Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Tycker nog att man ganska ofta ser annonser på araber som inte är ridna, eller bara "skrittade i skogen".
Tror inte heller att man behöver satsa på att hästen ska utbildas upp till LA innan man säljer den, tror att intresset för en häst direkt ökar om den är ridbar i alla gångarter och har hoppat en del. Antar att vi pratar unghäst nu, för en äldre ridbar häst är förstås kraven högre.

Det här är en viktig fråga. Det får förstås inte kosta alltför mycket att få hästen inriden, för självklart är det så att man då inte får ut i närheten av vad man lagt ut vid en försäljning. Men det borde finnas sätt att lösa det på. Någon form av samarbete med ryttare, samarbete mellan uppfödare, leasingavtal, samarbetsavtal där ryttaren får en del av försäljningssumman ....

Själv har jag bekostat inridning och sedan lånat ut hästar för träning och tävling. Vi får se vad det ger i längden. Jag vill i alla fall att mina avelsdjur, både hingstar och ston, ska vara ridna och tävlade.

"Riden i skogen" ser man ju ibland men oftast i alla gångartar?

Tycker de som är båda dyra och oridna är de som annonseras ut som enbart show eller avelsdjur, av särskild stam och/eller färg, såna är jag inte intresserade av så de annonserna kollar jag inte närmare på. Men visst, tar man med dem så höjs snittpriset och inridningsprocenten sänks.

Om vi pratar en inriden/grundriden häst så menar jag en yngre häst, upp tom 6 års ålder. När den är 7 så bör den vara utbildad.

Men menar du att uppfödare ska behålla hästarna för att sälja dom som utbildade 6-7-åringar?
Har man då 3-4 fölston, sitter man ju med 20 unghästar att försörja.
Eller ska all uppfödning ske på hobby-basis, där uppfödare tar ett enstaka föl "för att det är så gulligt, och jag kan ju ändå inte rida mitt sto för hon har spatt."

Fast tittar man på ridhästmarknaden, dvs yngre häst som inte presterat något, så får uppfödare inte igen pengarna inom någon ras.

Framför allt inte om man inte kan rida in och grundutbilda själv.

Frågan har varit uppe tidigare, ett antal gånger tror jag också :)

Det är bara att räkna på vad en häst kostar per år, och även om man räknar superlågt, 15.000:- så är man uppe i 45.000:- redan vid tre års ålder.

Så slutsatsen är återigen, att som uppfödare av ridhästar kan man inte räkna med att få tillbaka eller tjäna pengar på alla hästar. Detta vet de flesta uppfödare om, framför allt de som är inriktade på show. Det är på showhästar som går bra som man kan tjäna pengar, ridhästarna är de som blir över/de som inte är tillräckligt bra för show. Men, här är det ju gungor och karuseller, dvs det man förlorar på det ena (ridhästarna) tar man igen på det andra (showhästarna) och avlar man då bara på det ena så finns det inga pengar att tjäna.

CK, titta på halvblodsmarknaden, där har man en bra vägledning vad gäller ridhästavel.

Det man kan göra är, om man inte avlar showhästar, sälja som avvant föl (förlorar minst pengar), sälja som inriden 3-4-åring (förlorar mer pengar), meritera upp (förlora mer pengar, men hoppas på storkovan för en prestationshäst ;) ).

Senast ändrad:

*kl*

När det väl blir dags för mig att köpa häst så kommer jag absolut leta efter en inriden arab- helst utbildad och kan då absolut tänka mig att betala mer än 30k för det. Jag har helt enkelt inte kunskapen till att rida in en häst och det vore tråkigt att behöva välja någon annan ras på grund utav detta när det är just en arab jag vill ha.

De bekanta jag har som avlar halvblod har rätt bra betalt för sina unghästar. Och då är det ändå medelmåttor.

Jag har inte skrivit ngnstans att uppfödare ska behålla sina hästar så länge. Jag skrev bara vad man räknar med för en viss ålder.

Det betyder ju något att folk får mer betalt för sina halvblod än vad vi får för våra araber- och nu pratar vi om ridhästförsäljning, inte show.

Någonstans på vägen har vi misslyckats. Araben räknas inte som en ridhäst att satsa på. Ska vi acceptera det, gå vidare och ge järnet för att föda upp en showstjärna? Ska vi helt enkelt tänka, som vissa ivrar för, att det är ett kall och ett privilegium att föda upp arabhästar och att man minsann inte ska tjäna några pengar på dessa ädla varelser?

Eller ska vi tänka som så att det går att förändra den inställningen och det går att visa att araben visst är en kapabel ridhäst?

Jag tror inte att jag har sålt en enda inriden arab. Att lägga ner arbete och pengar bara för att få en arab såld är för mig bara välgörenhet. Å andra sidan är det väl mest unghästar (tror jag) som jag har sålt och nya ägaren vill rida in själv. Jag har själv bara köpt unghästar av just den anledningen att få "växa" upp tillsammans. Hanterade och vänliga räcker långt.

Oavsett om rasen räknas som ridhäst eller ej så kan man inte räkna hem att föda upp ridhästar.

Jag vill påstå oavsett ras. Känner ju också ett antal uppfödare av halvblod, och nej de tjänar inga pengar på sina uppfödningar även om de får "bra" betalt.

Jag tror inte att jag har sålt en enda inriden arab. Att lägga ner arbete och pengar bara för att få en arab såld är för mig bara välgörenhet. Å andra sidan är det väl mest unghästar (tror jag) som jag har sålt och nya ägaren vill rida in själv. Jag har själv bara köpt unghästar av just den anledningen att få "växa" upp tillsammans. Hanterade och vänliga räcker långt.

Ja fast alla har inte kunskap att köpa en oinriden unghäst.
Det är nog också så att man får satsa lite mer på ridbiten på dom hästar som inte platsar så mkt i "avel och showringen" så dom också får ett användningsområde,,,det är oftast dom hästarna som kommer i skymundan.
Ytterligare en faktor är att om araben tex. tävlas så publiceras uppfödarens namn i startlistor, på tävlingsdatabasen, på Equipe etc och det gör delvis lite reklam också för uppfödaren om hästen även presterar bra eller uppfattas som trevlig :)

Man kan inte rida in och utbilda alla hästar men det borde skötas lite bättre än vad det görs i dagsläget. Det är ju trots allt bara att kolla på annonsidorna.

Nej, föda upp hästar innebär ofta mer förlust än vinst om man har otur. Men jag antar att många föder upp för att det är ett intresse.

Precis :)

Jag undrar om det någonsin funnits någon uppfödare som gått med plus, mer än möjligtvis arabstuteriern på 80-talet.

Vill man ha en häst som är utbildad inom något annat än distans får man dock leta väldigt länge....

Frågan är om dessa hästar annonseras ut bland araber?
På ponny är det ibland så att hästens meriter nämns men inte rasen.
Man får mer för en välriden ponny än för en välriden arab.

Jag har också noterat detta ....
Ingen av oss som föder upp arabhästar gör det väl utan att ha ett brinnande intresse för rasen och de underbara individerna, men man måste trots allt ha en rimlig chans att få det att åtminstone gå runt.

Så jag tror att vi har varit fel ute länge. Välridna och tävlade araber! Börjar bli lite tjatig, det vet jag, men det tål att sägas!:D

Oftast nämns stammen i en annons så det kommer fram ändå att det är arab. Står hästens namn med och man kollar i tävlingadatabasen så står rasen där. Och sedan kan nog dom flesta se att det är en arab också :) Däremot ser jag knappt araber bland ponnyer heller ute på tävlingarna. Lite vanligare i hoppning dock. En koraning man däremot ser mkt av är korsning fjordhäst och arab. (dom brukar kunna hoppa)

KL

Ärligt talat, hur mycket skall vi uppfödare ta ansvar för?

Det förväntas att vi har avelsston som är röntgade ua, inridna, helst meriterade och är testade för CA,SCID och LFS.
Det förväntas att vår avelshingst är röntgad ua, har presterat, är avelsvärderad eller hingstcertifierad, testad för CA,SCID, LSF och CEM.
Sedan skall vi behålla avkommorna till de är inridna och de skall också vara röntgade ua.
För att få dessa hästar sålda skall de inte kosta för mycket och givetvis vara i "rätt" storlek och "rätt" färg.

Frågan är hur mycket tid och pengar skall uppfödarna lägga ner på att se till att dessa fantastiska araber finns på marknaden?
Ingela

Det finns ingen som säger att en uppfödare ska behålla dom så länge. Men dom som blir kvar och ej blivit sålda bör ju göras mer attraktiva. Annars går dom ju kvar år efter år i en hage och inte blir sålda. Man behöver inte fokusera sig på alla men några kanske är värda att få ridas in så dom kan bli bra ridhästar. Vad gör man med alla araber som inte säljs?

Fast dessa krav är väl inte unika för rasen (förutom vissa tester).

Detta är väl problemställningar som alla uppfödare av ridhästar möts av?

Det är väl bland annat därför som uppfödare i alla tider haft gott om pengar, andra verksamheter osv, just för att man faktiskt inte kan leva på hästavel?

Så fort det börjar komma in pengar i "sporten"/verksamheten" så verkar det ju kunna generera höjda priser på avkommor, tänker då arab på 80-talet, travhästar, galopphästar eventuellt. Å andra sidan verkar dessa prisuppgångar bara hålla i sig ett tag, sedan tar andra led (typ tränare och andra) och höjer sina avgifter, och sedan är man tillbaka på noll igen.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
422
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka