Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Jag förstår inte riktigt attityden faktiskt. Sen när kom man fram till något bra genom att håna folk? Hota? Stänga ute?

Aldrig någonsin skulle jag vilja säga. Jag tror snarare att effekten blir tvärtom.

Vill man att rasen ska minska är det nog rätt väg att gå?

Vill man att rasen ska minska är det nog rätt väg att gå?

Att jag inte tänkte på det! Det är ju klart!

Nähe... Om jag skulle ta o leta reda på det där PRE stoet istället och ägna mig åt annat, där man inte blir hotad :angel:

Fast det är ju ARAB duktiga på genom att ha höga avgifter :) - att minska betäckningarna alltså.

Otrevlig ton och respektlöshet har nog inte så mycket med att måna om rasen utan mer makt, att vissa tycker sig ha rätten att bete sig respektlöst mot någon annan.

Det är ju inte så att uppfödarna är guds gåva till arabhästälskarna direkt ;) även om vissa gärna hävdar det. Jag tror inte någon av uppfödarna är så altruistisk, utan styrs av ett egenintresse, därav också användandet av olika maktmedel inklusive respektlösheten mot de som vågar opponera sig.

Varför skulle man föda upp hästar I altruistiskt syfte? Självklart har varje uppfödare en agenda, men den kanske inte är transparent för alla. Jag har inte skaffat mina hästar av någon annan anledning än att jag gillar dem (och rasen) och att jag njuter av deras sällskap, utseenden och sätt. Det är vansinnigt roligt att rida, ställa ut och köra mina hästar. Vad andra människor anser om mina val och planer är väldigt lite värt I det sammanhanget. Jag hoppas att alla känner så inför sina hästar.

Nej, varför skulle någon vara altruistisk?

Fast jag har hört ett antal uppfödare genom åren tala om vilken enorm insats de gör för aveln och inte minst för rasen. Hmmm

Heder åt Dig som ser det ur ett mer normalt perspektiv (ur min synvinkel alltså, dvs man gör det för sin egen skull).

Som uppfödare konkurrerar ju alla med varandra, om köparna.

Fast nu tappade vi litet av diskussionen om cystor.... och vad man kan göra eller hoppas på görs....

Varför skulle man föda upp hästar I altruistiskt syfte? Självklart har varje uppfödare en agenda, men den kanske inte är transparent för alla. Jag har inte skaffat mina hästar av någon annan anledning än att jag gillar dem (och rasen) och att jag njuter av deras sällskap, utseenden och sätt. Det är vansinnigt roligt att rida, ställa ut och köra mina hästar. Vad andra människor anser om mina val och planer är väldigt lite värt I det sammanhanget. Jag hoppas att alla känner så inför sina hästar.

Precis, i det är därför man stretar på med sina hästar. Färdig att ge upp ibland, men så tar man nya tag, om än i minskad omfattning (för min egen del, alltså). Det är en underbar ras, med hur mycket kvaliteter som helst, så det finns för mig ingen ras som kan ersätta den.

Och det betyder förstås att man vill värna om rasen, så den här debatten är viktig. Även om den förs om och om igen, år efter år. För kanske det goda med sig att fler uppmärksammas på problemet och tar egna beslut om att röntga sina avelsdjur, även om inte föreningen inte tar tag i situationen.

Fast det är där jag tycker vissa är ute och cyklar Cornelia. Tyvärr!

Inte värnar Ni om rasen, Ni värnar Ert eget blod, Er egen idé.

Som blir tuffare och tuffare att få genomslag på marknaden, dvs hos köparna. Och köparna är inte så villiga att betala speciellt mycket för en ordinär häst och så fortsätts det ändå att produceras föl - för det är ju så roligt. Och klagas på att man inte får betalt. Osv osv osv i all oändlighet.

Rationalisering är ett intressant fenomen i den mänskliga hjärnan :)

Som blir tuffare och tuffare att få genomslag på marknaden, dvs hos köparna. Och köparna är inte så villiga att betala speciellt mycket för en ordinär häst och så fortsätts det ändå att produceras föl - för det är ju så roligt. Och klagas på att man inte får betalt. Osv osv osv i all oändlighet.

Men hallå, varför måste det vara ORDINÄRT för att man avlar för sin egen skull? Vem sa något om att få föl bara för att de är så gulliga?! Man ger sig in I getingboet för sin egen skull, av olika skäl. Få skäl är ALTRUISTISKA I ordets sanna bemärkelse. Men de flesta har en vision av något mer än en gullig fölunge som ärCA/CA Scid bärare med OCD och cystor. Faktiskt.
Sedan har jag sett att folk påpekar att araberna idag ser ut som damcyklar osv. Kolla in araberna på 60-70 talet, inte minst de polska. Det finns rätt mycket struliga halsansättningar, sancta ländryggar och toppiga kors även på dessa. För att inte tala om var ögonen är placerade... och I mångt och mycket ser en hel del araber ut på det viset idag- visa med lite fler fördelar och andra med mer nackdelar. Rasen är numerärt betydligt store idag och självklart blir de som befinner sig I mitten och nedåt av Bell-kurvan fler, dvs de med ORDINÄR exterior. Vi vill förskjuta denna mängd mot övre halvan så att fler blir "goda" snarare än "ordinära", och det tror jag ingen sager emot.

Och för den som är intresserad av cystor och arvbarheten kan jag säga att jag hittade en uppsats på SLU som anger arvbarheten i just knäled till mellan 0.02 för OCD och 0.07 för OC!!!!!

Och då gäller detta osteochondros, inte specifikt cysta.

Skriver litet till. En studie från 1999 visar att just problemen i bakknä - som utvecklas senare än övriga problem - kan ha en stark miljökomponent!

Senast ändrad:

Och för den som är intresserad av cystor och arvbarheten kan jag säga att jag hittade en uppsats på SLU som anger arvbarheten i just knäled till mellan 0.02 för OCD och 0.07 för OC!!!!!

Och då gäller detta osteochondros, inte specifikt cysta.

Vill du länka? Du har så manga bra källor!

Hmm, jag är kass när det gäller sådant, men det står stud.epsilon.slu.se/1269/1/elwing_s_100603.pdf

annars kan Du gå in på Forskning & Fakta.

Senast ändrad:

Inte ordinärt för att man avlar för sin egen skull, hallå hallå ;)

Utan får Du en ordinär avkomma och då menar jag med detta en häst som inte är något speciellt, inte har prestationer bakom sig etc etc etc så betalar inte marknaden/köparna speciellt mycket för den.

Om man nu inte lyckas slå blå dunster i ögonen på någon okunnig och tala om hur fantastisk hästen är och vilka fantastiska blodslinjer den har och vilken fantastisk avelsindivid och allt möjligt (obs ironi).

På marknadsspråk, paketera varan ;)

På vilken led hänvisar du till Devere?
Vilken ras har studerats?

Har läst generellt om 20% arvbarhet om stoet har ocd.
Ännu mer med dubbla gener.

Knäled!

Mest travare och varmblod. Kommer ärligt inte ihåg om uppsatsen på SLU tar med kallblodsstudien, men den är nog med också.

Men, som sagts tidigare, de flesta studier är gjorda på hasled och kotled och gäller lösa benbitar, OCD.

Säger bara läs Adams - som är så uttömmande i detta ämne, och inkluderar studier på andra djurslag.

Det har även gjorts simuleringar vad som händer om man tar bort avelsdjur, men då måste man komma ihåg att merparten gäller hasled som har en starkare förärvning än knäled.

och att studierna inte gäller cystor!!!! Man bör kanske inte blanda OCD och cystor hur som helst ;)

Senast ändrad:

Inte ordinärt för att man avlar för sin egen skull, hallå hallå ;)

Utan får Du en ordinär avkomma och då menar jag med detta en häst som inte är något speciellt, inte har prestationer bakom sig etc etc etc så betalar inte marknaden/köparna speciellt mycket för den.

Om man nu inte lyckas slå blå dunster i ögonen på någon okunnig och tala om hur fantastisk hästen är och vilka fantastiska blodslinjer den har och vilken fantastisk avelsindivid och allt möjligt (obs ironi).

På marknadsspråk, paketera varan ;)

Marknaden ska inte betala mer än ordinärt för en ordinär vara. Det känns ju inte som att det stora flertalet ger för mycket pengar för dåliga hästar, men självklart förekommer det.

Man kan inte påstå att det produceras så värst många nya arabföl per år numera .... Och av de som föds är det rent omöjligt att alla blir stjärnor. Det måste födas ordinära individer, som också måste ha få ha sin plats i livet.

Tror att det är ganska få som producerar "för det är ju så roligt". Ganska nedsättande kommentar tycker jag, om den är riktad mot oss uppfödare som faktiskt kämpar oss blåa för att kunna fortsätta att föda upp dugliga hästar.

Jag har inte en enda uppfödning som jag skäms för, möjligen en äldre valack som visade sig ha cystor på tre ben men som opererades och har gett sin matte så mycket glädje. Jag har alltid haft hästarnas bästa för ögonen och avlat i enlighet med vad jag tror på, inte för att producera för att det är roligt. Visst är det roligt med hästarna, visst brinner jag för dem, men jag drivs också av en önskan att "producera" dugliga individer. Som jag tror att vi alla som skriver här gör.

Vad jag kan se hos SH är det 177 ston inrapporterade. Gissar då att det finns exportsemin med, men gissningsvis i alla fall runt 120 ston betäckta.

Beroende på om tanken är att sälja fölen som föds eller behålla för egen del, kan det ju vara enormt mycket för en redan mättad marknad.

Det är ju fullkomligt självklart att alla inte blir stjärnor, vad detta nu innebär. Bara att tänka på en normalfördelningskurva så kan vem som helst inse att det inte fungerar så :)

Men om aveln är primärt för att sälja så är det mycket hästar som föds.

Jag hoppas nu att vi inte tappar bort diskussionen om cystor. Waldorf, läste Du?
Tempen?

Tycker inte det är mycket hästar som föds. Som det tagits upp i en annan tråd; det finns många discipliner som ska ha sin del av "kakan", bland annat distansen, som behöver bra hästmaterial för att kunna konkurrera. Och det verkar som om det finns en liten öppning när det gäller hopp och dressyr, allt fler som tävlar och visar upp sina resultat, en liten klick eldsjälar som jobbar stenhårt för att öppna upp marknaden där.
Sett i förlängningen är det då inte för mycket hästar. Snarare tvärtom, eftersom vi redan har konstaterat att övervägande delen av fölen inte blir stjärnor utan ordinära familjehästar. Och att de också måste få finnas och har en given plats.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 366
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
294
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar