Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Tycker du är onödigt negativ, Devere. Och tycker också att det här med cystor och OCD är debatterat och diskuterat till utmattningens gräns, utan att något vidare händer.
Fast jag vidhåller det jag skrev tidigare, att diskussionen behövs. Men jag orkar själv inte delta i den längre. Godnatt.

Cornelia - håller med och inte vad gäller cystor. Det är tyckt en väldans massa. Få är intresserade av kunskap och fakta!

Du sitter ju i styrelsen så varför inte föra upp frågeställningen? Varför gör Ni inte en liten rapport, tar inte jättelång tid, där Ni dels klargör vad Osteochrondros är, vad OCD är och vad cystor är. Redogör för de studier som gjorts, med källhänvisning då förstås.
Kanske senare utveckla det till intervjuer med veterinären, och då ställa relevanta frågor som vad de grundar sin uppfattning på, vad som styrker denna, rent vetenskapligt osv osv.

Vi tycker ju sällan lika, framför allt inte när det är tyckande :) som gäller. Och det är sällan som det blir så mycket konflikter som när det gäller tycke och smak, oavsett område. Just därför brukar jag försöka hålla mig till fakta-frågor i diskussionerna, men kunde inte riktigt avhålla mig från att göra inlägg angående tonläge i debatter där det sedan skvimpade över på vad uppfödare har för inställning till rasen och vad vissa anser sig göra just för rasen, och inte den egna aveln.

Strunt samma, jag är verkligen inte intresserad av uppfödares syn på sig själva :) eller på mig heller för den delen ;) God natt :)

Senast ändrad:

Jag läste-en stund!
Om jag ska vara ärlig så vill jag ha fakta som jag får förklarad och som jag kan ställa följdfrågor på.
Som när jag pratade på telefon med Mike i England, eller Janne som varit chefsveterinär på ATG numera egen eller Maria som är nuvarande chefsveterinär.

Jag frågar, dom svarar och alla svarar likadant: det är ärftligt betingat.
Det är det enda jag vill veta.
Vet jag det så blir jag ännu mer intresserad att fortsätta tänka rätt och ännu mer irriterad att vår förening inget gör.

DÄRFÖR ältar vi detta ämne ännu: för att inget händer!
De enskilda gör, men för egen regi och sånt räknas inte i debatten: VI blir obekväma som gör rätt, för det sätter strålkastarna på dem som gör fel och på vår passiva förening.

Ett förtydligande; jag sitter INTE i styrelsen. Jag hoppade av eftersom styrelsen inte arbetar för det jag tror på när det gäller arabhästeri. Det finns så oändligt mycket mer än show.

Devere, jag tycker det är viktigt att vi klargör vad vi står för. Det är viktigt vad varje uppfödare står för, i ett personligt ställningstagande. Klara riktlinjer behövs definitivt, men har man inget personligt ställningstagande hittar man alltid kryphål och omvägar, hur mycket riktlinjer det än må finnas.

Som uppfödare försöker jag stå för att araben ska ut och tävlas och därigenom visa ett av dess värden.
Jag försöker stå för att avelsdjuren ska röntgas, vara dugliga kroppsligt och ha en fantastisk mentalitet. Detta har jag klargjort många gånger.

Däremot har jag inte en susning om vad du egentligen står för. Det framkommer inte.

Ett förtydligande; jag sitter INTE i styrelsen. Jag hoppade av eftersom styrelsen inte arbetar för det jag tror på när det gäller arabhästeri. Det finns så oändligt mycket mer än show.

Utveckla gärna. Hur arbetar styresen, eftersom folk hoppar av undan för undan, just för att de, som styrelsemedlem, inte får sin röst hörd?

Ärftligt kan vara precis vad som helst Waldorf.

Vad de flesta verkar eniga om, från Adams och framåt är att det är multifaktoriellt - dvs beror på flera olika saker, och olika gener.
Detta tas även upp i rapporten, att flera gener och kromosomer är inblandade.

Alltså inte så enkelt som många vill göra gällande.

Denna rapporten är en av de mest lättlästa som finns tillgänglig, en ganska bra sammanfattning.

Aha Cornelia, även Du min Brutus ;)

Var jag står?

Framför allt är jag intresserad av hela rasen, alla hästar, och att att det skall finnas utrymme för alla. Jag trodde att jag varit väldigt tydlig med detta genom åren och när jag då och då skriver om arabhästens historia :)
Självklart vill jag ha en sund och frisk individ, och avel! Det var bland annat därför jag engagerade mig i avelsgruppen och snabbt tog fram ett program för bedömning och premiering av alla arabhästar, där man började med att registrera in fölen redan och sedan var det bara att börja klättra. Röntgen var självklart med! Liksom prestation.

Nu har jag inte tid med detta, jag har sagt vad jag vill säga angående cystor och problematiken kring det. Jag hoppas någon inom styrelsen i SAHF tar tag i detta och driver igenom detta. Hur svårt kan det vara? Inte alls, man gör sitt jobb, presenterar resultatet osv osv osv.

Avslutningsvis vill jag bara säga att det vore fantastiskt om SAHF eller ARAB kunde ta i denna fråga, knyta till sig forskare och använda det material som redan tidigare finns, kanske komplettera med blodanalyser - för dessa finns väl på SLU och göra en studie av dels förekomsten av cystor hos arabiska fullblod, dels arvbarheten. Först i världen i så fall just när det gäller arabiska fullblod, och jag tror även cystor på häst (kanske).

Trevlig helg alla!

Det är väldigt enkelt CK, Din röst som styrelsemedlem är 1 av sju eller om det numera är 1 av åtta. Lägg därtill att suppleanterna har rätt att deltaga i diskussionen, men ej rösträtt.

Om då någon vill gå emot en idé, som kan vara bra för rasen som helhet, men kanske inte för just den personen, så "samlar" man ihop de andra för att få majoritet, ibland i alla fall. Vissa vågar inte gå emot andra, av olika orsaker. Ibland får man lögner rakt i ansiktet osv osv osv.

Summa summarum är att det är mycket politik, från min sida sett inte ett endaste dugg inriktat på att skapa resultat, mycket påverkan utifrån, folk ringer runt för att samla röster i offentliga debatter etc etc etc. Ett getingbo. Lägg därtill en rejäl dos oförskämdheter och ibland hot när det hettar till, observera i sakfrågor!!.

Detta vill man inte vara en del i!

Man kan också uttrycka det litet vänligare, och då komma in på gruppdynamik. Att man prioriterar lugn och ro i gruppen, mer än att skapa resultat för rasen.

Senast ändrad:

Avslutningsvis, igen, så är mitt tips att förslaget om avelsvärdering och avkommebedömning kommer att hamna på soptippen! Det är snart ett och ett halvt år sedan styrelsens ordförande fick det i sin hand!

Varför kommer det att hamna där?
Jo, för att förutom hälsokontroller och individbedömning krävs det att man gör något med sin häst, tävling eller show, och för att verkligen komma upp i premieringsbokstav, eller klass, eller vad man nu vill kalla det för, krävs internationella meriter, inom show ex vis krävs placeringar eller vinst i de riktigt stora showerna, som Aachen, EM och VM och där är ju inte så många svenska hästar, även om det genom åren varit en och annan. Och det är det som är hela poängen, att det skall inte vara enkelt att bli ELIT-premierad, vare sig för sig själv eller på avkommenivå.

Igen, trevlig helg!

Jag läste-en stund!
Om jag ska vara ärlig så vill jag ha fakta som jag får förklarad och som jag kan ställa följdfrågor på.
Som när jag pratade på telefon med Mike i England, eller Janne som varit chefsveterinär på ATG numera egen eller Maria som är nuvarande chefsveterinär.

Jag frågar, dom svarar och alla svarar likadant: det är ärftligt betingat.
Det är det enda jag vill veta.
Vet jag det så blir jag ännu mer intresserad att fortsätta tänka rätt och ännu mer irriterad att vår förening inget gör.

DÄRFÖR ältar vi detta ämne ännu: för att inget händer!
De enskilda gör, men för egen regi och sånt räknas inte i debatten: VI blir obekväma som gör rätt, för det sätter strålkastarna på dem som gör fel och på vår passiva förening.

Lite spännande att du tycker det är ointressant för debatten vad enskilda gör när du sällan är sen att hoppa på folk för vad du tror att de gör. Just sayin´.

Devere, tack för summering av vad du står för! Jag har tyckt att det har varit svårt att urskilja i mängden av åsikter, om du förstår vad jag menar;)

Då har vi i stort samma tankar, även om vi kanske för fram dem på lite olika sätt. Jag hade velat verka för en fokusering på ett bedömningsprogram för hingstar, det som du var med och tog fram, men det fanns inget intresse för det. Eftersom det är ett getingbo, som du också skriver, så hamnar fokus på att öht få det att gå runt. Finns inget utrymme för utvecklingsarbete, som jag ser det.

Finns dock enskilda goda krafter med eldsjälspotential, men de har ett mycket tufft arbete, ett arbete som jag inte pallade med. Jag skulle kanske försökt streta vidare, men har inte tillräckligt mycket status i arabhästvärlden för att lätt kunna få min röst hörd på en konstruktivt sätt.

Devere, tack för summering av vad du står för! Jag har tyckt att det har varit svårt att urskilja i mängden av åsikter, om du förstår vad jag menar;)

Då har vi i stort samma tankar, även om vi kanske för fram dem på lite olika sätt. Jag hade velat verka för en fokusering på ett bedömningsprogram för hingstar, det som du var med och tog fram, men det fanns inget intresse för det. Eftersom det är ett getingbo, som du också skriver, så hamnar fokus på att öht få det att gå runt. Finns inget utrymme för utvecklingsarbete, som jag ser det.

Finns dock enskilda goda krafter med eldsjälspotential, men de har ett mycket tufft arbete, ett arbete som jag inte pallade med. Jag skulle kanske försökt streta vidare, men har inte tillräckligt mycket status i arabhästvärlden för att lätt kunna få min röst hörd på en konstruktivt sätt.

Hördududu, ta och sträck på dig och nedvärdera inte ditt inflytande! du är ju en fyrbåk för de "vanliga" arabmänniskorna!

Säger som Tempen, sträck på Dig :)

Du har i alla fall försökt :)

Problemet som jag ser det är inte statusens vara eller icke-vara, utan just detta att det är så mycket spel bakom kulisserna, och att folk inte vågar ta ställning, eller vill.

Bra jobbat hur som helst :)

KL:
Fick en bild på min tidslinje på fb idag av Hannah Andersson, på Pakistan när han blev unghingstchampion -95. Blev så glad, har letat efter just den bilden eftersom jag minns den så väl.

1466146_10201895614424753_1242269766_n.jpg

Fin bild på fin häst, och duktig fotograf :)

Blir spännande att följa Din avel med Pakistan och Dina ston - och andras ;)

också kul om Hannah börjar visa litet av alla sina fantastiska bilder, och all sin enorma kunskap :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 366
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
294
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar