Sv: Arabiska Fullblod
Och jag tänker tvärtom
Föreningen har ett ändamål, befrämja aveln av det arabiska fullblodet i Sverige.
Det är detta ändamål som skall styra föreningens verksamhet, oavsett vem som är medlem, oavsett vem som sitter i styrelsen.
Självklart blir effekten då att föreningens medlemmar får benefit av föreningens aktiviteteter, men syftet är inte att gynna medlemmar utan gynna rasen.
Man har alltså en affärsidé i grunden, skulle man också kunna uttrycka det som. Det är denna affärsidé som styr verksamheten.
Inte några grupperingar eller särintressen!
Föreningar vars syfte är att gynna medlemmarna är ekonomiska föreningar, typ LRF, Coop, OK om vi pratar stora föreningar. Föreningens handlanden styrs då utav nyttan för medlemmarna. Medlemsnyttan i SAHF skulld då följdaktligen kunna vara att få avsättning för medlemmarnas avel eller produktion, och då blir grunden att allt föreningen gör är till för att gynna de uppfödare och andra som är medlemmar. Frågeställningen blir ju då att om jag inte är uppfödare, varför skall jag då vara medlem?
Här kommer då medlemmarna att styra eller försöka styra föreningens göranden och låtanden, ibland pratas det om medlemsnytta. Här kommer Du att ställa intresse mot intresse och så är striderna igång igen. Vilka medlemmar skall styra etc etc etc.
Utan medlemmar - ingen förening, är ju också ett sätt att se det. Man kan ju också vända på det och säga, gör fel saker och medlemsantalet minskar......
att tro att man kan prata upp ett förtroende kanske hade fungerat för tio år sedan, sedan dess har nog verkligheten talat sitt tydliga språk och titta på medlemsutvecklingen så ser Du att så är fallet.
Med Din logik så är det viktigaste för föreningen att få många medlemmar, med min är det att göra rätt saker!
Eftersom Du inte vill säga om det var KL eller inte så kan jag säga att ord, vackra eller ej
påverkar inte något förtroende, det gäller att leverera!!!
Du själv har ju genom åren uttalat många saker, så nu är det väl bara att leverera dessa
, och jag förutsätter att Du inte behöver heja-rop för att leverera det som Du sagt att Du står för
det har Du nog kraft att genomföra i alla fall
Men, jag tror som sagt att vi har helt olika tänk!