Arabian partbred/arabkorsning

Sv: Arabian partbred/arabkorsning

Jag har ett sto -08, pappan PRE, mamman är arab/fjording. Hoppas på att hon blir en finfin ponny till min dotter.

Kanske lite historik om partbredavel kunde var intressant.

Sedan långt tillbacka har fullblodsaraben hyllats som källan till uthållighet och elegans bland värdens hästraser. Sedan arabhästen importerades till väst har huvud uppgiften, åtminstone under 1800 talet, varit att förädla och förbättra andra hästraser, den uppgiften har araben klarat med glans. Kanske just som förädlare av andra raser har fullblodsaraben fungerat som best – engelska fulblodet, Angloaraben, Shagya araben är tre raser grundad av fullblodsarab hingstar som betäckte främmande sto, dessutom finns knappt en lätt hästras som inte har arabblod i ådrarna.
I Australien för många år sedan släptes arabhingstar bland vild hästarna i syfte att höja kvalitén, det sägs att i följande generationer vad det lätt at skilja hästar med arabblod från övriga.
I förbättringssyfte representeras den främmande rasen av ett sto som betäcktes av arabhingst, inte tvärt om att det ädla arabstoet betäcktes av oädel hingst.
Bland de muslimska beduin stammarna var inställning helt annat, aveln styrdes av religionens krav på ”renhet”. T. ex om et sto hade blivit tjuvbetäckt av oädel hingst så anses hon vara oren resten av livet och togs bort från avel.

Jag har ett sto, 7 år, e Fire ox (Ramses-Dardir) u Ramona (36) e Waliant 945. Arab/hbl som jag också valt att regga som partbred pga kostnaden. Hon är en mycket trevlig individ som blev precis det jag ville ha. Rätt kön, färg, tecken och storlek samt exteriör. Hon har också fått det bästa från sina föräldrar.

Provar att lägga in en länk:

http://s816.photobucket.com/albums/zz82/Cillavan/Ramsa 2010/?action=view&current=Ramona3.jpg

KL.
I SWB aveln får ju araber användas och avkomman räknas ändå som SWB.
Finns det flera raser där man får korsa in arab men ändå få en renrasig avkomma?

De första jag kommer att tänka på är angloarab (såklart) och svensk ridponny, i Sverige. Utomlands tror jag nog att de går att korsa in i de flesta halvblodsraser, och även quarter/paint om jag inte minns fel.

De första jag kommer att tänka på är angloarab (såklart) och svensk ridponny, i Sverige. Utomlands tror jag nog att de går att korsa in i de flesta halvblodsraser, och även quarter/paint om jag inte minns fel.
Inte i Quarter/Paint, men däremot går det utmärkt i Appaloosa.

Vad roligt! :laugh:

Här kommer bilder på Timmy,
Nyss hemkommen i oktober 2010
Spring_time.jpg

Test av hackaore.
Timmyhack.jpg

Cristo:
Julen 2010
Cristo.jpg

Vasaritten 2009
Ensro.jpg

Jag har en registrerad appaloosa. Mamman till min häst är arab och pappan appaloosa.
Hon är en totalt blandning av de båda raserna. Smäcker och smidig som en arab, muskulös dock över rumpan efter pappan. Temprament som en appaloosa, lugn och trygg nästan alltid, men när hon blir exalterad och "tänder till" så kommer arabgnistan fram. Hon är mycket tillgänglig, alltså tycker om människor. Hon har appaloosans randiga hovar. Appaloosans man och svans= nästan obefintlig på min häst... morrr Lite vita partier runt ögonen, appaloosa. Bedrövligt sadelläge, kommer väl både från araben och appaloosan i henne. Morr igen:-)
Väldigt lättlärd och enkel att kommunisera med, araben i henne. Kanske också appaloosan. Jag vet för lite om den rasen.
En vit fläck på ryggen, kommer väl från appaloosans fläckiga päls.
Jag tycker blandningen mellan arab och appaloosa har varit väldig gynnsam i denna häst. Nu har tidigare ägare gjort ett kanonjobb, jag har fått en jättefin häst, men också extriören är god och hon är rätt och slätt perfekt för mig.
Min tidigare häst var "renrasig" arab. Fin extriör, väldigt härligt temprament. Jag tror faktiskt jag har fastnat i arabträsket och kommer inte därifrån:-) Jag tycker araben har mycket fina egenskaper att avla vidare på.

Bra inlägg för övrigt om partbreed, av Elsbetha!!!

Jag har en hel del Part-Bred Arab stud books. Den första (Vol I) publicerad 1925 har 73 stycken hingstar och ston. De flesta är korsningar med Polo Pony, Hackney, Dartmoor, Exmoor, Dales.
Det finns en del illustrationer av dessa korsningar. Flera av dessa finns nu i härstammningarna av dagens Riding Ponies.
Det är väldigt intressant att studer dessa gamla böcker.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 377
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Asko
·
Gnägg Jag har hängt lite mer på Buke nu senaste veckorna då jag har en hel del fritid här i Australien men de senaste 3 åren har varit lite...
2
Svar
29
· Visningar
4 236
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London