Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL, i alla fall delvis
För mig står polsk egentligen för vissa kvaliteter, med anor i Polen.
Liksom egyptier står för andra kvaliteter.
Som jag ser aveln idag så mixas dessa friskt, med varierande resultat får man väl säga, och på sikt kanske allt blir same same
...
Läste på ett annat forum diskussion om cystor och linjer och där en häst namngavs med stamtavla och uppfödare, och två friröntgade föräldrar.
Vill med detta bara säga att cystor är inte så enkelt som en del vill ha det till.
Mig veterligen är det inte kopplat till en specifik gen, typ CA. Ej heller är ärftligheten 100%, vilket då visar att miljöfaktorer påverkar. Såsom utfordring inte minst. Har för mig att det kom en studie för ett tiotal år sedan om just sambandet utfordring och osteochondros. Belastningsförhållanden borde också i rimlighetens namn påverka när det gäller hästar som rids.
Vad vill jag säga med detta? Kanske bara att det inte är så enkelt som att säga att den och den individen ger cystor, att man kanske inte skall uppfinna samband som inte existerar.....
Det finns många, bra, studier på osteochondros som är inte är så gamla som tio år.
Någon gång måste väl föreningen, arab och uppfödarna vakna och inse att något måste göras? Ska man behöva röntga och sålla bort tre av fem araber inför köp? Vill ni verkligen sälja unghästar som måste avlivas eller blir oridbara vid fem-års ålder?
Inom alla hästraser finns rasbundna problem. Inom alla andra raser kräver man då friröntgen på avelsdjur, i alla fall hingstar. Och det är lätt att luta sig på tio år gamla studier och säga att "jag behöver inte röntga för avkommorna kan få cystor ändå om man utfordrar fel eller håller dem i för små hagar..."
Tre av fem har cystor? Eller har du I ditt urval stött på tre av fem? Jag har inte cystor på en enda individ, så märkligt. Jag borde ju ha sex hästar med problemet om din hypotes stämmer.
// Ok, såg nu att det var baserat på de hästar du tittat på. viss skillnad.