• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nixa 324
  • Startdatum Startdatum
N

nixa 324

Vad är det för skillnad på angloaraber, polska araber och egyptiska?
Det kanske tom finns fler?
Ser man på extriören vad den tillhör?
Används de till olika saker?
Berätta! Berätta!

Sv: araber

Angloarab är en korsning mellan engelskt fullblod och arabiskt fullblod.
Polsk och egyptisk arab är enbart vilka linjer de går på (enkelt förklarat). Alltså vart deras förfäder kommer ifrån. Angloaraben är ofta större än "vanlig" arab.

Aha! Är angloaraber de som används till galopp?
Eller används araber till de oavsett linjer?

angloaraber används inte till galopp...

det är engalska fullblod och arabiska fullblod som gör det, så vitt jag vet iaf... i arabgaloppen är ju bara rena araber välkommna iaf.

I sverige finns inga lopp för angloaraber men det förekommer i utlandet. I Sverige tävlar alla araber mot varandra oavsett om blodslinjerna är polska, egyptiska, franska, ryska eller engelska.

aha! det finns franska och ryska oxå!
Men det är ingen skillnad alls på temperament, lynne eller utseende då pga linjerna menar jag. Man kan inte säga generellt att tex polska linjer ger mer temperament eller uthållighet eller så?

visst är det skillnad på utseende, men offtast är det inget som gemeneman ser, utan man måste vara ganska duktig för att se om hästen tillhör en viss linje (offtast)

temprament vet jag inte om det är så stor skillnad... jag har "hört" att tex spanska araber är riktigt lugna (typ som kor :angel:) och hittils så stämmer det ganska bra (mitt sto är mest spansk, och är kolugn)

i övrigt vet jag inte så mkt... men det finns andra mkt duktiga här på forumet!

intressant....tänk att man kan få så mycket funderingar, bara man börjar spåna lite......

Tack! Det gjorde mig faktiskt lite klokare.
Men är crabbet och angloarab samma sak eller är angloarab en korsning mellan arab och engelskt fullblod, medan crabbet är en engelsk renrasig arab?

Angloarab är engelskt fullblod/arab och Crabbet är en "variant" på renrasig engelsk arab (blodslinjer från stuteriet Crabbet Park).

För att förvirra dig ytterligare så det kan det ju mkt väl finnas Crabbetlinjer i en angloarab (på arabsidan då). ;)

ha,ha det var ju inte helt lätt det här, men jag tror jag har kläm på det hela på ett ungefär:)
är det så alltså att angloaraberna och crabett lämpar sig bättre till ridhäst?
och är det någon skillnad i mankhöjd?
angloaraberna borde väl vara något högre eller?

hur e det med att ställa ut araberna då?
(kan absolut inget alls om detta)
ställer man ut i samma klass oavsett linje?

Vilken arabmodell (Crabbet, polskt, egyptiskt osv) som är bäst beror på vem du frågar. ;-) Folk har olika favoritlinjer även inom polskt osv.

Det finns nog inget rätt och fel där utan det beror snarare på individen, det finns bra rid- och tävlingshästar runt om i världen från alla linjer.

Alla ställs ut i samma klasser på utställning för det mesta men det finns arabutställningar internationellt som riktar sig tilll enbart egyptiska araber t ex.

Angloaraben är ju en helt annan ras och ofta högre, men det finns små anglos och stora araber också.

men angloaraben ställer man inte ut för den inte är renrasig då eller?

Det är ett renrasig angloarabiskt fullblod (men inte en arab). Två helt skilda raser med olika rasföreningar, stamböcker osv.

Angloaraben visas på premieringar och utställningar ordnade av sin egen rasförening, Svenska Angloarabföreningen eller SAAF.

Hmm har inte hört talas om spanska araber, alla pratar ju mest om egyptiska, polska och ryska, så nu blev jag lite nyfiken. Är de spanska araberna ovanligare i sverige än de andra linjerna? Finns det några stuterier i sverige som är inriktade på just dem? Du kanske inte vet, men jag tyckte det lät intressant bara....;)

liljebacken har spanska hästar, eller iaf min hästs mamma... sen vet jag inte då jag inte har koll på vilka som räknas som spanska ;)

generellt är de väl ovanliga här...

Kort sammanfattning.
Det finns tre skilda raser av fullblodshästar:
arabiskt fullblod ox
engelskt fullblod xx
angloarabiskt fullblod x

Arabiskt fullblod är det ursprungliga fullblodet, som ligger till grund för de andra två raserna.
Arabiskt fullblod har en sluten stambok, dvs inget nytt blod får föras in i rasen, och jag tror nog engelska fullblodens bok också är stängd. Engelskt fullblod är framavlat för snabbhet enbart, egentligen, genom att förädla hunterhästar med arabblod. Anglon däremot är ju en korsningsras, som helt enkelt består av korsningar av arabiska och engelskt fullblod. Där finns nog procentsatser som avgör vad som är en "äkta" anglo, dvs den måste ha si och så många procent arabblod, om jag inte minns helt fel?

Bland araberna finns en lång rad blodslinjer och typer, men alla faller under samma rasbeskrivning. Vad man väljer är mest en smaksak, eller vad man råkar snava över från början! Det finns spanskt, egyptiskt, polskt, ryskt, crabbet, davenport, amerikanskt... you name it, och blandningar av allt däremellan och lite till.... Det beror på blodslinjerna det.

Sedan finns det ett fåtal huvudtyper av araber, rent exteriört, varav de vanligaste kanske är saklawi, koheilan och munighi (kan stavas lite olika). Kan man läsa om här t.ex:
http://avelohastsport.se/news/index...r&id=135:arabtyp&option=com_content&Itemid=73

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 823
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 689
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 805
Senast: Johanna1988
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 390
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka