Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Fast är det inte så att det är ett fåtal uppfödare, egentligen, som håller på med semin?

Om man skall prata avel, så tänker jag att man tänker på hela beståndet av arabhästar, dvs genpoolen.

Å andra sidan är ju inte tanken med röntgen att påverka betäckningssiffrorna i någon riktning, utan just sätta en svensk standard med sundhet i aveln. Hur betäckningarna kommer att se ut blir ju då en bieffekt av bland annat röntgen.

Där det första borde vara att utröna om det finns några genetiska problem och därefter åtgärder. Vill man som hingstägare eller importör av semin då inte vara med på detta, fine, men då kostar det.

Jag vet inte hur antalet verksamma hingstar ser ut idag, men jag gissar att det med höjda avgifter har skett en viss undanträngningseffekt = färre hingstar i aveln. Någon som vet hur antalet verksamma hingstar sett ut över de tio senaste åren?

Jag kan också tycka att mycket hänger ihop, exteriörbedömning, veterinärbedömning men också prestation.

Röntgenfynd är ju den del av en individs varudeklaration. Det finns ju även annat, dåligt temperament, dålig ridbarhet, andra predisponerande gener som för ex vis IR, cancer, eksem och säkert en mängd andra sjukdomstillstånd.

Nu säger du emot dig själv, nyss blev ju genpoolen mindre på grund av tillgänglighet till semin? Nu menar du att användandet är marginellt?

Vad jag ursprungligen sa var att titta på seminet och se vilka linjer seminet kommer ifrån, om jag kommer ihåg rätt.

Det är alltså inte seminet i sig som minskar genpoolen, utan valet av hingstar i aveln, om Du förstår. Vi behöver väl inte blanda äpplen och päron i diskussionen :)
Med andra ord, effekten av antalet verksamma hingstar i aveln som en funktion av röntgen är en annan frågan. Vilka linjer som avlas på är en uppfödarfråga, man kanske kan tänka sig att ju fler som avlar desto fler linjer blir respresenterade? Jag vet inte, och tänker inte fundera på det heller ;) Eventuellt skulle man kanske kunna tänka sig att ju färre som avlar desto färre linjer, men som sagt, inte en fråga för mig ;) .

Hur som helst, så var det ju inte det som var frågan, utan just röntgen/varudeklaration av hästar i aveln.

Ett av problemen i arabhästvärlden är, som jag ser det, att en del tycker väldigt mycket, tror en del osv. Varför inte ta reda på hur det faktiskt förhåller sig, när den möjligheten finns? I stället för att basera beslut på vissa personers tyckande och så tar det stopp där. Detta är inte menat till Dig Tempen!

Några personers tyckande i en ideell förening är knappast demokrati. Att ett fåtal personer deltar på årsmöte är heller inte ett uttryck för att beslut är fattade i demokratisk anda, tyvärr. Ett av kriterierna för demokrati är just att få till ett högt röstdeltagande, vilket vissa tydligen inte anser vara nödvändigt. Nu blev det en utvikning av ursprungliga ämnet, röntgen och sundhet i aveln :)

Varför inte utreda konsekvenser av olika beslutsalternativ?

Senast ändrad:

Jag undrar hur genpoolen kan öka som effekt av att vi i Sverige har hårdare linje på inhemska hingstar samtidigt som importen av semin är intakt eller ökande?
Kommunicerande kärl, inte äpplen och päron?

Jag har inga problem med att jag kan ha sakfel ibland. Det är enkelt att rätta ett sakfel!

Jag måste uttrycka mig otydligt ;)

Jag säger inte att genpoolen förändras pga semin.

Jag säger att genpoolen förändras på grund av uppfödarnas val av hingstar, typ ju fler som betäcker med samma hingstlinje eller samma hingst desto snävare genpool, över tid, ffa om antalet ston i aveln minskar över tid.

Jag säger inte att det finns ett samband mellan genpool och röntgen/varudeklaration/hårdare krav. Detta kan det knappast vara någon som vet idagsläget. Vet inte ens om det finns ett samband mellan högre licensavgift och antal hingstar i aveln. Fast jag kan gissa att det är så ;) , men vet, det vet jag inte :). Vet inte heller om antalet hingstar i aveln har effekt på genpoolen, kan gissa, men vet fortfarande inte ;)

Jag säger att ansvaret för genpoolen är på registerförande organisation, där det är viktigt att se till att genpoolen inte blir för snäv, det sista enligt mitt sätt att se för att ha en sundhet i aveln.

Eller frågan kanske inte var ställd till mig utan KL?

Jag har som jag sa tidigare ingen aning om hur genpoolen kommer att utvecklas, vad statusen egentligen är idag, det hoppas jag verkligen registerförande organisation har koll på :)

Och nu lämnar jag denna diskussionen, för vi kommer knappast att komma längre :) beslutet-/n är ju inte mina vad gäller röntgen, genpool och allt annat. Tack och lov får man tillägga :)

Hmmm, läste Din förra fråga igen och kom fram till en alternativ tolkning när det gällde Din fråga ;). Jag skrev ett fåtal uppfödare, men deras påverkan på aveln är desto större kanske jag skulle skrivit för att vara tydlig. Fåtal uppfödare, men större antal ston i aveln. Inte helt enkelt att vara supertydlig.

Senast ändrad:

"Några personers tyckande i en ideell förening är knappast demokrati. Att ett fåtal personer deltar på årsmöte är heller inte ett uttryck för att beslut är fattade i demokratisk anda, tyvärr. Ett av kriterierna för demokrati är just att få till ett högt röstdeltagande, vilket vissa tydligen inte anser vara nödvändigt. Nu blev det en utvikning av ursprungliga ämnet, röntgen och sundhet i aveln :)

Varför inte utreda konsekvenser av olika beslutsalternativ?[/QUOTE]

Något som är av mycket stor vikt är förstås att vi på något sätt kan öka intresset för att delta i beslutandeprocessen inom föreningen.

Helt enkelt få in fler medlemmar och göra det möjligt för folk att tycka att det är en förening värd att vara medlem i och aktiv i.

Många föreningar arrangerar ju något i samband med årsmötet för att locka folk, tex besök på något intressant ställe, kurs, föreläsning mm. Kanske kunde vara något för SAHF? Sitter inte du i styrelsen förresten Annika?

Greta skulle åkt till Ganges för betäckning nu men pga diverse ändrade planer så blir det ridning och tävling i fortsättningen iallafall, det är ju roligt också :)

DSC_0017_zps7648ad8f.jpg

KL

Det enkla svaret kanske är att det inte är förenligt med demokrati att ha ett årsmöte utan möjlighet att närvara via länk. Om man nu vill ha en representativ demokrati vill säga :)

Det kanske också är så att medlemmarna borde få ta ställning till vissa frågor genom ex vis omröstning på slutna medlemssidor. Även om besluten kanske inte kan vara just beslutande så kan de i alla fall vara vägledande, i vad medlemmarna (majoriteten) anser vara viktiga frågor och beslut. Genom detta skapar man ju faktiskt engagemang.

Att hävda att man har demokrati och sedan inte tar hänsyn till de hinder som faktiskt finns i form av geografi, ekonomi och tidsaspekten vid resa, ja, hur tolkar man det!

Senast ändrad:

KL

Poängen med demokrati är ju just att den INTE skall vara en funktion av ekonomi, utan just en man - en röst. Demokrati är också tillgänglighet och möjlighet att göra sin röst hörd - alltså INTE en funktion av geografi.

Utan just att tillhör man ett visst samfund (kom inte på något bättre ord) som har en demokratisk ordning, vilket är grunden i ALLA ideella föreningar, så skall man också ha möjlighet att utöva sin rösträtt. En ideell organisation som avser att täcka hela Sverige har då med automatik en utmaning hur man uppnår demokrati pga av bland annat avstånden.

Senast ändrad:

.... vilket inte borde vara en oöverstiglig begränsning numera när så många har tillgång till t ex Skype ....

Limona, jag håller med dig. Det behövs stor öppenhet, arrangemang för att locka deltagare och en känsla av att man kan göra sin röst hörd.

KL

Man kan ju titta på något så enkelt som en valberedning och dess uppgift.

Är det valberedningens uppgift att sålla kandidater, att inte presentera alla som är föreslagna av medlemmarna?

Eller skall en valberedning presentera alla föreslagna kandidater och låta årsmötet välja?

Skall en valberedning ha egna värderingar som skall styra ett urval? Om det är så är det egna värderingar, medlemmarnas värderingar i stort, eller vissa medlemmars värderingar?

Många frågor :)

En valberedning väljs ju av årsmötet. Därför är det viktigt att man väljer en valberedning som man tror kan hitta lämpliga kandidater, som täcker upp hela bredden av medlemmarnas intressen.

En valberednings uppgift är att presentera ett balanserat förslag som förhoppningsvis tillfredställer alla viljeriktningar och schatteringar i en förening, så att alla grupper känner att dom har fått med "sina".

Övriga nominerade ska framgå av årsmötetshandlingarna och det är fritt fram för vem som helst på årsmötet att nominera dom, om man inte är nöjd.

Går valberedningens förslag igenom oförändrat beror det oftast på en eller fler av 3 saker. 1) Valberedningen har gjort ett mycket bra jobb och presenterat ett balanserat förslag eller 2) De som stödjer andra kandidater fullföljer inte stödet på årsmötet eller 3) Andra kandidater hade helt enkelt inte mycket stöd från början.

Så är min erfarenhet av val.

Betr föreningsdemokrati i stort: till syvende och sist handlar det om en sak, och det är att man har en föreningsstyrelse som aktivt - och jag menar AKTIVT - lyssnar, söker upp åsikter (även obekväma), och hela tiden strävar efter att förslag och "linjer" i arbetet ska vara så välförankrade som möjligt.

Arbetar SAHF:s ledning så? Jag är inte såpass insatt så att jag har ett svar på den frågan.

Troligen inte särskilt många. Orsaken till det är nog lätt att hitta. För 2 år sedan var det många som försökte engagera sig och delta bla genom att få in folk som de ansåg kunde företräda dem i styrelsen. Hela mötet var ett ganska rejält fjasko för de som ville få föreningen att ta i något annat än utställning. Det framfördes ett antal lögner som endast var till för att misskreditera sporten (bla att distanshästar får elstötar av kablar under sadeln för att springa, hört talas om pulsmätare, någon?). Tillställningen gick tydligt ut på att se till att inga sportmänniskor skulle ha det minsta lilla att säga till om. Trots den stora förtroendebristen så var det tom viktigt att se till att det inte ens kom med en sportmänniska bland de 2 rösträknarna.
Många av arabmänniskorna som vill hålla på med sport insåg där och då att föreningen inte är till för dem och drog slutsatsen att man därmed bör lämna föreningen. Jag känner minst 4 personer som avslutade sitt medlemskap efter detta + jag själv och jag tror knappast att vi var ensamma om det beslutet.
I dagens läge finns det knappast något behov för medlemmarna att gå på årsmötet då föreningen därmed blivit ännu mer likriktad vad gäller medlemmarna och däemed ännu tydligare endast företräder en liten del av arabhästägarna.

Jag är inte heller medlem längre, fast det är inte ett "statement".

Men det är ju inte en rasförening för arabhästägare, utan för utställningsintresserade och i viss mån för uppfödare.

Jag tror att det är förändringar på gång i styrelsens arbete. Man har insett att det inte funkar att vara en förening för enbart utställningsintresserade. Flera av styrelsemedlemmarna har stark anknytning till olika ridsportgrenar numera. Man kan inte längre avfärda styrelsen med att den bara är till för ett fåtal uppfödare och utställare.
Stora, verkligt stora ansträngningar görs för att riks i Vetlanda ska bli en stor arabhästfest med SM-ridklasser inom både hopp, dressyr och western, uppvisningar och utställningar. I dagarna tre!
Och ridklasser kommer att hållas vid de övriga utställningarna också.

Nu är det upp till intresserade arabhästekipage att delta!:)

Jag är inte heller medlem längre, fast det är inte ett "statement".

Inte jag heller. Jag blev så himla trött på att bli utslängd ur föreningen och ej tillåten att gå på årsmötet om jag inte betalade medlemsavgiften senast 31 januari.

Är med i flera andra föreningar och vet ingen som beter sig så. Man får inte ens en påminnelse, en snäll "vi vill gärna ha dig som medlem". 1:a februari? Bang, you're gone, baby.

SAHF gör inte mycket för att behålla medlemmar, måste jag säga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
413
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka