Sv: Arabiska fullblod
KL*
Jag tänker nu hålla med alla
Där är det ingen tvekan om att det är en arab som rids. Trevligt.
Agree
Chocco är underbar och fantastiskt duktig men några superrörelser har han inte.
Jag håller med här också. Jag tycker att han är slående lik min häst, lite markbunden, dabadab dabadab dabadab i galoppen osv. Det är för mig ganska typiska arabrörelser, men jag kanske är färgad av att min egen häst är sån.
Men som du skriver, han slår ju halvblod med "bättre rörelser" vilket visar att det som han o hans ryttare åstadkommer är att visa upp en välskolad häst som utför momenten korrekt. (Vilket ju är hela poängen med dressyr.)
Om en arab som inte ens har superrörelser kan komma till Intermediare, säger inte det oss någonting?
MEN/OCH
Lösgjord, taktmässig, framåtgripande, inga jätterörelser men välbalanserade.
Japp. Är det inte detta som vi vill ha i en ridhäst? En ridhästs jobb är faktiskt att kunna balansera upp både sig själv och sin ryttare medans den utför det jobb som man begär av den. Inget mer inget mindre. Har inte de krav som man har utöver det, mest med mode att göra?
Jag blir lite förundrad över att man lägger upp film på ett halvblod och menar att det är vad vi ska sträva efter hos araben. Kan knappast tro att man hittar sånt i t ex en ardennertråd, att såna gångarter borde man avla fram hos ardennrar
Jag hoppas verkligen att det inte blir en utveckling ang. spektakulära rörelser på samma sätt som det varit ang. dish.