Arabiska fullblod del 2

Hon är superfin juh! Ser ut att kunna röra sig riktigt bra med! Helt klart en häst i min smak, vilket inte är så konstigt när man kollar på stammen ;)

Hon rör sig jättefint. Jag har varit på helspänn att få träffa henne IRL Det har varit mycket med planering av transport att få alla tider att passa. nervositet att allt skall gå bra och att man skall gilla hästen man köpt.. men hittills så är jag nöjd. jättenöjd :)

Hon rör sig jättefint. Jag har varit på helspänn att få träffa henne IRL Det har varit mycket med planering av transport att få alla tider att passa. nervositet att allt skall gå bra och att man skall gilla hästen man köpt.. men hittills så är jag nöjd. jättenöjd :)

Jag förstår att det har varit nervöst! Framförallt när man köper en ridhäst, det är ju så mkt som ska klaffa. Ska man "bara" ha ett avelssto så behöver det ju inte klaffa på samma nivå riktigt. Då är ju stammen, exteriören och vad hästen nedärver viktigare.

Hoppas på att få se video på hennes fina rörelser snart! :D

Skulle du ångra dig så får det plats fler hästar i mitt stall :angel:
Jag tror att hon och Fille skulle kunna få utsökta föl! ;)

@Aliah Så fin häst!

En allmän uppdatering om Angelique igen. Nu får hon metacam och någon variant av antibiotika.... Såret var svullet och kleggigt igår, så vi väljer nu att medicinera. Största anledningen är att vi vill försöka få såret att läka lite snabbare än det gör nu. De senaste dagarna har vi inte sett någon förbättring, utan snarare tvärtom. Tempen har höjts (även om det inte är feber) och såret ser inte lika fint ut som det gjorde de första gångerna vi bytte bandage. En anledning till för att försöka underlätta sårläkningen är att vi vid varje bandagebyte är tvungen att ge lugnande. Det håller inte i längden, och känns inte bra för Angelique att behöva ge lugnande med 2-3 dagars mellanrum.

Skotiden som skulle vara på måndag är i alla fall uppskjuten.

Åh, så fin hon ser ut! Grattis!

@Jen84 Jag lider med dig och Angelique, Sårskador är skit! Ett sto i stallet lyckades göra sig rejält illa i februari och vi fick köra till Helsingborg för operation. Sen dessa eviga såromläggningar , smärtstillande och antibiotika...på en häst som avskyr när man rör ben. Jättejättekul (tre personer + veterinär krävdes varje gång) Bandage från bakknä ner till hoven, vissa gånger tog det flera timmar och lägga om trots helt galna sederingsdoser. Hon gillade inte heller boxvila, men efter en operation till (massor med svallkött och såret vägrade läka) så kunde hon till slut börja gå ut så smått, efter två månader på box. Minst två såromläggningar i veckan, det var fasen inte kul alls (och dyrt! Pga infektionsrisk fick hon inte åka till klinik utan det fick skötas av distriktarna). Sista gången jag tvättade det och det inte varade så blev det lite glädjedans i stallet.

Hoppas verkligen att Angeliques sårskada läker smidigare, tänker på er!

@Jen84 Jag lider med dig och Angelique, Sårskador är skit! Ett sto i stallet lyckades göra sig rejält illa i februari och vi fick köra till Helsingborg för operation. Sen dessa eviga såromläggningar , smärtstillande och antibiotika...på en häst som avskyr när man rör ben. Jättejättekul (tre personer + veterinär krävdes varje gång) Bandage från bakknä ner till hoven, vissa gånger tog det flera timmar och lägga om trots helt galna sederingsdoser. Hon gillade inte heller boxvila, men efter en operation till (massor med svallkött och såret vägrade läka) så kunde hon till slut börja gå ut så smått, efter två månader på box. Minst två såromläggningar i veckan, det var fasen inte kul alls (och dyrt! Pga infektionsrisk fick hon inte åka till klinik utan det fick skötas av distriktarna). Sista gången jag tvättade det och det inte varade så blev det lite glädjedans i stallet.

Hoppas verkligen att Angeliques sårskada läker smidigare, tänker på er!
Tack!

Årets första utställning är över och stort grattis till er som deltog och kammade hem fina poäng och placeringar!! :banana:

Är inte inne här så ofta nuförtiden, men kan inte låta bli att lägga upp en bild från Turbo-showens Crabbetklasser. Är så nöjd över att min 25 (!) år gamla hingst, Gimmick, fick fina 93 poäng :D med serien 19/19/18/18/19. Jag som inte gillar show var motsträvig och tvekade att åka ända till samma morgon ... då är det liite roligare när det går bra ;)
framsidebild.gif

Är inte inne här så ofta nuförtiden, men kan inte låta bli att lägga upp en bild från Turbo-showens Crabbetklasser. Är så nöjd över att min 25 (!) år gamla hingst, Gimmick, fick fina 93 poäng :D med serien 19/19/18/18/19. Jag som inte gillar show var motsträvig och tvekade att åka ända till samma morgon ... då är det liite roligare när det går bra ;)
framsidebild.gif

Wow! Vilken fining!!!

Hej!

Nu har Nemah fått sina minions. 2 små envisa shettismonster! Så härligt att det finns "hästar" hon kan gå med, även om hon fortfarande är lägst i rang och båda ponnyerna flyttar runt henne när det är matdags. Det jobbigaste nu är att inte fastna i hagen och bara kela med de små monstren. Dom är ju så söta!!

11401351_857586574277197_123841184649684736_n.jpg

/Lavinia, glad att pållan fått kompisar i hagen även om de för det mesta är i olika delar av hagen och knappt ser varandra:-)

Angelique är piggare, hon stod och studsade på stallgången igår, imorse hade hon druckit upp sitt vatten och nästan ätit upp sitt hö (vilket inte har hänt nånsin sen hon ställdes på boxvila). Tempen är något lägre än den varit innan, men ingen jätteskillnad. Däremot är det stor skillnad på allmäntillståndet. Hon var inte direkt loj innan, men hon har inte varit lika rastlös som jag hade förväntat mig. Nu är hon precis så pigg och rastlös som jag hade befarat från början. Smärtstillande verkar vara bra för ponnyn...

Metacam tycker hon är mums. Att bli sprutad med penicillin tycker hon inte om alls. Jag är så tacksam att jag har veterinär på plats som hjälper mig att ge det. Jag skulle inte klara att ge det själv. Angelique protesterar genom att resa sig, inte alls vilja stå still. Att använda brems hjälper något, men inte tillräckligt.
Idag blir det sedering och bandagebyte, vi passar på att ge penicillin när hon är sederad denna gång för att slippa bråka med henne. Så jag håller tummarna för att såret ser finare ut idag och att det nu kan få läka i fred.

Grattis @Aliah h till nyförvärvet! Ser rikgit spännande ut!

@Gimmick var SJUKT kul att se gamlingen så fräsch och på så igång på showen! Han förtjänade verkligen poängen!

@Jen84 Hoppas verkligen antibiotikan får ordning på det där, innan sommarvärmen kommer o insekterna med den, spelar ju iofs inte jätte stor roll när det är lindat.. Lycka till iaf

Sen vill jag lägga in en push o spark för att anmäla till Sportcupen som går av banan i mitten på Juli i Strängäns! Sista anmälan är nu den 22 juni. Kom igen!
Jag som inbiten westernryttare sen ett par år tillbaka tränar nu hoppning en gång i veckan och ska starta i Classic Rookie cup och Western Rookie cup på sportcupen :D ska bli så kul så! Kom igen :bump:

Grattis @Aliah h till nyförvärvet! Ser rikgit spännande ut!

@Gimmick var SJUKT kul att se gamlingen så fräsch och på så igång på showen! Han förtjänade verkligen poängen!

@Jen84 Hoppas verkligen antibiotikan får ordning på det där, innan sommarvärmen kommer o insekterna med den, spelar ju iofs inte jätte stor roll när det är lindat.. Lycka till iaf

Sen vill jag lägga in en push o spark för att anmäla till Sportcupen som går av banan i mitten på Juli i Strängäns! Sista anmälan är nu den 22 juni. Kom igen!
Jag som inbiten westernryttare sen ett par år tillbaka tränar nu hoppning en gång i veckan och ska starta i Classic Rookie cup och Western Rookie cup på sportcupen :D ska bli så kul så! Kom igen :bump:

Så kul att du ska tävla! Jag håller tummarna! Bor ju själv i Västerbotten och har för dåligt utbildad häst så jag kan inte vara med på Sportcupen... men håller verkligen tummarna på att det kommer bilder och uppdateringar! :banana:
Ska börja gå kurs med Galishimo snart igen. Vi har ju haft ett uppehåll på två år på grund av min ekonomi och att jag varit ridrädd periodvis, men nu är det snart dags att ta tjuren i hornen igen...

_DSC0092.JPG

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka