Arabiska fullblod del 2

Hahaha, håller med dig där Lavinia, araber är inte precis de som skövlar fram över bommar på marken...! :D Sen är det säkert rätt att man inte "ska" göra så egentligen, men man måste nog se till vilken typ av häst man har, precis som du säger.
Har haft arabdamer som lydigt har stannat innanför en liggande eltråd på marken- "här är hagens gräns och den får man faktiskt inte gå över oombedd! "
Ju fler år jag ägnar mig åt araber, desto säkrare är jag på att man inte kan hitta en mer lätthanterlig ras! :heart

Hahaha, håller med dig där Lavinia, araber är inte precis de som skövlar fram över bommar på marken...! :D Sen är det säkert rätt att man inte "ska" göra så egentligen, men man måste nog se till vilken typ av häst man har, precis som du säger.
Har haft arabdamer som lydigt har stannat innanför en liggande eltråd på marken- "här är hagens gräns och den får man faktiskt inte gå över oombedd! "
Ju fler år jag ägnar mig åt araber, desto säkrare är jag på att man inte kan hitta en mer lätthanterlig ras! :heart

De är faktiskt väldigt roliga på det sättet!

Häromdagen så upptäcktes det att Det inte fanns nån el i Filles hage. Det upptäcktes för att han tog tag i tråden upprepade ggr med munnen och drog i den. På andra sidan staketet gick en brunstig brun dam! Trots detta så höll han sig innanför! Och jag gissar att strömmen hade varit borta ett bra tag med tanke på hur snabbt han visade att det saknades el! Det var bara att sätta dit ny eltråd i grinden som visade sig vara den felande länken så slutade han bita i tråden. Inte en tendens att gå över hade han! Trots en mkt fin flicka på andra sidan! Underbara araber! :love::love:

Jag har sett samma sak med en arabhingst :D samma arabhingst GALOPPERADE bredvid mig när jag tog in honom från hagen vid ett tillfälle utan att jag sprang, det räckte med en rask gång :up: :love:

Han gillade inte halvbloden i hagarna jämte hans :cautious: :p

Hahahahaha, ja de har så mycket mellan öronen att man aldrig upphör att förvånas...! :D

Håller med!
jag hittade en gång hagtråden liggandes i hörnet, översnöat i flera omgångar men inget hovavtryck ens i närheten! Vid upptäckten höll en luftballong på att starta på motsatt sida av hagen, testning av brännaren med flera meter höga lågor men ingen sprang ur hagen ändå ( och den lagades illa kvickt).

Bommar däremot har tanten fått nog av! lägger jag ut tre bommar så blir det minst sju islag! Inte av att hon inte respekterar dem, utan i ren protest! säger jag till på skarpen (dvs TVÅ harklingar och en halvhalt ) så kan hon perfekt! Men den minsta upphöjning av bommen så hoppar hon en halvmeter!
De är roliga araberna! ;)

Igår regnade det. Var lite orolig för hur blött det skulle vara i hagen när jag åkte mot stallet på kvällen. Trots regn så var hagen nästintill snustorr. Bandaget var lite lätt fuktigt.
Var även och städade ur i gamla stallet. Råkade kika på sjukhagen där, den hade en och en halv dm vatten/lera.
Longerade Angelique i lite skritt och trav igår, helt ohalt. Lite ofokuserad, men det berodde nog mest på att det trots allt är nytt ställe och att det var hundar som rörde sig runt rundcorallen.
Funderar på att rida henne lite på banan idag, i lite skritt och trav bara för att se hur det fungerar.

Angående elrep, min prinsessa brukar känna med noshåren om det är el i repen. Är det inte det står hon och sover med mulen på staketet... Jag fasar för den dagen då det faktiskt ÄR el i staketet.

Fast hålla sig på rätt sida staketet gör hon inte alltid. Hon har en "betesdel" i sin vinterhage (där är väldigt blött så den är avstängd vintertid och öppnas lite vartefterson på våren) och den har hon lärt sig att man kan hoppa in till :-). Så hon hoppar in där när "ingen" ser och ser oftast till att stå på utsidan när vi är i stallet. Busfrö!

/Lavinia, som har pållan helt själv just nu pga sjuk medryttare. Vill egentligen ha pållan själv jämt men orkar inte.

2mdgo05.jpg
[/IMG]
2mdgo05.jpg

Första mötet med vår tränare Anne, Centella gjorde sitt bästa! Vi har läxa till nästa torsdag då vi tränar igen, 15-20 minuter plus feedback varje vecka under några månader är planen!

@Tempen Låter som en ypperlig plan!

Ska upp om lite mer än 5 timmar bara, men har packat inför Sportcupen och fick för mig att sy en ny tävlingsblus...:grin::banghead:
Kommer ångra mig imorrn men tror det blir snyggt när det ät dags för westernklasserna på lördag och söndag.
Imorrn så håller mattes hjärta sig i halsgropen då vi ska starta hoppning för första gången och "endast" med dryga 4 månaders träning.

Sett flera updates på FB om folk som redan anlänt och taggar inför starten imorrn. Hoppas det är ett gäng bukefalister som kommer! mot Strängnäs och Sportcupen!

Jag vill också åka till Strängnäs, tyvärr så får jag inte ens ihop det att åka som publik och kolla. Men vi satsar på att kunna vara med nästa år.

Såg FLM Verdi i startlistorna. Det är en hingst jag gärna hade sett i verkligheten...

Igår red jag Angelique för första gången sen skadan. Hon började steppa i stallgången när hon såg att sadeln var framme. Öronen spetsade och supertaggad liten ponny. Hon var glad.

Vi promenerar till ridbanan och jobbar lite från marken, Angelique är då superglad och väldigt taggad. Efter några minuter så börjar hon lyssna. Sitter upp, och skrittar runt på ridbanan. I början var det ganska spänt, sen slappnar både jag och Angelique av. Rider i skritt och lite trav ca 15 min totalt. Angelique lyssnar jättefint, det märks att hon är lite stel och att hon har kortare steg fram än normalt. Men hon är inte halt och framförallt, Vi är äntligen på G igen.

Lycklig ponny och lycklig matte! Det blev sammanfattningen av gårdagen.

Innan jag köpte min egna arabhäst så surfade jag ju runt på andras texter och bilder om olika hästar och raser. Jag minns att jag flera gånger tittade på @Arabizar som hade små korta filmer på hennes skogsturer med sin arab, och jag blev så inspirerad! ( Eller jag hoppas det var hon men det var ju ett par år sedan... ) Jag tänkte att hon måste ju vara himla lyckligt lottad och de där små tulpanöronen på hennes häst verkar ju alltid vara spetsade framåt. Det verkar så typiskt araber, att vara uppmärksamma och glada. Och skimmel dessutom. Så fint när de är ljusa.Jag blev så sugen på en arab!

Nu har det gått fyra år och jag har äntligen lyckats producera min första lilla suddiga filmsnutt på uteritt med små spetsade arab-öron, på min lilla grålle som jag ridit in själv. :heart Han har ju inte varit så lätt att rida ut med, och jag har varit så himla nervös, men nu börjar det lossna!!

Åååå, så ridsugen man blir av att se din film!! :banana:
Dessutom gillar jag din häst väldigt, han ser så väl ihopkommen ut och har den där utstrålningen som man fastnar för. :love:

Innan jag köpte min egna arabhäst så surfade jag ju runt på andras texter och bilder om olika hästar och raser. Jag minns att jag flera gånger tittade på @Arabizar som hade små korta filmer på hennes skogsturer med sin arab, och jag blev så inspirerad! ( Eller jag hoppas det var hon men det var ju ett par år sedan... ) Jag tänkte att hon måste ju vara himla lyckligt lottad och de där små tulpanöronen på hennes häst verkar ju alltid vara spetsade framåt. Det verkar så typiskt araber, att vara uppmärksamma och glada. Och skimmel dessutom. Så fint när de är ljusa.Jag blev så sugen på en arab!

Nu har det gått fyra år och jag har äntligen lyckats producera min första lilla suddiga filmsnutt på uteritt med små spetsade arab-öron, på min lilla grålle som jag ridit in själv. :heart Han har ju inte varit så lätt att rida ut med, och jag har varit så himla nervös, men nu börjar det lossna!!

Å vilken härlig film!

Önskar att ja hade kunnat fö på film hur fin min fuxtant kändes igår! Klättrade lite lätt ( barbacka , i grimma går ju bra när man har en arab!) och hon kom upp från backen frustande, stark och överlycklig! Direkt efter kom hon in i en trav med en kraft och ryggaktivitet som hon aldrig bjudit på förut, och helt frivilligt!
DEN känslan hade jag velat fånga!

Idag var hon inte lika jämn i kroppen, men hade ändå energi, bjudning och full i fan i sig! Jag har verkligen fått min häst tillbaka!
Imorgon blir det tömkörning så jag kan se hur hon rör sig, och sedan klättring igen så får vi se om det var träningsvärk eller om klättring är grejen just nu. Så tacksam över var jag bor just nu, har fem grustag att välja mellan, så man kan hitta den perfekta backen för varje tillfälle! Å vad jag längtar tills hon är helt tillbaka så vi kan klättra den där lååånga härliga backen som hon inte har fått prova än!

Hej!

Ja, film på rabis vore underbart. Jag vågar bara filma i skritt, vill inte riskera att slänga telefonen på backen.

Angående rida i grimma så har vi inte testat det, men jag rider mer eller mindre jämt bettlöst, behöver ludd på nosen för det blir för skarp för fröken annars. Tandläkaren tyckte att jag kunde sänka nosgrimman om jag ville ha den skarpare... Jag älskar min arabis-tjej, trots henne egenheter.

Idag vågade hon faktiskt bita ifrån på den lille skimmelshettisen som bestämmer i hagen, för att 2 sekunder senare fly för glatta livet när han la ena örat bakåt. Hon är verkligen ingen häst-häst min prinsessa :-)

/Lavinia

Å vilken härlig film!

Önskar att ja hade kunnat fö på film hur fin min fuxtant kändes igår! Klättrade lite lätt ( barbacka , i grimma går ju bra när man har en arab!) och hon kom upp från backen frustande, stark och överlycklig! Direkt efter kom hon in i en trav med en kraft och ryggaktivitet som hon aldrig bjudit på förut, och helt frivilligt!
DEN känslan hade jag velat fånga!

Idag var hon inte lika jämn i kroppen, men hade ändå energi, bjudning och full i fan i sig! Jag har verkligen fått min häst tillbaka!
Imorgon blir det tömkörning så jag kan se hur hon rör sig, och sedan klättring igen så får vi se om det var träningsvärk eller om klättring är grejen just nu. Så tacksam över var jag bor just nu, har fem grustag att välja mellan, så man kan hitta den perfekta backen för varje tillfälle! Å vad jag längtar tills hon är helt tillbaka så vi kan klättra den där lååånga härliga backen som hon inte har fått prova än!

jag trodde inte någon tittade på mina klipp...du måste vart den enda;) Jaaa, jag har vart lyckligt lottad med Arthur som bär sin matte över stock och sten och har gjort så i 13 år, han är min glädjekälla och lyckorus i livet :love:

jag trodde inte någon tittade på mina klipp...du måste vart den enda;) Jaaa, jag har vart lyckligt lottad med Arthur som bär sin matte över stock och sten och har gjort så i 13 år, han är min glädjekälla och lyckorus i livet :love:

Tänk att man kan göra så små saker som ändå gör stor skillnad för andra! :D

Åååå, så ridsugen man blir av att se din film!! :banana:
Dessutom gillar jag din häst väldigt, han ser så väl ihopkommen ut och har den där utstrålningen som man fastnar för. :love:

Jo. han har ju det! :love: Kommer du till Västerbotten någon gång så måste du rida honom! :)

Han är ju sommartjock nu, så sadeln har glidit fram men det känns som ett mindre problem nu när jag äntligen vågar motionera honom utanför ridbanan! (Inte jag som rider på bilden)

_DSC0027.JPG

Ja, film på rabis vore underbart. Jag vågar bara filma i skritt, vill inte riskera att slänga telefonen på backen.

Dagens tips! Den lilla kameran jag använde på uteritten kostade bara ca 1000 kronor. Lägger du till någon hundralapp extra kan du köpa en anordning för att sätta fast den i hjälmen, men jag gjorde en egen lösning med lite karborreband och en vaddkudde. Helt klart värt pengarna!! :D

11721957_10207023831184453_1269596081_n.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka