Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

KL

Det finns en bok som heter "Jakten på den perfekta hästen", där en uppfödare av halvblod ger sin syn på avel och framför allt avelsdjur. Väldigt intressant ur ett uppfödarperspektiv.

Kontentan av boken är som jag se det att man avlar bara på det absolut bästa, medelmåttorna kommer i alla fall.

Problemet inom arabhästaveln, eller ett av dem i alla fall, är att det inte finns avelsvärdering, det blir som tidigare skrivit bara tycke och smak, och krig ;)

KL

Problemet inom arabhästaveln, eller ett av dem i alla fall, är att det inte finns avelsvärdering, det blir som tidigare skrivit bara tycke och smak, och krig ;)

Precis!

Det borde finnas ett treårstest, eller liknande kvalitetstävlan som halvblod har.
En avelsförening ska väll inte bara arbeta med utställning.
Det kan kanske kan sporra unghästägare. Det sporrar i alla fall mina halvblodskompisar.
Hur det ska arrangeras-ingen aning-det kanske inte går-men man kanske kan börja i liten skala. Det fungerar för andra avelsföreningar, kan man se hur de arbetar.

Inom disansen arrangeras Unghästfinalen, där man enligt ett bedömningssystem bedömmer hästens förmåga att nå toppen.
5 och 6åringarna kvalar dit, och jag tror det i år ä 4e året.
Intresset är enormt, "alla" som har unghästar har finalen som mål, och startfälten blir större och större.
Men detta arrangeras inte bara för araber, utan är öppet för alla raser.

Araberna tillhör Svenska Hästavelsförbundet (om det nu hette så)...så en arab får medverka inom tävlan på deras treårstester.

Problemet är att araberna inte är särskilt attraktiva för halvblodsfolket och dessutom är de många gånger alldeles för små.

Jag har visat mina araber på treårstester för ponnyer - dock utom tävlan då araben räknas som häst. Dåligt tycker jag - arabrasen borde gå under ponnyavelsförbundet. De är mycket mer positivt inställda till araben inom deras avel.

Sant. Sorterar man efter typ på Hästnet så har nog en riden arab större chans inom kategorin "d-ponny" eller någon gren, inte under araber. Dock lite synd för oss som gärna vill ha en arab, kollar man i underkategorin araber så missar man flera annonser.

Min arab annonserades som d-ponny, stod varken stam eller ras i annonsen. Tänkte först att han nog var arab/connemara eller något sånt, men blev bara glad när säljaren svarade att det var en renrasig arab.

Hur man än vrider och vänder på steken så är det showuppfödningen av araber som genererar lite klirr i kassan, inte inridna araber. Intressant att debattera det nu när ändå prisfrågan är uppe. Arabiska fullblod säljs för miljoner pga sin skönhet.

Och just detta tycker jag är SÅ dystert!
Inte att araber är vackra, inte att det kan generera klirr i kassan, utan att skönhet värderas så mycket högre än prestation ...

Jamen så är det väl kanske folk vill se araben, vacker och smidig och de betalar gärna för det.

Även om showaraber som passar till detta drar in mer klirr i kassan så är det fortfarande en stor mängd som inte passar eller är lämpliga för show och vad gör man med alla dessa? glöms dom bort?

ja fast det är ju ytterst få som säljs som ridhästar... Dom är ju ganska svåra att få tag på,,,och så många showhästar finns det ju inte, vilket betyder att det är en stor klunga som i grund och botten....inte används alls.

Eller så är det bara så att hästarna används som ridhästar, men inte tävlingshästar?

Och kanske är det så att när man väl hittat sin häst, ridit in den eller vad man nu gör, så säljer man inte sin bäste vän, därav att det kommer ut ytterst få ridna?

Det är väl kanske oftast så. Man fäster sig så oerhört vid sin arab att man faktiskt inte vill sälja den och många stannar livet ut hos sin ägare. Jag vill gärna se araben som den ultimata familjehästen. En vänlig och lyssnande individ när den får rätt vård.

Fast det är den ju inte ;)

De är fantastiska familjehästar, underbara att rida, trevliga kamrater, lättlärda och så mycket annat.

Jag är snarare glad åt att vi inte har en ras som byter ägare stup i kvarten, som bara är en prestationshäst och när den inte duger/längre kan prestera så adjöss.

Nu känns det ju som att vi är tillbaka på gå igen :)

Hästens förutsättningar för prestation ;)

Showavel är väl inte direkt känt för att värdera samma saker som ridfolk gör, överlag. I bästa fall förenas de två världarna, i många fall inte. Där är det väl också så att som familjehäst så är köparna inte lika kräsna vad gäller korrekt exteriör, tänker främst då ben, som tävlingsmänniskor.

Som tävlingshästar används dom inte så ofta,,,

men grejjen är ju som jen sa att när man kollar och letar efter arab så är ju väldigt många knappt inridna eller väldigt lite ridna...men dom säljs som ridhästar.

Ja, det är ju en lite konstig formulering.

Oinriden x-åring är väl en mer korrekt benämning :)

och där kan jag känna att skall jag ha en ridhäst vill jag ha en som är igång, så att inte skadorna börjar dyka upp när hästen sätts igång.

Svårt! och dumt att skriva ridhäst om hästen ifråga inte är det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
422
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka