Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

ja det är svårt läge. Vårat sto hade ju stått i en hage i 6 år utan att blivit riden (bara typ borstad ibland), det var ett himla jobb att få en gammal häst i kondition. Jag ångrar inte köpet det minsta, en sån underbar häst! men jag kommer inte göra det igen.

Samma erfarenhet, med tillägget att en av hästarna visade sig ha en himla massa problem, som inte framkommit tidigare. Uppkomna på grund av bristande omvårdnad. Triangelmärkt mindre än ett år efter köpet, men som Du säger, en underbar individ.

Räddningen för arabhästaveln är kanske just att köparna inte ställer krav, utan förälskar sig i en häst? :) utan att veta vilka problem man kan få med på köpet, då blir det ganska lätt att sälja häst.

Så fort köparna börjar ställa krav, ja då finns det inte så många hästar som blir aktuella?

Knapplån.

Jag hittade massa bilder från när jag och Noohr miljötränade i januari-februari nån gång. Han såg ju ut som ett dräktigt sto då! :D Men ett sött sådant i alla fall :love:

img5809tk.jpg

img5889zk.jpg

img5849r.jpg

img5907nm.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Men det är väl superbt om köparna börjar ställa krav! Det är ju dit åtminstone jag vill att debatten ska leda, att köparna ska börja ställa krav så att vi uppfödare ser till att vi har hästar som motsvarar kraven!

Oj hjälp va det skrivs här. O_o:p:D

Jag kör på med samma grej som sist -en dressyrvideo.

I lördags var alltså första gången vi red dressyr (på två år) och igår upprepade vi bravaden.

http://youtu.be/2kkpwM8Be6U

Initialt var jag lite väl självkritisk men jag beslöt mig för att det inte gjorde någon gladare och bestämde mig för att vara nöjd ändå. I nuläget känner jag mig trots allt hoppfull och fortsatt motiverad att ta tag i dressyren.

Man blir ganska irriterad när det står "lovande", "***-ämne" eller liknande i en försäljningsannons och sen är det en unghäst som knappt är insutten och/eller bara har gått i en hage i flera år.

Själv köpte jag min vid 2,5 års ålder för att jag tyckte att han såg bra ut och hade ett trevligt psyke. Hade inte haft häst på 20 år - så - ja det har tagit tid att träna, uppfostra och rida in honom men jag visste att i slutänden skulle det vara värt det. Och det har det verkligen varit! Däremot kan jag ju fortfarande inte säga att han är något "ämne" eller "lovande" åt något håll eftersom han inte varit ute på någon tävling ännu, tycker det mer är då man märker vad hästen kan prestera och vad den passar bäst för.

och att uppfödarna börjar ställa krav på köparen..

Jag minns när vi skulle köpa hund för första gången.
Vi hade efter allt studerande av raser bestämt oss för en Rottweiler.
Utifrån det så läste vi annonser och annonser och annonser. Ringde och pratade med uppfödare. En del ville absolut inte sälja rottweilervalpar till nybörjare. Några hade starka önskemål om att deras uppfödning skulle tävla
till max och en del hade definitivt inga bekymmer om vem de sålde dem till.
Till slut fastande vi för en uppfödare. Vi hade kollat upp stammar osv.
Jodå hon kunde sälja till oss men först ville hon ha klarhet i om vi öht var lämpade att fostra en rottweiler givetvis med stöd av henne. Vi fick svara på
mängder av frågor på ett formulär utskrivet av henne. Om varför vi ville ha denna ras, vad vi kunde ge i omsorg osv. hur framtiden var tänkt...
Tillsammans utvärderade vi det hela. Det här tyckte jag och tycker fortfarande var väldigt bra av henne. Det fick oss verkligen att tänka till, revidera vårt förhållningssätt till djur och till varandra för det skulle ju bli en familjemedlem. Vi klarade "provet" och vår hund är idag 4 år.
Mao, krav kan ställas på köpare även i hästvärlden!

Man blir ganska irriterad när det står "lovande", "***-ämne" eller liknande i en försäljningsannons och sen är det en unghäst som knappt är insutten och/eller bara har gått i en hage i flera år.

Önskar att jag hade en krona för varje gång jag har läst formuleringar av slaget "kanonbra distansämne" om en oinriden/knappt inriden arab. För att det är ju liksom något som alla araber är automatiskt bra på.....:crazy:

Frågan är ju vad köparna vill ha?

Vill dressyrryttare verkligen ha arabhästar till grand prix?

Vill hoppryttare verkligen ha arabhästar till 1,60-hoppning?

Skall rasen förändras för att anpassas till marknaden, detta tycker jag är den springande punkten. Här menar jag NEJ, rasen är fortfarande en ras, om än med något olika utseende, beroende på geografiskt ursprung, tack vare att den inte har anpassats till marknaden, utan fått bevara sin särart.

Det är en utmärkt familjehäst, kanske just för att den så lätt slår följe med människorna runt ikring den?

-----

Sedan är det olyckligt när uppfödare och andra annonserar ut hästar utan att ha täckning för det som de påstår. En ridhäst är riden, punkt. Passande till osv osv. Detta skapar dåligt rykte för rasen! Skall man påstå något skall man i alla fall ha täckning för det.

När man tittar på de som vill ha ridhäst, kan man ju säga att jag tror ingen är beredd att betala vad det kostar att få en färdig ridhäst, antingen får man köpa en oinriden, en som varit avställd länge och utbilda/eller lämna bort för utbildning själv. Det är ju helt orimligt att lägga den bördan på uppfödare, skall de förlora ännu mer pengar?

Eller så skapar någon ett nytt marknadssegment och säljer färdiga ridhästar för 100.00:-, men jag tror inte köparna står i kö direkt ;)

.....

Jag tycker att Annika har en bra poäng när hon redogör för hunduppfödare, att ta ansvar för att avkomman får ett bra liv, uppfödning slutar inte vid att fölet är fött, eller sålt.

Senast ändrad:

Nej men det är det nog ingen här som tycker! Att uppfödningen slutar med att fölet är fött eller sålt!
Först en massa planerande för att para ihop två individer som kan tänkas passa, sedan hela väntetiden och fölningstiden, sedan en så bra och anpassad uppväxt som möjligt, därefter försäljning av en individ som fastnat i ens hjärta ... alla som kallar sig seriösa ser det inte som något lättvindigt att göra sig av med en uppfödning!

Själv följer jag alltid upp så mycket jag kan. Säljer till dem som jag får en bra magkänsla av, följer upp vad som händer med hästen i åratal framåt. Man kan aldrig garantera något, och det har inte alltid gått bra, men oftast.

Sen är jag mycket noga med att inte utlova eller framställa något som inte stämmer. Och jag räknar med att de som jag säljer till inte heller gör det. Naivt kanske, men någonstans i hela processen måste man bestämma sig för att lita på personen i fråga.

Kan hålla med om att vi ska ställa krav på köpare. På något sätt är hela resonemanget en positiv cirkel- ställer köparna krav på uppfödarna kommer det fram allt fler välridna och utbildade arabhästar, och uppfödarna kan ställa krav på vilka som får köpa dem.

Menar Du att Du vill ställa ett utbildningsansvar för hästen på uppfödaren?

För det blir ju det som Du säger om man följer Ditt resonemang.

Finns det någon som överhuvudtaget är beredd att betala 100.000:- för en ordinär ridhäst?

Varför skall någon betala så pass mycket pengar för en häst som inte gjort något mer än blivit inriden och litet utbildad?

Jag säger återigen, det finns inga pengar i detta, mer än de pengar man förlorar, på ridhästsidan, ju större investering desto större förlust, det är därför stuterier gärna försöker sälja fölen så snabbt som möjligt, just för att få tillbaka pengarna.

Ju längre tid Du som uppfödare har en "ordinär" häst, desto större förlust. Tyvärr, men så är den krassa verkligheten.

Blir Du då inte av med fölet, så kan Du ju försöka utbilda hästen för att möjligtvis få tillbaka litet av Din förlust eller försöka bygga luftslott och sälja på förhoppningar om blivande vm-häst i alla discipliner ;) den siste idioten är ju inte född än, sägs det, det gäller bara att hitta någon person som vill bli förförd ;) av vackra ord.

Nu är ju inte jag någon speciellt aktiv tävlingsryttare längre, det går fler och fler år mellan starterna har jag märkt...

Men jag ser det inte som någon omöjlighet att utbilda och tävla en arab upp till GP-dressyr, 1,60 hoppning vete fan men exempelvis både western och distansritt kan man utan vidare satsa på elitnivå med sin arab (tror jag de flesta håller med om.)

Min stora vita var det tänkt skulle bli fälttävlanshäst, anser fortfarande att det finns potential men livet har kommit emellan med skador och dylikt. Hur som helst satsar jag alltid mot stjärnorna, (känns inte ens överdrivet orimligt att vi skulle kunna tävla på högsta nivå :p).

MEN jag är lika glad för att "bara" ha hästarna som mina bästa vänner/arbetskamrater/ljus i livet... :angel:

De är mina ögonstenar och kommer aldrig att bli degraderade till instrument som jag kanske byter ut om ett par år för att jag vill satsa vidare med ett nytt instrument. Bah :wtf:

Jag är en sån där drömköpare som vill köpa hästen "ohanterad", jag behåller självfallet hästen livet ut och satsar ohämmat mot stora framtida mål och det gör jag i den disciplin som faller hästen bäst i smaken. Hittills har det blivit hoppning, distans, dressyr, fälttävlan och framförallt akademisk ridkonst och frihetsdressyr.

Jag kan ju inte vara världsunik i mitt tänk :D Haha, nej men faktiskt tror jag att det är många som missar vilka fantastiska ridhästar Araber kan vara och det är verkligen synd och skam.

Det tråkiga är väl att den underbara individen som kan vara en outsinlig källa till glädje i 25 år inte ska få kosta pengar för att den inte är "utbildad". För att den inte presterar på tävlingsbanorna kommer den aldrig anses ha ett "större" monetärt värde, DET tycker jag känns lite lätt elitistiskt och tråkigt.

Men men, alla kan väl inte bara flum-älska sina hästar och känna minst lika stor glädje över att rida ut i skogen en kväll på en häst som känns som en förlängning av den egna kroppen som att rida ihop 71% inför tre domare :p

Ville jag bara inflika.

Nu hade jag tänkt sluta skriva, men gör ett sista inlägg.

Jag tycker Du har rätt i väldigt mycket av det Du skriver. Jag tror säkert att det går att utbilda både hit och dit ;) sedan är det frågan om med vilken kvalitet, sett ur ett tävlingsperspektiv :)

Den stora anledningen, som jag ser det, att arabhästar inte kostar någonting, är att folk/uppfödare har avlat hej vilt i ett antal år och helt enkelt skapat ett överskott av hästar, med väldigt varierande kvalitet. Och nu står många där med skägget i brevlådan, men det är knappast köparna som är ansvariga för att arabhästaveln och marknaden ser ut som den gör.

Dock kan man väl konstatera att lyckade showhästar alltid har en marknad, kanske inte så mycket i Sverige som utomlands. Ett av dessa stuterier har ju en hingst som borde vara bland det bästa ur förärvningssynpunkt, som funnits i Sverige på många, många år. De avkommorna verkar gå att sälja, de gör sig gällande i alla möjliga sammanhang, inte bara show.

Många avlar, och då menar jag inte bara s k buskavel, utan stuterier, på kombinationer de "tror" på. Sedan blir det inte alltid så bra, och dessa hästar kommer ut på marknaden, i bästa fall som ridhästar, i sämsta fall som avelsdjur.

Allt detta går tillbaka till den glada aveln på 80-talet. Titta tillbaka i stamtavlan på Era hästar och se ursprunget.

Senast ändrad:

Det är ju knappt några som rider på den nivån som köper halvblod heller :D
dom flesta rider ju på hobbynivå, oavsett om dom köper arab eller halvblod.

Men kära nån, Devere, läs vad jag skriver!
Att ställa krav på dem som får köpa hästen är väl inte synonymt med att ställa ett utbildningskrav?! Jag kan ju välja vem jag vill sälja till, hellre till någon med tävlingsambitioner är till någon som vill ha en gullig sällskapshäst till sitt halvblod ...

Om köparna börjar ställa krav på uppfödarna, vilket jag ser som positivt, kan uppfödarna ställa krav på köparna, dvs välja vem man säljer till.

Allt kommer hela tiden tillbaka till att vi behöver ha välridna, utbildade och tävlade araber att visa upp som tilltänkta objekt för marknaden.

Jag tycker att ditt resonemang är lika konstigt som du förmodligen tycker att mitt är. Jag förstår dig inte helt enkelt.

KL

Så länge det inte skiljer något stort i pris på en oriden och en välriden arab så finns det ju ingen anledning att rida in araben innan försäljning.
Köparna får väl ta sig i kragen och börja betala för den utbildning hästen fått istället för att gnälla om att en tävlad arab kostar så mycket som 40". Vilket ju faktiskt är en piss i havet jämfört med kostnaderna som lagts ut på hästen.

Problemet är väl lite att vi som diskuterar här nog ganska sällan är arabhästköpare. De flesta har sin arab, och har den tills den är gammal. Eller så är man uppfödare och tar fram sina hästar själv osv osv.

Vi behöver ju komma ut till köparna. Vem köper araber idag? Och varför gör de det? Hur når vi ut till dem bättre?

knapplån

blir lite lätt mörkrädd hur anti allt ska vara med araber och inridning och ev utbildning. Dom flesta uppfödare (inom andra raser) som föder upp ser till så hästarna även brukas när åldern är inne. iaf på samtliga andra raser jag haft kontakt med.

Föder alla upp araber enbart för show? För så kan det ju tolkas.

Även om en arab kan utbildas till svår dressyr så är det helt omöjligt för den att hävda sig mot halvbloden på den nivån, och den är med andra ord total ointressant för tävlingsryttare. Den skulle ändå inte gå att sälja för mer än kanske 60-70.000 max. Så kan du jämföra med vad ett halvblod som går svår dressyr kostar. Blir några extra nollor.....

Tycker inte man skall behöva göra rasen till något den inte är, och det är som sagt inte heller några pengar att tjäna på det.

Men att få den inriden och grundutbildad kan väl inte vara så svårt, om ni som uppfödare ej kan rida själv så finns det alltid många duktiga tjejer som gärna vill hjälpa till helt gratis...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
424
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix