Jag har läst båda trådarna och nej, jag tycker ingen svarat direkt på frågan om de specifika kasten. Att de ska vara energiska och att det kallas något speciellt att rycka i kedjan så att de rycker upp huvudet har jag uppfattat. Likaså att det verkar som att de flesta inte tyckte om ryckandet i kedjan men på tempens film sker det på två av de tre första hästarna.
Då tror jag att du har missat ett par inlägg i tråden, för svaret står KLART och TYDLIGT på flera ställen i tråden.
ur inlägg 2 "Du har redan indikerat vad du tycker genom att säga att
araberna hoppar och studsar till skillnad från halvblodens prydliga trav. Allt detta baserat på filmen på min hästs debut i showsammanhang..."
inlägg 4 "
Handlern jobbar stenhårt på att få Cheval att inte springa med ena bogen före och han är tvungen att ta tag i honom för att han inte lyssnar. Idealt travar hästen in i balans och står utan att man behöver rycka, men Cheval är felskolad sedan innan och vill hasa efter handlern (prydligt?) och vill ställa sig illa. Att ställa upp en arabhäst är en konst VÄLDIGT få i världen behärskar och här tar Cheval sina första steg mot en utmärkt uppställning."
inlägg 21 "Så otroligt lätt och följsam han är, busar och showar utan att bröta över någon, linan är ju helt lös för det mesta. Härligt atletisk
Visst, lite ryck där när han ska ställa upp sig, men vad duktig han är, man ser hur han verkligen anstränger sig för att ställa upp sig sådär, det kan INTE vara lätt att lära in!"
ur inlägg 26 "
Det finns ingen uttrycklig önskan att de hoppar och studsar, hur skulle man träna in det tänkte du? Det där tycker jag bara verkade ... spydigt. En hingst på fem år har en hel del energi i kroppen.
Att man byter riktning är för att vinna några extra steg, i synnerhet om hästen är som min."
ur inlägg 38 "
Det du ser på filmen som jag kan stå för är min häst som är ung, felskolad under en tid och blir tillrättavisad då han ränner iväg. Min hingst gör inte anspråk på att bli en Grand Prix häst under ryttare. Han ska heller inte dra timmer i skogen och kunna stå still medan vi lastar. Han är en i mina ögon vacker häst som rids och tränas på en nivå de flesta ryttare egentligen hör hemma.
På arabshower vill man efterlikna en häst i full frihet plus i uppställning där de ska orka stå fokuserade och i rätt form (för showen, inte som din ridhäst). Du ska kunna knäppa på och av."
ur inlägg 46 "Man bedömer utifrån rasstandardens kriterier; arabtyp, huvud och hals, överlinje och kropp, ben, rörelser i skritt, rörelser i trav.
Man vill se en häst som visar upp sig med behärskad kraft och energi, som tar i från tårna utan att tappa behärskningen.
Man ser tydligt redan på mycket unga araber att många tycker om att visa upp sig, showa med svansen i vädret och krökt nacke. En arab som inte gillar att visa upp sig gillar inte heller utställningar något vidare.
Det snabba av- och- på är viktigt, att visa upp en maffig trav med svansen på ryggen ena sekunden och kunna ställa upp sig i full koncentration nästa sekund är typiskt för mentaliteten. Den maffiga traven kräver förstås också koncentration och fingertoppskänsla både från häst och handler, eftersom allt ska ske på lös tygel. Så fritt som möjligt, ändå behärskat.
Det kan vara "ståpälshäftigt" att se t ex
en hingst i full kondition hitta en fantastisk trav på lös tygel och dåna iväg en hel långsida, medan handlern springer för allt vad han är värd för att inte hindra honom. Värt att se! "
Detta är vad jag läser i tråden
utställning och jag är INTE utställningsproffs på någon ras, men av ovanstående delar har jag lärt mig en hel del om arabutställningar om vad som är önskvärt och inte önskvärt. Jag tycker att det är skrivet enkelt, tydligt och lättförståeligt.
Tempen förklarar att kasten inte är något som ska vara, men det är en ung häst, som är under utveckling. Inte en 18 år gammal ringräv, som vet vad som begärs av honom.
Mvh
IngelaH, privatperson