Sv: Arabiska Fullblod
Nu är ju inte jag någon speciellt aktiv tävlingsryttare längre, det går fler och fler år mellan starterna har jag märkt...
Men jag ser det inte som någon omöjlighet att utbilda och tävla en arab upp till GP-dressyr, 1,60 hoppning vete fan men exempelvis både western och distansritt kan man utan vidare satsa på elitnivå med sin arab (tror jag de flesta håller med om.)
Min stora vita var det tänkt skulle bli fälttävlanshäst, anser fortfarande att det finns potential men livet har kommit emellan med skador och dylikt. Hur som helst satsar jag alltid mot stjärnorna, (känns inte ens överdrivet orimligt att vi skulle kunna tävla på högsta nivå
).
MEN jag är lika glad för att "bara" ha hästarna som mina bästa vänner/arbetskamrater/ljus i livet...
De är mina ögonstenar och kommer aldrig att bli degraderade till instrument som jag kanske byter ut om ett par år för att jag vill satsa vidare med ett nytt instrument. Bah
Jag är en sån där drömköpare som vill köpa hästen "ohanterad", jag behåller självfallet hästen livet ut och satsar ohämmat mot stora framtida mål och det gör jag i den disciplin som faller hästen bäst i smaken. Hittills har det blivit hoppning, distans, dressyr, fälttävlan och framförallt akademisk ridkonst och frihetsdressyr.
Jag kan ju inte vara världsunik i mitt tänk
Haha, nej men faktiskt tror jag att det är många som missar vilka fantastiska ridhästar Araber kan vara och det är verkligen synd och skam.
Det tråkiga är väl att den underbara individen som kan vara en outsinlig källa till glädje i 25 år inte ska få kosta pengar för att den inte är "utbildad". För att den inte presterar på tävlingsbanorna kommer den aldrig anses ha ett "större" monetärt värde, DET tycker jag känns lite lätt elitistiskt och tråkigt.
Men men, alla kan väl inte bara flum-älska sina hästar och känna minst lika stor glädje över att rida ut i skogen en kväll på en häst som känns som en förlängning av den egna kroppen som att rida ihop 71% inför tre domare
Ville jag bara inflika.