Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Som jag ser det är föreningen större än medlemmarna!

Den är dessutom oberoende av medlemmarna på så sätt att den har ett ändamål som uttrycks i ändamålsparagrafen. Styrelsen ansvarar för förvaltningen av detta ändamål. Ändamålet är oberoende av medlemmarna!

Självfallet påverkas föreningens aktiviteter, förutom Riksutställningen, av medlemmarnas önskemål och krav, men dessa skall vägas mot ändamålet, inte mot nyttan som det har för någon enskild medlem eller gruppering av medlemmar/särintresse.

Att ha ridtävlingar tillsammans med show är en sak, frågeställningen var om det är föreningens uppgift att ordna ridtävlingar. Detta bör då vägas mot ändamålet med föreningen samt alternativa vägar att promota arabhästen som ras. Men det är mitt sätt att se det på.

När man gör ett val, så säger man ju samtidigt nej till alternativen.?

I det här kan jag inte annat än hålla med dig. Det har vi stött och blött.

Jag vill tro att det här kan vara en chans att marknadsföra araben på om det då givetvis annonseras i Ridsport mm och närliggande orter.
Däremot tycker jag att själva SC skall hålla klasser inom rimliga gränser, Förra årets SC var enormt rörig och placeringar och priser var ofta felaktiga. Det här med SC är ngt SAHF bjuder på och det blir ett oerhört arbete för styrelsen att anordna både show och SC.

Nej Tempen, det är plättlätt :)

Hela upplägget är redovisat till SAHF för drygt ett år sedan.

The tricky part är att få någon att föra in alla uppgifter, vilket heller inte tar jättelång tid, men löpande jobb hela tiden.

Om man knöt ihop detta med deltagande i lokala tävlingar skulle det kunna sporra folk till att rapportera in sina tävlingsresultat, annars får man sätta sig och kolla helgens tävlingar och föra in resultaten. Galopp och distans är enkelt, bara att kolla alla listor, hopp-dressyr-western m fl mera jobb då inte alla är redovisade som ox:ar ;).

Näää, nu ljög jag, the tricky part är att få uppfödarna att acceptera ett sådant system! Där man tvingas se verkligheten i vitögat och se vad man faktiskt åstadkommit med sin avel, svart på vitt, och även låta andra se det. Då blir det svårare med luftslott helt enkelt ;)

Oj ;) (skämt)

SC är reglerat av Ecaho, tror jag. Läser man kraven från Ecaho så känns det som att varje land skall arrangera ett OS när det gäller antal grenar, eller femkamp för den delen. Tanken är säkert god, men att genomföra det i praktiken måste vara ett elände. Kanske därav Din kritik, det kan inte vara helt lätt att ha koll på allt och alla under detta meeting.

Bättre att i så fall, om man nu vill ha ridklasser på utställningar, ffa Riks, ordna ARAB-SM.

Hur var utfallet förra året?

Nu går ju faktiskt Riks ihop i alla fall, utan ridtävlingar.

Jag är för cup, men istället en egen variant då, att man helt enkelt samlar poäng på hemmatävlingarna osv.

Senast ändrad:

SC är reglerat av ECAHO.
Jag tycker nog att SC kan vara i samband med riksen men inte med "hundra klasser".

Och jag "tycker" att det är ett otroligt rörigt upplägg ;)

Gå in och läs green book om Du inte läst den redan. Det är en väldans massa klasser för att få till cuperna. Lovvärt, men är det någon som utvärderat det?

Är det utvärderat i övriga medlemsländer? Har alla medlemsländer SC årligen?

Mer frågor än svar :)

Ställ frågan till alla som vill ha SC, vill de ha SC, eller vill de ha lokaltävling och samla poäng och sedan vinna något etc etc och kanske en arabhästens dag också.

Livet handlar om val! Ge alternativ, låt medlemmar och blivande medlemmar faktiskt ha val, inte bara servera olika tävlingar och sura miner om nu de som tävlar faktiskt inte kommer. Inte riktat till Dig AL :)

Och så var vi där igen, ett "tyck" mot ett annat ;)

Senast ändrad:

Ni arabkunniga människor! Jag måste bara fråga ifall ni har något sånt där kuligt tips på hur man kan muskla sin arab sådär otroligt fint.
Min arab är 5år nu, jag har ridit henne sen starten. nu rider jag henne 5 dagar i veckan, varvar dressyr, galoppintervaller, har precis börjat med hoppning samt att jag har börjat klättra lite på upphöjda stenblock "berg".

Hon har nämligen väldigt svårt att muskla rumpan och ryggen. Det är liksom lite spetsigt. Har ni något fint tips? Skulle så gärna vilja ha henne fin till Turbo Star Cupen.

är det förresten någon härifrån som ska dit? :)

MVH Schnailgull

Glad efter helgens hoppträning. Min lilla dam skuttade glatt över 120
Utan att tveka. Nästa Pay & Jump inbokat dock på lägre höjder :)

image_zps2cd8b6ba.jpg

Härligt, det såg lätt och smidigt ut

KL:

Idag har min älskade Gangsterbrud åkt iväg till sin nya ägare, hoppas och tror att hon kommer att trivas i sitt nya liv som distanshäst. Några nya bilder kan jag också bjuda på :)

Tack_for_allt_alskade_Minna_Hoppas_du_nu_far_ett_riktigt_bra_liv_och_far_visa_vad_du_gar_for_pa.jpg

90461_1369899676.jpg

37592_1369899126.jpg

89727_1369899138.jpg

28725_1369899140.jpg

Det är så svårt att skiljas från dem, trots att man vet att det är nödvändigt och till det bästa ....
Hoppas att det blir ett spännande liv för henne som distanshäst, jag tänker ofta att det måste vara det mest ultimata för en aktiv arabhäst; att få springa långt och länge i skogen och på landsvägar!:)

Jo jag tror hon kommer att trivas, hon tycker nämligen inte om när man ska vända om och rida hem ign och besvikelsen är stor om man kommer till stallet och det inte är ridning på schemat. Det är ju för hennes eget bästa, men oj så ont det gör..

oub955.jpg

Jag lägger upp på en häst som inte ens är min, Tempens snygga brorsa Bernhard aka BERRA. Han är lite drömhäst för mig, påminner om Rusazcie och Exelsjor på många sätt, inte sant?

Han är jättefin. Vi fick en privat visning av honom när min syster var spekulant på hans halvbror (samma mamma) :-)

Men då var han ju så mörk, skimmlarna ändrar sig verkligen, trots att det bara är färgen så känns det som en annan häst :-D

Jag är 180 cm lång o rider western på mina damer

gammeldamen som bara går som mamma nu är 146 men med STADIG kropp så ser bara lite skumt ut och min nuvarnade ridhäst är väl på 150 inte riktigt lika stadig men bär upp väl.

Ingen tärnare eller dommare som sagt något om ekipagets längd/höjd mm :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
421
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka