Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Det är väl ingen som säger att hästen har artros.
Det sägs bara att djur kan få problem av att röra sig på ett visst sätt. Vilket många inte tänker på.

Då är det många araber som är drabbade då det är mer vanligt än ovanligt att dom rör sig med tex. rakare ben i trav o främst galoppen. Videon jag visar... visar en arab med rätt bra galopp ändå för rasen.

Härlig attityd. Dock rör han sig i obalans med sänkt rygg och skottar bakom sig, vilket inte blir bättre av nedförsbacken. Filma gärna på plan mark nästa gång. Hur gammal är han?

Lösgjord, taktmässig, framåtgripande, inga jätterörelser men välbalanserade. Så tycker jag, gillar det jag ser.

Han är född -08.
Som sagt, dagen efter åkte han på inridning och nu åker han därifrån direkt till sin distansryttare. Ska se om jag framåt våren, när jag hälsar på honom, kan få lite bättre film på honom!

Första gången jag ser film av Chocco, har bara sett bilder tidigare. Där är det ingen tvekan om att det är en arab som rids. Trevligt.

Chocco är underbar och fantastiskt duktig men några superrörelser har han inte. På den här filmen rör han sig mycket bättre än när jag såg honom live på en dressyrtävling. Men på den tävlingen fick han ändå bättre poäng och placering än flera halvblod som hade "bättre" rörelser. Så det är inte allt!

Och jag vill inte bli missförstådd, jag tycker C är en fantastiskt duktig häst och likaså ryttaren.

Jag gillar det man ser av Ffenix. Ska han bli distanshäst är det nog så viktigt att han kan trava fort i nerförsbackar ;)

Jag tror säkert han kan få helt andra (show)rörelser om han står i showträning i några månader.
Att han inte rör sig som ett halvblod ska man bara vara glad för...

Gör det, skulle gärna se mer av honom. Kan nog bli en riktigt trevlig häst när han får lära sig att balansera upp sig och sätta under sig. De första sekunderna innan det bär av nerför ser det riktigt trevligt ut. Hade jag varit spekulant på unghäst hade jag definitivt velat se mer av honom efter den filmen. :)

På tal om nåt annat så tycker jag du ska utveckla din website. Mer bilder o film. :p

Hahahaha, där fick jag! Har RÄTT dåligt samvete för den ussla hemsidan .... Blir liksom aldrig färdig till att ta itu med den .... Kan vara för att jag inte riktigt gillar att jobba med just den, trivdes bättre med den jag hade tidigare. Kanske borde byta ....

KL*

Jag tänker nu hålla med alla :D

Där är det ingen tvekan om att det är en arab som rids. Trevligt.

Agree :)

Chocco är underbar och fantastiskt duktig men några superrörelser har han inte.

Jag håller med här också. Jag tycker att han är slående lik min häst, lite markbunden, dabadab dabadab dabadab i galoppen osv. Det är för mig ganska typiska arabrörelser, men jag kanske är färgad av att min egen häst är sån.

Men som du skriver, han slår ju halvblod med "bättre rörelser" vilket visar att det som han o hans ryttare åstadkommer är att visa upp en välskolad häst som utför momenten korrekt. (Vilket ju är hela poängen med dressyr.)
Om en arab som inte ens har superrörelser kan komma till Intermediare, säger inte det oss någonting?

MEN/OCH

Lösgjord, taktmässig, framåtgripande, inga jätterörelser men välbalanserade.

Japp. Är det inte detta som vi vill ha i en ridhäst? En ridhästs jobb är faktiskt att kunna balansera upp både sig själv och sin ryttare medans den utför det jobb som man begär av den. Inget mer inget mindre. Har inte de krav som man har utöver det, mest med mode att göra?

Jag blir lite förundrad över att man lägger upp film på ett halvblod och menar att det är vad vi ska sträva efter hos araben. Kan knappast tro att man hittar sånt i t ex en ardennertråd, att såna gångarter borde man avla fram hos ardennrar :crazy:

Jag hoppas verkligen att det inte blir en utveckling ang. spektakulära rörelser på samma sätt som det varit ang. dish.

Jag blir lite förundrad över att man lägger upp film på ett halvblod och menar att det är vad vi ska sträva efter hos araben.

Jag hoppas verkligen att det inte blir en utveckling ang. spektakulära rörelser på samma sätt som det varit ang. dish.
Du skriver att "man" lägger upp filmer på halvblod och eftersom det var jag så kan jag kommentera det. Känn ingen press på en fortsatt diskussion med mig, om du inte vill. ;)

Filmen på Totilas la jag in som en jämförelse; han är ju en annan häst som blivit kallad "rörelsemaskin" och känd utanför arabfolkets kretsar, för att visa vilka olika miljöer dessa två hästar jobbar i - och därmed vilka olika grunder det finns för bedömning av deras rörelser. Därmed klargjordes orsaken till den kraftiga reaktionen på RB's film; skilda förväntningar.

Filmen på Greetings la jag in som exempel på en häst med i mina ögon bra rörelser. Som sagt hade han lika gärna kunnat vara en arab. Han har i filmen inte alls de spektakulära framåtgripande rörelser som annars är eftersträvade för halvblod i dressyren. Han har inte ens överdrivet luftiga rörelser; däremot så vilar han på steget och har en fantastisk takt, balans och bärighet. Något som bör eftersträvas inom alla raser man har tänkt sig att rida på. Ang avel så finns araber med de här kvalitéerna redan.

Filmen på Greetings la jag in som exempel på en häst med i mina ögon bra rörelser. Som sagt hade han lika gärna kunnat vara en arab. Han har i filmen inte alls de spektakulära framåtgripande rörelser som annars är eftersträvade för halvblod i dressyren. Han har inte ens överdrivet luftiga rörelser; däremot så vilar han på steget och har en fantastisk takt, balans och bärighet. Något som bör eftersträvas inom alla raser man har tänkt sig att rida på. Ang avel så finns araber med de här kvalitéerna redan.

Jag håller inte med, jag tycker inte alls att han hade lika gärna kunnat vara arab. Och han var inte spektakulär nej - han hade inte kommit till OS - men det var helt klart halvblodsrörelser.

Chocco har också takt, balans och bärighet. Han hade inte kunnat tävla på så hög nivå utan att ha det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
917
· Visningar
22 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka