Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Men räcker det inte med att sträva efter sådana rörelser som t ex Chocco representerar? Ganska uppnåeligt för många araber, med träning förstås, och inget som inte är rastypiskt.
Jag vänder mig emot det som inte är rastypiskt. Det är så mycket som hotar vår fina ras så jag tycker vi ska vara rädda om det som finns kvar av arabens rastyp.

Men räcker det inte med att sträva efter sådana rörelser som t ex Chocco representerar?
Smaken är väl olika antar jag. Linda o Chocco är mkt duktiga; men i den filmen som lagts in är han för markbunden för min smak. Jag har dock sett att han kan bättre än så.

Problemet rent generellt, som jag ser det, är att araberna med power i steget och ett temperament med lite gnista inte rids i den utsträckning de borde.

Gillar, gillar, gillar!!:d

Mycket fin häst och mycket energi och power i steget, även om formen är låg, som den ska vara i westernridning!

Jag skulle vilja se en video på den damen där hon går i högre form och där inte underlaget är så tungt.
På videon går hon riktigt mkt på bogarna, men jag tror att det bara beror på att hon är nerdragen i en form hon inte orkar gå i än på det underlaget.

Av det jag ser så tror jag att hon kan betydligt bättre.

Hon tränas i western. Låg form eftersträvas. Tycker inte att det ser ut som om hon inte orkar gå i den formen. Tvärtom ser hon väldigt genomarbetad och tillfreds ut!

Jag har själv ridit western, jag vet vilken form som eftersträvs.
Hon går massor på bogarna, det strävar man inte efter i western. Man ska inte ta ner formen på dem förens de orkar det. Kanske orkar hon på fast underlag, det vet inte jag. Men där går hon på bogarna.

Den hästen orkar. Det här är en barnlek för henne. Hon tävlas också. Underlaget är lika som i Bökeberg. Och som Cornelia skriver, hon är väl genomarbetad.

Om hon då orkar så är frågan varför hon går på bogarna?

Hur genomarbetad hästen är har jag inte kommenterat överhuvudtaget, det spelar liksom ingen roll hur genomarbetad hästen är när den gå på bogarna i vilket fall som helst.

Allvarligt Kimmis. Den här hästen rids med omsorg och hon skall gå i låg form. Jag lade ut filmen för att den visar på sån enrgi och god vilja hos hästen. Jag visste att det skulle vara livsfarligt att visa henne här och jag väntar mig mer dundrande negativ kritik av fler.

Bra Cornelia att du fattade.

Men låg form och på bogarna är det verkligen inte ett = tecken i mellan!

Om du hade läst ordentligt vad jag skrev så hade du sett att det inte var negativ kritik jag gav henne. Hon är väl 5 år gammal? Det är ju inte det minsta lustigt att hon inte klarar att bära sig i den formen och på det underlaget.

Jag ser att hon kan betydligt bättre. Energi och framåtanda har hon, ja! Absolut! Hade någon satt på ett stångbett på Pselma och lagt henne i den formen så hade de inte suttit kvar speciellt länge.
Så viljan är det absolut inget fel på.

Energi och god vilja, absolut! Snygg häst av det jag ser på videon med enligt mig trevliga gångarter, bättre än de flesta araber jag sett och eftersträvansvärt i mina ögon. Om fler araber rört sig på det viset hade jag inte gnällt om arabernas gångerter överlag, även om jag inte gjort det här tidigare heller.

Håller dock med om att hon går mycket på bogarna. Varför vet inte jag, träningsfråga, exteriörfråga eller rörelsefråga. Att hon rids och tränas med omsorg tror jag absolut, men likväl går hon på bogarna i videon. Vad som händer när hon inte filmas vet inte jag, kanske tränas det på just det.

När videon spelades hade hon blivit riden c:a 10 månader.
Lite kuriosa: hon är avlad för show....

Personligen tycker jag att det araben saknar i steg vinner den på att vara just arab.
Uttrycksfull, energisk och positiv.
Dressyr tycker jag ska se enkelt och lätt ut, och med en ras där man faktiskt bokstavligt bara behöver tänka sina hjälper, är det mer än möjligt.
Med den utstrålningen och lättheten araben har så behöver den inte ha ett super steg, tycker jag.

Det häftiga med araben är att den är så lättlärd!
Fattar snabbt vad ryttaren vill och vill vara till lags.
Tycker om att arbeta, är uthållig, oavsett gren.

Sen är deras vackra yttre bara en enormt guldigt plus i kanten :)

Och det förklarar ju varför hon går på bogarna. En häst kan inte förväntas att gå i den formen efter 10 månaders ridning. Jag antog att hon hade blivit riden i 2,5 år... Och då tycker jag att det är för tidigt att kräva den formen.

Nu är jag kanske överförsiktig med mina hästar, men jag har fått avliva 2 hästar pga hältor bak, och jag vill inte behöva göra det igen. Så jag tar det lugnt och tänker att jag gärna vill rida på hästen när den är 25 med.

Detta är inte något svar direkt till dig nu, Jozelle!;)

Det finns många självutnämnda experter här, ingen nämnd och ingen glömd. Det jag saknar är att någon visar en häst med riktigt bra rörelser som vi kan enas kring. Har ju inte setts hittills, bland de filmsnuttar vi har sett här. Fille, RB, R Pamela, Chocco, Ffenix, ett halvblod, en dressyrarab jag inte minns namnet på just nu, och Galliano (hette han så?!) och de har alla blivit mer eller mindre sågade (förlåt om jag har glömt någon!). Markbundna, gräver sig neråt, går på bogarna, dålig bakbensaktivitet osv. Sant förstås, mer eller mindre.

Finns det ingen som rör sig så att vi alla hurrar av glädje? Om inte, detta ska jag tänka på i sommar när man gnäller på hur domarna dömer! De är visserligen utbildade, och det är inte vi, men hur lätt är det inte att färgas av sina egna ideal! Vem har rätt? Har någon överhuvudtaget rätt? Är vi fångade av vår egen prestige, "jag vet hur det ska se ut, de andra här kan inte hälften av vad jag kan!"?

Halv kl

Det jag tycker är viktigast är att de är balanserade och har lång steglängd.

De ska med andra ord med lätthet bära upp sig, inte gå på bogarna och kunna ta ut steget. Ser man sedan att hästen har lätt för samling så är det ett stort plus, tycker jag.
Gärna svävande rörelser snarare än att man ser att hästen tar i massor i varje steg.

Det var min personliga smak.

Vad säger ni andra om det? Vad har ni för bild av bra rörelser?

Delar av problemet när vi visar rörelser på våra egna hästar, eller hästar vi har sett flera ggr är att det vi visar är egentligen inte på videon. Det vi vill visa och förmedla är det vi har i huvudet! Med andra ord en sammanställd bild av samtliga ggr vi har sett hästen. Tycker vi om hästen så bortser vi dessutom från de dagarna hästen inte rör sig som vi förväntar. Tycker vi inte om hästen så har man tendens att istället gärna se de dåliga dagarna som de "riktiga" rörelserna på hästen.

Detta är givetvis ett stort problem när man visar videos. För ingen av oss kan förmedla det vi vill visa egentligen.

Den enda hästen som hittills inte blivit sågad är väl Pselma då, men jag är helt säker på att ni hittar något där med om ni kollar noga :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
919
· Visningar
22 159
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar