Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

För mig är den mil ifrån att likna ett halvblod! Men jag kan å andra sidan inta bedöma hur en arab ser ut, men något
halvblod är den då verkligen inte lik!

Ok, det såg jag inte!:o
Jo, jag menar att om fokus lagts på att träna RB i dressyr och få upp formen på honom hade det kanske kunnat se ut så här.

Jag som haft halvblod kring mig (och ägt o haft flera st) hela mitt liv (och araber) tycker inte heller att denna liknar ett halvblod. Den liknar ett arabsto som min faster ägde för ca 10 års sen däremot.

Jag tycker den jag visade på filmen är fin. Framförallt har den en bra galopp. Men jag kan tycka att en (tex..) liten polsk maffig arab med liten annan typ av gång är lika fin den. Det beror som sagt på individen. Som sagt, vårat 23 åriga arabsto har inte mycket att komma med gångartsmässigt men hon är högt älskad och är en trevlig ridhäst iaf. Men visst, vill man satsa lite, så kanske man skulle önska ngt mer gång :laugh:

Jag har ju också haft halvblod runt mig hela livet och den ser verkligen inte ut som ett halvblod enligt mig!

Ja, jag har inte tiden just nu att ha häst. G är ingen lycklig häst om han står i en hage och skrotar alltför länge, så därför blev jag tvungen att ta det beslutet.
Har ju en liten knodd på 7mån och meningen är att vi ska ha ett barn till inom en snar framtid, så jag får fokusera på familjen nu och ta igen hästeriet när tiden infinner sig igen. Jag mådde inte heller bra av att ständigt ha dåligt samvete för att jag inte hade tid att ta hand om hästarna som jag ville.

Cornelia- Tack :) Markbundna rörelser har han, men som sagt.. Väldigt behaglig!

CK Tycker du inte att Aul Magic ser ut som en arab?
Han är såå fin, ser ut som en arab och rör sig som en arab.
Magic Aulrab som är nära släkt med honom är en av mina favoriter.
Jag vill inte ha halvblodsrörelser på mina araber, halvblod går ju inte att sitta ner på i traven.
Ingela

Inte på ridbilderna. Antagligen för att rörelserna är mil ifrån vad man vanligtvis ser på araber.
Sen verkar den lite "överrörlig" i kotleden. Antagligen det Annika L kalla knyck?
Tycker det ser väldigt märkligt ut, faktiskt.

Kanske det jag reagerar på också .... kunde inte definiera det riktigt.

Här kommer en till som antagligen blir sågad jäms med fotknölarna, men det är ok, jag tycker det är lärorikt och intressant.

Dessutom är klippet mer än vanligt uselt och väldigt kort. Hade nyss fått min nya kamera och kunde inte med den för fem öre.:o

http://www.facebook.com/photo.php?v=505604706137764

Fast på den videon kan man ju inte göra någon bedömning av gångarterna,
hästen schasas i en hage med något prassligt = spänd häst som springer och fnyser.

Tycker också det är svårt att bedöma gångarter på sådana filmer. Om man ska bedöma gångarter är det bättre att koppla hästen till en longeringslina och låta den springa (utan att showa!).

Men den var fin Cornelia. Är det din arab? :)

Ja, min gamla ponny kunde trava med knäna uppe vid näsborrarna om man hetsade upp henne tillräckligt. Min fina tjej!

Kanske dumt att jag la ut den, men blev sugen på att höra vad ni säger!;) Jag har ingen annan video på honom, och dagen efter åkte han på inridning hos Eva Palmaer. Som jag skrev; den är jättedålig.
Fast jag tycker att han rör sig bra; han har mycket bakbensaktivitet och lätthet i sina rörelser. Jag har många hästar, och han är en av dem som rör sig bäst.

Ja, Dressyrteamet, han är en av mina 13 hästar!

Vad roligt att han är på inridning. Vad spännande :) Då får vi väl givetvis mer rapporter hur det går sen då? :) Är fortfarande imponerad av ditt hästantal :D

Han är "färdiginriden" eller vad man ska säga och ska till en distansryttare nu för träning och tävling.
Får jag möjlighet att visa någon mer filmsnutt på honom framöver ska jag förstås göra det. Har bara vanliga foton från inridningstiden.

Oh vad kul det är att det har blivit lite diskussion! :D

Jag själv har varit borta från buke en tid, jobbat sjukt mkt.
Men igår hann jag med en kort promenad med Fille, promenaden var väl 1,5 km och så "red" jag 1 km ungefär. Pigg och glad var han! Väldigt lätt trav att sitta ner i har han! Satte mig ner när vi blev lite oense om det skulle vara trav eller skritt ;)

En bild som är tagen på honom när jag står och ska stretcha honom på andra sidan, jag står uppepå en stol :p

Det är ju trots allt en bildtråd!

403642_10151365480846223_431762525_n.jpg

Överrörlig är nog bättre ord. Som jag förstår så är inte överrörlighet av godo. Slits fel och artrosen ligger eventuellt på lur. Sen får jag inte ihop det hur en arab skall komma snabbt framåt när det skall "knyckas" först. Å andra sidan jublar publiken på shower när "hästknyckare" kommer travande och tycker att rörelserna är fantastiska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
917
· Visningar
22 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024