Arabiska fullblod del 2

Å vilken härlig film!

Önskar att ja hade kunnat fö på film hur fin min fuxtant kändes igår! Klättrade lite lätt ( barbacka , i grimma går ju bra när man har en arab!) och hon kom upp från backen frustande, stark och överlycklig! Direkt efter kom hon in i en trav med en kraft och ryggaktivitet som hon aldrig bjudit på förut, och helt frivilligt!
DEN känslan hade jag velat fånga!

Idag var hon inte lika jämn i kroppen, men hade ändå energi, bjudning och full i fan i sig! Jag har verkligen fått min häst tillbaka!
Imorgon blir det tömkörning så jag kan se hur hon rör sig, och sedan klättring igen så får vi se om det var träningsvärk eller om klättring är grejen just nu. Så tacksam över var jag bor just nu, har fem grustag att välja mellan, så man kan hitta den perfekta backen för varje tillfälle! Å vad jag längtar tills hon är helt tillbaka så vi kan klättra den där lååånga härliga backen som hon inte har fått prova än!

Härligt! Det är känslan som räknas! Jag upplever att Galishimo också behöver "utmanas" lite fysiskt för att hålla igång en bra aktivitet i rörelserna, annars hamnar han på sitt "energispar-läge". Nu när han kan cavaletti så tror jag inte att jag kommer att låta något pass vara helt utan några cavalettirundor.. .

_DSC0114.JPG

I know.

Fast just nu är pengar lite av en bristvara. Ska köpa ny sadel och är sjukskriven så småsakerna får vänta. Har en kompis som har ungefär en sån kamera. Jag kan säkert låna den om jag vill :-)

/L
Dagens tips! Den lilla kameran jag använde på uteritten kostade bara ca 1000 kronor. Lägger du till någon hundralapp extra kan du köpa en anordning för att sätta fast den i hjälmen, men jag gjorde en egen lösning med lite karborreband och en vaddkudde. Helt klart värt pengarna!! :D

11721957_10207023831184453_1269596081_n.jpg

I know.

Fast just nu är pengar lite av en bristvara. Ska köpa ny sadel och är sjukskriven så småsakerna får vänta. Har en kompis som har ungefär en sån kamera. Jag kan säkert låna den om jag vill :-)

/L

AJ då?! Sjukskriven?! Hoppas du blir bättre med tiden, det är aldrig roligt när man inte är helt pigg...

Sjukskriven till och från sen januari... Blev bättre, överdrev och blev sämre och nu hemma heltid sen 2 månader tillbaka. Kanske får börja jobba 2 h/dag nästa vecka... men troligtvis inte... Bättre blir jag tids nog, vi jobbar på det :-) Men sen blir det nog en kamera så alla kan se hur kul vi har. Eller om jag bara limmar fast iPhonen längst fram på hjälmen??? :-)

AJ då?! Sjukskriven?! Hoppas du blir bättre med tiden, det är aldrig roligt när man inte är helt pigg...

Sjukskriven till och från sen januari... Blev bättre, överdrev och blev sämre och nu hemma heltid sen 2 månader tillbaka. Kanske får börja jobba 2 h/dag nästa vecka... men troligtvis inte... Bättre blir jag tids nog, vi jobbar på det :-) Men sen blir det nog en kamera så alla kan se hur kul vi har. Eller om jag bara limmar fast iPhonen längst fram på hjälmen??? :-)

Hehehe, testa! Det gäller att vara kreativ! :D

Härligt! Det är känslan som räknas! Jag upplever att Galishimo också behöver "utmanas" lite fysiskt för att hålla igång en bra aktivitet i rörelserna, annars hamnar han på sitt "energispar-läge". Nu när han kan cavaletti så tror jag inte att jag kommer att låta något pass vara helt utan några cavalettirundor.. .

_DSC0114.JPG

Vi har bara gjort saker som fröken gillar under rehab-träningen. Eftersom hon haft ont men behöver röra sig så ville jag få fram så mycket glädje i träningen som möjligt, för att få tillbaka bjudning och lite längning i steget. Och det har fungerat! Är så glad att vi nu kommit så långt att vi kan klättra, för det är verkligen något som fröken älskar!! ;)

Jag hade gärna ridit igenom henne på ridbanan med lite låga cavaletti, men tyvärr är det något fröken avskyr, så vi väntar med det ett tag till! ;)

Jag hade gärna ridit igenom henne på ridbanan med lite låga cavaletti, men tyvärr är det något fröken avskyr, så vi väntar med det ett tag till! ;)

Nej, Galishimo har inte heller gillat bommar på marken. Det har tagit oss flera månaders träning, flera gånger i veckan. De kan vara bra att börja med en liggande bom efter långsidan och låta det bli en del av vardagen att den ska kliva över den och hålla det på den nivån tills hästen knappt reflekterar över den... :)

Uppdatering efter helgen med Angelique. Hon fick vila helt på lördagen, och reds på söndagen av en stallkompis. Tyvärr har de även testat att det är el på staketet längs ridbanan. Angelique viftade bort en fluga med svansen, fick svansen över elstaketet (som enligt uppgift inte skulle vara elstaket, utan bara elstaket utan el). Det slutade med en studsande Angelique och en ryttare som satt kvar de fem första studsen. Angelique studsade även efter ryttaren hade ramlat av, men stannade till slut vid en grästuva...
Angelique till synes oskadd, ryttaren lite mörbultad, men i övrigt ok. Vi promenerade lite med Angelique tills hon lugnade ner sig, stallkompisen satt sedan upp och red ca 20 minuter efter det i skritt och lite trav.
Igår skulle jag byta bandage på Angelique. Hon var då tydligt varm vid kotan och något svullen. Så igår blev det helvila..
Såret såg däremot varken bättre eller sämre ut.

Nej, Galishimo har inte heller gillat bommar på marken. Det har tagit oss flera månaders träning, flera gånger i veckan. De kan vara bra att börja med en liggande bom efter långsidan och låta det bli en del av vardagen att den ska kliva över den och hålla det på den nivån tills hästen knappt reflekterar över den... :)

Detta får mig att minnas det ridpasset som jag bestämde mig för att dra ut en bom i ridhuset! Fille jobbade bra, jag satt ner i traven och samlade ihop honom lite. Jag styrde mot bommen och tänkte inte mer på det. Fortsatte sitta ner och tänkte att han skulle ta lite högre steg bara...

Det som istället hände var att han kastade sig handlöst ungefär en meter rakt upp i luften över bommen. Och detta gjorde han säkert 10-15 ggr innan jag tillslut insåg att det kanske var bättre att sakta av till skritt precis innan. Sedan gick det hjälpligt så länge vi kom exakt rätt, annars blev det skutt!
Det är ett av de roligaste ridpassen vi har haft :D

Fröken har varit jätteduktig på bommar i många år, men är trots allt ett fuxsto och har starka åsikter. Så hon har bestämt sig för att det är under hennes värdighet att bry sig om bommar! ;) hon kan jättefint när man säger till henne, ( "hörrö skärp dig " funkar) men eftersom vi har jobbat tillbaka framåtbjudningen så gör vi bara saker hon älskar nu! ;)

Men jo, jag gjorde likadant som du med bommarna länge. Även om hon gick ok över dem från början.

Oh_really; så underbart det ser ut!! Och vilken fart ett tag där...! :p

Blir vansinnigt ridsugen! Ingen att rida här just nu- Pasja är bara hängd på, Plannja är pensionär och Kornelia är iväg på lite :heart....:D Men hon kommer ju hem snart förhoppningsvis!

(fortsätter på ämnet träningen i går)
Centella är den coolaste hästen jag träffat! Vi tog ned vårt treåriga welsh mountainsto till paddocken samtidigt eftersom hon rids in nu hon också. Elin som är lagom stor för henne red henne till paddocken, sedan fick Centella och lilla Sweetie skritta en stund därinne och när Anne, vår tränare, kom fick Sweetie skritta hem (hon gjorde sin premiärtur igår, så att vara med på passet var för mycket). Centella lyfte ett par gånger på huvudet och tittade efter sin hagkompis men koncentrerade sig snabbt på sitt jobb igen!
Läxa till nästa gång är galoppfattningar! ROLIGT!
2wpm3b6.jpg
[/IMG]
2wpm3b6.jpg

Tempen, vacker och cool häst! Ingen dålig kombination...!
Är så kul med treåringarna, idag ska jag tömköra Pasja och ska för en gångs skull försöka få lite bilder.... Är hopplös med det, oftast är jag själv med hästen, eller också har jag glömt mobilen i stallet....

Hej!

Idag fortsatte prinsessans träning till bruksnordis. Hon sladdade halva ridbanan (sen tyckte matte att det räckte, sååå van att dra är hon inte). matte kämpar fortfarande med hur 17 hon ska få ut släpan i hörnen och prinsessan hjälper inte direkt till när hon genar hela tiden. Men hon var duktig, trots det otäcka som lät därbak. :-)

/Lavinia, som spenderat 7 år ihop med sin sessa nu. :-)

Hej!

Idag fortsatte prinsessans träning till bruksnordis. Hon sladdade halva ridbanan (sen tyckte matte att det räckte, sååå van att dra är hon inte). matte kämpar fortfarande med hur 17 hon ska få ut släpan i hörnen och prinsessan hjälper inte direkt till när hon genar hela tiden. Men hon var duktig, trots det otäcka som lät därbak. :-)

/Lavinia, som spenderat 7 år ihop med sin sessa nu. :-)

Härligt! Bra jobbat!

Galishimo vill också bli bruksnordis!

Namnl%25C3%25B6s3.jpg

Första gången Pasja "tömkörs". Försiktig introduktion, hon var supercool som med allt vi gör med henne. Maken till cool dam har jag sällan mött! Rätt svårt att få henne att showa, när t ex Neo spurtar iväg i med svansen över ryggen och blåser som en drake står hon med en tuva gräs i munnen och tittar eftertänksamt; "men lille vän, vad springer du för? Ta det lugnt, det ska va gött å leva!"
11760267_999720136726216_7736334486730621625_n.jpg

Som min alltså :-). När alla hästarna i hagen far runt för där är en ny häst, står hon med nosen i gräset och lyfter inte ens huvudet förrän de springer över henne :-).

/Lavinia, som hade en underbar konditionstur med sambo och stallkompis idag. Men rätt allergimedicin kan tom sambo rida:-)
Första gången Pasja "tömkörs". Försiktig introduktion, hon var supercool som med allt vi gör med henne. Maken till cool dam har jag sällan mött! Rätt svårt att få henne att showa, när t ex Neo spurtar iväg i med svansen över ryggen och blåser som en drake står hon med en tuva gräs i munnen och tittar eftertänksamt; "men lille vän, vad springer du för? Ta det lugnt, det ska va gött å leva!"
11760267_999720136726216_7736334486730621625_n.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka