Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

*kl*

Min kunskap i området fulländad häst är långt ifrån bra men den här hästen skulle jag velat sett i verkligheten. :love:

Muscat

Kanske är lättare om vi tar upp döda hästar. Emiliusz (smörar lite ;))hade, enlig min uppfattning, väldigt bra rörelser som han också har nedärvt. Jag minns också min storfavorit TC Kashmir....fina, fina rörelser.

Jag har aldrig sett Emiliuzs faktiskt, finns det någon video på honom? Vad jag minns så var han väldigt bra byggd, så han borde ju röra sig bra!

lulski: Muscat är en favorit hos mig. Gillar honom mkt!

KL
Mina personliga reflektioner:

Fråga: ECAHO= galoppmeriter?
Filmen på Pamela är jag inte så förtjust i.
Jag tycker inte om då man rider på stång så tidigt i utbildningen, hon går på bogarna och bakom lod-inte ärligt på bettet. Stången ska, enligt mig verka först genom sin tyngd.
Rörelserna är inte taktfasta utan stressade. Jag tycker mycket om henne och vet vad hon kan. Filmen speglar inte det.
Jag skulle inte börja i den änden, fast jag kan förstå tanken i att man inte ska rida i undertempo på unghästar. Fart och balans, men det måste finnas takt!
Så rörelsemässigt på filmen är jag besviken, men hon är ju bara barnet-träningen borde anpassas därefter.
Hon är ett sto jag gärna skulle ägt, exteriört i min smak!

Chocco och Linda: har gjort det jättebra. Meeeen: bakbenen släpar efter och ryggen är för sänkt.
Dom har jättefina resultat, det ska man inte ta ifrån dom ( Linda, ta inte illa opp nu). Önskvärt är för mig mer samling.

RB: no comments

Ffenix: Kan inte se filmen!

Fille: Han har kort kors och låst bak, samma med bogarna.
När han hoppar får han inte upp framdelen, bakdelen stel och han struttar och byter galopp bak.
Du får återkomma med video då du anser han visar sig från sin bästa sida, jag är inte lika begeistrad som du. Men han har en takt i kroppen som jag hoppas kan utvecklas.

Jag som har en Emiliusz- son har aldrig sett honom mer än på bild .... Skulle mer än gärna se en video på honom!

Muscat är en av mina mmmmmmm:d!

Ja, när man börjar fundera över vad som verkligen är en arab på ens näthinna, då dyker vissa hingstar upp ....
Muscat är en, Exelsjor är en annan. Nariadni, Ali Jamaal, Ganges .... Hingstar med hur mycket utstrålning och power som helst! Finns säkert mycket negativt att säga om deras rörelser och så vidare, men de har fastnat på min näthinna. Skulle vara evigt tacksam om jag fick nåden att föda upp en sådan hingst!

Knapplån

Jag gillade en arabhingst jag fick rida en del som yngre. Han heter Brask. Inte ngn wow häst men väldigt trevlig.

Som jag redan har förklarat för dig så kan du inte bedömma hans rörelser utifrån den videon. Han var så sned att han knappt kunde ta ena galoppen alls. Och därför blir det då korsgalopp. Självklart var han kort och struttig i galoppen då, det är han inte nu. Låsta bogar har han inte, och hopptekniken påminner väl om de flesta araber som bara har hoppat några få ggr tyvärr ;)

Hindret är ju som högst bara 1 meter, så det är ju inte som att han behöver kämpa direkt.

I dagsläget påminner han mkt om sin mor när hon var i hans ålder, förutom att han rör sig bättre, har mer takt och framförallt bär sig betydligt bättre.

Tror du mig inte ang det sneda bäcknet så är det bara att höra med "Gomir" då hon behandlade honom mot det, och ska väl få komma ut framåt vårkanten och klämma o känna på honom igen o se vart vi står då.
Trots hans sneda bäcken så fanns det då inte några låsningar i frambenen på honom, vilket ju är väldigt överraskande.

Jag tror dig :)
Jag har sett alla videos som är ute.
Två hoppfilmer, ganska likadana. En utställningsfilm, vuxit på sig men fortfarande stel/kort. Dom där jättestora rörelserna du säger han har ser jag tyvärr inte, så jag får i sådana fall be dig återkomma ifall du anser att han inte var i form. Jag ser bara videos, inget in natural :)

Han rör ju inte benen så mkt, men han är högt över marken när han rör sig och har en steglängd som överträffar Pselmas rejält. Hon känns som en liten ponny efter att jag har suttit på Fille.

Så det är ju rätt rejält skillnad på hans typ av rörelser och tex Muscat som vi såg i tråden för inte så länge sen.

De du nämner nu är inte alla videos som finns ute, så frågan är hur noga du har kollat då? ;)

Oavsett så tror jag på honom, dommarna ger honom bättre poäng än Pselma på både typ och rörelser, och min dressyrtränare tror på honom. Däremot så kommer han behöva mkt tid. Han är valpig och fortfarande extremt tunn över rumpan sen han stod så mkt på boxvila. Nu har han börjat bredda lite över ryggen, så forhoppningsvis följer resten av kroppen med snart.

KL
En sak som man kan vara tacksam för här är att flera har en brasklapp i fickan. Har åsikter såsom "i min smak" och "enligt mig" och är enligt min uppfattning då ( ;)) inte faktagrundande kritik utan just specifkt för den personen och dess uppfattning.

*kl*

Nu pratar jag generellt, detta är inte en kommentar till någon av hästarna som diskuterats.

Att filma hästar så det ser bra ut är inte lätt... nu menar jag inte att manipulera filmen utan att helt enkelt få hästen att visa hur den är IRL. På en utställning har du en chans att få bra film per häst (ok, fler om den går till championat etc). Sedan beror det VÄLDIGT mycket på den som visar om det blir bra film. När jag klipper ihop utställningsfilmer är jag liksom tvungen att använda det jag fått...

När jag filmar i en mer kontrollerad situation är det mycket film man slänger... helt enkelt för att det inte är bra film (fortfarande, vi pratar inte om att manipulera eller ljuga).

Personligen skulle jag inte döma ut en häst efter att ha sett en film på den, jag vet hur lätt det är att få en mkt bra häst se ut som skit om det är fel filmat.

knapplån

Jag lämnar diskussionen om hingstar o dylikt. Vill inte riktigt blanda mig in i det ämnet mer. Däremot önskar jag se mer välridna araber i tråden :) Vilka tränar och tävlar sina aktivt? Vore ju kul att ta del av era erfarenheter. Hur upplever ni det osv? Finns säkert flera läsare som inte yttrat sig ännu. Träd gärna fram och berätta :) Vad har ni för mål etc?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
919
· Visningar
22 168
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar