Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Håller med att det inte är ngn idé att rida sk svår dressyr på en arab.
Men man kan gott och väl ha dem på lokal och regional nivå :)
Dock vet jag att man kan få mer än 60-70.000 för en sådan utbildad arab.
Men man får ju inga pengar som om det voe ett halvblod givetvis.

KL

Är det inte helt enkelt så att det är olika tradition inom olika raser och olika raskorsningar?

Kallbloden har sin, med körning, men få vill betala vad det kostar att ta fram en inkörd häst.

Arabhästarna har sin och halvbloden sin tradition. Helt enkelt beroende på användningsområde. Arabhästen har ju under åren i Sverige spänt över hela området på något sätt, från att skrota i hage, till att vara både ridhäst, galoppör och distanshäst.

Dock kan jag tycka, att skall hästen användas såsom ridhäst borde det ligga i allas intresse att den får chansen, med belastningar och allt annat, att göra det i en rimlig ålder, inte att hästen skall vara femton år innan den rids in.

Oavsett, inriden eller ej, så tror jag inte att marknaden av köpare kommer att ändras speciellt mycket. De som söker en arabhäst, söker oftast mer än bara en häst, och låt oss i stället tacka för att denna kategori av människor fortfarande finns, att alla hästar inte bara reduceras till ett tävlingsredskap. Sedan att det inte finns så mycket pengar att få är ju en annan femma, men allt handlar inte om pengar - se traditionen av uppfödning genom århundradena, det har inte varit tal om pengar, det har varit blodslinjer, bevarande och utvecklande, det kostar pengar, det är vad uppfödning handlar om. Uppfödning handlar ju faktiskt om att uppfödaren har en idé som denne vill förverkliga, inte att den gör en allmännyttig insats!

KL

Läste i senaste numret av ridsport att det finns ett EU-förslag om att hästpass endast kommer att få utfärdas av Jordbruksverket från 201x. Alltså att ARAB och alla andra som ställer ut pass inte kommer att få göra detta längre.

Någon som vet något?

Kanske dags med litet bildbomber ;)

" Uppfödning handlar ju faktiskt om att uppfödaren har en idé som denne vill förverkliga, inte att den gör en allmännyttig insats"

Pricken över iet!! ;)

Det handlar inte alltid om att tjäna pengar som uppfödare. För min egen del är har jag en vision om att bevara en fin ras.
Ta tillvara både mentala och exteriöra egenskaper.
I snart 30 år har jag njutit av just denna ras. Ett livsrum har stallet varit för mig efter en hårt arbetande dag. Jag har älskat varje minut då jag har fölvakat och som pris fått känna den underbara földoften det vänligt gnäggande av de andra stona att hälsa den nyfödde välkommen.
Helt underbart har det också varit att ha en intakt flock att studera.

img5907nm.jpg

Vilket fint foto! Noohr är fantastiskt söt!:love:

Haha, ja du är faktiskt inte den enda som gissat fel måste jag erkänna! Han har tydligen feminina drag även om jag själv inte ser det :D

KL

Fin häst, den vite :) Vad har han för stam?

---

Jag måste bara säga att jag har svårt att förstå kritiken om ridna arabhästar till salu. Tittade in på FB och där var hur många ridna arabhästar som helst till salu, med prestationer och även ston.

Trevlig kväll alla :)

Jajamensan :) det var han :). Jättefina bilder (och häst förstås).

Tack för att Du berättade :)

Försöker fortfarande komma på hur man lägger upp bilder/filmer, får inte det att funka från fb iaf. Hm.

Den var bra Ankan!
Din dotters fd häst <3
Kanske lite "din med", vita fina Decor!

Jossan: hälsa gubben puss på mulen <3

Det handlar inte alltid om att tjäna pengar som uppfödare. För min egen del är har jag en vision om att bevara en fin ras.
Ta tillvara både mentala och exteriöra egenskaper.
I snart 30 år har jag njutit av just denna ras. Ett livsrum har stallet varit för mig efter en hårt arbetande dag. Jag har älskat varje minut då jag har fölvakat och som pris fått känna den underbara földoften det vänligt gnäggande av de andra stona att hälsa den nyfödde välkommen.
Helt underbart har det också varit att ha en intakt flock att studera.

Underbart svar. Fler borde se det som du gör <3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
424
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix