Arabiska fullblod del 2

Nu får Angelique vara ute igen! :) Igår var hon i liten sjukhage några timmar på eftermiddagen, det gick bra. Angelique lyckas dock med att rulla, att bocka och stå och äta i hage som är ca 5 x 7 meter... Mycket lyckligare ponny. Idag är tanken att hon ska få vara ute över dagen, släppte ut henne imorse och hoppas att hon står kvar när jag kommer till stallet efter jobbet.

Såret börjar se riktigt fint ut. Det glipar mindre och mindre, och läker äntligen. Förhoppningen är att hon ska kunna gå i lite större hage i nästa vecka och få börja jobbas lite i skritten så hon kanske kan börja bygga lite av de muskler hon tappat av att stå på boxvila.

Hej!

Världens finaste arabprinsessa har nu påbörjat livet som arbetshäst på gården. Igår testade vi att sladda ridbanan för första gången. Trots att nätet var otäckt och allt var ganska konstigt accepterade hon snabbt att dra nät och allt. Och hon står numera helt still när matte fixar med linor och snören och svänglar och allt möjligt annat dumt man kan trassla in sig i:-). Superduktig! Kanske dags för matte att ta mod till sig och ringa inköraren och se om han har möjlighet att komma ut och bedöma om det är en körbar häst på riktigt :-).

/Lavinia

DSC09552.JPG

Vi har anmält oss till Finska Riksen.. Samt till English Pleasure på samma gång HJÄLP!

Pojkvännens fjärde lektion. Han försöker träna på lättridning. Det är ju svårt att sätta sig och ställa sig i takt med att hästen travar. Tror ni Galishimo bekymrar sig om det? NÄ det gör han inte. Galishimo kämpar stenhårt för att vara läromästare... Jag älskar den här araben bara mer och mer... :love:

Så fin ponny! Förstår att du älskar den lilla araben mer och mer. Ni har ju verkligen utvecklats! :)

Angelique går ute i sjukhage. Det går att galoppera, göra bocksprång och rulla sig på en yta av ca 7 x 5 meter.... Jag väljer att inte se.

Såret ser mycket bättre ut. Jag bytte bandage igår, nu glipar det bara en halv cm och är nästan inget kleggigt alls. Angelique är väldigt pigg och väldigt på tårna, men hon uppför sig både till och från hagen. Är faktiskt riktigt imponerad av hennes tålamod. Hon har stått på boxvila 3 veckor, ensam inne dagtid, går nu i minimal sjukhage, och hon har tagit det hela mycket bättre än jag hade förväntat mig. Att hon däremot avskyr att jag håller på vid hennes sår och att hon numer även avskyr att lyfta vänster framhov har jag faktiskt förståelse för, och lyftandet av hovar kommer vi få träna mer på, men då när det inte innebär att jag ska lägga om sår eller göra rent det...
Nedräkningen till flytten pågår för fullt. Jag ser framemot det. Just nu står till och med hästtransporten utanför dörren här hemma (Parkerad mellan hus och garage med ca 10 cm till godo på varje sida). Vi är med andra ord ganska redo att bege oss.

Ni kommer att sopa mattan där borta! Åker ni med hela trion? Eller bara speciellt utvalda?
Det blir bara Breeze som får följa detta år.. måste spara på slantarna lite :) :D Hade funderat på att anmäla Meciliah också men så tappade jag min nya telefon i marken och blev tvungen att köpa ännu en ny.. haha.. klantskalle jag :)
Mellizza lovade jag ifjol när hon gick så bra på Riksen att hon aldrig mera skulle behöva åka så långt på någon utställning igen :)

10178072_10153018250479112_752509429213952807_n.jpg

Förstår vad du menar, är inte billigt att visa häst. Men kul att få visa erat nyförvärv! Håller tummarna för er
Hur gick det för Mellizza förra året, för den med dåligt minne? Är det långt att åka? När går den?

Förstår vad du menar, är inte billigt att visa häst. Men kul att få visa erat nyförvärv! Håller tummarna för er
Hur gick det för Mellizza förra året, för den med dåligt minne? Är det långt att åka? När går den?
Det beror på hur man ser på långt.. men det är 50 mil enkel väg så för en gammal häst blir det väldigt slitsamt. Ifjol var det närmare 30 gradet i skuggan under Showen. Utställningen är i slutet av Juli 25 tror jag om jag inte minns fel. Mellizza blev klasstvåa ifjol samt bästa veteran :)

Det beror på hur man ser på långt.. men det är 50 mil enkel väg så för en gammal häst blir det väldigt slitsamt. Ifjol var det närmare 30 gradet i skuggan under Showen. Utställningen är i slutet av Juli 25 tror jag om jag inte minns fel. Mellizza blev klasstvåa ifjol samt bästa veteran :)
50 mil enkel är långt, kudos till alla som är drivna nog att åka så långt för utställning och tävling med sina hästar.
Låter som ett vettigt löfte faktiskt, hon är väl kring 20 nu?
Håller tummarna för din nya, ska bli spännande att se bilder samt resultat från showen :) :up:

50 mil enkel är långt, kudos till alla som är drivna nog att åka så långt för utställning och tävling med sina hästar.
Låter som ett vettigt löfte faktiskt, hon är väl kring 20 nu?
Håller tummarna för din nya, ska bli spännande att se bilder samt resultat från showen :) :up:

Tacks å mycket! det skall bli väldigt spännande att se jur hon går, har ingen aning faktiskt. Hon lär åtminstone gå mot stoet som blev BIS ifjol och hon var ruskigt fin :)
Mellizza är 21 år så hon börjar ha ett par år på nacken. hon är fortfarande pigg och kry men långa bilresor märker jag att gör henne trött..

Tacks å mycket! det skall bli väldigt spännande att se jur hon går, har ingen aning faktiskt. Hon lär åtminstone gå mot stoet som blev BIS ifjol och hon var ruskigt fin :)
Mellizza är 21 år så hon börjar ha ett par år på nacken. hon är fortfarande pigg och kry men långa bilresor märker jag att gör henne trött..

Är man 21 år tycker jag man har rätt att stanna hemma om man trivs bäst med det! :)

Angelique går numer i stor sjukhage. Den är ca 20 x 7 meter. Det går utmärkt att trava runt i den och att äta det lilla gräs som fanns vid staketkanterna...

Såret läker, men väldigt långsamt. Jag har from igår testat att linda henne lite mindre, nu har hon kompress, polsterlinda, vetflex för att hålla på plats och ett vanligt stallbandage utanpå det. Det satt i alla fall på gårdagens promenad, satt på plats innan jag släppte ut henne i morse och jag hoppas att det fortfarande sitter på plats på eftermiddagen. Om inte så får jag väl återgå till den jobbigare varianten med massor av bomull och gaslinda...

Igår blev motionen en promenad runt ridbanan och upp till stallet, ca 15 min i lite rask skritt. Iförrgår fick hon "jobba" i ridhuset i skritt. Vilken liten arbetsmyra jag har, hon försöker göra så rätt och blir så frustrerad när hon inte förstår eller inte får till det helt perfekt. Vi jobbade från marken, 15 min i skritt.

Dessutom har det regnat idag, så jag håller alla tummar för att hagen inte är lervälling i eftermiddag. Imorgon ska det vara uppehåll, men det ska regna både onsdag och torsdag. Känns som att vistelsen i sjukhage kommer få begränsas till kortare dagar. (Hon får ju inte stå i lera pga såret.) Sen i helgen flyttar vi. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka