Arabiska fullblod del 2

Dagens OmNom:

Stallägaren bygger om hagarna och har amstaff-vovven med sig i det höga gräset. Hästarna i hagen brevid flyger runt som löv i vinden: det smyger ju runt ett LEJON!!! i hagen brevid. Nemah sover på stallplan. Sen ska vi gå förbi mellan lejonet och de galna hästarna. Fina fröken Ne tittar på jycken som smyger i gräset, tittar på de galna hästarna i hagen brevid, skakar på huvudet och konstaterar att "det är ju bara ett lejon, puckon!". Bryr sej inte det minsta.

Sen får hon gå ut i hagen till sina minions, det går knappt att få ut henne för där är ju den hemska otäcka gråa shetlandsponnyn, som säkert äter arabprinsessor till lunch. *suck*. När jag sen ger lunch vågar hon inte äta i de första 5 högarna- den arabhästätande shettisen är ju i närheten...

Men hon är världens finaste pålla även om hon inte riktigt vet vad för djur hon är :-)

/Lavinia

2ise0wx.jpg
[/IMG]Najaad blir tre månader i morgon! Han har nästan fällt av all fölpäls och känner sig som en riktig hingst verkar det!
2ise0wx.jpg

1zyko5j.jpg
[/IMG]
1zyko5j.jpg

Så fin han är Tempen <3

Lavinia: inte lätt att veta vilken djurgrupp man tillhör alla gånger. Meciliah tror också med jämna mellanrum att hon är en hund.. Ifall hon är häst så tror hon att hon är en ardenner. Efter att hon blev avvand så blev hon bästa kompis med två ardennerston och efter det har hon varit övertygad om vilken typ hon tillhör.

Bjuder på Bonusbilder av Breeze när jag provred henne första gången. ni får ha överseende med att jag sitter som ett skräp för tillfället.. Skall börja ta ridlektion igen nästa vecka har jag bestämt :D :)

Hon är sjukt frolig att rida måste jag säga

10011860_1438296369826145_2776850455150328848_o.jpg

10499557_1438296363159479_1757183716048703963_o.jpg

11067937_1438296413159474_288295918149894953_o.jpg

Så fin han är Tempen <3

Lavinia: inte lätt att veta vilken djurgrupp man tillhör alla gånger. Meciliah tror också med jämna mellanrum att hon är en hund.. Ifall hon är häst så tror hon att hon är en ardenner. Efter att hon blev avvand så blev hon bästa kompis med två ardennerston och efter det har hon varit övertygad om vilken typ hon tillhör.

Bjuder på Bonusbilder av Breeze när jag provred henne första gången. ni får ha överseende med att jag sitter som ett skräp för tillfället.. Skall börja ta ridlektion igen nästa vecka har jag bestämt :D :)

Hon är sjukt frolig att rida måste jag säga

10011860_1438296369826145_2776850455150328848_o.jpg

10499557_1438296363159479_1757183716048703963_o.jpg

11067937_1438296413159474_288295918149894953_o.jpg
Vacker som en dröm:love::love::love:

Dagens OmNom:

Vågar inte komma in från hagen, otäck shettis! Väl på stallplan får stallkompisens häst flipp och vill inte gå av stallplan. Fina Nomman bara tittar och skakar på huvudet. Inte ens när hästen backar in i henne rör hon sig särskilt långt. Det är tydligen skillnad på häst och häst, stor 170 cms = ofarlig. Liten 102 cm = jättefarlig!!

Sen var hon dessutom skitduktig när vi red:-) Världens bästa häst!

/Lavinia

Dagens Galishimo:

NUUU fattar jag poängen med att ha en arab! :love: Tycker min mest vart nervös och det känns som att allt jag gjort med honom krävt mer upprepningar än med andra hästraser jag hanterat. Men när det sitter så sitter det...

De senaste dagarna har Galishimo (sex år) fått vara nybörjarhäst åt Per, som aldrig ridit förut. Jag hade hjärtat i halsgropen från början, innan jag insåg att Galishimo fattat poängen precis och gör ALLT för att visa sin okunniga ryttare hur ridning går till. Jag har aldrig sett något liknande. Idag höll vi tredje "ridlektionen" och jag tyckte de kunde testa att galoppera. Galishimo tog det jättelugnt och försiktigt och var stenlydig. Per kunde bara åka med, och träna på att hålla balansen och inte skumpa. Snacka om att man blev stolt... och nästan.. chockad... O_o

persgalopp4.jpg

Persgalopp2.jpg

@Oh_really: Japp, nu vet du varför man har arab! :D En halvarab (i saligt minne) som ägdes av en vän till mig var tämligen elektrisk och inte helt lätt att rida. När hon var ponnyridningshäst uppe vid ridklubben var hon så orolig för att tappa de där minimänniskorna på ryggen att hon gick som på äggskal :love:

De som är bra har kvar sitt ursprung, dvs att de är beroende av sin ägare att överleva i öknen precis som att deras ägare var beroende av dem. De hästar som inte vågade gå in i tältet med sin familj i en sandstorm sorterades brutalt ut. En arab är självständig och stolt men samtidigt så hängiven sin ägare. Alla legenderna om araberna har ett korn av sanning i sig.

Håller med ovanstående helt och fullt! Det är det som är så fantastiskt med rasen, de läser av människor på en millisekund och vet när de själva måste ta ansvar. Plus att de gärna följer med in i huset och sitter i soffan om de får! :D:love:
Min gamla Yazz var på väg upp för vår stentrappa in i huset mer än en gång, men jag stoppade henne av rädsla för att hennes gigantiska mage skulle fastna i den trånga dörren in till glasverandan och att hon skulle ta med sig den ut igen....:cool:

Här är Korazon, ett hjärta av guld har han, så mild och vänlig och ändå med glöd i blicken när det krävs. Fast det ser man inte här... ;)
1609845_982116585153238_3630419562499998365_n.jpg

Dagens uppdatering om Angelique.

Igår bytte jag bandage igen, såret läker nu riktigt fint. Det glipar fortfarande ca 2 cm, men det läker i alla fall. Angelique är riktigt öm vid såret, och tycker inte ens lite om när något kommer åt i närheten. (Så vi fortsätter med sedering för varje bandagebyte.) Igår var hon tydligt halt efter rengöringen av såret, men jag hoppas att det bara beror på att det drar och svider i det. Idag ska vi ta bort stygnen. Ett av dem har redan lossnat av sig självt, men det har i alla fall hållit ihop en del.

Har även fått fakturan för akututryckningen, mindre rolig detalj som hästägare. Så onödig skada, så onödiga pengar, och framförallt så onödigt lidande.

Angelique har dessutom fått byta box i stallet igår. Pga lite olyckliga omständigheter fick en till häst flyttas upp till stallet. Tanken var att den skulle stå i boxen bredvid Angelique. (enda boxen i stallet som var tillräckligt stor) Angelique uppskattade inte sällskapet, så istället för att hon skulle sparka sönder box och sig själv så fick hon en annan lite mindre box... Så nu står ponnyn i en ponnybox.

Jag har även stillat ridsuget något under helgen, fick låna en stallkompis islandshäst. Så trevlig häst att rida och så roligt att rida igen. Jag saknar det och längtar till Angelique är hel igen.

Fortsätter på temat rehabuppdateringar,

Kiropraktorn/lasermannen/veterinären var här på återbesök sedan behandlingen för två veckor sedan. Fröken har inte blivit mycket bättre, lite mindre stel i framparti, men mer stel i bakparti och i ridningen (helt enligt rehabschemat) har hon burit sig snett med bakpartiet. Kiropraktorn som fick höra detta misstänkte genast att ena justeringen inte tagit, vilket får musklerna att krampa om i försvar från rörelsen. Liten kontroll av bakbenen så hade han konstaterat att så var fallet.

Och jo, muskulaturen satt hårdare denna gång, ca en timme av shockwave bara runt ena höften innan han åter justerade den sidan. Så nu gör vi samma rehabplan i ridningen i två veckor igen innan han kommer tillbaka.
Chockad och lättad blir man i såna här lägen när han säger att alla återbesöken ingår i första fakturan ( som nu börjar kännas billigare och billigare ) och det är oavsett hur mycket han behöver göra under återbesöket. Så även nu när han var här i 1,5 timme och bokar ännu ett besök! En ovanligt trevlig inställning bland hästbehandlare! :bow:

Uppdatering om förtsatta förbättringar kommer!

Dagens ponnyuppdatering.

Nu är stygnen borta. Fortsatt boxvila tills såret har slutat vätska sig, vilket kan ta allt från bara ett tag till en evighet. Däremot så får vi äntligen gå på små korta promenader. Tydliga order, inget studsande, inget skuttande och enbart skritt. Och håller hon inte skritt ute så får vi promenera i stallgången.... Så jag hoppas verkligen att ponnysen vill hålla sig i skinnet och uppföra sig.

De närmaste dagarna kommer vi även få lite mer svar på hur senor har klarat sig. Nu bör hon inte vara halt pga såret, så märker vi inte en tydlig förbättring gällande hältan de närmaste dagarna så blir det ytterligare undersökningar, men med annan veterinär.

Igår gick vi på en liten promenad. Vi gick ner till ridbanan och tillbaka, totalt tog det ca 5 min. Det positiva är att ponnyn uppförde sig riktigt bra. Inga studs, hon skrittade och lyssnade helt ok. Det negativa är att hon fortfarande är halt. Hon haltade lite på vägen ner mot ridbanan och haltade tydligt på vägen upp mot stallet.

(men nu har vi gått lite mer än halva vägen till sjukhagen, så det finns ett hopp om att hon ska få komma ut dit inom en snar framtid)

I övrigt så håller vi på att tränar på att lyfta framfötter på kommando, det går riktigt bra. (Försöker göra det lite roligt att lyfta fötter och att inte varje gång ska innebära att jag är i såret och gör illa henne.)

Nu blir det inga Omnom-uppdateringar på några dagar. Jag ska åka på SPA och nya medryttaren (supergullig tjej som avgudar Nomman) får ta hand om totto. För första gången på evigheter känner jag att jag verkligen kommer sakna min fina häst, även om det såklart ska bli jätteskönt med lite välbehövligt badande. Det är såhär det ska kännas att ha häst, roligt nästan jämt!!! (Idag fick fröken gå dressyr barbacka, var finast nånsin efter studslöshoppning igår och uteritt med fullblod med fart i i förrgår).

/Lavinia, trött men sååå nöjd med pållan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka