Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Nog har det varit konstigheter inom sahf och kanske framförallt registraturen, som ju ska vara skilda saker men när det var som konstigast satt ju samma människor i båda styrelserna. Och ekonomiska tvivelaktigheter och personangrepp som förts via hemliga mailkampanjer.

Puh. Jag är dock inne på Annikas linje att inte längre rota i gammalt. Se framåt istället, gör om gör rätt. :-)

KL
En sak som jag tror många missar på är vad SAHF har för åtagande och vad ARAB (registraturen) har för ansvar.

Åter igen, SAHF ansvarar för SAM och riksutställningen.
Nu i år ansvarar de samt arrangerar också sportcupen under samma helg och på samma plats som riksen.

Personligen har jag inga problem att veta skillnaden på Sahf, ARAB och stiftelsen.

Att SAHF ändå har så många medlemmar, (eller har dom? Jag står med årets förteckning fast jag inte betalat), tror jag beror på att man tror att det händer mer i en avelsförening.
Jämför man med halvblodets o travarnas så har dom betydligt mer grejer för sig som gynnar aveln, än att ordna en utställning och trycka en tidning.

Att sporthingstar inte annonserar dyra annonser i SAM är väl inte konstigt? Vi har tidigare här i tråden konstaterat att sporthingstarnas avkommor ligger i 10.000 kr klassen, medan utställningshingstarnas avkommor ligger på 200.000 kr. I SNITT.

Fast det stämmer inte om man läser på Sahfs hemsida, enligt den har de åtagit sig betydligt fler uppdrag.

Någon skrev: Jag blev utkastad från SAHF! Hur då skulle jag vilja veta, fick du ett brev att föreningen inte ville ha dig som medlem, eller var det någon som ringde? Det är ganska allvarliga påståenden - blir man utesluten som medlem skal det gå ganska långt.
mvh/ Linn

Syftar du på det jag skrev? (kunde vara bra att skriva ut vem du syftar på :)).

Jag menar att man blir utkastad om man inte har betalat avgiften 31 januari, stenhårt.

Jag är med i FUB, ett politiskt parti, bygdeföreningen, ridklubben och lokala idrottsföreningen, och har varit medlem i andra föreningar innan jag rensade bland mina medlemskap, och ingen kastar ut en tvärt om man missar ett visst datum. Man skriver ett fint brev och skriver, du har inte betalat men vi vill gärna ha dig kvar som medlem, här får du ett nytt inbetalningskort. Så tänker medlemmen "oj då glömde jag det" och betalar. Och är kvar som medlem.

Ganska lätt att bli utesluten ur SAHF vill jag påstå ;)

Syftar du på det jag skrev? (kunde vara bra att skriva ut vem du syftar på :)).

Jag menar att man blir utkastad om man inte har betalat avgiften 31 januari, stenhårt.

Jag är med i FUB, ett politiskt parti, bygdeföreningen, ridklubben och lokala idrottsföreningen, och har varit medlem i andra föreningar innan jag rensade bland mina medlemskap, och ingen kastar ut en tvärt om man missar ett visst datum. Man skriver ett fint brev och skriver, du har inte betalat men vi vill gärna ha dig kvar som medlem, här får du ett nytt inbetalningskort. Så tänker medlemmen "oj då glömde jag det" och betalar. Och är kvar som medlem.

Ganska lätt att bli utesluten ur SAHF vill jag påstå ;)

Om man inte betalar avgiften blir man inte utesluten, man har väl själv valt att inte vara med?

Om man inte betalar avgiften blir man inte utesluten, man har väl själv valt att inte vara med?

Kan ju vara att man helt enkelt har glömt? För min del har det varit så, annars hade jag skrivit ett brev där det står "jag vill inte vara med längre". Det är SAHF som har slängt ut mig för att jag missat en deadline.

Och det är naturligtvis mitt eget fel, men frågan är hur föreningen ska ha det, ur sitt perspektiv. Rensa vid 1 februari, eller försöka behålla de medlemmar man har?

Man ska inte göra det krångligt att vara medlem.

PS: jag tror inte att jag använde ordet "utesluten" öht, jag har skrivit "utslängd", det var Linn som skrev uteslutning.
Uteslutning är naturligtvis en annan sak.

Jag förstår vad du menar , men jag vet inte om man ska se det som självklart att man är medlem om man glömt betala. Inför årsmöten osv påminns det att man ska ha betalat avgiften, så kommer man dit utan att ha betalat har man ingen att skylla på. Förargligt, men inte felaktigt gjort av föreningen. Möjlighet att betala avgift med kort vid mötet kanske kunde avhjälpa?

Jag skrev kanske utesluten men det är väl inget att hänga upp sig på - vi menar detsamma, enligt dig Tussinussen så menar du att SAHF inte ville ha dig kvar. Tyvärr så finns det inte ekonomisk möjlighet att skicka ut brev efter brev till tappade medlemmar eller extra påminnelser, men det belyses ju på hemsidan, SAHFs forum på FB att det är viktigt att betala in medlemsavgiften, för att ha rösträtt, bland annat.
Om man har valt att inte annonsera sin sporthingst för att avkommorna är svåra att sälja för höga summor kan man väl knappast klandra SAHF för? Men att skicka in artiklar kostar inget.
Jag hade tex sett att SAHF kunde ha en avelskrönika - som Flyinge har där man kan ge förslag till vilka hingstar som passar vissa ston osv, men då kommer vi till nästa steg, avundsjuka. Tyvärr.
Men är snittet verkligen 200 000 för en utställnings arab i Sverige? Det kan inte stämma..

KL
Jag tycker fortfarande att man skall lufta sig på SAHFs FB.
Nu är det lite lyckat att två ur styrelsen är med i debatten annars får ju inte styrelsen veta ngt om missnöje och felaktigheter

Delvis KL

Men whatever. Jag har påtalat en rent administrativ sak som har gjort att jag ej längre är medlem i SAHF. Och jag kanske inte är ensam om att ha fallit bort pga detta. Men är det ingen som tycker att det är ett problem att medlemmar faller bort så lätt, så är det väl som det är. Är väl jag som är konstig.

Jooo, visst är det ett problem!! Självklart! Så ska det naturligtvis inte vara ... Vi får inte förlora medlemmar på det sättet!

Den som har betalat in är medlem, så står det i stadgarna. Och medlem ska ha rösträtt oavsett när man har betalat. Allt annat är galet. Jag fick tom ha med mig bankutdrag för att bevisa att jag hade rösträtt, för jag hade råkat betala nya året för tidigt...
Regeln kom väl till för att man inte skulle kunna "kuppa" på årsmötet...

Hm. Ja JAG har iaf precis blivit medlem i SAHF! För att jag ska ställa ut för första gången. Något som de flesta tycker är heeelt onödigt, då han inte är långbent, inte har gäddnäsa, inte svanhals och inte tillhör den egyptiska linjen utan den helpolska. Och inte är han mycket att avla på heller eftersom han är VALACK! :p

Men i min värld är han Bernhards lilla kusin från landet! :D och det ska bli intressant att se hur han kommer att bedömas. Hiss eller diss? :crazy:

Och inte behöver man tillhöra någon egyptisk linje för att ställas ut, titta bara på polackernas araber, de är mest framgångsrika i världen och har sällan gäddnosade hästar!

KL

Jag tror att ett av skälen till att "utställningsfolk" ser SAHF som sitt revir är att för att få ställa ut på svensk show så skall man vara medlem i föreningen.

Alternativet, som brukar framgå av Rikspropositionen, är att man erlägger en extra avgift motsvarande medlemsavgiften till SAHF.

Grunden för SAHF är och var att verka för aveln av det arabiska fullblodet i Sverige (jag känner inte riktigt igen skrivningen i den nya stadgan). Det är just denna mening som gör föreningen till en ideell förening och som beskriver dess verksamhet.

Sedan är ju allt annat bara tolkningar, vad innebär det att verka för aveln till exempel. Det står inte på något sätt definierat i stadgan, utan är just en tolkning. Man kan ju fråga sig hur snävt detta begrepp skall tolkas. Vem som har tolkningsföreträde osv.

Att föreningen, eller dess medlemmar, vill ordna ridtävlingar undrar jag litet över. Jag förstår att show inte ger tillräckliga intäkter för att vara lönsamma/gå runt - även om faktiskt Riks förra året gjorde det -. Ett sätt att öka underlaget av deltagande hästar är ju då att samtidigt ordna ridklasser.

Om man då återgår till ändamålsmeningen så undrar jag litet över hur ridtävling hänger ihop med aveln, alltså tänket bakom. Det finns ju en uppsjö av tävlingar, från klubb och uppåt, varför fler? Är det bästa sättet att använda resurser på, eller är det bara för att kunna ha kvar show?

Så frågeställningen är då egentligen, vad innebär det att verka för (befrämja) aveln av det arabiska fullblodet i Sverige?

Vad innebär ordet befrämja i praktiken?

Visst är SAM en jättebra idé, framför allt var den väl det när internet inte fanns, inga hemsidor fanns etc. Att använda så stor del av medlemsintäkterna på intern kommunikation kanske inte är den bästa användningen av föreningens medel, framför allt inte om syftet egentligen är att befrämja aveln?

Är det värt kanske 80-100.000:- av medlemmarnas pengar för att ha en egen tidning i detta datakommunikationens tidevarv? Finns det inte andra sätt att nå medlemmarna på och därigenom frigöra kapital och använda dessa till just att befrämja aveln, promota arabhästen?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
418
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka