Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Nu är du för snäll.

Sadeln är svinbra men vi hade behövt en storlek mindre. Den blir lite för lång på Rucj och jag känner mig lite som en smörklick i en stekpanna -ursäkta liknelsen :laugh:

Känner dock ingen direkt stress att lämna tillbaka den... :angel::D

Härligt att sadeln funkade bra!! :) Det finns ju som sagt en grej att förminska sitsen med (googla "cantle bolster sensation"), men det hjälper ju inte om den är för lång åt hästryggen tyvärr.

Är det en bomlös? Då är det ju inte riktigt så farligt om den är aningens lång, som det vore med en bomsadel. Hursom så ser det verkligen lovande ut så fortsätt träna och ut på tävlingsbanorna, ni blir oslagbara :-)

Tack för berömmet, blir ju lite röd i fejjan och känner mig faktiskt lite mer motiverad nu.

Jo precis, det är en Sensation ride G3 med G4 sits. Tror inte min häst kommer acceptera den regelbundet då den "sågar" lite längst bak, men det är för att han har ett kort sadelläge och den här sadeln helt enkelt når för långt bak.

KL

Eftersom jag fortfarande inte kan skriva på SAHFs fb-sida så skriver jag mitt förslag till förbättring här :)

SAHF har publicerat resultaten från Nordisk-Baltiska Mästerskapen, eller om det heter tvärtom.

Det hade varit toppen att SAHF även lade till vilka som är uppfödare av de svenska hästarna. Det skulle man ju möjligtvis kunna kalla medlemsnytta i en uppfödarförening ;) sagt med glimten i ögat.

För att någon som administrerar hemsidan har blockerat mig ;)

Jag grattade Annika och Genberg, tog 20 minuter sedan var inläggen borta och därefter blockerad, så jag kan inte skriva inlägg, eller gilla.

Snabbt jobbat av den som gjorde det! Proffsigt, njaaa ;)

Synd på en sådan rar förening :) (vilket jag uppriktigt menar, då jag verkligen brinner för SAHF, dock kanske inte lika mycket för sättet som föreningen har skötts på ;) ).

Eller tyvärr sköts, för detta har ju skett under nuvarande styrelse.

KL

Nu har jag börjat kika efter en egen arab, men hur kommer det sig att det är så svårt att hitta en inriden arab? Blir lite paff när jag kikar på annonser och ser araber som är 8+ och det enda de gjort är gått i hagen... (eller de kan i vissa fall vara suttna på, men inte ridna) Hur kommer det sig? Jag har fått en känsla av att det inte riktigt är så när jag kikar på andra raser.

KL

Nu har jag börjat kika efter en egen arab, men hur kommer det sig att det är så svårt att hitta en inriden arab? Blir lite paff när jag kikar på annonser och ser araber som är 8+ och det enda de gjort är gått i hagen... (eller de kan i vissa fall vara suttna på, men inte ridna) Hur kommer det sig? Jag har fått en känsla av att det inte riktigt är så när jag kikar på andra raser.

Ja så är tyvärr verkligheten. Det är därför många av oss försöker få uppfödare och dylikt att förstå hur viktigt det är att hästarnas rids in. Det är svårt att hitta köpare till sådana hästar.

Jag är uppfödare, ser det som ett klart och tydligt ansvar att se till att hästarna som föds upp här rids in och också får komma ut och tävla.

KL

Alltså jag kan förstå att ston som används inom aveln kanske inte hinner ridas och tränas fullt ut medan de har föl, men före? och efter? och att de i alla fall har en grundutbildning inom nåt? Jag ser inte samma fenomen inom halvbloden, för att ta ett exempel. Jag tror att arabens anseende skulle vara bättre inom ridvärlden om fler araber reds in och kom ut på tävligsbanorna, så att "vanliga människor" fick se dem där och se vilka underbart trevliga hästar de faktiskt är.

Jag håller med om att det är trist. Men till viss del kan jag förstå. För det är många som har araber som inte är ridfolk. De håller på med avel och utställning och rider inte, kan inte rida in unghästarna själva.
Att skicka iväg en unghäst på proffsinridning funkar kanske för halvblodsfolk men det är inte särskilt lönsamt för arabuppfödare eftersom folk tycker 35 000 är dyrt för en arab :meh:

Jag vet ett par välridna araber till salu, pma om du är intresserad :)

KL

Alltså jag kan förstå att ston som används inom aveln kanske inte hinner ridas och tränas fullt ut medan de har föl, men före? och efter? och att de i alla fall har en grundutbildning inom nåt? Jag ser inte samma fenomen inom halvbloden, för att ta ett exempel. Jag tror att arabens anseende skulle vara bättre inom ridvärlden om fler araber reds in och kom ut på tävligsbanorna, så att "vanliga människor" fick se dem där och se vilka underbart trevliga hästar de faktiskt är.

Bläddra tillbaka i den här tråden så hittar du en lång diskussion om just detta. :)

Det är helt klart ett problem.

Jag är ridmänniska, men har varken tid, hjälp eller lust att rida in en 4-åring jag äger.
Har haft honom till salu i ett par år för 20.000 kr plus moms.
Nu har jag honom på inridning, för 7500 kr i månaden.
Jag är rätt säker på att ni som hojtar om att uppfödare måste behålla sina hästar och utbilda dom upp till LA inte kommer att betala.
Vi kan säga att det tar 1,5 år att få en oinriden till LA nivå.

Då behöver jag 150.000 för hästen, bara för att täcka utbildningskostnaden.

Vem är beredd att köpa?

Fast det är ingen som säger att en häst måste gå LA, en vanlig inridning där hästen kan arbeta i form i alla tre gångarter kan räcka gott och väl. Ja så hästen iaf accepterar en ryttare. Tyvärr kostar det att skicka på inridning men man kan få hästen inriden för 10-15.000 kr. (ca 2 månader) Dom pengarna kan man lätt lägga på priset på hästen sedan då det såklart blir mer attraktiv som inriden. Jag betalar absolut hellre 15.000 mer för en inriden häst, än "tjänar" 15.000 och köper en oinriden.

Så en inriden arab i bra ålder för 35.000 är fortfarande billigt men mer attraktivt.

Senast ändrad:

KL

Jag tror ju inte att kravet för att kunna sälja en häst ligger på att den ska vara utbildad till LA, det är orealistiskt, men att den i alla fall ska vara inriden. Utbildad är en helt annan sak. Bara det att araber som kommer ut på tävlingsbanorna skulle nog höja värdet generellt för rasen, sen att det inte är ekonomiskt försvarbart i ett kortare perspektiv, är ju också ett problem.

En inriden arab i bra ålder för 35'000 är billigt, och jag tror att det är mer intressant för en köpare än en oriden arab för halva det priset.

Tycker det är synd att inte fler får upp ögonen för den underbara ras det faktiskt är. Många som jag känner och många på ridskolor har inte ens kommit i kontakt med rasen, men de har väldigt många kontakter med halvbloden... Det är det jag tycker är så synd. Det är en så trevlig ras och fler borde få möjligheten att uppleva den.

Menar du på fullt allvar att folk du träffar tycker 35 tusen för en precis inriden häst är "billigt"?
Vad är då ett normalpris?

Jag vet knappast nån som betalat men 30-35 för en arab sista åren, och då handlar det om hästar som är BRA.

om man snitter priset på de senaste 16 utlagda ridna araberna på hastnet så ligger priset på 33 tusen.
genomsnittspris...

det ligger väldigt lågt just nu, har gjort en tid o gör det nog en tid framöver oxå tyvärr.

så 35 tusen räknas dock inte som billigt i dagsläget. Ska du köpa häst o kan göra det nu - passa på. Finns många fina hästar till salu just nu. Grundade eller inte bara att välja.

Inrikes resor är billiga o man kan åka runt lite för att kika.

Hade en bekant som nyss flög sthlm - malmö för att kika på en häst för 20k (inte överpris eller under pris för den hästen i dagsläget tyvärr) och snart kommer den till uppsala med hästbuss. Mkt smidigt med flyg för henne och en ambitiös ägare som hämtade och lämande på flygplatsen mot lite soppapengar för att få hästen kikad på utav intresserad spekulant.

Men att sälja häst nu är inget vidare om man inte har något som den stora kontinenten kan tänka sig importera. Känns tyvärr så.

Och förmodligen får inte säljaren utsatt pris heller! Ser många fina araber för 20-30.000.

Jag håller inte med om att så många araber inte är inridna. Ytterst sällan välridna och utbildade men inridna brukar de vara! Nåt avelssto här och där som inte är inridet men tycker verkligen inte att de är i majoritet??

Vill man ha en häst som är utbildad inom något annat än distans får man dock leta väldigt länge....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
421
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka