Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Jag måste säga att tonen här ändå är väldigt trevlig och respektfull om man jämför de flesta andra nätforum. Det kanske säger mer om tiden vi lever i än något annat :meh:

Knappnål var detta.

Det är nog för att vi riskerar mötas IRL... :)

Grattis till fin häst, och vilken stam;)

där är många syskon och släktingar med outstanding prestationer.

Blir kul att följa Er.

Att man är skarp eller bestämd tycker jag inte är ett problem, för övrigt. Så länge det inte går ut på att trycka ned andra bör man få uttrycka sina åsikter. Gärna on topic, dock. (där är jag själv en stor syndare)

Det är ju diskutioner som är roliga!!
Och en diskution bygger på att man har olika åsikter.
Tex har jg svårt för ren utställningsavel. Men hoppas det märks att jag ändå respekterar dom som avlar show på ett seriöst sätt.

Och upplever jag folk som oseriösa, så säger jag det, och sitter inte och smörar.

Jag tycker faktiskt att du kan förklara dig lite.
Alla här framför sina hästar vare sig de är störst, bäst och vackrast.
Några har varit igång med araber/avel i en sjuherrans massa år och har därmed lite mer kött på benen när det gäller avel, sport m.m.
En risk man får ta när man offentliggör sin häst är att man inte alltid kan räkna med gullegullkommentarer. Här på Bukefalos finns många "världsmästare" och jag tycker för deras egen skull att de kan ta till sig lite av andras omdömen, kunskap och erfarenhet av rasen.

Här får du lite smör....
Jag uppskattar när människor är klara och tydliga och det är du verkligen!

Vilket sött sto, TIzzANO! Jag har också en 13-årig tjej som brukar hoppa min häst och som lyckats övertala mig att hoppa några gånger själv också! :) Ingen tävling än så länge dock ;)

Josefiine, det ser alltid så härligt ut när du lägger ut bilder på din vita! Häftigt att rida med halsrem.

Och sist, Tempen, visst är det något speciellt med de där fina ögonen :love:

5

knapplån knapplån knapplån! :)

De flesta jag pratat med som anser sig ha en röntgad häst har enbart röntgat bakknän för cystor. Väldigt få har tagit fler plåtar.

Jag har - för egen räkning röntgat ett flertal araber med lösa benbitar ffa i framkotorna (och i övrigt rena). Jag har ingen aning om varför vi hittat de flesta där, hoppas förstås att det är slumpen MEN vart jag vill komma med detta är att jag skulle önska mig (om jag får...) att denna databas hos SAHF inkluderar både cyströntgen och fullständig lösa-benbitar röntgen. Förslagsvis knän, haser och alla fyra kotor.

:)

*KL*

Passar på att stoppa in lite bilder från förra veckan då ponnyns bästa kompis kom tillbaka från 6 månaders stockholms-vistelse. Det var tydligen väldigt uppskattat!
Smärre bildbomb, men jag laddar sällan upp något så jag får ursäkta mig med det.

DSC_4334_zps3f1eda98.jpg

DSC_4332_zpsacd3437c.jpg

DSC_5318_zps06b0f790.jpg

DSC_5343_zps28f07769.jpg

DSC_5435_zpse3d6b07f.jpg

Med lätt inslag av småbrutalitet, självklart:
DSC_5329_zpsd05f1788.jpg

Herrn är efter 3 år av skador och sjukdomar nu lite förtidspensionär (om än en aktiv sådan), men jag hade väl en förhoppning på att kunna ställa ut "på skoj" för att få en annan typ av mål. Dessutom hade det varit riktigt intressant att se vad domare skulle säga om honom. Nu verkar det som att det inte passar med någon i år, men det är definitivt något jag skulle vilja testa, även om jag väl inte direkt förväntar mig ett speciellt bra resultat egentligen.

En valack jag hade för länge sen hade en lös benbit i en bakkota.

Till övriga. Ni borde kanske även kolla datumet på det jag har skrivit, för ni kan väl knappast kräva att jag ska ha röntgensyn och veta resultatet på den fullständiga röntgen innan han är röntgad?

KL

Hej alla arab-människor! Har nu kollat igenom hela tråden och måste säga att jag blir väldigt avundsjuk på många finafina hästar! Och på att rida, träna och allt därtill. Min kille har inte tränats ordentligt sen i mars då hans cancer dessvärre spridit sig och ställt till problem. Nu är tid bokad för operation nästa torsdag, så håll gärna tummarna för lille Pijano :love:

https://www.youtube.com/watch?v=CKO7vCJJPJo

Missar tyvärr "arab-sm" i år igen alltså. Men hoppet är det sista som sviker, så vi satsar på nästa år istället! :p

UNDERBARA BILDER!!!:love:

Josefiine
Så fina tsm, tycker Araber bara blir snyggare med åren!

TIzzANO
Grattis vad modig du är! fina bilder på din donna.

knapplån knapplån knapplån! :)

De flesta jag pratat med som anser sig ha en röntgad häst har enbart röntgat bakknän för cystor. Väldigt få har tagit fler plåtar.

Jag har - för egen räkning röntgat ett flertal araber med lösa benbitar ffa i framkotorna (och i övrigt rena). Jag har ingen aning om varför vi hittat de flesta där, hoppas förstås att det är slumpen MEN vart jag vill komma med detta är att jag skulle önska mig (om jag får...) att denna databas hos SAHF inkluderar både cyströntgen och fullständig lösa-benbitar röntgen. Förslagsvis knän, haser och alla fyra kotor.

:)

Vore så intressant att kunna följa sådana röntgenfynd bakåt genom leden- det borde ju vara så man har möjlighet att eliminera problemet, även om det tar tid!
De araber jag har röntgat har gjort en fullständig sådan- känns inte så lönt annars ...

Fråga: Bör en köpare röntga sin tilltänkta arab även om föräldrarna är röntgade?

Fråga: Hur gör andra raser? Är det röntgenkrav på både ston och hingstar bland t ex halvblod?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 371
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
388
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka