Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Läs mitt svar till Tempen ;)

Inga andra regler än, att alla hästar som är arabiska fullblod har rätt att registreras.

Denna regeln går utöver alla eventuella nationella regler.

Med andra ord, WAHO bryr sig inte om nationella regler, utan övergripande regeln är enkel, arab = rätt att vara med i stamboken.

Om jag spekulerar så kan jag tänka mig att WAHO drar tillbaka rätten att föra register om en registratur nekar en fullblodsarab att registreras, med hänvisning till något nationellt påfund eller annat. Alla hästar skall registreras.

---

När det gäller röntgen är ju det intressanta mer än bara det enskilda djuret, det är ju att spåra eventuell arvbarhet inom cystor, ocd, spatt, hovbrosk eller vad det nu är man misstänker. Andra avelsförbund har ju faktiskt förbättrar sitt avelsmaterial just vad det gäller genetiken just för att man haft röntgen som krav, och konsekvent, vad jag förstår, kasserat avelsdjur med defekter.

Senast ändrad:

Fast krav på röntgen kan vi ju fortfarande ha, det finns ju inget som säger emot det. Då får man ju iaf ett register och har något att utgå ifrån.

Precis det jag försökt säga :)

MEN, om någon inte vill röntga så kan Du aldrig hindra den från att registrera ett arabiskt fullblod.

Det Du däremot kan göra är att göra avgifterna så höga för att använda hästen i aveln att det blir direkt olönsamt att inte följa de nationella regler.

Det finns säkert andra sätt också, men hingstlicenserna är det jag främst kommer att tänka på.

ARAB kanske skall införa stolicenser också ;)

Skall rätta mig själv, då jag har för mig att det är så att den som egentligen innehar rätten till registraturen i Sverige är stiftelsen, som i sin tur delegerat denna till sitt helägda dotterbolag ARAB.

Var inne och tittade på avelsforumet, vilket sällan händer, men där såg jag att ASVH håller på att införa något de kallar selektionsston.

Utan att ha läst speciellt mycket, så verkar det vara ston de gärna vill ha i aveln, exteriörbedömda sådana. Vad jag förstod så får de även en viss registreringsrabatt på fölen.

Till och med vissa av hingstarna har börjat ge rabatt till selektionsstona.

Jo, jag läste ditt svar till Tempen, men jag menar så här:
Är WAHO:s regler ristade i sten? Lika fasta och svåra att ändra som grundlagen?
Eller är de påverkningsbara, och har man försökt att påverka dem?

Eftersom de styr oss i förlängningen skulle ju ett påbud därifrån få stora konsekvenser, eller hur? Då skulle vi inte behöva försöka få till nationella riktlinjer, vilket alltid mynnar ut i ingenting ...

Så har jag inte uppfattat det, utan snarare tvärtom.

WAHO har inga andra regler än att en häst som härstamningsmässigt/DNA är fullblodsarab har alltid rätt att bli registrerad i WAHOs register/stambok ansluten till WAHO.

Vad de enskilda länderna sedan har för regler lägger sig WAHO inte i, som jag uppfattat det.

Men, deras regel går över allt annat, så skulle ex vis ARAB anta hårdare regler för aveln (typ mer struktur, mer ASVH eller något annat) så kan de göra det, men om då en uppfödare struntar i detta, så har denne rätt att registrera hästen i stamboken i alla fall.

Vad jag menar är att det går att införa ett hårdare avelsreglemente än vad som finns idag, man kan göra det med ex vis differentierade hingstlicensavgifter. Registreringsavgifterna för föl måste dock vara enhetliga för dessa tas ut genom bemyndigandet från SJV. Hingstlicenserna ligger utanför detta bemyndigande.

Om viljan finns :)

Jag får leta i minnet efter var jag fått det i från då! Jag kan absolut ha fel i frågan , därav min brasklapp. Men jag uppfattade det som att man inte ska verka för att aveln blir mer snäv än vad den är. Det är en liten ras med hög grad av linjeavel.

Varför togs alla kvalitetskrav bort på arabhingstarna på 90-talet? Kan någon hjälpa mig att minnas?
Skulle de inte ha fått 70 p (5 poängsskala)på Riks för att få ta emot främmande ston på den tiden, sedan byttes det mot endast veterinärintyg?

Fast att påverka WAHO är nog som Du skrev en utopi. Varför skall vi svenskar bestämma hur resten av världen skall ha det?

Vi kanske borde sopa litet i vårt eget hörn av världen först?

Visa att det kan fungera som är tänkt, vara ett föregångsland?

Å andra sidan, kan någon vara före Polen ;)

---

Tempen, just därför kan ju selektion och stimulans vara bra :)

en liten ras, då är det ju viktigt att behålla variation, inte bara avla på en eller två hingstlinjer ex vis. Att ex vis röntgenkrav skulle påverka detta har jag svårt att se. Däremot att höga licens-/registeringsavgifter kan tränga undan hästar.

Men detta är ju ett uppdrag för den som svarar för aveln, att hantera flera olika hänsyn.

Å andra sidan, om man inte ens kan enas om vad som är en "bra" häst, vilka krav som man bör ställa på ett djur verksamt i aveln, ja då har vi nog en bit att vandra.

Personligen vill jag se: exteriörbedömning (Av SH-domare), veterinärbedömning inkl röntgen m fl veterinärmedicinska krav, prestationsbedömning samt slutligen avkommebedömning. Prestationsbedömning kan vara show, distans eller vilken disciplin som helst som hästen är tänkt att verka i.

Kan ändringen av poängen ha att göra med att det infördes en nytt avelsvärderingssystem? Tror att det var så, utställd med visst resultat samt vet bedömning under en ganska kort period, min är avelsvärderad på detta sätt, 1994 eller 1995. Kanske ingen hjälp med en fråga som svar :)

Hörde en annan sak som jag fann intressant, ett av våra största stuterier, om inte vårt största, sålde aldrig en häst som hingst om de inte ansåg att hästen ifråga var ett hingstämne, för aveln då. På den tiden var det fint att ha en hingst från stuteriet.
Alla andra hingstar kastrerades om/innan de såldes. Kanske en idé för alla att fundera över även idag :) )Inte menat direkt till Tempen, utan rent allmänt.

Senast ändrad:

Tyvärr är det ju så att de flesta av dessa diskussioner om röntgen utmynnar i att man inget kan göra gentemot WAHO, folk är lite entusiastiska här ett tag och så blir det inget mer.

Därför undrar jag fortfarande om någon vet om det har gjorts försök att påverka och vad WAHO har för tungt vägande skäl att inte ha röntgenkrav. Det där med för liten genpool borde vara ett förlegat argument i dagens värld med semin som skickas över hela världen.

Fast vad jag försöker säga är att det kan Du visst :)

Du kan införa vilka krav som helst på nationell nivå, förutsatt då att de följer SJVs riktlinjer, som i sin tur följer EUs, men......

Du kan aldrig hindra någon från att registrera sin häst, även om personen ifråga struntat i de nationella reglerna, så länge det är ett arabiskt fullblod. DETTA är Wahos regel för att få handha registret.

Det är enkelt Cornelia, om viljan finns så går det att göra mycket vad gäller aveln, uppföljning av denna osv.

Problemet är att viljan inte finns, flera "gömmer sig" bakom WAHO-regeln, en gissning är att vissa uppfödare inte vill ha reglering och då blir det bråk etc etc etc.

----

Varför skulle det vara ett krav i världen att röntga? Varför skulle ex vis Polen röntga sina hästar?

Jag tror jag förstår att Du menar som så att skulle kravet komma från WAHO om röntgen så behöver man inte ta striden i Sverige. Men om de nu under nästan 50 års tid haft som enda krav, renhet i blod, varför skulle detta ändras?

--

Titta på de hingstar som betäcker, och vilka linjer de kommer av, titta på seminet vilka linjer det kommer av så är mitt tips att Du ser att genpoolen i Sverige krymper.

--

Titta på de hingstar som betäcker, och vilka linjer de kommer av, titta på seminet vilka linjer det kommer av så är mitt tips att Du ser att genpoolen i Sverige krymper.

Genpoolen krymper på grund av matadoravel och hur ska vi komma tillrätta med det?

Åh det här är en så stor och viktig men ack så svår fråga!

Törs anta att alla här inne är överens om att rasens (och med andra ord individernas) bästa ligger i första rummet.

Trots det har man väldigt olika syn på saken.

ALLA vill ha sunda hästar men det heter också att den och den hästen har aldrig varit det minsta oren (gäller även unghästar som inte än utsatts för någon direkt påfrestning) och därmed har ägaren inte sett någon anledning till att röntga.

Det finns även argumentet att hästar som själva verkligen har presterat kan man se genom fingrarna med när det gäller röntgenfynd O_o Just det skrämmer mig, en röntgenförändring är väl inte något som nedärvs helt statiskt, pappahäst kanske har en lindrig icke-besvärsframkallande variant medan avkomman drabbas värre, eller?

Sen finns det ju varianten som väl drog igång hela den här diskussionen (den här gången ;)), nämligen att man röntgar ordentligt men sen avlar ändå trots fynd (hur litet det än må vara så är det ändå någonting).

Så länge man (alla!) inte är beredda att verkligen ta krafttag mot en förändring så kommer det helt enkelt aldrig ske en förbättring. Put your money where your mouth is , röntga och skäms inte för resultatet oavsett vilket det är.

Stigmatisering måste bort så det här går att prata om.

Röntgen är ett svårt kapitel tycker jag, suck.

Första frågan är ju: är alla fynd genetiska. Nej, de är de inte.

Andra frågan: Är individen påverkad?

Och sedan finns det ett helt gäng till ;)

-----

Vi har alla våra fel och brister, inklusive skelettmässiga sådana. Letar man tillräckligt länge lär man hitta fel på allt och alla, tror jag.

Jag ser röntgen mer som ett övergripande instrument, där man följer linjer över tid.

En individ som visar röntgenförändring, själv opåverkad, är jättesvårt. ASVH har jag för mig, har gjort undantag för vissa hingstar med röntgenfynd, men som presterat. Sedan är det då upp till stoägaren att välja.

Jag tror, som Du var inne på, att med öppenhet kommer man långt, och då blir det upp till stoägaren att välja, men denne blir i alla fall medveten om att det kan finnas kommande problem.

En röntgenförändring kan ju också vara så att den inte nedärvs överhuvudtaget utan den har uppkommit genom trauma eller annan miljöpåverkan.

Svårt som sagt, men prata om det är ju en bra början ;) men också att diskussionerna blir nyanserade så att det inte blir oj den har röntgenförändringar och sedan är det loppet kört för både den hästen och dess släktingar och spekulationerna börjar vem som nedärvt vad, på grund av okunskap. Livsfarligt!

För den som vill läsa mer om cystor och annat så kan jag rekommendera Adams Lameness in Horses som är ett referensverk för veterinärer. Där finns ganska uttömmande svar på vad som är vad, och vad som inte är säkert :)

Senast ändrad:

Precis, om man kan visa öppet vad vissa hästar har/inte har (utan att stora yxan ska fram!) så kommer man någonstans någongång att kunna dra efterlängtade slutsatser om nedärvning, "farlighet" osv...

För att få veta mer krävs det ju att det finns något att forska på, så att säga.

Arvbarheten är ju inte direkt enkel. Alla linjer har cystor, benbitar och dylikt.
Det kan gå generation efter generation utan problem, men vips dyker de upp.

Det enda man kan göra är att undvika avel på de drabbade hästarna. Att börja sluta avla på en okey hingst som har 20 okey avkommor samt en cysthäst är ingen lösning.

Samtidigt, det är lätt att sitta och hojta om att UPPFÖDAREN ska röngta och testa och blablalbla.
När det kommr till kritan är det inte många hästägare som är beredda att betala ett mervärde för en röntgad häst, när en oröntgad är billigare.

Du kan införa vilka krav som helst på nationell nivå, förutsatt då att de följer SJVs riktlinjer, som i sin tur följer EUs, men......

Du kan aldrig hindra någon från att registrera sin häst, även om personen ifråga struntat i de nationella reglerna, så länge det är ett arabiskt fullblod. DETTA är Wahos regel för att få handha registret.

Det är enkelt Cornelia, om viljan finns så går det att göra mycket vad gäller aveln, uppföljning av denna osv.

Problemet är att viljan inte finns, flera "gömmer sig" bakom WAHO-regeln, en gissning är att vissa uppfödare inte vill ha reglering och då blir det bråk etc etc etc.

----

Varför skulle det vara ett krav i världen att röntga? Varför skulle ex vis Polen röntga sina hästar?

Jag tror jag förstår att Du menar som så att skulle kravet komma från WAHO om röntgen så behöver man inte ta striden i Sverige. Men om de nu under nästan 50 års tid haft som enda krav, renhet i blod, varför skulle detta ändras?

--

Fler kommer inte betäcka med svenska hingstar för att vi reglerar dem hårdare, det är jag rätt säker på. Är man beredd att betala 50 000 för semin plus omkostnader så tror jag inte att en förhöjd avgift vid registrering betyder värst mycket. De som är upprörda över att det är dyrt att registrera är ju mest de som avlar på eget material, vad jag har sett.

Att upplysa och diskutera och "utbilda" är nog vägen att gå så att man verkligen VILL äga en så stabil individ som möjligt.

Precis, om man kan visa öppet vad vissa hästar har/inte har (utan att stora yxan ska fram!) så kommer man någonstans någongång att kunna dra efterlängtade slutsatser om nedärvning, "farlighet" osv...

För att få veta mer krävs det ju att det finns något att forska på, så att säga.

Precis! :D

Det är faktiskt rasklubben som ska ta sitt ansvar och ta tag i alla rasbetingade defekter.

Vad gör vi om det är en sjukdom som drabbar 50/50?
Fortsätter blunda och stryka folk medhårs?

Hatar denna hållabakomryggenmentaliteten.
SAHF och ARAB ska banne mig verka för en sund avel och för medlemmarnas intressen och dom intressena ska INTE vara att inte lyfta fram problemen.

När det gäller röntgen är ju det intressanta mer än bara det enskilda djuret, det är ju att spåra eventuell arvbarhet inom cystor, ocd, spatt, hovbrosk eller vad det nu är man misstänker. Andra avelsförbund har ju faktiskt förbättrar sitt avelsmaterial just vad det gäller genetiken just för att man haft röntgen som krav, och konsekvent, vad jag förstår, kasserat avelsdjur med defekter.

Inte "vår" förening.
Är SÅ besviken på hur de nonchat problemet.

Fast är det inte så att det är ett fåtal uppfödare, egentligen, som håller på med semin?

Om man skall prata avel, så tänker jag att man tänker på hela beståndet av arabhästar, dvs genpoolen.

Å andra sidan är ju inte tanken med röntgen att påverka betäckningssiffrorna i någon riktning, utan just sätta en svensk standard med sundhet i aveln. Hur betäckningarna kommer att se ut blir ju då en bieffekt av bland annat röntgen.

Där det första borde vara att utröna om det finns några genetiska problem och därefter åtgärder. Vill man som hingstägare eller importör av semin då inte vara med på detta, fine, men då kostar det.

Jag vet inte hur antalet verksamma hingstar ser ut idag, men jag gissar att det med höjda avgifter har skett en viss undanträngningseffekt = färre hingstar i aveln. Någon som vet hur antalet verksamma hingstar sett ut över de tio senaste åren?

Jag kan också tycka att mycket hänger ihop, exteriörbedömning, veterinärbedömning men också prestation.

Röntgenfynd är ju den del av en individs varudeklaration. Det finns ju även annat, dåligt temperament, dålig ridbarhet, andra predisponerande gener som för ex vis IR, cancer, eksem och säkert en mängd andra sjukdomstillstånd.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
403
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka