Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

KL

Är cystor så vanligt på araber att de bör röntgas på rutin? I så fall när bör detta göras?

Nej du behöver inte röngta bara för att. Om din häst fungerar finns det ingen anledning. Man bör röntga innan man använder dem i avel.
Och jag personligen skulle inte våga köpa arab utan att röntga, så pass vanligt är det.

Följdfråga, finns det hästar som har cystor, men där det inte visar något i vardagen? Inga symtom på hältor eller liknande, trots att det är en arab som används..

Vilken_farg_ska_jag_kopa.jpg

11286_1385120958.jpg

44449_1385120962.jpg

11877_1385120966.jpg

70541_1385120970.jpg

21597_1385120974.jpg

84766_1385120981.jpg

76155_1385120983.jpg

Idag har Meciliah fått vara fotomodell.. Vilken färg tycker ni jag ska köpa åt henne.. har lite beslutsångest :)

*kl*
Tycker man ska röntga ALLA hästar så man får ett underlag och besparar djuret onödigt lidande då de kan ha jätteont fast vara dubbelsidig så att det är svårt se avvikande rörelsemönster.
Är man inte expertduktig på rörelser så kan det vara jättesvårt upptäcka.
Röntga - är mitt råd och röntga på en klinik som är duktiga på cystor. Är det på en ATG klinik till ex kan du skicka plåtarna till andra för en andra bedömning som jag gjorde.

I måndags åkte jag på klinik med W och kollade tänderna av chefsväterinären.
Hon sa att cystor är ärftligt - något annat finns det ingen anledning att tro.
Och att cystor och OCD hänger ihop - cystor är ett led i OCD, en systersjukdom.
Så Kimmis - om jag vore du skulle jag exportröntga din häst igen och göra det på en kunnig klinik.
Det är bara dumt att avla på en häst innan den är grön.

Vi måste anta att detta är ärftligt betingat och agera därefter.
Inget trams om att vi egentligen inget vet - det är skita i det blå skåpet.
Vill man inte vara seriös och satsa rätt ska man inte avla!
Alla ska inte ha barn och alla ska inte föra gener mot framtiden vad gäller hästar heller.
Nu är jag hård med jag är så spyless på alla undanfykter - jag förstår inte att man på allvar sitter och försvarar oseriositet.

Senast ändrad:

KL

Så tråkig erfarenhet Limona.

KL

Å andra sidan har jag hört att det finns framstående distanshästar som har röntgenfynd och trots detta presterar på topp - har dock inte frågat var fynden satt.

Det vore ju verkligen önskvärt att registerförande organisation verkligen tog tag i debatten om cystor och tog fram underlag för att vederlägga eller ej!!!

Å andra sidan styrs såväl SAHF som ARAB av uppfödare och det kanske inte ligger i deras intresse att ta fram ett allmänt underlag?

Om Du riktar Dig till mig Waldorff, så är det faktiskt så att ingen vet, VET, vad som utlöser det. Är ärftligheten en gen som orsakar cysta (dvs ganska opåverkbart, kanske), är ärftligheten en gen som ger känslighet för foder/ämnesomsättning etc etc etc vilket troligtvis går att påverka.

Men Du kan ju förklara vad exakt Du menar med att vi får anta att det är ärftligt betingat och förklara exakt vad det är som är ärftligt. Det handlar inte om seriös eller oseriös som Du vill ha det till, det handlar om FAKTA, istället för tyckande och åsikter som i många fall är skrämmande dåligt underbyggda!

Senast ändrad:

Han är röntgad 2 ggr, så jag kommer nog inte röntga honom den närmsta tiden igen. Nästa år så kommer jag nog röntga hasen han hade förändringen i för att se att det inte har blivit en förändring som kan påverka oss i ridningen.

Den faktan jag har är vad samtliga veterinärer säger.

Vänd på det: i vilken fakta kan man läsa att det INTE är ärftligt?

På travarsidan har man STORA problem med ocd, men där opererar man och går på prestation. Inga försäkringar gäller: cash up!
Är det dit vi vill med araberna? Inga försäkringar gäller pga att det är rasbetingat pga att man förstört rasen?

Ja absolut. De kan förbenas och sitta så att de aldrig stör hästen.

En av de hästarna som jag inte köpte pga cystfynd på röntgen. Såldes till elitryttare i distans. Den tävlar.

Waldorf, man vet inte är det korrekta svaret.

Att det finns en ärftlig disposition för något som på sikt kan mynna ut i cystor är ganska uppenbart. Annars skulle det vara 100% miljöbetingat och då borde fler som växer upp under samma miljö drabbas.

Vad den ärftliga dispositionen består av vet man inte och då pratar jag cystor. Cystor är ett symptom, inte en sjukdom i sig.

Just därför är det extra intressant om den registerförande organisationen kunde ta i detta, utan att skam- eller skuldbelägga vare sig individer, dvs hästar, eller uppfödare.

Det finns massor av saker som medför lidande, som Du nämnde, felaktiga benställningar påverkar, lynne etc. Dessutom ger inte alla cystbildningar symptom vilket man skall vara klar över när man pratar cystor.

Det vi kan vara överens om är att det vore önskvärt att ARAB tog i detta och ställde insamlade resultat till forskningens tjänst/alt knöt forskare till sig.

Ett annat sätt hade varit att utgå från tidigare insamlade data och göra uppföljningar på avkommor och se exakt vad som hänt.

Det sista du skrev håller jag med dig om till fullo.
Vi kan liksom inte förlita oss på att uppfödare själv tar tag i problemet och aktivt arbetar på att få bort det från rasen.
Det måste vi göra tillsammans, med ARAB/sahf som fanbärare.

Vi MÅSTE se till att belysa problematiken samt upplysa och begränsa.

Fast innan Du försöker avla bort något måste Du veta vad det är Du måste få bort ;) dvs inte fokusera bara på symptomet.

Du måste ta reda vad det är som nedärvs innan Du kan göra något åt det.

Du måste ta reda på vilka miljöfaktorer som spelar innan.

Gör man inte detta, och dessutom har i åtanke att alla cystor inte ger symptom, så riskerar man mer än vad man har att vinna.

Som ex vis är ärftligheten linjär, dvs i rakt nedstigande led?
Det verkar ju inte så om två friröntgade föräldrar får avkomma som får det.

Det är många saker att reda ut..... för ARAB ;) och forskarna.

För tänk om allt ändå är miljöbetingat?

Du förärver en disposition, men sjukdomen och symptomen är miljöbetingade, genom människors okunskap?

Så:
INNAN vi vet hur det nedärvs måste vi dels dokumentera och sedan begränsa!

Vi kan inte lägga allt i arabs händer, hela rasens framtid utan agera.
Och INTE sitta och inget göra.

Jag kan absolut tänka mig att röntga samtliga hästar här från topp till tå och dela med mig till ARAB om de skulle göra ett arbete om det hela. Kanske med DNA prov med. Jag tror man skulle få mer gensvar om det dessutom gjordes anonymt, för då behöver inte folk vara oroliga över att "fel" människa ska få reda på något osv osv.

Det är ju inte mitt problem riktigt, men andra kan kanske tycka att det är jobbigt.

Sen förstår jag inte riktigt varför jag skulle röntga mina hästar flera ggr.

Jag kan även dela med mig av plåtarna till Anpir, skitfina plåtar faktiskt. Synd bara att han var halt på 3 ben, i varenda led på de 3 benen :meh: Det finns inte alltid någon logik i saker o ting :(

Och det är ju en jättebra tanke!

Men egentligen: visst är underlag bra för statistiken (se vilka linjer som verkar bli drabbade) men det avelsmaterial vi har ska absolut dokumenteras.
Jag tycker Anpir visst ska ingå, men jag skulle tycka det var mer intressant se ett intyg på att din avelshingst var u.a
För han kan, om han vill, producera 100 bebisar under sin livstid.
Och har redan börjat.

Om hingsten har ocd och eller cystor ökar risken markant att avkomman får det. Är stoet dessutom drabbat (kanske utan vetskap) så är risken överhängande stor.

Ocd vet vi är ärftligt. I och med att cystor är en kompis till ocd så är det inget att fundera över.

Ua på vad? Att han har en förändring i hasen kommer ju inte ändras, det kan jag aldrig få till Ua hur mkt jag än vill. Och tro mig, kunde jag så skulle jag ändra på det ;) Skulle han helt plötsligt bli UA så kan jag lova dig att jag skulle gå ut med det! :D

Det står på hans besiktning som skickades till ARAB att hans knän är fria från OCD. Jag lät tillomed 3 olika veterinärer kolla på dem, just eftersom saker och ting verkar hänga ihop. Man får tycka vad man vill om mina val, men noggrann är jag iaf!

Jo visst vore det jätte bra om allt vore offentligt, men man måste ju börja någonstans, och folk är rädda för att bli svartlistade, bli hotade, utskällda osv osv.
Och om man börjar i den änden så kanske man rent av om 10-20 år kan ta ett enkelt blodprov och se om hästarna har disposition för cystor, eller för det som orsakar cystor, och kanske nästan helt förhindra att det uppkommer.
Det är kanske inte så lätt för oss i lilla sverige, men som sagt så måste man ju börja nånstans.

Det här med att bli hotad osv är ju inte särskilt främmande, inte ens när man står med rena hästar. Då blir man mest hånad och förminskad, har jag märkt. Hur det ska bära rasen framåt vet jag inte, men om det hjälper så får väl folk håna på. ;)

Jag förstår inte riktigt attityden faktiskt. Sen när kom man fram till något bra genom att håna folk? Hota? Stänga ute?

Aldrig någonsin skulle jag vilja säga. Jag tror snarare att effekten blir tvärtom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
296
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka