Arabiska fullblod del 2

Vi pratade en del igår, och förhoppningsvis har vi kommit fram till en lösning. Så nu hoppas jag att det ska fungera de veckor som är kvar. Men jag blir bara så matt. Men nu hoppas jag att resten av juni kan få bli varm, skön och regnfri...

Förhoppningsvis har jag dessutom tillräckligt med energi idag för att motionera Angelique. Hon trivs inte när träningen uteblir, hon blir spänd, studsig och allmänt dryg. När hon däremot rids eller jobbas nästan varje dag så är hon väldigt trevlig och positiv till det mesta.

Hoppas att den inte kommer tillbaka och att du får behålla din fina hingst. Men bra ändå med en förklaring till varför han rört sig orent ibland.

Ja, det är svårt att samsas med andra. Jag får bita ihop både en och tre gånger. :banghead: Jobbigt också med folk som ändrar sig och byter inställning när man tror man kommit överens om något... Hoppas det blir bättre.

Angelique är ett år yngre än Galishimo, va? Hon är född år 2010 va? Galishimo är född 2009. Han har förändrats väldigt mycket denna vår motför tidigare vårar. Så jag håller tummarna Angelique är likadan!! Då får du en lugnare häst nästa vår!

_DSC0040.JPG

Ja, det är svårt att samsas med andra. Jag får bita ihop både en och tre gånger. :banghead: Jobbigt också med folk som ändrar sig och byter inställning när man tror man kommit överens om något... Hoppas det blir bättre.

Angelique är ett år yngre än Galishimo, va? Hon är född år 2010 va? Galishimo är född 2009. Han har förändrats väldigt mycket denna vår motför tidigare vårar. Så jag håller tummarna Angelique är likadan!! Då får du en lugnare häst nästa vår!
Stämmer att hon är ett år yngre, född 2010. Och jag hoppas på att hon lugnar ner sig lite. Har i alla fall sett en stor förbättring senaste året. Sen är det ju så, vissa dagar är bättre än andra. Vissa dagar funkar hon jättebra, och andra dagar har hon väldigt svårt att fokusera..

Nackdelen med större stall, människor och missförstånd och olika sätt att tänka och olika åsikter... Ibland drömmer jag om eget stall...

Stämmer att hon är ett år yngre, född 2010. Och jag hoppas på att hon lugnar ner sig lite. Har i alla fall sett en stor förbättring senaste året. Sen är det ju så, vissa dagar är bättre än andra. Vissa dagar funkar hon jättebra, och andra dagar har hon väldigt svårt att fokusera..

Nackdelen med större stall, människor och missförstånd och olika sätt att tänka och olika åsikter... Ibland drömmer jag om eget stall...

Fördelen är ju att ju fler som vistas i stallet, ju snabbare skulle de märka om något var på tok. Jag känner mig trygg när jag vet att Galishimo är mitt bland alla hästar och hästtjejer, och om han blev halt eller fick kolik så skulle jag få ett samtal väldigt snabbt. Han har ju också blivit hyfsat van vid att främmande hästar kommer och lämnar ridbanan när man rider. .. Men sådana saker går säkert lösa om man har eget också.

Uppdatering om Angelique. Red lektion i förrgår, det gick milt uttryckt sådär. Spänd och seg häst som inte riktigt kom till arbete. Red ihop med två andra, ingen bra kombination.
Red ett dressyrpass själv igår, gick något bättre, men vi är inte riktigt överens. Att ställa och böja i höger varv fungerar sådär, Angelique faller inåt och vill helst vara utåtställd. I skritten fungerar det klockrent, men inte alls i traven, i galoppen fungerar det bättre än i traven... Misstänker att det är piloten som gör något fel, men jag förstår inte vad. Däremot så börjar galoppfattningarna sitta riktigt bra, det blir oftast galopp och rätt galopp varje gång. Vi red även igenom ett Lätt D:3 program (har träningstävling nästa vecka), det funkar helt ok. Vi behöver öva mer på trav-halt-trav och som sagt att kunna böja och ställa i höger varv.

Idag är planen att skita i allt vad ridbana och ridhus heter och bara rida ut en sväng. Ut och bara busa, jag känner att både jag och Angelique behöver göra något roligt ihop istället för att bråka om hur hon ska använda sin kropp på bästa sätt.

Idag fick fina prinsessan bada, för i helgen är det både dressyr och hopptävling för vår del. Jag räknar kallt med sistaplats i båda, vi har bara tränat dressyr i ett par veckor och hppat en gång för en vecka sen, innan dess vara det nästan 4 år sen. Det här kommer gå jättebra. Nu går den stackars glansmedlade nästan vita sessan med täcke för att inte lera ner sig :-). Känns störtfånigt, men är hon nu för en gång skull lite renare än vanligt kan man väl vara lite fånigare än vanligt.:-). Och nej, täcket är inte hennes, vi har lånat det, så tunna täcken har jag inga.

11412255_852991901403331_4452629000269412476_n.jpg
11036410_852991874736667_90878455748337174_n.jpg

Å vad kul att ni ska tävla- en hel massa lycka till, och kommer man sist gör det inte ett skvatt!! :banana:

Kämpigt att hålla en vit häst vit. Har gett upp med Plannja för länge sen. Ja, ni ser ju själva på bilden här..... :crazy:

Fast hon är nöjd och go och glad och har äntligen tagit sig i hullet efter den jobbiga vintern då hon tappade förfärligt mycket. Tog ju sig an Elleonora också, när Excelencja dog, och lät henne dia tillsammans med Patrycja. Nu är Plannja helt barnfri!
Hästen som är behagligt lerfärgad bakom Plannja är hennes dotter Pasja.

11391607_971579249540305_3935648103475945635_n.jpg

Uppdatering om Angelique. Red lektion i förrgår, det gick milt uttryckt sådär. Spänd och seg häst som inte riktigt kom till arbete. Red ihop med två andra, ingen bra kombination.
Red ett dressyrpass själv igår, gick något bättre, men vi är inte riktigt överens. Att ställa och böja i höger varv fungerar sådär, Angelique faller inåt och vill helst vara utåtställd. I skritten fungerar det klockrent, men inte alls i traven, i galoppen fungerar det bättre än i traven... Misstänker att det är piloten som gör något fel, men jag förstår inte vad. Däremot så börjar galoppfattningarna sitta riktigt bra, det blir oftast galopp och rätt galopp varje gång. Vi red även igenom ett Lätt D:3 program (har träningstävling nästa vecka), det funkar helt ok. Vi behöver öva mer på trav-halt-trav och som sagt att kunna böja och ställa i höger varv.

Idag är planen att skita i allt vad ridbana och ridhus heter och bara rida ut en sväng. Ut och bara busa, jag känner att både jag och Angelique behöver göra något roligt ihop istället för att bråka om hur hon ska använda sin kropp på bästa sätt.

Antar att du redan har tänkt i de banorna, och kanske också kollat upp det, men kan hon ha någon låsning/spänning som gör att hon inte vill böja sig i höger varv?

Antar att du redan har tänkt i de banorna, och kanske också kollat upp det, men kan hon ha någon låsning/spänning som gör att hon inte vill böja sig i höger varv?
Jag har funderat i de banorna, men det fungerar med andra ryttare, så då tror jag att det beror på piloten.

I förrgår var hon jättetrevlig att rida, vi red först på ridbanan och sen red vi ut en sväng. Pigg häst på bortvägen och seg häst på hemvägen. :)

En allmän uppdatering om Angelique. Igår när jag kom till hagen för att hämta in henne så stod hon vid grinden och trampade runt. Tänkte inte så mycket på det, utan satte på grimman och ledde ut henne ur hagen. Tyckte att hon gick lite långsamt och var lite seg så jag bad henne trava lite, då märkte jag att hon var halt. Haltade inte i skritten, men väldigt halt i traven. Kollade ner på frambenet och såg ett rejält sår precis vid kotan.

På väg från hagen till stallet så ringer jag veterinär. Får till slut tag på en som kommer ut. Sårskada, ca 10 cm sår, en otrevlig sårficka upp bakom kotan... Angelique är sydd med ett antal stygn, står på ordinerad boxvila 2 veckor och så hoppas vi att det inte tillstöter några komplikationer. 5 timmars plåstrande, problem att få sedering och bedövning att fungera optimalt och häst som inte tycker om nålar... Jag håller alla tummar för att hon ska bli helt återställd.

Jag har funderat i de banorna, men det fungerar med andra ryttare, så då tror jag att det beror på piloten.

I förrgår var hon jättetrevlig att rida, vi red först på ridbanan och sen red vi ut en sväng. Pigg häst på bortvägen och seg häst på hemvägen. :)

En allmän uppdatering om Angelique. Igår när jag kom till hagen för att hämta in henne så stod hon vid grinden och trampade runt. Tänkte inte så mycket på det, utan satte på grimman och ledde ut henne ur hagen. Tyckte att hon gick lite långsamt och var lite seg så jag bad henne trava lite, då märkte jag att hon var halt. Haltade inte i skritten, men väldigt halt i traven. Kollade ner på frambenet och såg ett rejält sår precis vid kotan.

På väg från hagen till stallet så ringer jag veterinär. Får till slut tag på en som kommer ut. Sårskada, ca 10 cm sår, en otrevlig sårficka upp bakom kotan... Angelique är sydd med ett antal stygn, står på ordinerad boxvila 2 veckor och så hoppas vi att det inte tillstöter några komplikationer. 5 timmars plåstrande, problem att få sedering och bedövning att fungera optimalt och häst som inte tycker om nålar... Jag håller alla tummar för att hon ska bli helt återställd.

Nämen usch, vad hon ställt till det för sig! :( När min arab var på boxvila blev han ett monster så det är inte så festligt från den aspekten heller. Hoppas allt blir bra!

Nämen usch, vad hon ställt till det för sig! :( När min arab var på boxvila blev han ett monster så det är inte så festligt från den aspekten heller. Hoppas allt blir bra!

Nej, vi misstänker att det kommer gå bra en eller två dagar och att det sen blir ett monster. Hon ska knappt lämna boxen överhuvudtaget, helst bara stå helt stilla. Så, plegicil är utskrivet så hoppas vi att det kommer ta bort värsta toppen. Fick dock rådet att vänta någon dag och se hur allmäntillståndet är innan hon börjar få lugnande.

Nej, vi misstänker att det kommer gå bra en eller två dagar och att det sen blir ett monster. Hon ska knappt lämna boxen överhuvudtaget, helst bara stå helt stilla. Så, plegicil är utskrivet så hoppas vi att det kommer ta bort värsta toppen. Fick dock rådet att vänta någon dag och se hur allmäntillståndet är innan hon börjar få lugnande.

Jag härdade ut (utan lugnande) ett par veckors boxvila på Galishimo, men jag hade både hjälm, pisk och säkerhetsväst i all hantering, samt tog inte ut honom mer än absolut nödvändigt. Hade även hink med godis eller en kvist med grönt för att distrahera honom de korta sträckor han leddes. Det är jobbigt när de är frustrerade men det går ju över så snart de blivit hela igen. :)

Boxvila är det värsta jag vet!!:( Blir helt knäckt så snart veterinären tar ordet i sin mun....

Ibland tycker jag också att man kan ifrågasätta den ordinationen lite, men det är min egen personliga åsikt. Jag kan tänka som så att det kan bidra till en massa annat elände om ett djur som är byggt för rörelse tvingas stå stilla dag efter dag.... Magproblem t ex, och risk för att skadan förvärras när häststackarn äntligen får röra på sig lite....

Vi har alltid gjort så att så snart det alls har varit möjligt har vi gjort en liten sjukhage i anslutning till de andra hästarnas hage, och det har hittills alltid funkat. Då blir det inte en massa massa överskottsenergi som pyser ut till fara för både hästen själv och omgivningen. Resonerar som så att är det tillåtet att vanka runt sysslolös i en box så borde det vara ok att vanka runt i en pytteliten sjukhage och kunna se kompisarna, äta gräs och få frisk luft.

Boxvila är det värsta jag vet!!:( Blir helt knäckt så snart veterinären tar ordet i sin mun....

Ibland tycker jag också att man kan ifrågasätta den ordinationen lite, men det är min egen personliga åsikt. Jag kan tänka som så att det kan bidra till en massa annat elände om ett djur som är byggt för rörelse tvingas stå stilla dag efter dag.... Magproblem t ex, och risk för att skadan förvärras när häststackarn äntligen får röra på sig lite....

Vi har alltid gjort så att så snart det alls har varit möjligt har vi gjort en liten sjukhage i anslutning till de andra hästarnas hage, och det har hittills alltid funkat. Då blir det inte en massa massa överskottsenergi som pyser ut till fara för både hästen själv och omgivningen. Resonerar som så att är det tillåtet att vanka runt sysslolös i en box så borde det vara ok att vanka runt i en pytteliten sjukhage och kunna se kompisarna, äta gräs och få frisk luft.
Jag håller i princip med, men i detta fall så vågar jag nog inte annat än följa råden. Största problemet nu är ju att såret måste hållas ihop för att kunna läka, så fort hon rör sig så dras sårkanterna isär. Så det känns som det kommer dröja innan hon kommer ut. Tyvärr.

Ska försöka jobba någon timme till idag på jobbet, sen åka ut och kolla till Angelique igen och hoppas verkligen att tempen inte har stigit något. Sen försöka sova lite, vi lagade ponny till sent, så jag har sovit ca 3 timmar i natt... Har varit förbi apoteket, plegicil fanns bara som beställning... Så från och med torsdag går ponnyn på lugnande om hon inte verkar ta vilan med ro...

Jag personligen tycker att boxvila är bättre än hagvila faktiskt. Mina hästar har alltid accepterat boxvila, gått in i sig själva och "försvunnit" in i nån depression. Väldigt tråkigt givetvis, men praktiskt om hästarna MÅSTE stå still. Har jag försökt ställa dem i en sjukhage så har det varit en annan visa.. En lärde sig att stolparna var det ingen el i, så han drog upp varenda stolpe ett antal ggr/dag. Det var när han inte gjorde caprioler förstås. Det slutade med att han släpptes ut i den vanliga hagen istället, han var trots allt mer stilla där.

Och lite sådär har det varit med alla mina.

Så när mina väl får gå ute i hage så får de gå i en vanlig hage faktiskt.

Angelique är upprörd. Hon trivs inte alls med att vila. Imorgon ska hennes bandage bytas. Vår vanliga veterinär kommer ut och ger lugnande och fixar. Angelique är lite för studsig för att stå snällt på gången. Ska bli intressant att se hur såret ser ut.

Angelique är upprörd. Hon trivs inte alls med att vila. Imorgon ska hennes bandage bytas. Vår vanliga veterinär kommer ut och ger lugnande och fixar. Angelique är lite för studsig för att stå snällt på gången. Ska bli intressant att se hur såret ser ut.

Jag håller tummarna för att det ser bra ut! Galishimo studsade som sjutton när han var sjuk och det läkte jättebra ändå! Och det är ju åtminstone ingen sommarvärme som skapar röta i såret...

Hej!

Dagens uppdatering :-)

Jag har världens finaste häst!!!

Dressyren på lördagen var jag helt nöjd med. Vi fick de poäng vi förtjänade, Ne var superduktig, inte hennes fel att matte inte kan rida, förhoppningsvis kan jag lära mig det och göra min superfina häst mer rättvisa :-). Vi fick en kommentar från en stallkompis som inte kände igen oss när vi var så vita och välklädda!!! :-)

Hoppning på söndagen gick fort som 17, Ne hade helt galet kul och ville bara hoppa mer (vilket jag tolkar som ett tecken på att hon inte längre har ont, det var ju främst i hoppningen hon visade att hon hade ont tidigare). Det gick faktiskt så fort att vi blev placerade (nu hoppade vi bara 50 cm, men var felfria och på 3e snabbaste tiden- utan att ens försöka!!). Efter hoppningen kom en vilt främmande tjej fram och kommenterade att "du måste bara ut och hoppa med den där, hon hoppar ju superbra, använder ryggen och vilket huvud". Innan vi hoppade lämnade jag Ne till en tjej som höll henne och hon tyckte Ne var sååå väluppfostrad.

Så jag har fått massor av beröm för min superfina arabhäst, som verkligen betett sig som den perfekta sporthästen denna helg. Hon verkar gilla att tävla och tom ärevarvet (vårt första!!) var hon cool, trots en rosett som fladdrade precis vid ögat. Hon var tokladdad på söndagen när hon insåg att det var dags igen :-).

Så nu är jag toksugen på att tävla mer, men först ska vi träna lite till så vissa av oss blir lite bättre!

11425114_853268328042355_3811416330861664221_n.jpg
11236547_853268344709020_4212088293400359250_n.jpg

/Lavinia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka