Arabiska fullblod del 2

Jättespännande, Aliah!! Mycket kul på gång för dig/er nu! Är det lillprinsessan som ska få den äran att gå på date, eller är det nyförvärvet?
Har fött upp ett barnbarnsbarn till Wan Kahli :). Eliza Day e. Classic Charlie u. Exelencja.

10565035_794802703884628_7438361206963000779_n.jpg

Tack så mycke
Jättespännande, Aliah!! Mycket kul på gång för dig/er nu! Är det lillprinsessan som ska få den äran att gå på date, eller är det nyförvärvet?
Har fött upp ett barnbarnsbarn till Wan Kahli :). Eliza Day e. Classic Charlie u. Exelencja.

10565035_794802703884628_7438361206963000779_n.jpg
Tack så mycket! Jo det händer verkligen saker nu.. Det är Meciliah som får äran att gå på date.. tar hon inte sig så får vi betäcka om i nästa år så jag tyckte att det var en bra deal! Hingsten i fråga är visad på riksen i finland förr och skall även visas i år.. Han är riden men inte tävlad ännu.. han fick sin första avkomma i år så han är ju lite obeprövad ännu, men jag tror att de kommer att matcha varandra bra! har velat lite fram och tillbaka nu ett tag men när gubben plötsligt tyckte att nu är det färdigt tjafsat ta och betäck henne nu så var jag inte sen att nappa på tråden :D

Det gäller att hugga när tillfälle ges! :D
Kan bli jättebra även med oprövade ungdomar, hans stam skäms inte för sig och inte hennes heller!

Nu kommer uppdatering om Angelique. Vi har äntligen flyttat!

I lördags försökte vi lasta, vi började vid 11 tiden, vid 19 tiden (med paus för lunch) gav vi upp. Jag skickade då ett sms till "vår vanliga" hästtransportör med frågan om han kunde ta en körning med kort varsel. På söndagen gjorde vi nya försök att lasta, samma resultat. Fick då även svar från transportören att de kunde ta en körning på måndag eftermiddag. Så igår eftermiddag flyttades Angelique med lastbil. Lite protester på att gå in då också, men det tog 5 minuter så stod hon på bilen. Hon fick stå lös då det inte riktigt fanns tid till att binda upp henne... (fördelen med bil utan frambommar och där de åker baklänges, inget att fastna i och göra illa sig på)
Väl på bilen har hon stått bra.

När vi kom fram så tog Angelique en stor suck, hittade närmsta grästuva och började beta lite. Vi gick in i stallet och Angelique fann sig tillrätta på en gång. Har aldrig sett henne så lugn på ett nytt ställe tidigare. Gick ut och kollade hagen, tog sen med Angelique och släppte ut henne. Först förstod hon inte att hagen var relativt stor så hon traskade runt i den lilla delen (avdelningsbar hage), sen när hon upptäckte att hon hade "stor" hage med massor av gräs så blev hon lycklig. Länge sen jag såg ren lycka lysa i ögonen på henne.

Detta känns så himla bra. Min ponny trivs redan nu!

Stallet är litet (plats för 6 hästar), ligger avskilt (ingen motorväg precis utanför) och det är lugnt. Jag satt igår utanför på kvällen och njöt av att kunna höra myggorna surra (alltså, inte av myggorna i sig, men av att faktiskt kunna höra dem).

Longerade även Angelique i söndags i alla gångarter, helt ren! :) Tänkte som så att om såret har hållit för alla kast och allt studsande vid lastningen så tål det allt... Och även efter longeringen så såg det fint ut. Så under veckan sätter vi igång arbete som vanligt igen.

Härligt med lycklilg ponny @Jen84 ! Då har du gjort rätt i ditt val av stallplats efter funderandet. Svårt det där, man vet aldrig hur det blir förränn efteråt.

@busigdemon Jäklar vilken storslam! Grattis och grymt bra jobbat!!

Här på hemmaplan fortsätter rehabridningen försiktigt. vet/kiropraktorn var ut en tredje gång för en vecka sedan på återbesök. Jag hade märkt lite förbättring men väldigt lite. vetten såg inga fler låsningar i lederna, och efter böjprov reagerade hon inte heller ( gick orent men det härstammade inte därifrån). Detta gjorde mig lite fundersam, men han klämde lite mer, bad att få se sadeln och konstaterade att den var för liten. Då blir de visst väldigt ojämna fram och det är just vad hon har varit. Hon fick lite laserbehandling och nu fortsätter rehabridningen barbacka.

Fröken har redan blivit betydligt bättre och piggare och det känns kanonskönt att vara på rätt väg.

Men det blir barbacka hela sommaren tills hon fyller ut ryggen igen occh sedan en tur i sadeldjungeln efter en w-sadel med draftbom och 15" säte... :banghead: och en sadelutprovare som kan komma och titta till oss regelbundet....
Därmed har oxå alla planer på vår tävlingsdebut i sommar skrotats, det hade varit på tiden efter 15 år tillsammans, men att fröken blir bra är det viktigaste.
Funderar mer och mer på att frångå westerngrenarna, att hitta en sadel, en tränare som inte tar 2000 per pass och en klubb inom två timmar som vill arrangera minsta lilla klubbtävling verkar omöjligt, iallafall två av dem måste ju dessutom hända samtidigt... Känner mig verkligen inte hemma i dressyr (och kan inte hoppa) men jag vet inte om jag orkar när tillockmed klubben i min nya hemstad verkar ha stendött just det år jag flyttar hit! :banghead:

Vi får se hur det går, jag har iallafall en westernryttare i grannstallet att luta mig mot.;)

Hon följer med på risksen och så lämnar hon dit sedan.. Hingsten heter Laurent e. wan kahli ue. el amin

Åh så spännande! Fan utav El Amin (synd han gick bort så tidigt). Wan Kahli är ju pappa till en utav hingstarn jag använt. Hoppas det tar sig och blir tipp topp! Spännande! BLir så fölsjuk när jag läser sånt här och alla föl bilder hjälper ju inte heller

Härligt med lycklilg ponny @Jen84 ! Då har du gjort rätt i ditt val av stallplats efter funderandet. Svårt det där, man vet aldrig hur det blir förränn efteråt.

@busigdemon Jäklar vilken storslam! Grattis och grymt bra jobbat!!

Här på hemmaplan fortsätter rehabridningen försiktigt. vet/kiropraktorn var ut en tredje gång för en vecka sedan på återbesök. Jag hade märkt lite förbättring men väldigt lite. vetten såg inga fler låsningar i lederna, och efter böjprov reagerade hon inte heller ( gick orent men det härstammade inte därifrån). Detta gjorde mig lite fundersam, men han klämde lite mer, bad att få se sadeln och konstaterade att den var för liten. Då blir de visst väldigt ojämna fram och det är just vad hon har varit. Hon fick lite laserbehandling och nu fortsätter rehabridningen barbacka.

Fröken har redan blivit betydligt bättre och piggare och det känns kanonskönt att vara på rätt väg.

Men det blir barbacka hela sommaren tills hon fyller ut ryggen igen occh sedan en tur i sadeldjungeln efter en w-sadel med draftbom och 15" säte... :banghead: och en sadelutprovare som kan komma och titta till oss regelbundet....
Därmed har oxå alla planer på vår tävlingsdebut i sommar skrotats, det hade varit på tiden efter 15 år tillsammans, men att fröken blir bra är det viktigaste.
Funderar mer och mer på att frångå westerngrenarna, att hitta en sadel, en tränare som inte tar 2000 per pass och en klubb inom två timmar som vill arrangera minsta lilla klubbtävling verkar omöjligt, iallafall två av dem måste ju dessutom hända samtidigt... Känner mig verkligen inte hemma i dressyr (och kan inte hoppa) men jag vet inte om jag orkar när tillockmed klubben i min nya hemstad verkar ha stendött just det år jag flyttar hit! :banghead:

Vi får se hur det går, jag har iallafall en westernryttare i grannstallet att luta mig mot.;)

Vart bor du? Är trist, många delar utav westenr Sverige har lite "halvår" iår. Att hitta sadel är ett aber! Måste byta sadel i höst - min sitter inte helt ok länge, men med bra pad sitter den hyfsat. Tur jag har hoppsadel och barbacka som alternativ.

Vart bor du? Är trist, många delar utav westenr Sverige har lite "halvår" iår. Att hitta sadel är ett aber! Måste byta sadel i höst - min sitter inte helt ok länge, men med bra pad sitter den hyfsat. Tur jag har hoppsadel och barbacka som alternativ.

Flyttade från Gävletrakterna till Kallmar. Här finns ju en westernklubb, med en enda aktivitet planerade i år. En cuttingclinic, så det är inte ens i närheten av något jag skulle kunna vara med på.

Samtidigt verkar klubbarna i uppland vara mer aktiva än någonsin! -eller känns det bara så för att man flyttat? ;)

Jo, jag har jävlats med sadlar i flera år nu. Fattar inte hur hon kan vara så bred! Tur att hon därför är bekväm att rida barbacka på, men jag har inte längre balans eller styrka nog att komma vidare i ridningen barbacka. har en galoppsadel som alternativ, men inte ens den (en sån som passar alla) passar! :banghead:

Åh så spännande! Fan utav El Amin (synd han gick bort så tidigt). Wan Kahli är ju pappa till en utav hingstarn jag använt. Hoppas det tar sig och blir tipp topp! Spännande! BLir så fölsjuk när jag läser sånt här och alla föl bilder hjälper ju inte heller

Jag hör oxå till El amin fanklubben.. ett sto efter honom hade jag gärna haft i mitt stall.. tack så mycket.. hoppas det jag med.. :)

Flyttade från Gävletrakterna till Kallmar. Här finns ju en westernklubb, med en enda aktivitet planerade i år. En cuttingclinic, så det är inte ens i närheten av något jag skulle kunna vara med på.

Samtidigt verkar klubbarna i uppland vara mer aktiva än någonsin! -eller känns det bara så för att man flyttat? ;)

Jo, jag har jävlats med sadlar i flera år nu. Fattar inte hur hon kan vara så bred! Tur att hon därför är bekväm att rida barbacka på, men jag har inte längre balans eller styrka nog att komma vidare i ridningen barbacka. har en galoppsadel som alternativ, men inte ens den (en sån som passar alla) passar! :banghead:

Fördelen med att bo neråt är ju att det är närmare till "allt" hästfolk. Under tre år tränade jag för en "vanlig" dressyr tränare men med öppet sinne och vi kom överens om hur vi ville det skulle se ut i slutet och jobbade på bra ändå. Saknar henne.
Så är ju inte omöjligt att hitta tränare

Sadeldjugenln är inte kul. Per Karlberg (milsta) har iaf hjälpt mig sen är många med araber nöjda med Scandinavian Western. Eller ta en tur tll Taur o kolla om du får provrida deras omställningsbara w-sadlar?

Sen clinics kan man ju åka lite längre för iom övernattning mm. Det kan man elva på ett tag. Sen har Eva Malmström en prenumerations tjänst där man "köper" online lektioner med övningar som man sen kan få hjälp m feeback på film eller hjälp m lite frågar via text :)

Fördelen med att bo neråt är ju att det är närmare till "allt" hästfolk. Under tre år tränade jag för en "vanlig" dressyr tränare men med öppet sinne och vi kom överens om hur vi ville det skulle se ut i slutet och jobbade på bra ändå. Saknar henne.
Så är ju inte omöjligt att hitta tränare

Sadeldjugenln är inte kul. Per Karlberg (milsta) har iaf hjälpt mig sen är många med araber nöjda med Scandinavian Western. Eller ta en tur tll Taur o kolla om du får provrida deras omställningsbara w-sadlar?

Sen clinics kan man ju åka lite längre för iom övernattning mm. Det kan man elva på ett tag. Sen har Eva Malmström en prenumerations tjänst där man "köper" online lektioner med övningar som man sen kan få hjälp m feeback på film eller hjälp m lite frågar via text :)

Ja det är verkligen tätare mellan hästfolken här! Har hittills tränat för en vän i stallet som undervisat på ridskola, även hon har ett öppet sinne och är väldigt duktig. Så det kommer att fortsätta när rehaben är klar.

Det tråkiga med clinics är oftast priset, med en gammal häst är jag inte säker på att hon orkar så mycket som hon vill och då är ju hela clinicupplägget emot en.. ( varför tävlar clinicarna om att ta mest betalt? Senaste clinicarna ville ha 700- för publik i två dagar! )

Men onlinelektioner låter ju perfekt för oss! Något du har provat?

Scandinavian har vi haft jättebra hjälp med innan, nu känns det lite långt att åka. Taurs ställbara sadlar drömmer jag om på nätterna! Men prisbilden ligger inte alls där just nu, inte vid en ny från scandinavian heller, utan något beg i samma klass som den jag nu ska sälja.. Man blir fort fattig på westernsadlar! ;)
Tack för pepp! Det behövde jag nu! ;) ska kolla upp Eva malmströms kurser och kontakta den tjej som provar sadlar här utanför stan. Hon håller inget lager men verkar ha kontakter på säljmarknaden.

Edit. Och milsta var ju helt plötsligt inom köravstånd! Har han begagnat inne oxå?

Ja det är verkligen tätare mellan hästfolken här! Har hittills tränat för en vän i stallet som undervisat på ridskola, även hon har ett öppet sinne och är väldigt duktig. Så det kommer att fortsätta när rehaben är klar.

Det tråkiga med clinics är oftast priset, med en gammal häst är jag inte säker på att hon orkar så mycket som hon vill och då är ju hela clinicupplägget emot en.. ( varför tävlar clinicarna om att ta mest betalt? Senaste clinicarna ville ha 700- för publik i två dagar! )
-
Men onlinelektioner låter ju perfekt för oss! Något du har provat?

Scandinavian har vi haft jättebra hjälp med innan, nu känns det lite långt att åka. Taurs ställbara sadlar drömmer jag om på nätterna! Men prisbilden ligger inte alls där just nu, inte vid en ny från scandinavian heller, utan något beg i samma klass som den jag nu ska sälja.. Man blir fort fattig på westernsadlar! ;)
Tack för pepp! Det behövde jag nu! ;) ska kolla upp Eva malmströms kurser och kontakta den tjej som provar sadlar här utanför stan. Hon håller inget lager men verkar ha kontakter på säljmarknaden.

Edit. Och milsta var ju helt plötsligt inom köravstånd! Har han begagnat inne oxå?

Oj! aldirg hört om nått sån tpå¨fotfolk! jisses! Men vissa clinics kan man förhandla sig til och i. Lite billgiare mot att man bara rider en gång per dag och sen är fotfolk med rätt att fårga på andra passet? Lönar sig att ringa o kolla med arrangören ibland. Bara varit på en uppsuttet själv. Där körde vi 1½ pass på lördagen (kund einte sön) för det var allt vi orkade med och fick avdrag på priset oxå då vi kommit överens om det ssen innan.

Har inte provat Evas koncept ännu tyvärr. Rider så lit epå ridbanan så har svårt att hinna träna på mönster mer än en gång o sen rann det ut i sanden när vi var igång mera. Men vet iaf en tjej som är sjukt nöjd.

Jo dem är ju inte billiga direkt, sen är jag lite halv fnurlig på om bommer förändraas på nått mer sätt när man justerar. Skulle iaf vilja prova nån gång.
Per Karlberg hade nån utprovning med sadelpoolning i Sala förra året o då fick jag prova en sadel som satt fin fint som inte var till salu. Men då var det bara att hålla ögonen öppna hårt o efter 4-6 veckor så var en sån till salu :)
Tror inte han har direkt nått lager hemma men han kanske har lite kontakter alt ska på nån med sadelutprovning där folk tagit med sig egna (vi var 4 stycken som skulle prova sadlar o hade väl iaf 9-10 att prova :)

Idag gjorde Pasja sin löshoppningsdebut :D
Hon fattade direkt vad vi ville att hon skulle göra, och bommar på marken flöt hon över med sin mäktiga polska trav, men när det blev små hinder av bommarna hade hon åsikter. Hon blev dock övertalad att försöka och åstadkom ett par ganska lovande skutt.
Tyvärr lade kameran av ganska direkt så jag har inga bilder. Men det ska nog komma! :bump:

Hon fattade direkt vad vi ville att hon skulle göra, och bommar på marken flöt hon över med sin mäktiga polska trav, men när det blev små hinder av bommarna hade hon åsikter. Hon blev dock övertalad att försöka och åstadkom ett par ganska lovande skutt.
Tyvärr lade kameran av ganska direkt så jag har inga bilder. Men det ska nog komma! :bump:

Så roligt, min Centella hade debut idag med! Hon tyckte det var väldigt trivsamt att skutta över cavaletti! Hon ska vara med på sin första träning på torsdag, så vi tog ned henne i paddocken för att bekanta sig med hindren som kommer att stå där. Hon är bara 3,5 år så hon ska inte hoppa utan bara få lite feedback på den ridning vi gjort hittills.

ååh vad synd att det inte blev några bilder, hade varit roligt att se :)

Tempen: Spännade, minns att fota du med :)

KL: Vi har debuterat idag på dressyrbanan. Egentligen var det min tränare som skulle rida dagens program men när hon blev sjuk hoppade jag upp i stället och red.. Jag ahde inte hunnit rida geenom programmet och träna nå innan men de gick helt okej endå trots stor nervositet :) Godkända blev vi och hamnade någonstans mitt i startfältet :)

11731968_1456107321378383_1276420456704772025_o.jpg

Oj! aldirg hört om nått sån tpå¨fotfolk! jisses! Men vissa clinics kan man förhandla sig til och i. Lite billgiare mot att man bara rider en gång per dag och sen är fotfolk med rätt att fårga på andra passet? Lönar sig att ringa o kolla med arrangören ibland. Bara varit på en uppsuttet själv. Där körde vi 1½ pass på lördagen (kund einte sön) för det var allt vi orkade med och fick avdrag på priset oxå då vi kommit överens om det ssen innan.

Har inte provat Evas koncept ännu tyvärr. Rider så lit epå ridbanan så har svårt att hinna träna på mönster mer än en gång o sen rann det ut i sanden när vi var igång mera. Men vet iaf en tjej som är sjukt nöjd.

Jo dem är ju inte billiga direkt, sen är jag lite halv fnurlig på om bommer förändraas på nått mer sätt när man justerar. Skulle iaf vilja prova nån gång.
Per Karlberg hade nån utprovning med sadelpoolning i Sala förra året o då fick jag prova en sadel som satt fin fint som inte var till salu. Men då var det bara att hålla ögonen öppna hårt o efter 4-6 veckor så var en sån till salu :)
Tror inte han har direkt nått lager hemma men han kanske har lite kontakter alt ska på nån med sadelutprovning där folk tagit med sig egna (vi var 4 stycken som skulle prova sadlar o hade väl iaf 9-10 att prova :)

Jaså de kan vara öppna för förslag? Låter lovande! Tror jag råkat på konstiga clinicarrangörer senaste gångerna, varav en som inte ens kunde svara på hur många pass det kommer bli.. Det beror på... Errh, jaha hur ska jag då bedöma om det är värt priset? Suck.. ;)

Spännande att prova, ligger ju lite fram i tiden, men kan ju vara ett kanon komplement i träningen!
Lovar att uppdatera när och om jag provar!

Nej de är verkligen inte billiga! Och jag är oxå fundersam till hur bommen förändras, ändras både vidd och vinkel ? -annars är det ju ganska värdelös uppfinning.... Hur fäster det i resterande bom? Var? Skulle vilja ha en ritning! ;)

Ja det minns ja att du berättade om, kanonläge ju! Hur kom det sig att det fanns extra sadlar att prova? Någon i stallet som lånade ut eller bar det ett event? Man hade ju velat ha ett sadelbytarevent, alla kommer med sadlar tillsalu och att prova, och en sadelutprovare bjuds in, sedan delar alla på betalningen till denne och gör upp affärer sinsemellan! Svårigheten är väl som vanligt att hitta tillräckligt många tillräckligt nära...

OT.
Fröken var både pigg och fräsch på kvällens ridtur! Skyggade för både sandhögar och brunnslock! Aldrig tidigare varit så glad åt en skuggande häst, men just nu är busigheten påväg tillbaka i samma takt som friskheten!
Hon hade även lärt sig från i förrgår ( det har jag bara gjort då) att när jag tar ett stadigare mantag längre fram på halsen, då får man öka galoppen! :D fantastiskt kul att se livsglädje och jävulskap komma tillbaka till min lilla häst efter att ha varit smygande halt och bakåtsträvande hela våren!:banana:

Hej!

Läste på vägen till stallet idag att man inte "ska" trava och galoppera över bommar på marken för hästen inte respekterar dom och snubblar. Tänkte på min pärla som inte bara respekterar bommarna, hon lyfter även fint på fötterna för streck ritade i sanden på ridbanan och såklart för streck på parkeringsplatser :-). Uppenbart hade den som artikeln handlade om inte haft en arabprinsessa :-).

Sessan fick hoppa idag, bara en enkel 5,5:a men några språng var matte tillräckligt säker på att hon skulle hoppa och vågade släppa tyglarna. Matte behöver träna massor med balans och längtar tills dagen hon får hem sin nya hoppsadel!!!

Sessan har dessutom blivit sån kompis med sin lille shettis att hon inte vill gå ifrån honom i skogen. Hon, som är rädd för alla hästar. Sött!
/Lavinia, glad och stolt över sin fina arabprinsessa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka