Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Det där har det ju debatterats friskt om :D

En del vill ju har gammalpolskt också...

Min hästs uppfödare (som visste vad hon pratade om ;) ) ansåg att om hästen är född i Polen på statsstuterierna så var den polsk.

+Tempen: Exakt, det är den gängse definitionen. Vad som sedan är gammelpolskt kan man ha LÅNGA diskussioner om! :D

*kl*

Är det någon som är nyfiken på vad deras arab är av för blodslinjer går det bra att PM:a mig.

KL, i alla fall delvis :)

För mig står polsk egentligen för vissa kvaliteter, med anor i Polen.
Liksom egyptier står för andra kvaliteter.

Som jag ser aveln idag så mixas dessa friskt, med varierande resultat får man väl säga, och på sikt kanske allt blir same same ;)

...

Läste på ett annat forum diskussion om cystor och linjer och där en häst namngavs med stamtavla och uppfödare, och två friröntgade föräldrar.
Vill med detta bara säga att cystor är inte så enkelt som en del vill ha det till.

Mig veterligen är det inte kopplat till en specifik gen, typ CA. Ej heller är ärftligheten 100%, vilket då visar att miljöfaktorer påverkar. Såsom utfordring inte minst. Har för mig att det kom en studie för ett tiotal år sedan om just sambandet utfordring och osteochondros. Belastningsförhållanden borde också i rimlighetens namn påverka när det gäller hästar som rids.

Vad vill jag säga med detta? Kanske bara att det inte är så enkelt som att säga att den och den individen ger cystor, att man kanske inte skall uppfinna samband som inte existerar.....

KL, i alla fall delvis :)

För mig står polsk egentligen för vissa kvaliteter, med anor i Polen.
Liksom egyptier står för andra kvaliteter.

Som jag ser aveln idag så mixas dessa friskt, med varierande resultat får man väl säga, och på sikt kanske allt blir same same ;)

...

Läste på ett annat forum diskussion om cystor och linjer och där en häst namngavs med stamtavla och uppfödare, och två friröntgade föräldrar.
Vill med detta bara säga att cystor är inte så enkelt som en del vill ha det till.

Mig veterligen är det inte kopplat till en specifik gen, typ CA. Ej heller är ärftligheten 100%, vilket då visar att miljöfaktorer påverkar. Såsom utfordring inte minst. Har för mig att det kom en studie för ett tiotal år sedan om just sambandet utfordring och osteochondros. Belastningsförhållanden borde också i rimlighetens namn påverka när det gäller hästar som rids.

Vad vill jag säga med detta? Kanske bara att det inte är så enkelt som att säga att den och den individen ger cystor, att man kanske inte skall uppfinna samband som inte existerar.....

TACK för ett sakligt och klokt inlägg angånde cystor.

Lillprinsessan fick gå en kort terrängpromenad igår. Lurvig och full med päls är hon och värre lär det bli

Lillprinsessan_fick_ga_en_kort_terrangpromenad_igar_Forsta_gangen_med_schabrak_o_skrap_pa_benen.jpg

Tjo!

Idag fick finaste Omman åka till kliniken för att kollas upp och skos. Precis som jag trodde hade hon en halv grads markering på höger fram, på volt (som vanligt med andra ord). Hovis var sådär nöjd med skoningen och sa ungefär vad jag redan visste; hästan behöver kortas i tån för att se till att överrullningen blir så bra som möjligt. Eftersom hennes hovar inte kan ha gigantiska natural balance-skor blir det franska järn som slipas till mer överrullning och sen sätts fast utan tåkappor. Om hon skos så ska hoven kunna läka och pållan kunna bli riktig ridhäst igen :-).

Det som var absolut roligast på hela besöket var klinikhovis glädje över att vi kunde sko utan droger- hovis mindes den hemska Nemah hon träffade för 1.5 år sen och fick nu se den klickertränade, extremsnälla Ne :-). Matte är såklart sååå stolt över pållan och hovis berättade för flera av sina veterinärarbetskompisar hur duktig Ne blivit!!! (Nu kan inte jag ta på mig det, det är min underbara medryttare som tränat mest och har mest talang för det, men jag är såklart jätteglad att det funkar!).

Så nu får jag rida igen, så länge tån hålls kort och överrullningen funkar. Såå kul!!

Lastningen gick också bra, hon är verkligen en pärla min Ne!!:love::love::love:

/Lavinia, glad idag och väldigt trött

Och betydligt värre lär det bli.. Hittills i år har vi bara haft + grader.. tänk när det blir riktigt kallt:nailbiting: Hon kommer att se ut som en björn :p

Det finns många, bra, studier på osteochondros som är inte är så gamla som tio år.

Någon gång måste väl föreningen, arab och uppfödarna vakna och inse att något måste göras? Ska man behöva röntga och sålla bort tre av fem araber inför köp? Vill ni verkligen sälja unghästar som måste avlivas eller blir oridbara vid fem-års ålder?

Inom alla hästraser finns rasbundna problem. Inom alla andra raser kräver man då friröntgen på avelsdjur, i alla fall hingstar. Och det är lätt att luta sig på tio år gamla studier och säga att "jag behöver inte röntga för avkommorna kan få cystor ändå om man utfordrar fel eller håller dem i för små hagar..."

Jag försökte hålla en saklig ton i mitt inlägg, men tycker att Du hänger upp Dig på tio år och den studien jag refererade till. Vidare tar Du mitt inlägg för att jag är emot röntgen, vilket jag överhuvudtaget inte skriver om. Detta var inte meningen med mitt inlägg :)

Vad man skall vara klar över är att de flesta studier som görs på osteochondros görs på lösa benbitar, inte på cystor. Likaså när det refereras till förekomst av osteochondros inom olika raser.

Som jag sagt tidigare, den mest heltäckande sammanfattningen om forskning gällande osteochondros och cystor är förmodligen Adams - Lameness in horses.

I denna del tar man även upp trauma som anledning till förekomst av cystor, detta verkar helt bortglömt/undanträngt i diskussionerna. Liksom miljöfaktorerna.

I stället försöker man identifiera enskilda hästar som "bovar" till att någon häst har cystor och stigmatiserar därigenom enskilda individer och som sagt konstruerar eller försöker konstruera samband som definitivt inte är statistiskt signifikanta. Flera studier som jag sett har även alldeles för litet underlag för att man skall kunna dra generella slutsatser, om man nu skall prata i vetenskapliga termer, med detta inte sagt att studien i sig själv inte är intressant, men populationen är antingen för liten eller felaktigt vald för att man skall kunna göra just generella tolkningar.

När det gäller cystor var man i alla fall tidigare inne på att man inte kunde identifiera vad det var som nedärvdes, var det störningen specifikt, var det ämnesomsättningen som ledde till tillväxtstörning som i sin tur gav cysta etc etc etc etc.

Jag är absolut för att man skall tala öppet om saker och ting, och framför allt kalla saker för dess rätta namn!

Av det Du skriver drar jag slutsatsen att 60% av alla araber, Ditt uttryck är 3 av 5 som sållas bort efter röntgen, enligt Dig inte håller för ridning. Det är ganska hårda ord, enligt mitt sätt att se. Men jag gissar att Du har belägg för det Du påstår om rasen.

Som jag skrev avslutningsvis i mitt inlägg så var syftet bland annat att sluta leta samband och peka ut enskilda hästar, där sambanden är så oklara och osäkra så att det istället leder till stigmatisering av hästar och helt gripna-i-det-blå- tolkningar av vem som ger vad.

Nu är ju inte Du den enda som påstår att felaktigheter (hittar inget bättre ord) är vanligt förekommande i rasen. Det gagnar knappast rasen, inte heller vilda spekulationer om vem som ger vad.

Personligen tycker jag att man bör inse att cystor, återigen, inte är så enkelt som många vill ha det till. Säkert jobbigt att höra för en del, men så är fakta. Fakta är också att det uppkommer hos vissa individer, hur det uppkommer vet man med säkerhet inte. Fakta är ytterligare, att alla individer inte uppvisar symptom.

Jag tror dock, att om man kom bort från stigmatiseringen och utpekandet av enskilda hästar, skulle ARAB kunna göra en insats för forskningen, genom att kräva in röntgenplåtar på alla avelsindivider, men då måste man också få in plåtar på alla avkommor! och sedan ställa detta register till forskningens förfogande.

Frågan är då bara vad ett sådant register skulle säga, beroende på vad man kommer fram till för arvbarhet och om man kan identifiera vad det är som är arvbart. En cysta är ju egentligen ett symptom och sedan kan man ju börja leda efter orsaker till detta symptom i all oändlighet, i såväl arv som miljö.

KL

När jag ändå är inne och skriver så skulle jag vilja ställa en annan fråga:

Hur vet man att inte det omvända förhållandet råder när det gäller cystbildning som ligger mot en led?

Det vill säga att cystan uppkommer som en retning i leden, ex vis genom felaktig belastning, för hög belastning etc och sedan "äter" sig inåt. Med andra ord, cystan uppkommer i leden och växer sedan genom att mer vätska kapslas in.

Har också för mig att Strömsholm faktiskt opererat cysta och fyllt igenom hålrummet som bildats med någon form av cement.

Och ytterligare en fråga, Ni som har haft hästar med cystor, har man tagit hål på cystorna och vad har då hänt?

Googlade litet och upptäcker då en sida som heter typ young riders academy, hästens svaga punkter del 2. Där det i adressen står Charlie Lindberg (som jag antar är den CL, dvs veterinären). I texten skrivs det hur som helst att arabiska fullblod har en ärftlig disposition för cystor i bakknä!!!! Vilka belägg har man för detta? ARAB/SAHF bör ta tag i detta påstående - för rasens skull - och reda ut just beläggen för detta påstående.

Senast ändrad:

Det var inget generellt exempel för rasen utan vad som hänt mig, av fem araber jag röntgat för köp hade tre cystor. Två var ua.

Ang operationer så finns det flera olika metoder. En del fyller andra inte. Beror också på hur stor cystan är. Den jag lät operera hade små cystor. De gröptes ur, kortison i och sen vila.

Fast operationerna för cystor är väl inte så framgångsrika, generellt sätt?

Jag har röntgat 5 st, inga cystor på någon av dem. Jag misstänker dock att min ena valack jag hade kan ha haft det, men iomed att han hade en rejäl pålagring i ena kotan så fanns ju ingen anledning till att röntga knän. Men han stod ju mer på bakbenen än något annat.

Akeem Assis (Beduin Assis x Flaga- Algomej) var hans stam om någon är nyfiken.

Senast ändrad:

Det finns många, bra, studier på osteochondros som är inte är så gamla som tio år.

Någon gång måste väl föreningen, arab och uppfödarna vakna och inse att något måste göras? Ska man behöva röntga och sålla bort tre av fem araber inför köp? Vill ni verkligen sälja unghästar som måste avlivas eller blir oridbara vid fem-års ålder?

Inom alla hästraser finns rasbundna problem. Inom alla andra raser kräver man då friröntgen på avelsdjur, i alla fall hingstar. Och det är lätt att luta sig på tio år gamla studier och säga att "jag behöver inte röntga för avkommorna kan få cystor ändå om man utfordrar fel eller håller dem i för små hagar..."

Tre av fem har cystor? Eller har du I ditt urval stött på tre av fem? Jag har inte cystor på en enda individ, så märkligt. Jag borde ju ha sex hästar med problemet om din hypotes stämmer.
// Ok, såg nu att det var baserat på de hästar du tittat på. viss skillnad.

Senast ändrad:

Tre av fem har cystor? Eller har du I ditt urval stött på tre av fem? Jag har inte cystor på en enda individ, så märkligt. Jag borde ju ha sex hästar med problemet om din hypotes stämmer.
// Ok, såg nu att det var baserat på de hästar du tittat på. viss skillnad.

Förtydligar;Vad jag menar är att man ska ha antingen sökkriterier som leder till belastade hästar eller en förfärlig otur för att få ett utfall på tre av fem.
Jag kan ha haft en fantastiskt tur å andra sidan. Sedan bör tilläggas att jag har ett ungsto I modell enorm som jag är nyfiken på huruvida hon kommer att vara ren.

Halvt kl

Jag tycker det är väldigt spännande faktiskt. Man har ju tex nu kommit fram till att koppar spelar väldigt stor roll för hästen, framförallt när den ligger i stoets mage och när den växer som mest. Vi har i sverige oftast väldigt fel kvot när det gäller koppar, och om jag inte minns fel så har den mineralen väldigt stor betydelse just för skelettets utveckling.

Det verkar ju ändå som att vi har mer cystor här i sverige än i övriga världen, kan det kanske bero på denna kopparbrist i våra marker? Det verkar ju vara väldigt ny kunskap, som jag har fattat det.

Det är faktiskt intressant. Fast i USA har de samma problem. Min veterinär säger att de där aldrig röntgar hästar under två år därför att nästan alla visar förändringar någon gång under den tiden....som växer bort. O_o

Min syster bor i Schweiz och har arab. (svenskfödd dock :)) Men där känner uppfödarna knappt till problemet och alla hingstar röntgas.

Mitt ungsto som vi fick ta bort pga stor cysta, och stort löst fragment i samma knä, hon vet jag hade en mindre bra uppfödning tills jag fick henne. Modern var undernärd och felutfodrad under dräktigheten, det första levnadsåret fick hon nog bra foder men växte upp i mycket liten rasthage.
Pappan är friröntgad. Hon hade en jämnårig syster (samma pappa) som växte upp under samma förhållanden med skillnaden att modern var bättre utfodrad och skött under dräktigheten. Den har inga cystor.

Det finns ju mycket man kan göra, SAHF kunde engagera SLU till att undersöka på våra svenska araber.
Det gjorde shetlandsföreningen med ett genetiskt problem som finns hos den rasen. Min shetlandsponny är drabbad så jag vet hur det gick till, eftersom jag lät min ponny delta i studien.

Man kunde ta en hingst som man vet har cystor och titta på alla hans avkommor tex. (ja, det finns sådan hingstar i Sverige)

Det är verkligen superintressant! För även om det är ärftligt så kanske utfodringen spelar betydligt större roll än vad vi tror idag. *leker lite med tanken* Tänk om man skulle kunna få bort 90% av cystorna genom rätt utfodring? Kanske är det något som spelar stor roll som vi inte har någon som helst aning om idag?

Kanske är rent av själva cystorna inte ärftliga, utan snarare känsligheten för fel foder? Rent tekniskt skulle det ju kunna vara så faktiskt.

Kul att spåna. Tänk om vi hade möjligheten att göra mer, det hade varit underbart! :)

delvis KL

Ja, det är spännande Kimmis m fl just för att man inte vet hur de uppkommer, och vad "känsligheten" egentligen är, är det bentillväxten i sig, är det ämnesomsättning, är det annat osv, kan man påverka det med miljöfaktorer?

Den gamla studien som jag refererade till var just inriktad på kopplingen snabbväxande (överutfordrad med kraftfoder?) och förekomst av osteochondros.

Utifrån det jag skrev i går, angående young riders academy och det uttalandet som finns där, om ärftlig disposition, så torde det vara så att ARAB begår tjänstefel (vs sitt uppdrag från Jordbruksverket) om de inte kartlägger förekomsten) och är påstående felaktigt så borde man ändå kartlägga för att belägga att påståendet är just felaktigt.

Det vore också intressant om ARAB kunde addera till ett antal miljöfaktorer som uppfödare rapporterar in. Läste om KWPN (tror jag det var) som slumpmässigt väljer ut x antal föl/unghästar hos uppfödarna knutna till deras stambok och kräver röntgen av dessa, vilket då om jag förstod det hela rätt KWPN står för.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
296
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka