Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Nu skall jag vara mycket klar och tydlig!
SAHF är en avelsförening och dess största uppgift är att hålla medlemmarna med tidningen SAM och Riksutställningen

Om vi backar två år tillbaka då det var ett stort deltagarantal på årsmötet
så ser jag på det lite annorlund. Jag vet att många distansare ville ha en representant i styrelsen pga just deras intresse. Rätt eller fel? Jag tycker som andra att just inte särintressen skall ha högsta prioritet för att bli invald i en styrelse utan ambitionen skall vara att leda en förening oavsett inrikting.

De senaste åren har och jag fattar inte varför ni inte inser att sportsidan alltid har haft styrelseledamoter som ägnat sin egen verksamhet åt sporten.
Jag tror faktiskt ni inte är informerade riktigt om det utan lever kvar i en gammal värld. Cecilia Boughart (internationell utställningsdomare) var initiativtagare till SIBA- championatet bl.a. Vi har haft Åse Uddgård, Lillemo Antonsson, Ewa Palmaer bl.a. Duger inte de? Idag har vi Janicke Hallqvist som driver sporten och anordnar den i samband med riks.
Vi har Kickan här på Buke som har sitt största intresse i sporten och då distans.
Jag har suttit i SAHFs valberedning i två omgångar och att värva duktigt folk är inte helt lätt för det är få som vill eller inte kan.
Vi får in några få förslag och då menar jag verkligen få och när vi ringt upp så har det varit nej tack.
Jag är väldigt glad över vår styrelse idag. Duktigt och kompetent folk. Kanske inte världsbäst på hästar men duktiga på styrelsearbete.
Avslutningsvis så ingår jag inte i styrelsen utan är revisor i SAHFs förening.

DSC_0017_zps7648ad8f.jpg

vilken underbar bild! tänk om vi hade sådan miljö här att fota i :d

Ja, det är många i styrelsen som brinner för sporten, och det är fokus på att tillvarata medlemmarnas intressen på ett sätt som jag upplever som positivt! Att det tyvärr kanske har varit så att utställningsbiten fått störst fokus tidigare försöker vi ändra på nu. Alla grenar där man kan visa vad araben förmår är jätteviktiga!

Om vi backar två år tillbaka då det var ett stort deltagarantal på årsmötet
så ser jag på det lite annorlund. Jag vet att många distansare ville ha en representant i styrelsen pga just deras intresse. Rätt eller fel? Jag tycker som andra att just inte särintressen skall ha högsta prioritet för att bli invald i en styrelse utan ambitionen skall vara att leda en förening oavsett inrikting.

Distansfolkets representant, (som du kallar honom), ville vi ha in för att han har en kompetens som passar en spretande förening. Saklig, ärlig, öppen och påläst.

Att showfolket inte insåg det, utan kallade det "särintresse" är hela SAHFs förlust.

Problemet är att avel inte är synonymt med utställning för alla uppfödare.
De som avlar för andra discipliner ses som utövare av särintressen.
Hur skall SAHF kunna tillvarata sina medlemmars intressen med den inställningen?

Men vi får inte vara kvar i det gamla tänkesättet! Det är faktiskt möjligt att förändra, och det har hänt ganska mycket det senaste året på det området.

kl
CK och Gomir
Jag och många med mig fick tydligen inte den uppfattningen om honom.
Vidare så ifrågasätter jag då som nu om just särintresset skall styra att en person blir invald i styrelsen. Rätt eller fel? Jag har själv frågat en av distansryttarna här på Buke 2 vänder inte pga sporten utan pga sin yrkeskunnighet.

När det gällde "pulsmätare och elstötar" så undrar jag varför ingen korrigerade det utan bara förnekade.
Så här efterhand tycker jag att uttalandet var helt bedrövlig utav den som uttalade sig.
Å andra sidan, hur länge skall detta årsmöte ältas? Vi i valberedningen som har varit de sista gångerna har arbetat väldigt hårt
för att få en styrelse som kan utveckla föreningen men det går inte på en vecka.

Senast ändrad:

KL

Hej alla arab-människor! Har nu kollat igenom hela tråden och måste säga att jag blir väldigt avundsjuk på många finafina hästar! Och på att rida, träna och allt därtill. Min kille har inte tränats ordentligt sen i mars då hans cancer dessvärre spridit sig och ställt till problem. Nu är tid bokad för operation nästa torsdag, så håll gärna tummarna för lille Pijano :love:

https://www.youtube.com/watch?v=CKO7vCJJPJo

Missar tyvärr "arab-sm" i år igen alltså. Men hoppet är det sista som sviker, så vi satsar på nästa år istället! :p

Hej Emma, jag träffade Kerstin Böttner idag som hade Bajano. Jag berättade att du sökte efter en släkting, vilket gladde henne och hon skulle fundera på ev förslag!
/Sarah

knapplån

Avelsdebatten är inte riktigt mitt område så jag låter bli att diskutera där...

Men sambon knäppte en bild på mig och min arab mitt i ena galoppiruett arbetet idag.

41.jpg

Imorgon ska han få hoppa lite, det tycker han nog ska bli roligt. Jag står på backen dock.

Jag bugar och tackar igen. Det som retar mig lite är att i Frankfurt så bara regnar det och regnar. Det skulle vara fyra hingstar i klassen men tre ströks antagligen pga regnet vad jag har hört. Så det var bara för handlern att traska in bland EE-hästarna som det efter lunch hade haglat in poäng på och de klarade det alldeles utmärkt. Är så stolt så!

Berras lillebror Tempen (Naples Temptation e Rohara Baccara u TOSCA) försöker göra som storebror på show. Idag kom han dock 2;a i Vilhelmsborg, Danmark, efter fantastiske Gzavi men fick grym utdelning på rörelser 20-20-19!!! Championat i morgon... Tosca är verkligen ett sto som visat vad hon går för i avelsboxen!

Vilken häftig bild, dressyrteamet!

Och limona, gud så härligt det såg ut på din bild.

Måste tillägga också, eftersom jag klagade på er innan ;), att jag tycker diskussionen ligger på en helt annan nivå nu, respektfullt och intressant att läsa! :up:

kl
CK och Gomir
Jag och många med mig fick tydligen inte den uppfattningen om honom.
Vidare så ifrågasätter jag då som nu om just särintresset skall styra att en person blir invald i styrelsen. Rätt eller fel?

Men vad är det du inte förstår? Varför envisas du tjata om särintressen? En stark avelsförening vill väl alla ha? Eller tror du på fullt allvar att allt var en kupp för att utrota utställningar?

Istället valdes en person in i styrelsen, som månaderna innan årsmötet, på sahfs eget forum, varit oerhört oförskämd mot mängder med medlemmar.

Där och då så vart beslutet att lämna föreningen självklart....

Det är första gången jag själv använder ordet särintressen (tror jag).

Jag tror definitivt inte att det var en kupp för att utrota utställningar, absolut inte.
Jag vet att den oförskämde inte alltid var trevlig men jag visste att han hade RÄTT kvalité för det som föreningen behövde just då. Jag hade många långa samtal med honom och han var definitivt inte hängiven bara show. Bl.a var han med och startade arabgaloppen i sin begynnelse. Lite kuriosa bara.
Men svara mig då vad ni ville med er kandidat? Vad ville han uträtta, tillföra osv? Det fattade jag aldrig.

Bara nyfiken, varför är styrelsen inte så bra på hästar, det är vad jag kan se mest uppfödare med..? Fast ordförande känner jag inte till alls.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
413
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka