Varje gång jag ifrågasätter dig får jag det här svaret. Att man är helt ute och cyklar och utanför ett sammanhang som ingen annan verkar se. Så nu ska jag försöka svara så precist jag kan @mackan. Ur inlägg #173 som du författat, jag har själv numrerat citaten, dina är fetade mina kursiva.
Förstår du nu? Jag har svarat på ditt inlägg, varpå jag adresserar dig. Nu var inte inlägget riktat till mig men jag tog mig friheten att delta. Om jag ställer följdfrågor så har det inte framgått så tydligt för mig vad någon menar, då kanske man får precisera? Där ser du också i vilken kontext vad jag vill ha för häst var skrivet i. I mitt inlägg påstår jag inte en gång att hobbyryttare köper showhästar heller så den frågan får du ställa någon annan.
1.Jag förstår öht inte vad jämförelsen med SWB/"ridhäst" tävlingsklasser har att göra med diskussionen eftersom ingen av arabhästfolket här öht har ansett att arabhästen är en ras som hävdar sig i höga ridhästtävlingsklasser där SWB /"ridhäst" eller "stora hästar" utan är en allround/familjehäst för de flesta.
Mitt svar: Det kanske var jag som började jämföra araben med halvbloden, det var ju för att jag sökte en ridhäst och inte tyckte att jag hittade något som kunde konkurrera på MSV nivå.
2. Inte heller vet jag var du får det till att arabhästen blir mer och mer nischad till att exklusivt tävla enbart utställning. utifrån vad drar du den slutsatsen eller anser det vara ett faktum ?
Mitt svar: Att det finns showavlade hästar är väl ingen myt, jag har som sagt haft lite koll på marknaden för araber det senaste och jag har sett många hästar som är stammade för och säljs för show. Det är liksom det man köper, en häst att tävla på utställning med, på samma sätt som jag köper hästar att tävla i ridgrenar med.
3. Tycker du engelskt fullblod lämpar sig i fälttävlan ? De är också rätt så spända av sig i sak .
Mitt svar: Engelskt fullblod är väl inte spända i sak? Såvitt jag vet avlas dem mycket på löphuvud vilket ger en reaktiv häst med vinnarskalle.
5. Vad är en lämplig "ridhäst" enligt dig för att den ska kvalificera sig som ridhäst ? Eftersom du inte anser att araben har några kvaliteter alls som "ridhäst" ?
Mitt svar: Det klart det finns araber som rids, men när det också säljs flera som i säg de 2-3 närmaste generationerna har hästar vars meriter är inom utställning där merparten inte är ridna, då kvalificerar inte jag en sån häst som en ridhäst.
Förstår du nu? Jag har svarat på ditt inlägg, varpå jag adresserar dig. Nu var inte inlägget riktat till mig men jag tog mig friheten att delta. Om jag ställer följdfrågor så har det inte framgått så tydligt för mig vad någon menar, då kanske man får precisera? Där ser du också i vilken kontext vad jag vill ha för häst var skrivet i. I mitt inlägg påstår jag inte en gång att hobbyryttare köper showhästar heller så den frågan får du ställa någon annan.