ARAB/SAHF vill se något om detta varken för hingst eller sto numera (kanske "förr" men inte nu). Om de vill ha kopior/orginal - sen då?
Menar de vill ju veta SCID (mkt bra) men infon kommer ingenstans... bifogade mina CA handlignar på mina ston när jag skickade in SCID handlignarna sist - sen då?
Arkiveras bara?
För om man mailar och frågar så kan man få svar på hurvida hinsten man funderat på är kollad eller inte. Men borde det inte finnas offentligt? Är ju ändå inget som direkt stoppar en från att använda hästen i ridning.

Men om man ska tolka Svensk LAG så

"Avel får inte medföra lidande för hästarna
Avel som kan medföra lidande för hästar är förbjuden. En häst får inte användas i avel om det medför en hög risk för dödfödslar, defekter hos fölen eller någon annan egenskap som kan riskera att djuren utsätts för lidande eller hindrar djuren att bete sig naturligt."

jag tolkar iaf det som att avel med RISK för SCID, CA, OCD mm är förbjudet

De uppfödare som går öppet ut med att en uppfödning har cystor brukar ju faktiskt behandlas med respekt för att de röntgat och "tagit sitt ansvar".
Men jag vet ju också en uppfödare som tom har tagit bort avkomman från stoets lista över avkommor på deras hemsida. Hästen hann inte registreras. Det hela sopades under mattan.
Det löser ju inte problemet om man gömmer undan det.

knapplån

skärpning alla. Ser ni inte hur ni väser fram och tillbaka i tråden. Varför ska det hela tiden komma upp ämnen som ska störas på. Vad tror ni folk tänker som är intresserade av rasen och öppnar trådar med tråkig attityd och bråk. Jag har aldrig vart med om så mkt tjafs i ngn annan ;raskrets; som inom arabhästområdet. Tycker ni inte att det är dags att glömma och jobba vidare med en roligare stämning.

haha, vet du jag kikade in här av en slump och jag har aldrig i mitt liv sett en otrevligara rastråd. Glad att jag inte har arab, haha...... Jisses.

haha, vet du jag kikade in här av en slump och jag har aldrig i mitt liv sett en otrevligara rastråd. Glad att jag inte har arab, haha...... Jisses.

Jag gissar att de flesta arabhästägare är glada och trivs med det och klarar det fint utan att hänga i en rastråd på Buke... ;)

Ja, det finns nog säkert mindre agiterade föreningar. araberna lockar till sig folk från så olika grupper vad gäller värderingar och användningsområde. Att de sedan KAN vara en statussymbol som går och fiser i en hage med svansen på ryggen gör det inte enklare. Sedan vill jag påminna att snobberi går åt fler håll än ett...

Jag vill ha vackra araber som fiser i hagen och dundrar under sadel.

Jag gissar att de flesta arabhästägare är glada och trivs med det och klarar det fint utan att hänga i en rastråd på Buke... ;)

Ja, tänkte på det nyss...blir väldigt mycket mindre Buke och Feja när vi flyttat och samlat in hästarna hemma! Jag blir nog inte snällare, men man hör mig mer sällan.

Ja men du, "kika in" av en slump en annan gång så kanske du hamnar mitt i en annan, gemytligare diskussion?

Nu "kikade du in" mitt i en diskussion vars bakgrund du helt enkelt inte känner till, som handlade om ett i arabavelsvärlden MYCKET infekterat ämne, dvs röntgenfynd och hur mycket hingstägare går ut med dom/mörkar dom.

Du menar väl inte att en hel hästras går bort pga att du sett några skarpa inlägg här på Buke? Jag har tidigare uppfattat dig som en klokare person än så.

Vore så intressant att kunna följa sådana röntgenfynd bakåt genom leden- det borde ju vara så man har möjlighet att eliminera problemet, även om det tar tid!
De araber jag har röntgat har gjort en fullständig sådan- känns inte så lönt annars ...

Fråga: Bör en köpare röntga sin tilltänkta arab även om föräldrarna är röntgade?

Fråga: Hur gör andra raser? Är det röntgenkrav på både ston och hingstar bland t ex halvblod?

Visst vore det intressant att kunna se hur det ser ut bakåt i leden! :). Då måste det ju dock till någon sorts internationell databas där alla info läggs upp. Svårt, men en väldigt god idé :)

Huruvida man som köpare bör röntga sin arab kan jag tycka är upp till varje köpare att själv avgöra. Sen kan det ju ligga i uppfödarens intresse att det görs röntgen på varje avkomma, oavsett om föräldrar är röntgade eller ej.

Hur det ser ut med krav inom andra raser vet jag inte, men det finns ju flera raser där ocd förekommer frekvent, ex halvblod, där kan man ju tycka att det borde införas om det inte redan är gjort. Har själv tagit bort ett 4 årigt halvblod som aldrig blev återställd efter ocd-op. i diagonala kotor.

Fråga 1: Ja, absolut. Jag tänker inte nämna några namn, men en uppfödare födde upp flera helsyskon, både mamma och pappa röntgade UA, och om jag inte minns fel så fick ett av dessa syskon cystor på båda bak. Medans då resten är rena. Det verkar vara lite lotteri...

En annan häst, oxå friröntgade föräldrar, gick på galoppen, skulle säljas och röntgades då, cystor båda bak. Inga hältor, inga gallor, kort sagt ingenting som kunde tyda på att det skulle finnas cystor där.

2: På halvblod är det väl bakknän och haser som de röntgar om jag inte minns fel? På svensk ridponny är det hårdare har jag för mig.
På halvblod kan hingsten få dispens trots att han inte är ren om han har presterat tillräckligt.

emmacsendes: Jösses så tråkigt! Håller en tumme för att OP ska gå bra! Och att det inte kommer tillbaks efteråt!

Det är ju lite av ett lotteri med all avel/uppfödning, men man kan ju som uppfödare försöka förbättra sina odds till det bättre :D

Ocd kan som jag förstått det beror på flera faktorer, genetiskt, storlek/tillväxt på hästen, utfodring av protein. Kanske flera?

En häst med ocd/cystor kan absolut fungera fint i alla år trots hård belastning, men jag tycker inte den har i avel att göra. (Om nu inte genpoolen skulle bli så liten att det inte fanns något val, då skulle man i så fall få upprätta ett långsiktigt avelsprogram just för detta)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 371
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
388
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka