Sv: Arabian partbred/arabkorsning
Jag har en registrerad appaloosa. Mamman till min häst är arab och pappan appaloosa.
Hon är en totalt blandning av de båda raserna. Smäcker och smidig som en arab, muskulös dock över rumpan efter pappan. Temprament som en appaloosa, lugn och trygg nästan alltid, men när hon blir exalterad och "tänder till" så kommer arabgnistan fram. Hon är mycket tillgänglig, alltså tycker om människor. Hon har appaloosans randiga hovar. Appaloosans man och svans= nästan obefintlig på min häst... morrr Lite vita partier runt ögonen, appaloosa. Bedrövligt sadelläge, kommer väl både från araben och appaloosan i henne. Morr igen:-)
Väldigt lättlärd och enkel att kommunisera med, araben i henne. Kanske också appaloosan. Jag vet för lite om den rasen.
En vit fläck på ryggen, kommer väl från appaloosans fläckiga päls.
Jag tycker blandningen mellan arab och appaloosa har varit väldig gynnsam i denna häst. Nu har tidigare ägare gjort ett kanonjobb, jag har fått en jättefin häst, men också extriören är god och hon är rätt och slätt perfekt för mig.
Min tidigare häst var "renrasig" arab. Fin extriör, väldigt härligt temprament. Jag tror faktiskt jag har fastnat i arabträsket och kommer inte därifrån:-) Jag tycker araben har mycket fina egenskaper att avla vidare på.
Bra inlägg för övrigt om partbreed, av Elsbetha!!!