Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Visst vore det intressant att kunna se hur det ser ut bakåt i leden! :). Då måste det ju dock till någon sorts internationell databas där alla info läggs upp. Svårt, men en väldigt god idé :) QUOTE]

Ja att bara ha det i Sverige är ju ganska meningslöst enär det importeras hästar och semin för fullt och vilken koll finns det där bakom i leden.
Idén är god som du skriver men verkställa den? ;)

"Diskussionen" var rätt långdragen och rätt extrem . Som sagt .

Skaffa ras tror jag knappast hör till som faktor, men tjafs kommentarerna är ändå värt att notera.

Visst vore det intressant att kunna se hur det ser ut bakåt i leden! :). Då måste det ju dock till någon sorts internationell databas där alla info läggs upp. Svårt, men en väldigt god idé :) QUOTE]

Ja att bara ha det i Sverige är ju ganska meningslöst enär det importeras hästar och semin för fullt och vilken koll finns det där bakom i leden.
Idén är god som du skriver men verkställa den? ;)

Det är en mycket bra synpunkt. Men jag tror som du att det kommer att vara VÄLDIGT svårt att få med WAHO på röntgenkrav.

Skaffa ras tror jag knappast hör till som faktor, men tjafs kommentarerna är ändå värt att notera.

Du känner att dina inlägg medför något positivt till tråden alltså? :cautious:

Jag tycker inte att den var tjafsig eller extrem. Den var väldigt saklig och fokuserad, ifrån båda håll.

tar knappen bara ;)

Erucj, min jättehäst, fyller år idag.

min+120.JPG

min+008.jpg

Lite färskare bilder, hehe.

bStill+26.jpg

bStill+27.jpg

Hela 12 år är han nu, tiden bara blåser förbi :wtf:

Nu ska jag ut på ridtur med födelsedagsbarnet!

Mackan, det här är väldigt viktiga saker, saker som påverkar rasens framtid. Det kan du inte lite föraktfullt avfärda som tjafs. Speciellt inte när du inte är insatt i rasens problematik och inte har någon bakgrundsinfo.

Man måste diskutera och argumentera när det gäller så viktiga saker som att röntga eller inte, att avla på defekta individer eller inte. Ibland blir tongångarna lite hätska, men även det har sina förklaringar.

Jag tror mer och mer att detta är ett viktigt forum!

Grattis till fina födelsedagsbarnet! Min Greta fyllde 13 på Norges nationaldag, men ingen har talat om för henne att hon börjar bli "tant" ;)

Väl skrivet Cornelia :)

Mitt bidrag till inlägget blir att vissa saker vi ventilerar är ju frågan om tycke och smak, mer än rätt eller fel. Då kan man hålla på hur länge som helst ;)

När det gäller mer sakliga frågor, röntgen eller ej ex vis, är det ju olika synpunkter/vinklar som förs fram.

En sak som slog mig, apropå röntgen, hänvisningen till utlandet, WAHO m m, skall vi anpassa till vad andra gör eller skall vi sätta standarden? I alla fall vår egen?

Avslutar med att Polen gör ju det inte, å andra sidan så testar statsstuterierna sina hästar, för gedigna journaler över mått, utveckling och annat. Sådant kanske kompenserar för röntgen? Men här i Sverige har vi ju inte statsstuterier, ej heller kommer alla att göra samma sak och då kanske det behövs mer övergripande åtgärder som röntgen, som uppföljning av aveln, om nu någon skall ha ansvar för avel, genpopulationen m m vilket faktiskt ARAB har genom Jordbruksverkets bemyndigande.

Ja, jag kan nog tycka att vi ska sätta vår egen standard.

Polen är ju ett föregångsland när det gäller arabavel, och man förstår hur viktig dokumentationen och testandet av avelsdjuren är i deras arbete.

Vi har ju som du säger inga statsstuterier och måste kanske därför samla oss under övergripande regler för aveln.

Väl skrivet Cornelia :)

Mitt bidrag till inlägget blir att vissa saker vi ventilerar är ju frågan om tycke och smak, mer än rätt eller fel. Då kan man hålla på hur länge som helst ;)

När det gäller mer sakliga frågor, röntgen eller ej ex vis, är det ju olika synpunkter/vinklar som förs fram.

En sak som slog mig, apropå röntgen, hänvisningen till utlandet, WAHO m m, skall vi anpassa till vad andra gör eller skall vi sätta standarden? I alla fall vår egen?

Avslutar med att Polen gör ju det inte, å andra sidan så testar statsstuterierna sina hästar, för gedigna journaler över mått, utveckling och annat. Sådant kanske kompenserar för röntgen? Men här i Sverige har vi ju inte statsstuterier, ej heller kommer alla att göra samma sak och då kanske det behövs mer övergripande åtgärder som röntgen, som uppföljning av aveln, om nu någon skall ha ansvar för avel, genpopulationen m m vilket faktiskt ARAB har genom Jordbruksverkets bemyndigande.

Om Sverige sätter en egen standard blir det ett handelshinder då utrikiska hingstar på semin inte måste vara röntgade.

Fast man skulle ju då kunna tänka sig att utländska hingstar undantas men att vår svenska avel bygger på röntgen.

För den som då väljer utländsk hingst som ej är röntgad kommer ju kravet i andra led i stället.

Man kan ju också sätta priset på hingstlicensen så högt för ej röntgade avelsdjur så det blir extremt olönsamt att inte röntga, till exempel.

Lätt ologiskt, men fokuserar på lösningar med beaktande av problemställningar, istället för att bara stoppa vid problem ;) men det kan ju bero på att jag tycker det är viktigt med en stark övergripande avelsorganisation som sätter tydliga mål :)

När jag tänkt en liten stund så funderar jag på hur ASVH hanterar detta. För att få gröna papper krävs ju bland annat godkänd hingst. Så det finns nog sätt att hantera eventuellt handelshinder om bara viljan finns :)

Senast ändrad:

Fast man skulle ju då kunna tänka sig att utländska hingstar undantas men att vår svenska avel bygger på röntgen.

För den som då väljer utländsk hingst som ej är röntgad kommer ju kravet i andra led i stället.

Man kan ju också sätta priset på hingstlicensen så högt för ej röntgade avelsdjur så det blir extremt olönsamt att inte röntga, till exempel.

Lätt ologiskt, men fokuserar på lösningar med beaktande av problemställningar, istället för att bara stoppa vid problem ;) men det kan ju bero på att jag tycker det är viktigt med en stark övergripande avelsorganisation som sätter tydliga mål :)

När jag tänkt en liten stund så funderar jag på hur ASVH hanterar detta. För att få gröna papper krävs ju bland annat godkänd hingst. Så det finns nog sätt att hantera eventuellt handelshinder om bara viljan finns :)

Jo, jag håller med att man kan arbeta genom detta men jag tror att WAHO inte går med på det. Frågan har ju varit uppe förut om enskilda länders regler, som jag förstår det. Vill vi vara WAHO-anslutna (JA!!) så måste röntgen och övriga krav godkännas av WAHO, inte sant?

Så har jag inte uppfattat det, utan snarare tvärtom.

WAHO har inga andra regler än att en häst som härstamningsmässigt/DNA är fullblodsarab har alltid rätt att bli registrerad i WAHOs register/stambok ansluten till WAHO.

Vad de enskilda länderna sedan har för regler lägger sig WAHO inte i, som jag uppfattat det.

Men, deras regel går över allt annat, så skulle ex vis ARAB anta hårdare regler för aveln (typ mer struktur, mer ASVH eller något annat) så kan de göra det, men om då en uppfödare struntar i detta, så har denne rätt att registrera hästen i stamboken i alla fall.

Vad jag menar är att det går att införa ett hårdare avelsreglemente än vad som finns idag, man kan göra det med ex vis differentierade hingstlicensavgifter. Registreringsavgifterna för föl måste dock vara enhetliga för dessa tas ut genom bemyndigandet från SJV. Hingstlicenserna ligger utanför detta bemyndigande.

Om viljan finns :)

För om man tänker i förlängningen så skulle läget helt plötsligt bli ett helt annat om det kom som ett krav från WAHO att avelshingstarna måste röntgas ... (Stona också helst förstås men det är väl en alltför avlägsen utopi ...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
402
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka