Sv: Arabiska Fullblod
Ärftligt kan vara precis vad som helst Waldorf.
Vad de flesta verkar eniga om, från Adams och framåt är att det är multifaktoriellt - dvs beror på flera olika saker, och olika gener.
Detta tas även upp i rapporten, att flera gener och kromosomer är inblandade.
Alltså inte så enkelt som många vill göra gällande.
Denna rapporten är en av de mest lättlästa som finns tillgänglig, en ganska bra sammanfattning.
Aha Cornelia, även Du min Brutus
Var jag står?
Framför allt är jag intresserad av hela rasen, alla hästar, och att att det skall finnas utrymme för alla. Jag trodde att jag varit väldigt tydlig med detta genom åren och när jag då och då skriver om arabhästens historia
Självklart vill jag ha en sund och frisk individ, och avel! Det var bland annat därför jag engagerade mig i avelsgruppen och snabbt tog fram ett program för bedömning och premiering av alla arabhästar, där man började med att registrera in fölen redan och sedan var det bara att börja klättra. Röntgen var självklart med! Liksom prestation.
Nu har jag inte tid med detta, jag har sagt vad jag vill säga angående cystor och problematiken kring det. Jag hoppas någon inom styrelsen i SAHF tar tag i detta och driver igenom detta. Hur svårt kan det vara? Inte alls, man gör sitt jobb, presenterar resultatet osv osv osv.
Avslutningsvis vill jag bara säga att det vore fantastiskt om SAHF eller ARAB kunde ta i denna fråga, knyta till sig forskare och använda det material som redan tidigare finns, kanske komplettera med blodanalyser - för dessa finns väl på SLU och göra en studie av dels förekomsten av cystor hos arabiska fullblod, dels arvbarheten. Först i världen i så fall just när det gäller arabiska fullblod, och jag tror även cystor på häst (kanske).
Trevlig helg alla!