Arabhästar och dressyr

Puppan

Trådstartare
Nu vill jag inte få en tråd av "urrk, araber är fula och knäppa hästar" eller "araber är bäst på allt", utan jag vill höra vad ni som rider dressyr på arab eller känner någon som rider dressyr på arabhäst tycker.

Jag har suttit domarsekreterare några gånger vid dressyrtävlingar och fått det jag befarat bekräftat för mig: det finns domare som hatar arabhästar och som verkligen inte dömer objektivt när de ser en arab på dressyrbanan. Har hört deras kommentarer och dessutom sa en domare rakt ut att det är så.

Hur har det fungerat för er som tävlar dressyr på arab? Upp till vilka klasser har det fungerat bra? Märker ni av de brister som araberna sägs ha (svårt att sätta under sig, slappna av osv). Är det stor skillnad mellan araberna och "vilken-ponny-eller-häst-som-helst"?

Har ni varit med om att bli neddömda bara för att ni ridit en arabhäst?

Till sist - är det någon idé alls att satsa på dressyr (nu menar jag inte SM, men kanske upp till MSV) med en arab eller är man dömd att förlora redan från början även om hästen och ryttaren är kapabla?

Sv: Arabhästar och dressyr

nej du ör inte dömd att fölora,men de säger sigsjälv att du har svårt att hävda dig när de "långbenta tyskarna" kommer

När jag tävlade ponny var det iaf en ponny med upp ppå SM nivå som gick bra och fic bra poäng-när det gick bra,tyvärr ann ryttaren bli för gammal innandet gick "som på räls"

Storhäst har jag knappt sett några araber ute-dom jag har sett har tyvärr gått som krattor (men de e ju knappast hästen fel)

Det finns ju araber som tävlar iaf upp till msv, men hur dessa hästar står sig i konkurrensen med "vanliga" hästar vet jag inte. Jag var på Strömsholm i somras och tittade lite på arab-SM där SM-klassen går i msvB:3 (tror jag). Nu såg jag inte alla ekipage, men jag kan inte påstå att jag blev imponerad av det jag såg....

Ja, någon anledning måste väl finnas till att det inte finns så många arabhästar på dressyrbanorna, åtminstone när det gäller ponnyklasserna.
På storhästsidan så kan det vara till stor nackdel att ha en liten häst (araber brukar ju inte bli så stora) oavsett om den går bra eller ej, men bland ponnysarna finns ju inte det problemet.

Jag tränar en ponnytjej som tävlar arab i dressyr LB-LA. Det går väldigt bra för henne och domarna är övervägande positiva, hon blir ofta placerad. Upplever inte att hon blivit neddömd, hon har fått de poäng hon förtjänat.

Har själv ridit den hästen en del och tycker inte den har problem att sätta under sig eller slappna av. Däremot är den känslig på gott och ont. Krävs absolut ingen styrka för att rida henne, bara finlir. Men det kräver ju lite mer av ryttaren, man måste sitta korrekt annars stör man henne.

Finns f.ö flera araber här i distriktet som tävlat tom FEI med framgångar.

Jag har en arab som jag tävlar dressyr lätta klasser med. Har aldrig upplevt att jag blivit nerdömd, all kritik har varit befogad och har det gått bra så har det märkts på procenten.
Skulle dock aldrig välja en arab igen. Han blir så lätt spänd, står emot i programmen och det gör det jättesvårt att tävla honom.

Araber är lätta och känsliga och om man inte anpassar ridningen efter sin häst blir den spänd. Då blir inte poängen särskilt hög heller..mvh/T_B

Har just skaffat en arab. Han har tävlat upp till La med placeringar upp till LB iaf innan hon sålde han till nuvarande ägaren.
Vi har bara vart med på en klubbis (LC:2) som gick över förväntan :D
Han var duktig men spände sig (mitt fel såklart.. min första dressyrtävling å så;) )

Tror det kommer gå bra med honom.. slappnar jag av och rider mjukt så går han superbra:)

Jag har varit nere i Spanien nu och tävlat i nationella mästerskapen (arab) Campeonato nacional de caballos Arbes. Jag kan säga att det är en ganska stor skillnad på araber i Sverige och i Spanien. Visst, det fanns sämre och bättre araber i spanien också.
Men i sverige har araber en tendens till att bli sprättiga och väldigt tunna/späda. I spanien är de något maffigare och med mer bakbens aktivitet.

I Sverige rider jag en ponny som är halvblod/arab och jag kan säga att på tävling har jag väll för det mesta fått en rättvis bedömmning, men jag blev uttagen på en sk. distrikts inventering och tränaren där hade ganska grova fördommar. Hans första kommentar var att, - Ja, jag ser ju att detta är en arab. Då har den ingen chans att komma upp i klasser. Dom är ju inte byggda för att gå dressyr.

En del araber har nog svårare att "sätta under sig" än vissa andra ponnyraser.
Min lilla kille har väldigt svårt att slappna av i tävlings sammanhang, men om det beror på att han är arab eller honom som individ. Det är svårt att säga..

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte precis blivit neddömd på tävlingar. Däremot går det knappt att få tag på en vettig tränare, eftersom de har så mycket fördomar... *suck*

Vart bor du?

Jag har en alldeles fantastisk tränare som jag tror passar utmärkt speciellt till hästar som lätt spänner sig. All träning utförs när hästen slappnat av, inga moment forceras fram. Hon har inga som helst fördomar mot någon sorts hästar. Mirakel har skett med min sedan jag började rida för henne.

PM:a mig så får vi se om vi bor inom samma område.

jooohannan skrev:
Jag har varit nere i Spanien nu och tävlat i nationella mästerskapen (arab) Campeonato nacional de caballos Arbes. Jag kan säga att det är en ganska stor skillnad på araber i Sverige och i Spanien. Visst, det fanns sämre och bättre araber i spanien också.
Men i sverige har araber en tendens till att bli sprättiga och väldigt tunna/späda. I spanien är de något maffigare och med mer bakbens aktivitet.

I Sverige rider jag en ponny som är halvblod/arab och jag kan säga att på tävling har jag väll för det mesta fått en rättvis bedömmning, men jag blev uttagen på en sk. distrikts inventering och tränaren där hade ganska grova fördommar. Hans första kommentar var att, - Ja, jag ser ju att detta är en arab. Då har den ingen chans att komma upp i klasser. Dom är ju inte byggda för att gå dressyr.

QUOTE]

Just det här med att araber inte är byggda att gå dressyr är det jag fått höra av en del domare. De värsta har tillagt att "därför har de inte här på dressyrtävlingen att göra".

Varför inte döma objektivt och ge sjutton i att lägga in några värderingar i vilken sorts ponny/hästras det är. Bedöm rörelserna och motivera poängen - det är väl det en domare ska göra! Vare sig mer eller mindre. :mad:

break_a_leg skrev:
Det finns ju araber som tävlar iaf upp till msv, men hur dessa hästar står sig i konkurrensen med "vanliga" hästar vet jag inte. Jag var på Strömsholm i somras och tittade lite på arab-SM där SM-klassen går i msvB:3 (tror jag). Nu såg jag inte alla ekipage, men jag kan inte påstå att jag blev imponerad av det jag såg....

Men frågan är ju hur mycket det beror på ryttarna och hur mycket beror det på hästarna..?

En del ritter kan jag säga var katastrofala ur ryttarperspektivet...Men jag har sett en del araber arbeta till vardags också, och det blir ofta springit och spänt, det ligger nog lite i rasen och är inte bara något som ryttaren ställer till.

Nu var inte alla ritter i arab-SM dåliga, det fanns ett par som var okej.

Varför skulle jag behöva en tränare speciellt för hästar som spänner sig?

jooohannan skrev:

En del araber har nog svårare att "sätta under sig" än vissa andra ponnyraser.
Min lilla kille har väldigt svårt att slappna av i tävlings sammanhang, men om det beror på att han är arab eller honom som individ. Det är svårt att säga..

Vilken typ av arab (ridhäst eller utställningsvarianten) som man köper, beror väl på vad man har för avsikt att använda sin häst till. Alla svenska halvblod är ju inte heller bra byggda för att gå dressyr och gå högre klasser.

Det är ju också skillnad på att rida araber jämfört med andra hästar, araberna är mer lyhörda för hjälper så det är väldigt lätt att man rider dem "för mycket" ( en kompis till mig har just köpt sin första arab och fått uppleva detta :D ). Kanske är det detta som ger det "spända" intrycket, vad vet jag...???

Ursäkta så mycket - ska akta mig för att vara hjälpsam igen :smirk: .

Det var inte meningen att insinuera att din häst spänner sig, jag tänkte snarare på min egen och sedan ville jag bara berätta att jag känner till en bra tränare som tar sig an även arabhästar utan att ha fördomar.

Jag har tävlat lite dressyr med araben jag rider nu. vissa dommare älskar honom och vissa hatar honom. tyvärr så har också en viss tendens till att inte kunna hålla koncentrationen ett helt dressyr program. men vi tänker inte ge oss :devil: snart ska vi visa vad vi kan!

Hej!
jag vill svara på din fråga så här: araben är en utmärkt dressyrhäst! den kräver bara en känslig och handfast ryttare, anledningen till att man inte ser araben så mycket ute på tävlingsbanorna i dressyr är bla. att om dom är ponny, så rids dom, utbildas och hanteras av barn och ungdommar som omöjligt i den åldern (nu generaliserar jag, det finns duktiga talanger som fixar det) ha den erfarenheten och kunskapen som krävs för att rida en arab som är en häst med mycket nerv.
och anledningen till att dom inte finns bland stora hästar är ju då givetvis storleken och för att den precis som fullblodshästen kräver lite mer tid och tålamod.
En välhanterad arab och välutbildad kan med sina mkt. utvecklingsbara gång och bogfrihet sväva iväg i en ökad trav som skulle få vem som att bli avundsjuk, den har även precis som travhästen mkt, kraftiga lårmuskler, den breddar dock och har en tendens att "ro" vilket inte man eftersträvar i dressyrridningen, men det är bra kraft i baken som kompenserar detta. tempramentet tycker jag är en fördel, men som sagt den kräver sin ryttare som måste vara följsam tålmodig och känslig. Jag har själv ridit dressyr på både fullblod, araber och halvblodshästar, (har själv två halvblod som jag rider idag),och skulle någonstans vilja plocka egenskaper från dom alla och sätta ihop, halvblodshästen är ju den som är lättast att jobba med absolut! men hade det inte varit för att araben är så liten skulle jag inte tvekat att avla in lite arab i våra tunga halvblodshästar ( nu blir ju halvbloden som tur är mer och mer lätta i typen för det behövs tackvare att man lägger in mer fullblod) som sagt man ska inte döma hästen, utan kanske se lite längre med en annan överblick. vi använder ju numera mer och mer spanska hästar...där är ju samma sak egentligen...dom har egenskaper som funkar utmärkt i vår vanliga dressyr dom med, dom är bättre på att utföra samlade rörelser än vad halvblodet är och sämre gångartsmässigt ...som sagt man skulle vilja ta flera egenskaper från många raser och få en prefekt häst, men framförallt att inte döma ut ngn ras..speciellt inte en så utpräglad ädel och gammal hästras som araben...våra allas ridhästars stamfader.

:bow:

har själv en arab som används i huvudsak till dressyrridning. Mkt trevlig sådan med rätt ryttare.. Men som sagt för att plocka fram det bästa i honom krävs rätt ryttare.. För vissa ryttare blir hans känsligthet till nackdel. Kan man hantera den är det bara en fördel. :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

G
Hästmänniskan Om inte den här tråden ligger rätt får moderatorn gärna flytta den ;) Jag har ett importerat halvblod, sto, 12 år gammal. Hon har...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 365
Senast: Buckingham
·
J
Dressyr Jag har tidigare i tråd här inne där jag undrade om jag kunde starta min häst i dressyr med min flatbacksadel.. Det var ju enligt er...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 390
Senast: Friendly
·
Fälttävlan hejsan! lovade nån med en derssyrhäst här inne att jag skulle raportera från min debut i fältävlan. elle min debut gjorde jag för flera...
Svar
4
· Visningar
1 169
Senast: FT_ryttare
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar