Arabiska fullblod del 2

Grattis @Lavinia !!
På hemmaplan har tantfröken haft besök av Veterinär/kiropraktor/Laserman allt i ett! Han hittade gott om låsningar varav en han trodde suttit i sedan hon fick föl för 10 år sedan! Han var grymt duktig och såg till hästens reaktioner väldigt noga, vilket jagg verkligen gillade!
Efter över två timmar hade musklerna mjukats uoo och låsningarna knakats, och jag ser med spänning fram emot att se hur hon rör sig imorgon när allt har lagt sig.

Uppdatering kommer då. =)

Hej!

Dagens uppdatering :-)

Jag har världens finaste häst!!!

Dressyren på lördagen var jag helt nöjd med. Vi fick de poäng vi förtjänade, Ne var superduktig, inte hennes fel att matte inte kan rida, förhoppningsvis kan jag lära mig det och göra min superfina häst mer rättvisa :-). Vi fick en kommentar från en stallkompis som inte kände igen oss när vi var så vita och välklädda!!! :-)

Hoppning på söndagen gick fort som 17, Ne hade helt galet kul och ville bara hoppa mer (vilket jag tolkar som ett tecken på att hon inte längre har ont, det var ju främst i hoppningen hon visade att hon hade ont tidigare). Det gick faktiskt så fort att vi blev placerade (nu hoppade vi bara 50 cm, men var felfria och på 3e snabbaste tiden- utan att ens försöka!!). Efter hoppningen kom en vilt främmande tjej fram och kommenterade att "du måste bara ut och hoppa med den där, hon hoppar ju superbra, använder ryggen och vilket huvud". Innan vi hoppade lämnade jag Ne till en tjej som höll henne och hon tyckte Ne var sååå väluppfostrad.

Så jag har fått massor av beröm för min superfina arabhäst, som verkligen betett sig som den perfekta sporthästen denna helg. Hon verkar gilla att tävla och tom ärevarvet (vårt första!!) var hon cool, trots en rosett som fladdrade precis vid ögat. Hon var tokladdad på söndagen när hon insåg att det var dags igen :-).

Så nu är jag toksugen på att tävla mer, men först ska vi träna lite till så vissa av oss blir lite bättre!

11425114_853268328042355_3811416330861664221_n.jpg
11236547_853268344709020_4212088293400359250_n.jpg

/Lavinia
Massor med grattis till er båda!!! :banana::banana:

Hej!

Dagens uppdatering :-)

Jag har världens finaste häst!!!

Dressyren på lördagen var jag helt nöjd med. Vi fick de poäng vi förtjänade, Ne var superduktig, inte hennes fel att matte inte kan rida, förhoppningsvis kan jag lära mig det och göra min superfina häst mer rättvisa :-). Vi fick en kommentar från en stallkompis som inte kände igen oss när vi var så vita och välklädda!!! :-)

Hoppning på söndagen gick fort som 17, Ne hade helt galet kul och ville bara hoppa mer (vilket jag tolkar som ett tecken på att hon inte längre har ont, det var ju främst i hoppningen hon visade att hon hade ont tidigare). Det gick faktiskt så fort att vi blev placerade (nu hoppade vi bara 50 cm, men var felfria och på 3e snabbaste tiden- utan att ens försöka!!). Efter hoppningen kom en vilt främmande tjej fram och kommenterade att "du måste bara ut och hoppa med den där, hon hoppar ju superbra, använder ryggen och vilket huvud". Innan vi hoppade lämnade jag Ne till en tjej som höll henne och hon tyckte Ne var sååå väluppfostrad.

Så jag har fått massor av beröm för min superfina arabhäst, som verkligen betett sig som den perfekta sporthästen denna helg. Hon verkar gilla att tävla och tom ärevarvet (vårt första!!) var hon cool, trots en rosett som fladdrade precis vid ögat. Hon var tokladdad på söndagen när hon insåg att det var dags igen :-).

Så nu är jag toksugen på att tävla mer, men först ska vi träna lite till så vissa av oss blir lite bättre!

11425114_853268328042355_3811416330861664221_n.jpg
11236547_853268344709020_4212088293400359250_n.jpg

/Lavinia

Stort grattis!! Hur gammal är hon, förresten? Ser jättefin ut. :)

Positiva nyheter!

Vi bytte bandage på Angelique igår. Det krävdes sedering för 600 kg häst för att få göra det, men men...

Såret ser fint ut, det var knappt någon svullnad alls. Ingen svullnad vid benet i övrigt, bara lite precis runt såret. Stygnen sitter fortfarande kvar och håller ihop det hela. Angelique är nästan ohalt i skritt på gången, så vi väljer nu att utgå från att både led och senor har klarat sig och är opåverkade. Ingen feber, inga tecken på infektion. Känns bra att även vår hemmaveterinär nu har kollat på såret, läst journaler och har koll på läget, lättare att fråga om det skulle dyka upp något.

Angelique börjar acceptera boxvilan, även om det är under protest. Hon är relativt lugn i boxen, men kan inte stå still på gången eller liknande. Till och med under sedering så ville hon vandra iväg och kika på annat. Pigg liten häst har jag i alla fall.

Så nu är det fortsatt boxvila så länge det fungerar tills stygnen är bortplockade. Vi håller alla tummar på en snabb och enkel läkning och att det inte blir några komplikationer.

Nu har Angelique tröttnat. Hon har använt natten till att försöka på alla möjliga sätt bryta sig ut ur boxen. Enligt en i stallet som fölvakar (och sover i stallet) så är ny variant att försöka tugga sig genom väggarna.

Jag tycker inte om detta alls.

Idag är det dags att byta bandage igen, nu gör vi ett försök med att sedera med gel (om detta fungerar tillräckligt, så slipper veterinär komma ut varje gång jag ska byta ett bandage). Fungerar det inte så har vi möjligheten att sätta en riktig sedering.

Du har mitt fulla medlidande.... Jobbigt som sjutton att ha en sårskadad häst, dels tar det så lång tid att läka ihop helt och dels känner sig hästen ganska fort pigg och glad igen och vill ut och galoppa med kompisarna....O_o
Har Korazon med sårskada just nu, det var ett par jobbiga veckor i början med flera besök av veterinären och jobbiga omläggningar. Men vi släppte ganska snart ut honom i en liten sjukhage tillsammans med en gammal welsh som har haft fång och bara får äta begränsat, så den biten har funkat bra.

Usch vad jobbigt.. boxvilal är det värsta som finns.. När Pirre stod på box och det inte fungerade gjorde vi en Minihage åt honom bredvid de andra hästarna och så gjorde vi "gångar" i minihagen så att han kunde skritta litegran i sin gång hage men absolut inte busa trava eller något sådant.. det fungerade för honom.. sen flyttade vi hagen vartefter så att han varje dag hade nytt gräs att tugga på..

Sedan igår på kvällen är boxen inkladdad i antibit-medel. Även bandaget är inkladdat.... (Igår på eftermiddagen var hon där och bet lite i det, så då blev det medel på.) Jag har inte alls en uttråkad häst... Hon började försöka lyfta ur brädorna i boxen (box utan galler och där fronterna består av liggande plank som bara är att lyfta ur i fall man vill ha lägre fronter). Smart är hon i alla fall.

Vi bytte bandage igen igår. Denna gång med gel-sedering vilket räckte. Det känns skönt så slipper jag ta ut veterinär för att kunna byta varje gång.

Såret ser fortfarande fint ut, det är en del svullnad och en del klägg i det, men enligt veterinären inte mer än vad som kan anses normalt.

Vi hade ju planer på att byta stall slutet av denna månad, och efter en del fundering så har jag bestämt att så fort stygnen är tagna, såret håller ihop tillräckligt bra för att transportera Angelique så flyttar vi (med andra ord, troligen i slutet av månaden som planerat). På nya stället finns dessutom möjligheten att bygga en liten hage i anslutning till andra hästar och utan att behöva ha särskilt långt mellan hage och stall.

Där vi står nu finns visserligen sjukhage, men den är just nu ganska lerig, avståndet till stallet är längre än Angelique ska gå och det syns bara en annan häst från den hagen. (Så skulle de ta in den hästen för att rida eller liknande så blir det inte så bra.) Så boxvila är det som veterinär fortfarande rekommenderar, även om Angelique inte alls håller med.

Har även fundering över hovslagarbesök. Angelique behöver snart skos om (eller i alla fall verkas av), men det känns inte så snällt att vara och bråka vid hennes ben alls. Misstänker dessutom att det kan bli ganska svårt för hovisen att sko/verka utan att röra kotan... Men å andra sidan, så är det en vecka till det inplanerade besöket... Ska ringa hovis och fråga hur hon ser på saken.

Hoppas det löser sig @Jen84 ! Jag tänker att om man väntar en vecka eller två med hovverkningen inte gör så mycket. Du kan ju titta på hur de ser ut. Hon jobbas ju ändå inte nu.

Jag har haft massor på arbetet och har haft svårt att "tagga upp mig" till ridning på kvällarna. Så jag har bara tagit Galishimo på lina och låtit honom finula med Cavaletti och kryss. Cavalettin tar han klockrent numera men krysset är han lite tveksammare över. Men han kämpar på! :)

cavaletti1.jpg

20150611_194231.jpg

Hoppas det löser sig @Jen84 ! Jag tänker att om man väntar en vecka eller två med hovverkningen inte gör så mycket. Du kan ju titta på hur de ser ut. Hon jobbas ju ändå inte nu.

Jag har haft massor på arbetet och har haft svårt att "tagga upp mig" till ridning på kvällarna. Så jag har bara tagit Galishimo på lina och låtit honom finula med Cavaletti och kryss. Cavalettin tar han klockrent numera men krysset är han lite tveksammare över. Men han kämpar på! :)

Jag tänker också lite så, och vi har ju ett kort skointervall på henne ändå (6 veckor mellan), så det borde inte vara hela världen.

Galishimo är ju så fin. Det är ju inte så "bara" att jobba på lina och kliva över bommar och kryss. Nyttig träning det också. Han ser väldigt fokuserad ut. :)

Uppdatering som lovat efter fuxtantens kiropraktorbesök:
Inga chockerande förbättringar, rör sig något mer rent än tidigare. Kan även delvis bero på att hon nu gått ute på nätterna ett par dygn.
Första ridturen efter behandling var igår helt planenligt. Hon gick gamska lika som tidigare i början, men efter en lång uppvärming i skritt (delvis i blåbärsriset helt offroad -vår specialitet) så travade vi lite lugnt och efter ett tag gick hon bättre.

Hoppas på lite mer förbättring innan återbesöket nästa måndag, för att kunna hoppas att det ska bli helt bra efter det...
Men tills dess glädere jag mig åt att det var en pigg tant på ridturen igår, vilket lovar väldigt gott om förbättring!

EDIT av förra inlägget, det var 19 årsedan hon fick föl, så den låsningen kan sitta ganska ordentligt.... O_o

Uppdaterar med mer on min underbara häst.

Idag tränade vi hoppning igen. Fröken hoppade helt magiskt fint, rev nog 1 gång och vägrade inte en enda. Jag minns tillbaka senast vi hoppade (4 år sen snart) och hon vägrade på allt, nu är det spetsade öron och satsar på allt som hamnar framför nosen! Hon tycker det är sååå skoj att hoppa!!!

Vi fick massor med beröm både hon och jag, det är vi inte vana vid! Kanske får jag lägga mina dressyrdrömmar på hyllan och inse att det är hoppning som gäller :-).

Efter hoppningen fick fröken en ny minion i hagen: Johnny, jättestor shettis på 102 cm (jämfört med NomNom som är 88 cm). Johnny bestämmer redan i hagen och ihopsläppet var löjligt lugnt.
11535799_856181521084369_3820889514424230243_n.jpg
11427670_856181517751036_2399310620416035393_n.jpg
11391404_856181514417703_2695629716728725627_n.jpg

/Lavinia, helt chockad över hur kul det kan vara att ha häst!

Dålig bild, men Korazon är så lik pappa Pakistan! Samma uttryck, samma knyck på halsen, samma färg, samma milda temperament....
Så fin!!! Precis en sån vill jag ha!

Angelique uppför sig över förväntan. Hon står inte så still, min hon är lite mindre rymningsbenägen. tempen varierar från 37,4 till 38,2. Såret såg geggigt ut vid förra bytet, så det ska bli intressant att se hur det ser ut idag. Vår vet kommer dessutom ut och kikar på det. Vid förra bandagebytet kunde vi ge mindre lugnande, så istället för dos för över 500 kg ponny, så kunde vi ta ungefär hälften av det. Och hon stod tillräckligt stilla.

Däremot så har hon börjat med att tugga på bandaget.... Så nu är det förstärkt med gaffatejp på utsatta ställen.... Hon har dessutom lyckats med att bita av ett grimskaft... :)

11402382_1435149563474159_6623571865365816261_o.jpg

10317582_1435149556807493_2870892508569120702_o.jpg
11138137_1435149473474168_287944434729314207_n.jpg

11401177_1435149463474169_5829573533756875793_n.jpg

10256851_1435149416807507_6917513325435211782_o.jpg

Nu är hon äntligen här. Fair Breeze helsyster till den Danske dressyraraben Fair Orkan. Hittills är jag supernöjd med henne. hon uppfyller alla mina förväntningar. jag har sökt och letat och sökt igen funderat och vridit och vänt. bestämt mig för att inte kolla instammar utan endast söka efter en häst som är Ridbar med rörelser och som har ett utseende som tilltalar mig. plötsligt dök hon upp från ingenstans och jag är så nöjd :)

11402382_1435149563474159_6623571865365816261_o.jpg

10317582_1435149556807493_2870892508569120702_o.jpg
11138137_1435149473474168_287944434729314207_n.jpg

11401177_1435149463474169_5829573533756875793_n.jpg

10256851_1435149416807507_6917513325435211782_o.jpg

Nu är hon äntligen här. Fair Breeze helsyster till den Danske dressyraraben Fair Orkan. Hittills är jag supernöjd med henne. hon uppfyller alla mina förväntningar. jag har sökt och letat och sökt igen funderat och vridit och vänt. bestämt mig för att inte kolla instammar utan endast söka efter en häst som är Ridbar med rörelser och som har ett utseende som tilltalar mig. plötsligt dök hon upp från ingenstans och jag är så nöjd :)
Hon är superfin juh! Ser ut att kunna röra sig riktigt bra med! Helt klart en häst i min smak, vilket inte är så konstigt när man kollar på stammen ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka