Men nu hänger jag inte med alls
@mackan? Har vi inte just enats om att araben finns i olika "förgreningar" med olika inriktning? Ska det motsättas nu? På Tempens klipp står det tom "Arabian sport horses". Att det finns showavlade hästar är väl ingen myt, jag har som sagt haft lite koll på marknaden för araber det senaste och jag har sett många hästar som är stammade för och säljs för show. Det är liksom det man köper, en häst att tävla på utställning med, på samma sätt som jag köper hästar att tävla i ridgrenar med. Det klart det finns araber som rids, men när det också säljs flera som i säg de 2-3 närmaste generationerna har hästar vars meriter är inom utställning där merparten inte är ridna, då kvalificerar inte jag en sån häst som en ridhäst.
Det kanske var jag som började jämföra araben med halvbloden, det var ju för att jag sökte en ridhäst och inte tyckte att jag hittade något som kunde konkurrera på MSV nivå. Det har vi ju också kommit överens om, araben är som ridhäst en allroundhäst på lägre nivå, de avlas inte för att bli tävlingshästar på så vis. Engelskt fullblod är väl inte spända i sak? Såvitt jag vet avlas dem mycket på löphuvud vilket ger en reaktiv häst med vinnarskalle.