Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Den var verkligen läcker.

Dock är det ju ett Halvblod :)
Dessutom verkar det som den är död om man läser kommentarerna under filmen.
Men rörelserna var det verkligen inte fel på.

Nej, stopp nu! Som sagt, är det halvblodet vi ska ha som rättesnöre?! Varför ska den rasen stå som värdepelare? Då kan vi ju lägga ner all avel som handlar om att bevara en sund (i alla fall tidigare ....) stark och smidig liten häst och börja avla på dem som ligger över 160 i mankhöjd och har rörelser som ett halvblod ... för sådana araber finns, men de är inte speciellt arabtypiska!

Det här spårar ur lite tycker jag. De som har bedömt RB med 20 på rörelser vet hur en arab ska röra sig. Jag hade inte tackat nej till sådana rörelser hos mina hästar. En häst som rör sig på det viset kan man utveckla, höja i formen osv, även om det arbetet inte är gjort på just honom.

Är det möjligen så att man tar chansen att dissa en av Sveriges bästa arabhingstar när den ges ...?

Och om jag inte minns helt fel så var det debatt kring halvblodens rörelser tidigare, man ifrågasatte "schwedengang" eller vad det kallades, och menade att det var alltför energikrävande och oekonomiskt att röra sig så. Det var bara för publiken, inte till någon nytta. Kanske avlar man annorlunda nu, vad vet jag som inte vet något om halvblod. Och inte vill veta heller, eftersom det är araben som ligger mitt hjärta närmast!

Jag har inte dissat Rohara Baccara, om det är det du menar. Vad jag har försökt göra, är att överbrygga de kommunikationsproblem som uppstått i tråden, pga olika definitioner av "rörelsemaskin" och "rörelser"; då en del av de som deltagit i diskussionen inte håller på med araber. Det är fullt förståeligt att de blev besvikna när det pratades om "rörelsemaskin" och de sen såg RB på töm; då de hade andra förväntningar.

Hade jag haft en film på lager med en arab som rör sig som Greetings hade jag gärna lagt upp den istället, som exempel på vad jag anser är bra rörelser. Hans rörelser är dock inget specifikt för ett halvblod; han hade mycket väl kunnat vara en arab. Araber kan röra sig så. Det handlar enbart om grundläggande saker som takt, balans, bärighet. Inget märkvärdigt.

Nej då, jag menar inte att just du har dissat RB! Vi har nog flera här som har hjälpt till lite i så fall ...:o

Men jag är faktiskt lite rädd för just detta, att halvbloden blir mallen för hur en häst ska se ut och röra sig. Det är klart att en arab kan röra sig bra, men de är inte byggda som ett halvblod och ska inte vara det heller.

Även detta måste väl handlar om arabtyp, att man ser även på rörelserna att det är en arab?

Jag vill inte heller ha struttiga, korta rörelser, och det vill väl ingen som håller på med hästar. Men jag skulle vilja definiera vad som är typiskt för bra rörelser hos en arab. Utan att ha halvbloden som måttstock!

Nu har jag också tittat på halvblodsklippet, och detta är mina reaktioner på det:

Stora luftiga rörelser, men hur energisparande är de? Hur långt orkar man springa med den aktionen? För det är ju faktiskt det araben är avlad för i botten.

Hästen går i mycket högre form än vad RB gör i frihet i det aktuella klippet.

Och så upptäcker jag att jag frågar mig själv varför dessa stora luftiga rörelser är önskvärda. Jag har tjatat om att jag vill att araberna ska ut och tävla i dressyr, och det vill jag verkligen, men inte till priset av att man måste avla fram dessa rörelser. Jag vill att man ska se arabens andra kvaliteter i dressyren; samarbetsvilja, spänst, lätthet, elegans.

Så, fler åsikter, jättekul att det blir diskussion! Har saknat det länge här!

Även detta måste väl handlar om arabtyp, att man ser även på rörelserna att det är en arab?
Rörelserna hos en arab är definitivt något som utmärker dem som den enastående ras de är; det ska synas på långt håll att här kommer en arab; dansande fram med stolt hållning, med lätthet i stegen, "utan att lämna fotspår".

Fin häst.
Men hade den varit med när jag kollade på OS-dressyren hade jag inte märkt att det var en arab.

*KL*

Med risk för att bli sågad vid fotknölarna, så lägger jag ändå ut den här lilla videon på min drömhäst (som nu är såld).
Jag erkänner att jag inte kan någonting om hur en häst SKA gå och hur alla benknotor ska sitta ihop. Det enda jag vet är att JAG tyckte att han var himmelsk att rida :love:
Min stora kärlek Gallardo!
http://www.youtube.com/watch?v=FkyrGyxKIH0

Håller med dig, CK! Och om RB hade fått samma utbildning som denna häst, tror ni inte att han hade kunnat röra sig så då?

Där han visas lös är det samma slowmotion som alltid, och samma "häng" i steget som man vill visa. Tycker inte att det var något exeptionellt med hans rörelser i frihet, men han är jättefin riden. Och ser ut som ett nätt halvblod. En sån arab vill inte jag avla fram.

Fast denna blev ju typ ridhäst i 15 års ålder, läs undertexten på filmen :laugh: så vad menar du med samma sorts utbildning? i så fall ligger ju RB steget före så att säga.

Nej, varför skulle du bli sågad? Finns ingen anledning!:)
I så fall blir jag också sågad nu (men det blir jag förstås rätt ofta ...;)) när jag säger att jag gärna skulle suttit på din häst! Taktmässig, mjuk galopp, markbunden men ser mycket behaglig ut. Traven ser man inte mycket av, och han har kanske rätt markbundna rörelser, men återigen- araben är inte avlad för de där stora höga benlyften!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
916
· Visningar
22 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka