Sv: Arabiska Fullblod
Nu säger du emot dig själv, nyss blev ju genpoolen mindre på grund av tillgänglighet till semin? Nu menar du att användandet är marginellt?
Fast är det inte så att det är ett fåtal uppfödare, egentligen, som håller på med semin?
Om man skall prata avel, så tänker jag att man tänker på hela beståndet av arabhästar, dvs genpoolen.
Å andra sidan är ju inte tanken med röntgen att påverka betäckningssiffrorna i någon riktning, utan just sätta en svensk standard med sundhet i aveln. Hur betäckningarna kommer att se ut blir ju då en bieffekt av bland annat röntgen.
Där det första borde vara att utröna om det finns några genetiska problem och därefter åtgärder. Vill man som hingstägare eller importör av semin då inte vara med på detta, fine, men då kostar det.
Jag vet inte hur antalet verksamma hingstar ser ut idag, men jag gissar att det med höjda avgifter har skett en viss undanträngningseffekt = färre hingstar i aveln. Någon som vet hur antalet verksamma hingstar sett ut över de tio senaste åren?
Jag kan också tycka att mycket hänger ihop, exteriörbedömning, veterinärbedömning men också prestation.
Röntgenfynd är ju den del av en individs varudeklaration. Det finns ju även annat, dåligt temperament, dålig ridbarhet, andra predisponerande gener som för ex vis IR, cancer, eksem och säkert en mängd andra sjukdomstillstånd.
Nu säger du emot dig själv, nyss blev ju genpoolen mindre på grund av tillgänglighet till semin? Nu menar du att användandet är marginellt?