Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Ähum, ridklasserna kostar rätt mycket mer än de smakar. En westerndomare kostar lätt 10-20 000 över ett meeting, exempelvis. Vem betalar för det? Dessutom vill ryttarna ha mängder av klasser så att själva cupen blir en obskyr räkneoperation som är allt utom transparent.
Om man kunde hålla säg två klasser i varje disciplin, lätt B och lätt A hopp/dressyr och två western klasser (grenar eller vad man nu döper det till) så blir det lätt att överblicka och mer meriterande.

KL igen :)

Jag tror att själva kärnfrågan egentligen är att vissa personer/grupperingar ser SAHF som "sin" förening och att den skall stötta dessa uppfödare. Att detta är föreningens primära uppgift. (I detta ligger då att den egentligen inte per definition är en ideell förening).

Medan andra ser föreningen som en rasförening som borde vara öppen för alla som är intresserade av det arabiska fullblodet, avel såväl som användning.

Och, så länge detta fortgår så kommer de förstnämnda att försvara "sin" förening med näbbar och klor, för annars kan deras intressen åsidosättas för mer allmänna sådana, vilket då inte är önskvärt eftersom det inte gynnar försvararna ;).

Sportcupen är jättesvår!

Jag gillar idén, men kanske är det helt enkelt så att underlaget är för litet. Det är en otrolig massa klasser som skall ordnas, vilket också kräver stor anläggning.

Varför tittar man inte på att istället för att arrangera, att deltagare samlar poäng, då menar jag arabekipage, på klubbtävlingar runt om i landet och sedan räknar ut vem som vunnit guldcupen, supercupen och allt vad det heter.

Fördelen skulle då vara att man får ut fler ekipage på tävlingsbanorna runt om i landet, vilket borde promota arabhästen som ridhäst, väsentligt mer än inbördes tävling.

vill man ha inbördestävling är det väl bättre att satsa på någon form av arabSM och försöka ge den litet status istället? Ungefär som Du beskriver, men kanske någon högre klass, för att vara SM?

Ähum, ridklasserna kostar rätt mycket mer än de smakar. En westerndomare kostar lätt 10-20 000 över ett meeting, exempelvis.

Och just därför kan man undra varför SAHF skall ge sig in i detta. Det är ju som jag skrev tidigare inte en brist på tävlingar runt om i landet!

Vari består analysen och slutsatsen att SAHF skall arrangera ridtävlingar? Är det bästa sättet att befrämja aveln, eller är det medlemmarnas gemensamma intresse som analysen bygger på?

Om det är det senare, vilka är alternativen för att befrämja medlemmarnas gemensamma intresse när det gäller ridsport? Finns det andra vägar att gå?

Varför istället inte arrangera clinic ex vis med någon av de bästa hoppryttarna/instruktörerna, samma med alla andra discipliner? Eller ta dit någon värstingdistansare som berättar, alltså göra något som ingen annan har möjlighet till?
Ta dit någon av de internationella hoppryttarna som tävlat halvarab internationellt och låt denne berätta. Pepp och så media!

Senast ändrad:

Ähum, ridklasserna kostar rätt mycket mer än de smakar. En westerndomare kostar lätt 10-20 000 över ett meeting, exempelvis.

Och just därför kan man undra varför SAHF skall ge sig in i detta. Det är ju som jag skrev tidigare inte en brist på tävlingar runt om i landet!

Vari består analysen och slutsatsen att SAHF skall arrangera ridtävlingar? Är det bästa sättet att befrämja aveln, eller är det medlemmarnas gemensamma intresse som analysen bygger på?

Om det är det senare, vilka är alternativen för att befrämja medlemmarnas gemensamma intresse när det gäller ridsport? Finns det andra vägar att gå?

Varför istället inte arrangera clinic ex vis med någon av de bästa hoppryttarna/instruktörerna, samma med alla andra discipliner? Eller ta dit någon värstingdistansare som berättar, alltså göra något som ingen annan har möjlighet till?
Ta dit någon av de internationella hoppryttarna som tävlat halvarab internationellt och låt denne berätta. Pepp och så media!

Jag personligen begriper inte varför SAHF ska anordna en ridcup. Att ha lokala tävlingar runt omkring att kommunicera mot är väl en fantastisk ide!

Jag personligen begriper inte varför SAHF ska anordna en ridcup. Att ha lokala tävlingar runt omkring att kommunicera mot är väl en fantastisk ide!

Ja det vore bra.

Eller ha ett rankingsystem dit arabhästägare som tävlar rapporterar in sina resultat under säsongen, för att kunna utropas till vinnare av en Cup i slutet på tävlingsåret.

Precis så !

Och då skulle SAHF kunna knyta ihop detta med avelsvärderingen/prestationsbedömning och på så sätt få in resultaten som all vidare certifiering skall bygga på.

Min tanke när det gäller certifieringen/avelsvärdering, är att alla skall/kan vara med. Att man rapporterar in även fölen, och så fort en häst är inrapporterad/anmäld, så har den ett grundcertifikat, eller cert O eller vad man nu vill kalla det för. Sedan bygger man på detta med exteriörbedömning av SH, vet. undersökning, egna prestationer osv.

Sedan har man till slut ett system där även avkommorna finns med :)

och att då knyta ihop detta med att folk rapporterar in sina resultat, och samtidigt kunna få ut sina cert borde ju bli toppen, om viljan finns :)

Vilket den inte gör, eftersom hela tänktet, alla steg etc, jag tror det blev 33 sidor! är inlämnat till styrelsens föregående ordförande redan i april/maj förra året!

Senast ändrad:

KL

Att föreningen, eller dess medlemmar, vill ordna ridtävlingar undrar jag litet över. Jag förstår att show inte ger tillräckliga intäkter för att vara lönsamma/gå runt - även om faktiskt Riks förra året gjorde det -. Ett sätt att öka underlaget av deltagande hästar är ju då att samtidigt ordna ridklasser.

Om man då återgår till ändamålsmeningen så undrar jag litet över hur ridtävling hänger ihop med aveln, alltså tänket bakom. Det finns ju en uppsjö av tävlingar, från klubb och uppåt, varför fler? Är det bästa sättet att använda resurser på, eller är det bara för att kunna ha kvar show?"

Nu blir jag lite beklämd.
Jag tycker att det är helt självklart att föreningen ska ordna ridtävlingar. ALL avel ska ju befrämjas, och letar man efter presterande avelsdjur är det förstås på ridtävlingar man ska leta. Är man intresserad av att ens avelsdjur uträttar något inom någon gren är det väl ett utmärkt sätt att marknadsföra detta på en rikstävling.
Och att visa att araben kan göra andra saker än att se vacker ut- är inte riks ett perfekt forum för det? Förhoppningsvis blir det en hästfest dit publiken vill komma för att se BÅDE vackra och presterande araber!

Det finns så mycket tyckande hit och dit, så många vackra ord om hur det skulle kunna vara/borde vara/hade varit om ..... Nu när det äntligen händer positiva, medlemsfrämjande saker i föreningen, varför inte stötta och ropa HEJA!?

Tyvärr förstår jag inte riktigt din logik, eller rättare sagt logiken i det Du skriver.

Varför skulle det vara självklart att föreningen ordnar ridtävlingar när det finns en uppsjö av ridtävlingar runt om i landet, varje helg?

Men det är klart ser man det som att föreningen endast är till för sina medlemmar så är det ju bara att göra det man tror att medlemmarna vill, själv har jag då den uppfattningen att föreningen är till för rasen, för befrämjandet av rasen, oavsett vilka som är medlemmar.

---

Eftersom Du svarat på mitt inlägg så antar jag att Du missade KL på Din sista mening! ;) om inte så skall jag gärna skriva ett svar.

Jag tycker definitivt att föreningen är till för medlemmarna, som i sin tur är till för att stötta och befrämja det arabiska fullblodet. Utan medlemmar- ingen förening- ingen support för arabhästen. Så tänker jag.

På Ecahos internationella c-show i Finland ordnas det varje gång ridklasser på samma gång som utställningen. Det tycker jag är väldigt kul så man får se både vackra showhästar som visas upp samt får se vackra araber under arbete.
På en hästmässa som jag var på i Fjol hade finska arabhästföreningen en egen monter. De hade också ordnat en uppvisning som inkluderade både show, ridning och distans. Det var väldigt intressant för många att se att arabiska fullblod kan användas till en hel del:)

Och jag tänker tvärtom :)

Föreningen har ett ändamål, befrämja aveln av det arabiska fullblodet i Sverige.

Det är detta ändamål som skall styra föreningens verksamhet, oavsett vem som är medlem, oavsett vem som sitter i styrelsen.

Självklart blir effekten då att föreningens medlemmar får benefit av föreningens aktiviteteter, men syftet är inte att gynna medlemmar utan gynna rasen.

Man har alltså en affärsidé i grunden, skulle man också kunna uttrycka det som. Det är denna affärsidé som styr verksamheten.

Inte några grupperingar eller särintressen!

Föreningar vars syfte är att gynna medlemmarna är ekonomiska föreningar, typ LRF, Coop, OK om vi pratar stora föreningar. Föreningens handlanden styrs då utav nyttan för medlemmarna. Medlemsnyttan i SAHF skulld då följdaktligen kunna vara att få avsättning för medlemmarnas avel eller produktion, och då blir grunden att allt föreningen gör är till för att gynna de uppfödare och andra som är medlemmar. Frågeställningen blir ju då att om jag inte är uppfödare, varför skall jag då vara medlem?

Här kommer då medlemmarna att styra eller försöka styra föreningens göranden och låtanden, ibland pratas det om medlemsnytta. Här kommer Du att ställa intresse mot intresse och så är striderna igång igen. Vilka medlemmar skall styra etc etc etc.

Utan medlemmar - ingen förening, är ju också ett sätt att se det. Man kan ju också vända på det och säga, gör fel saker och medlemsantalet minskar......
att tro att man kan prata upp ett förtroende kanske hade fungerat för tio år sedan, sedan dess har nog verkligheten talat sitt tydliga språk och titta på medlemsutvecklingen så ser Du att så är fallet.

Med Din logik så är det viktigaste för föreningen att få många medlemmar, med min är det att göra rätt saker!

Eftersom Du inte vill säga om det var KL eller inte så kan jag säga att ord, vackra eller ej ;) påverkar inte något förtroende, det gäller att leverera!!!

Du själv har ju genom åren uttalat många saker, så nu är det väl bara att leverera dessa ;), och jag förutsätter att Du inte behöver heja-rop för att leverera det som Du sagt att Du står för ;) det har Du nog kraft att genomföra i alla fall :)

Men, jag tror som sagt att vi har helt olika tänk!

Senast ändrad:

Nu måste jag skam till sägandes erkänna, Devere, att jag inte vet vad KL betyder ... annars hade jag kanske kunnat svara på det ...:o

Och ja, vi har nog olika tänk.
Medlemmarna är föreningen, utan medlemmar ... ja ....

Medlemmarna ska värna om arabhästen, tillsammans verka för den. Jag ser det som katastrofalt att medlemsantalet sjunker.

En stark förening med många medlemmar kan uträtta mycket.

Och som Aliah skrev: Intressant för många att se att arabhästen kan användas till en hel del!

Det är vad vi vill visa upp på Riks med både utställningar och ridklasser, eller hur?

Och som Aliah skrev: Intressant för många att se att arabhästen kan användas till en hel del!
Det är vad vi vill visa upp på Riks med både utställningar och ridklasser, eller hur?

Men rent krasst, vilka är det som medverkar i, eller är åskådare på, Riks?

Jo, redan frälsta arabmänniskor.

Om det nu är så dyrt att ordna ridklasser, kanske man skulle lägga pengarna på annat? T ex ordna en "rankingcup" som jag skrev om, och sponsra de vinnande ekipagen med en mindre summa under året som följer, så att dom kan köpa sig lite extra träningar och kanske ha råd att tävla lite mer?

Jag tror - och jag försöker inte dissa någons värdefulla ansträngingar, jag bara skriver vad jag tror - att det ger mest utdelning för arabens anseende när icke-arabfolk ser t ex CC Chagall gå godkänt på MSV dressyr, eller Pijano hoppa en 1,20 klass.

Som jag ser det är föreningen större än medlemmarna!

Den är dessutom oberoende av medlemmarna på så sätt att den har ett ändamål som uttrycks i ändamålsparagrafen. Styrelsen ansvarar för förvaltningen av detta ändamål. Ändamålet är oberoende av medlemmarna!

Självfallet påverkas föreningens aktiviteter, förutom Riksutställningen, av medlemmarnas önskemål och krav, men dessa skall vägas mot ändamålet, inte mot nyttan som det har för någon enskild medlem eller gruppering av medlemmar/särintresse.

Att ha ridtävlingar tillsammans med show är en sak, frågeställningen var om det är föreningens uppgift att ordna ridtävlingar. Detta bör då vägas mot ändamålet med föreningen samt alternativa vägar att promota arabhästen som ras. Men det är mitt sätt att se det på.

När man gör ett val, så säger man ju samtidigt nej till alternativen.

Tidigare så sa Du att tävlingarna var till för att visa upp att arabhästen presterar, för den som avlar att använda det som en marknadsföringskanal. Jag trodde att tävlingen främst var till för tävlingsekipage och att man på detta sätt ville försöka få in nya medlemmar. Nu förstår jag att det inte handlar så mycket om att få in nya medlemmar utan att det handlar om att försöka exponera föreningens medlemmar för resten av världen.

I hela Ditt resonemang så verkar Du förutsätta att folk frivilligt skall komma dit och titta. Dessutom om det sker på sedvanligt vis betala för att komma in. Eller har man/Ni kommit till tanken att inträdet skall vara gratis på Riksen, just för att främja exponeringen av det arabiska fullblodet till inte redan frälsta? Att man inte skall ta betalt för parkering?

Vi får väl se hur det hela avlöper och vad som kommer ut av denna satsning.

Tråkigt med denna lätt hätska stämning, dock ... varför kan man inte bara glädjas åt de satsningar som görs?

Vill inte gå i mer svaromål om detta. Bye bye på ett tag!

Helt enig där!

En supercup eller guldcup eller vad det nu skall heta, med deltagande i tävlingar på klubbnivå hemma, samla poäng, skapa intresse, få ut arabhästen på de lokala arenorna.

Och inte minst, promota de ekipage som redan finns. Lyft fram dem. Visa dem på hemsidan! Gratulera helgens vinnare/deltagare i olika discipliner. Varje helg! Inom alla discipliner!

Själv försökte jag gratulera Annika och Genberg på SAHFs FB-sida. Inläggen raderas och jag blev portad! Det tog ca en halvtimme! Så nu kan jag varken gilla eller skriva inlägg på FB-sidan. Bra jobbat ;)

Precis så !

Och då skulle SAHF kunna knyta ihop detta med avelsvärderingen/prestationsbedömning och på så sätt få in resultaten som all vidare certifiering skall bygga på.

Min tanke när det gäller certifieringen/avelsvärdering, är att alla skall/kan vara med. Att man rapporterar in även fölen, och så fort en häst är inrapporterad/anmäld, så har den ett grundcertifikat, eller cert O eller vad man nu vill kalla det för. Sedan bygger man på detta med exteriörbedömning av SH, vet. undersökning, egna prestationer osv.

Sedan har man till slut ett system där även avkommorna finns med :)

och att då knyta ihop detta med att folk rapporterar in sina resultat, och samtidigt kunna få ut sina cert borde ju bli toppen, om viljan finns :)

Vilket den inte gör, eftersom hela tänktet, alla steg etc, jag tror det blev 33 sidor! är inlämnat till styrelsens föregående ordförande redan i april/maj förra året!
'Jag tror det är en rätt maffig uppgift att dra igång, man måste ha en handlingsplan på sikt. Vilket land kan vi snegla på? Många tycker Polen, men det är och har varit andra förutsättningar i Polen. Vi kommer knappast få en massa pengar utifrån till våra galoppbanor eller stuterier att använda för rasens fromma. Vi har inte traditionen och inte växelkursen för det, det har knappt polackerna heller längre.

Senast ändrad:

Hmmm, Du går in och svara på ett inlägg och börjar med "nu blir jag lite beklämd".

Sedan kallar Du diskussionen för "lätt hätsk stämning".

Och hoppar ur diskussionen.

Cornelia, vi diskuterar väl sakfrågor? Åtminstone försöker göra detta. En föreningens ändamål, syfte med förening, syfte med aktiviteter.

Bye bye ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
421
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka