Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Blivit!

Om sanningen skall fram, så har jag faktiskt också för ett antal år sedan kontaktat två personer, den ena via mail, den andre via telefon, och påtalat att de påstod rena felaktigheter om mina hingstar samt begärde offentlig rättelse. Jag hoppas att jag gjorde det på ett snyggt sätt :) Min avsikt var inte att hota någon, och jag hoppas verkligen att det inte uppfattades så :) utan jag ville bara att personerna skulle rätta något de påstod som inte var sant. Jag uppfattade det som att jag med båda personerna hade en bra dialog, både då och efter :)

.

Så länge det rör sig om rena felaktigheter så är det HELT ok att försvara sig.
När det däremot är ett försvar och nedtystning så tycker jag det är illa.
Munkavlevarianten är INTE ok.
Man måste faktiskt vara lite öppen och se brister på sina individer, inse att allt är inte rosa flufffluff här i världen.

Kan ta ett exempel om ett sto som ägaren hade röntgat med fynd och skrev om det här på buke.
Det blev ett jädra liv från hingstägaren som satte en "fin" press på stoägaren, som följdaktligen tog tillbaka allt, och helt plötsligt var stoet rent.
Det var bara en "skugga".

Det stoet betäcktes efter det flera ggr, annonserades senare ut utan att öht nämna i annonsen något om någon "skugga".
Det mörkades minst sagt.

Vad ger sånt?
Är det att ta rasen framåt verkligen?
HUR ska vi kunna forska på obefintlig statistik, få en hållbar plan, verka för rasens framtid då vi inte har någon backup av vår förening?
Jag är inte med i sahf längre, har faktiskt börjat prenumera på Illustrerad Vetenskap.
Just för att sahf har inte tillvaratagit mina intressen:
Att verka för en sund avel.

Och jag tror INTE dom saknar mina motioner :D:D:D

KL

Glömde säga som svar på Din fråga om hotad, min uppfattning är att det säger mer om den personen som hotar eller förtalar eller uppträder ohyfsat än vad det säger om den som drabbas av det. Om man vill lyssna på dessa saker, utan att skaffa sig en egen erfarenhet, så säger det också en del om den människan som väljer detta val, mer än om den som det pratas om. Ja ja, var och en blir salig på sin fason ;)

Lågt är bara förnamnet, tycker jag ;). Lika lågt som att bara stå bredvid och inte ingripa (vilket jag också varit med).

Tyvärr är det så delar av arabhästvärlden verkar fungera. Vissa tycker det är fel, i sin kammare, men vågar inte stå upp för det i verkliga livet. Det får fortgå just för att den tysta majoriteten inte sätter ner foten, fast de vet om vad som händer.

Hoten kommer väl framför allt, liksom förtalet, när någon går emot någon annans intressen och sakargumenten tryter. Hyllningarna kommer när någon säger något som passar någons intresse ;) också ett sätt att framleva sitt liv på ;)

Jag börjar tro att enda sättet att få stopp på eländet är att vara öppen om det, i alla fall glänta på dörren ;),

Haha, själv inte heller medlem, håller mig dock till att köpa Illustrerad Vetenskap över disk ;) Bra tidning!

Senast ändrad:

Åh vad duktigt gjort (att överkomma sina rädslor :) ). Tävling som tävling ;)

Jättefin bild, häst och ekipage.

Bilder behövs för att lätta upp :)

Hmm, kärringarnas störst, bäst och vackrast.. Vilken konstig inställning. Hur menar du då? Jag skall fatta mig kort: Man har en hingst som är importerad från USA, han är röntgad, han är inte CA eller SCID bärare, han har aldrig varit sjuk, han är 3 ggr svensk rikschampion + otaliga internationella vinster. Han har producerat champions efter champions, vilka i sina led också champions efter champions. Nu är detta show som jag pratar om eftersom det är mitt huvud ämne inom araber. Jag satt och följde den intressanta diskussionen om honom här och dom flesta var väldigt negativa till honom, jag vet inte åldern på alla riktigt, men ioch med att det var dom flesta här så tolkar jag det som kärringar, inte sant? Nu ifrågasätts en hingst som är 4 år, utställd en gång? Röntgad med ett fynd på benet, varför ägaren vill lansera honom som avelshingst? ÄR det en konstig diskussion - när dessutom ägaren till hästen vad jag har läst mig till är ganska duktig på att dissa andras hästar.
Vidare: Så många gånger som jag läser " vem vill ha en arab med ett banan huvud" det ser inte klokt ut.. eller "jag förstår inte hur man kan betäcka med den hingsten" när jag senare läser ett inlägg där Annika frågar: är det där en arab? Då minsann är man elak och nervärderande...?

Men vet du, det kommer inte listor med bara araber. I ridsport smäller man inte upp att en arab placerade sig.

Ett problem här är tävlingsdatabasen och equipe.
Lägger man in sin arab med ox efter så tas det bort när hästen ska ha licens och de får in kopior av passet. För hästen heter ju inte ...... ox.
Så i startlistor och resultatlistor så syns det inte att det är en arab. Då måste man ju veta att just den hästen är arab.
Känns lite som den "gamla goda tiden" när vissa anmälde sin arab till tävling och utelämnade ox medvetet för de inte ville att domaren/övriga tävlande skulle dömma ner dem pga rasen.

Jag har mailat ett par gånger till equipe men bara fått svar en gång. De skulle titta på det och ja, sen händer det ju inget.

Men att kunna sortera ut tävlande araber i en sökbar lista i TDB hade varit en dröm.

Ytterligare en uppgift för en förening som värnar hela rasen ;)

det skulle dessutom kunna gynna uppfödare, även uppfödare av showhästar, då de får svart på vitt vad deras uppfödningar de facto presterar.

ett "problem" till är väl att i alla fall många ponnyryttare inte vill skylta med att de har en arab, åtminstone i hoppningen. Samma sak när hästen skall säljas, det står inte arab, det står hästens resultat.

Tack så mycket. Min fina dam tävlar mer med min medryttare. Jag tycker det är kul att hjälpa dem så mycket jag kan och kör dom gärna på tävlingar. Det var hon som puschade mig att vara med på 50 cm och det är jag mycket tacksam för. Min medryttare är 13 år och jag skulle aldrig göra mig av med henne. Här är lite bilder på dom under träning.

Damen heter El Shacera och är efter Elcatero.

Ser fint ut :) Kul med pållar som är igång och rids :) Min gammeltant ska troligen också lånas ut nu under sommaren och få skutta runt på lite klubbisar :D
Gangsterbruden har ju blivit såld till en distansryttare och åker nästa vecka :( Men hon kommer att få det bra och trivas med att få vara ute i skogen :)

Fast jag tycker det skulle var så enkelt om en stoägare bara frågade om vet.intyg ang rtg till hingstägaren nu när det inte finns en databas för det. Jag undrade bara om ngn ifrågasatte hingsthållare.

Det är ju bara kärringar som svarar och Walldorf ( hon har väl ännu inte nått upp till den aktningsvärda åldern)

Fast jag tycker det skulle var så enkelt om en stoägare bara frågade om vet.intyg ang rtg till hingstägaren nu när det inte finns en databas för det. Jag undrade bara om ngn ifrågasatte hingsthållare.

Det är ju bara kärringar som svarar och Walldorf ( hon har väl ännu inte nått upp till den aktningsvärda åldern)

Kan inte hålla med mer. (R*vslick?)

Jag LÄNGTAR tills jag blir kallad surkärring.
Då ska ni få se på horn! :devil:

Annika: Tyvärr så kan vi inte se vår avel som seriös så länge det är på lösa boliner.
Varför inte ha SKK som mall? Där göms ingenting.

Uppenbarligen så väljer folk att gå den lätta vägen i de flesta fall och andas ut då röntgen tas bort som krav.
Så länge ingenting är offentligt utan göms i vrår så gör folk det.
Kan man gena över gräsmattan gör man det.

Så länge vi inte har en databas med statistik kommer vi ALDRIG kunna forska på OCD och cystor, vår förening har inte en chans göra något åt problemet.
Vill dom göra något åt det?

Varför tar inte föreningen tag i problemet?
Hur resoneras det?

Oj detta har jag missat.
Kan du snälla berätta mer: krav på klinik? Vad händer med intyget sedan? Vem kan se resultatet?

Jag har röntgat på ATG-klinik och på station. Intyget åker med övriga veterinärintyg till ARAB. Vad de gör med dem har jag inte en susning om. Har som tätning i skor?

Ja men precis...inte så tacksamt för dig som lägger ut X antal dollars på att röntga igenom dina djur.
Antar att vem som helt kan inte ringa in till ARAB och få resultaten?
Jag har intyg hemma som bara väntar på att få en adress. Men jag skickar INTE bara in dom. Jag vill ha en plan!

Så HUR ska vi då premiera de som satsar på att seriöst testa sina avelsdjur?
HUR ska vi kunna erbjuda spårning av resultat?

Jo genom att göra detta offentligt och seriöst.

Ex 1: Min häst har OCD. Tredje led bakåt ser jag att mammamu röntgades med fynd som 3 åring.

Ex 2: Jag ska köpa en hingstunge. Går in i databasen och ser att pappa har i båda framkotorna förändringar. Nej tack.

Ex 3: Jag ska betäcka med pappapoo. Han är ren. Vad bra.

Ex 4: Stina på SLU ska göra en forskning då hennes arabsto har cystor i båda bakknäna. Hon har själv fött upp den och vill veta hur fasen detta kunde bli så tokigt. Vågar hon köpa arab igen? Hon behöver lite material och statistik.

Låter det fel?
Vad är vi rädda för annat än grusade avelsplaner - vilket kan vara lika bra sådana här gånger...?

Jag måste säga att tonen här ändå är väldigt trevlig och respektfull om man jämför de flesta andra nätforum. Det kanske säger mer om tiden vi lever i än något annat :meh:

Knappnål var detta.

Jag har röntgat på ATG-klinik och på station. Intyget åker med övriga veterinärintyg till ARAB. Vad de gör med dem har jag inte en susning om. Har som tätning i skor?

"Min" hingst plåtar slarvade de bort i flyttröran. Man blir ju lite trött.
Så skicka inget till ARAB som ni inte har kvar kopior på själva.

Fast det var på den tiden plåtar var plåtar, nu få man ju bilderna på CD, vilket är lättare att kopiera och spara hemma.

kl
Ja jösses vad tråden drog iväg snabbt.. :eek:

Lite bilder på mig och min 20-åriga farbror:)
944180_10151473737929032_1985650420_n.jpg

922943_10151482384189032_1214456194_n.jpg

970924_10151482355894032_997976517_n.jpg

936023_10151482406564032_1492889507_n.jpg

970467_10151482377669032_438336045_n.jpg

960211_10151482358344032_424997731_n.jpg

942451_10151482361839032_130249669_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
378
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2