Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Jag brukar oxå kika på olika sidor på FB, jag tycker fortfarande inte att de kryllar av dom. Väldigt många är unghästar. Dock fina såklart.

Åååå!

Inte undra på att jag föll pladask för honom!
Jag är uppfödare och ägare till hans halvsyster Gefion, (Cetat /Gwiazda).

Cetat har jag använt flera ggr i min avel.

Darlina är ett sto som jag har imponerats oerhört mkt av.
Hon har liksom varit en mall för min avel.

Jag har haft mycket att göra med både Cetat och Darlina.

men hur skall jag känna igen honom efter alla dessa år? Tyckte det var kul att jag tände till utan att veta vem det var.
Cetat hade förresten de feminina dragen.

Ja, det blev ju litet kul när stammen kom fram :) tänkte att det kanske till och med var en av Dina uppfödningar ;)

-----

KL

Tänkte på detta med uppfödare. Ofta, framför allt i diskussionerna här, så ses de ju som ett kollektiv, men det finns ju hur många olika typer av uppfödare som helst egentligen, hela skalan.

En del satsar stenhårt på marknadsföring, andra låter resultaten tala för sig själva. Det som blir tråkigt är när någon försöker framhäva sig själv på bekostnad av andra, i tron att all reklam är bra reklam. Då får man lätt intrycket att det inte finns så många stuterier och uppfödare som det faktiskt gör.

Men, vi har många uppfödare av arabiska fullblod i Sverige, en del med egna idéer, andra mer inriktade på poppisavel (vilket ger en likriktning). Problemet är att de oftast inte syns, utan man får som köpare leta sig fram.

Sedan är det ju väldigt lätt att starta uppfödning! Ibland verkar det räcka med att man tycker det är roligt att få föl :) är man då dessutom påhejad av den/de som man köpt sina hästar av, ja då är aveln igång, ibland utan några större idéer eller kunskap :).

Det som är svårt med aveln/uppfödningen, är ju att utvärdera resultaten, det tar många år att se hur det egentligen blev.

----

Dressyrteamet, menade Du/Ni tävlade arabhästar? I så fall förstår jag mer bristen. Å andra sidan så tycker jag det var längesedan som det fanns så mycket ridna arabhästar till salu som det gör nu, om det någonsin har funnits så många. Så den långsiktiga trenden får väl ändå sägas vara positiv :)

Senast ändrad:

971037_10151663685988679_2007035474_n.jpg

Pirrelille :D

knapplån

Graviditetsillamående och tävling, vi skrapade ihop 62% i dagens MSVC trots missar (byte, avbrott i galopp) men vi satte iaf kvalpoäng.

Grattis till poängen och kvalet :)

och tack alla för fina bilder, det är verkligen roligt att se alla dessa fina arabhästar :)

Va duktiga ni är!

Mina övar på helt egenkomponerade rörelser på egen hand :D

FesterStill+5.jpg

För övrigt försöker jag få min stora vita att äta sig i form, det går så där :meh:
IMGP2246.JPG

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
426
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka